Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om ditt avl.


LilleZara

Recommended Posts

-Hva bestemmer hvilke hunder du velger å avle på? ( Bare utseende? Mentalitet? Oppførsel, osv.)

-Hvis noen av valpene dine ikke følger rasestandard,avliver du valpene? (f.eks at ridgebacken mangler stipen på ryggen)

-Hvor viktig er det for deg at valpene du selger blir stilt ut?

-Synes du det er riktig å bruke innavl hvis det få frem fint utseende?

-Kjenner du noen som driver seriøst avl utenom NKK sine regler,fordi de synes det er feil å avle etter en spesiell rasestandard? (Da mener jeg bra avl,uten å avle på syke hunder,men heller flotte friske hunder som ikke er bundet til rasestandarden. Håper dere forstår hva jeg mener :lol: )

Jah,tror det var det jeg lurte på. Dette er ikke for å prøve å "ta" noen,jeg er bare nysgjerrig. Så nettopp en dokumentar om dette med avl,så bare lurer jeg på hvordan oppdrett her i Norge fungerer på disse områdene og hvordan dere tenker:)

Takker for ærlige svar! :)

Ps: alle er velkomne til å si sin mening om det som skrives i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Hva bestemmer hvilke hunder du velger å avle på? ( Bare utseende? Mentalitet? Oppførsel, osv.)

Nå har jeg ikke hatt kull enda (det første var planlagt i år). Den tispen er mentaltestet (ikke vanlig på rasen), en god representant for rasen eksteriørmessig, og en veldig trivelig hund. Såpass bør det være, synes jeg, og jeg vil heller ikke gjøre noen kombinasjoner jeg ikke kunne tenkt meg å beholde fra i utgangspunktet.

-Hvis noen av valpene dine ikke følger rasestandard,avliver du valpene? (f.eks at ridgebacken mangler stipen på ryggen)

Selvfølgelig blir ikke valpene avlivet! De selges til redusert pris, men leve får de så absolutt :)

-Hvor viktig er det for deg at valpene du selger blir stilt ut?

Ønskelig, men ikke noe krav.

-Synes du det er riktig å bruke innavl hvis det få frem fint utseende?

Linjeavl brukt fornuftig jeg tilhenger av, så lenge man vet hvorfor man gjør det, hva risikoen er, passer på å avle ut etterpå. Men ikke bare utseende spiller inn, men også andre rasetypiske trekk jeg er ute etter.

-Kjenner du noen som driver seriøst avl utenom NKK sine regler,fordi de synes det er feil å avle etter en spesiell rasestandard? (Da mener jeg bra avl,uten å avle på syke hunder,men heller flotte friske hunder som ikke er bundet til rasestandarden. Håper dere forstår hva jeg mener :lol: )

Nope. Dvs jeg vet av noen som selv mener de avler seriøst, men jeg synes ikke det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...