Gå til innhold
Hundesonen.no

Krav om bestått ferdselsprøve for å delta i LP (nye regler fra 2011) ?


dualknot

Recommended Posts

Hei!

Det går rykter om nye regler for å delta i alle arrangement (bortsett fra utstilling) om at hundene må ha bestått ferdselsprøve.

Dette skal vistnok være pålagt NKK av FCI og har vært gjenstand for et dommermøte i høst.

Noen som vet noe mer om dette? Evt kan bekrefte avkrefte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det går rykter om nye regler for å delta i alle arrangement (bortsett fra utstilling) om at hundene må ha bestått ferdselsprøve.

Dette skal vistnok være pålagt NKK av FCI og har vært gjenstand for et dommermøte i høst.

Noen som vet noe mer om dette? Evt kan bekrefte avkrefte?

:) :)

Har jeg aldri hørt om og kan jeg aldri forestille meg at blir noe krav. FCI styrer kun elite, resten av lp styres av den nasjonale kennelklubben.

Sier ryktet noen om hvorfor? LP er jo ikke en mentaltest? Nei tror jammen du har blitt snakket godt rundt nå, Tab :)

De nye reglene fra 2011 er forandringer i alle program, ikke noen BH. De nye reglene vil du finne under lpnorge.com. De er under redigering, men er godkjente (i følge dommerene rundt om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) :)

Har jeg aldri hørt om og kan jeg aldri forestille meg at blir noe krav. FCI styrer kun elite, resten av lp styres av den nasjonale kennelklubben.

Sier ryktet noen om hvorfor? LP er jo ikke en mentaltest? Nei tror jammen du har blitt snakket godt rundt nå, Tab :)

De nye reglene fra 2011 er forandringer i alle program, ikke noen BH. De nye reglene vil du finne under lpnorge.com. De er under redigering, men er godkjente (i følge dommerene rundt om).

Det er bare rykter enn så lenge. Men dette skal vistnok ha vært tema på dommermøte nå i høst (pålitelige kilder) og det skal vistnok gjelde all aktivitet også agility og nbf (Det gjelder jo allerede for RIK)

Det er derfor jeg sjekker litt ut, men finner heller ikke noe om dette på FCI sine websider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare rykter enn så lenge. Men dette skal vistnok ha vært tema på dommermøte nå i høst (pålitelige kilder) og det skal vistnok gjelde all aktivitet også agility og nbf (Det gjelder jo allerede for RIK)

Det er derfor jeg sjekker litt ut, men finner heller ikke noe om dette på FCI sine websider

Jeg tror nok de pålitelige kildene dine tar grundig feil. Jeg har såpass mye omgang med dommere rundt om i lp og har ikke hørt snakk om slikt vissvass. Sorry, det er vissvass :) Jeg ser på meg selv som relativt pålitelig i det hensende :)

Tenk litt logikk da; Hvordan i heite skal vi få rekruttert og gjort moro ut av dette om vi skal true en (tilfeldig plukket rase) papilon til å gå en bh? Hvorfor trenger disse hundene 10 min, enkeltdekk med skudd. Ja skudd ja, hvordan blir det da med hobbyhundene som faktisk velger å delta i lp/ag fordi de har skuddredde hunder. Eller de hundene som skal være sky for folk? Næh, det var ett skikkelig dårlig gjennomtenkt rykte .

Men kan sende en mail jeg, og dobbeltsjekke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med skudd er jo (hehe) selvfølgelig vrient for slike hunder. Men enkelt dekk burde jo ikke være noe problem.

Jeg ser vel ikke på FP som en hindring for noen raser bortsett fra de individer som er skuddredde. Og her blir evt et slikt krav eksluderende. Det må i såfall gjøres endringer på FP delen.

Men jeg påstår ikke at dette er regler som kommer, jeg har bare hørt ryktene og da tenkte jeg å høre om det var noen som viste noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med skudd er jo (hehe) selvfølgelig vrient for slike hunder. Men enkelt dekk burde jo ikke være noe problem.

Jeg ser vel ikke på FP som en hindring for noen raser bortsett fra de individer som er skuddredde. Og her blir evt et slikt krav eksluderende. Det må i såfall gjøres endringer på FP delen.

Men jeg påstår ikke at dette er regler som kommer, jeg har bare hørt ryktene og da tenkte jeg å høre om det var noen som viste noe mer.

hehe ja, derfor latter, jeg ser ikke helt at dette er gjennomførbart med det programmet som er pr i dag. Klart det ikke er noen hindring, men jeg skjønner ikke poenget med å gå det apellprogrammet, for en lp/ag/brukshund. Kanskje mentalbiten er noe, men why?

Jeg har sendt en mail til helt sikre kilder jeg, så da får jeg vel svar i løpet av helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med skudd er jo (hehe) selvfølgelig vrient for slike hunder. Men enkelt dekk burde jo ikke være noe problem.

10min enkeltdekk sa du? Når det i Bronsemerke er 2min og i LP1 er 2min fellesdekk.

Det er 5 ganger lenger dekk altså.. selvfølgelig bør det ikke være noe problem. Men en hund som da egentlig er klar for LP1 og burde kunne gå det fint, skal altså da ikke få lov, fordi den ikke klarer å ligge stille i 10min enda ?

Syntes det virket veldig rart, spesielt at det egentlig skal være skudd og slikt. Det har jo allerede bronsemerke i både lydighet og agility.. er ikke det nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det går rykter om nye regler for å delta i alle arrangement (bortsett fra utstilling) om at hundene må ha bestått ferdselsprøve.

Dette skal vistnok være pålagt NKK av FCI og har vært gjenstand for et dommermøte i høst.

Noen som vet noe mer om dette? Evt kan bekrefte avkrefte?

Vært på fylla og blitt narret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Jeg spør som Margrete, hvordan i alle dager skal man få rekruttert folk til å gå LP hvis de må bestå ferdselsprøve først??? Mange gruer seg kjempemye til å starte i LP1, og med krav om bestått ferdselsprøve vil enda flere sky konkurransene. Personlig syns jeg også en BH er vanskeligere enn et LP1 program.

Jeg tror dette er et rykte som med vilje er laget for å skape debatt, jeg :) Noen vil på død og liv endre alt av regler i Norge slik at vi til slutt bare har brukshunder igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg dobbeltsjekke datoen, men nei fremdeles en stund igjen til april..

Jeg vil veldig gjerne gå LP med welshen min, men hadde ikke tenkt å gå noe FP. Der er det noen momenter som er litt for tøffe for lille pinglehunden min. Hvis dette blir en realitet kommer jeg vel til å trene veldig med henne så hun likevel skal klare det, men jeg tror et slikt krav kunne tatt motet fra mange, og det må da være mye viktigere med rekruttering og at flere kommer seg ut og trener / konkurrerer - har det gøy med hunden sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt noe om det, og jeg burde ha gjort det hvis det var tilfelle. Så det er nok bare et rykte uten hold. Se litt praktisk på det også. Hvis alle hunder so skal konkurrere i LP og AG skal har ferdselsprøve kommer det til å måtte holdes sykt mange prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på et mulig dilemma til, etter hva jeg har forstått så kan ikke en NOX-registrert hund gå FP/BH.. og da må de enten åpne for dette, eller eksludere alle blandingshunder fra agility og lydighet :S

Og det siste håper jeg da virkelig ikke at de gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare rykter enn så lenge. Men dette skal vistnok ha vært tema på dommermøte nå i høst (pålitelige kilder) og det skal vistnok gjelde all aktivitet også agility og nbf (Det gjelder jo allerede for RIK)

Da har dommeren jeg kjenner ikke vært på eller fått referat fra dette dommermøtet, for h*n holder oss oppdatert angående alt av nye regler som kommer nå :) De nye reglene i LP er jo laget mye for å få større rekruttering til lydigheten, og får å gjøre det litt enklere å gå fra klasse 1 til 2.

Tror heller dette med FP er et ønske fra noen få personer, som håper at ved å spre slike rykter så vil de få flere for et slikt krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er et rykte som med vilje er laget for å skape debatt, jeg :lol: Noen vil på død og liv endre alt av regler i Norge slik at vi til slutt bare har brukshunder igjen...

Det tror jeg nok du har rett i. Og hvorfor i all verden skulle FCI blande seg inn i nasjonale konkurranseprogram (lavere klassene)? De selv FJERNER jo også nå kravene til bruksmeritteringer for å oppnå internasjonalt utstillingschampionat på mange raser som har hatt slike krav tidligere. Nope... noen har nok røyka sokka sine tror jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har dommeren jeg kjenner ikke vært på eller fått referat fra dette dommermøtet, for h*n holder oss oppdatert angående alt av nye regler som kommer nå :lol: De nye reglene i LP er jo laget mye for å få større rekruttering til lydigheten, og får å gjøre det litt enklere å gå fra klasse 1 til 2.

Tror heller dette med FP er et ønske fra noen få personer, som håper at ved å spre slike rykter så vil de få flere for et slikt krav.

Jeg har å fått mail fra to dommere, de var heller ikke på det dommermøtet ;) Så... næh, som Siri sier, noen har røyka sokka sine :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller dette med FP er et ønske fra noen få personer, som håper at ved å spre slike rykter så vil de få flere for et slikt krav.

Er vel en av to.

Tab ønsker å sette ut ett rykte, det er bare Tabs ord her på at noen andre har sagt det.

Eller; noen har dratt en spøk uten å ta høyde for at enkelte løper rett hjem og poster alt dem hører på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en av to.

Tab ønsker å sette ut ett rykte, det er bare Tabs ord her på at noen andre har sagt det.

Eller; noen har dratt en spøk uten å ta høyde for at enkelte løper rett hjem og poster alt dem hører på nett.

Nei Tora. Jeg har ingen intensjon om å spre ett rykte. Da hadde jeg vel formulert meg litt annerledes. Da hadde det blitt en påstand istedet for et spørsmål. For det andre så har ingen enda kunnet avkrefte eller bekrefte ryktet, da INGEN kjenner noen dommere som var på dommermøte nå i høst.

Personlig tror jeg det ikke det blir noen regelendring, men at det antakelig har vært et tema på dommermøtet... 1 fjær til 5 høns med andre ord.

Time will show!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Tora. Jeg har ingen intensjon om å spre ett rykte. Da hadde jeg vel formulert meg litt annerledes. Da hadde det blitt en påstand istedet for et spørsmål. For det andre så har ingen enda kunnet avkrefte eller bekrefte ryktet, da INGEN kjenner noen dommere som var på dommermøte nå i høst.

:ahappy:;) Du er nå søt å da! Joda, dommermøtet i høst var nok de aller fleste på ja :lol: Så jo vi kjenner dommere som var der, og det har aldri blitt nevnt noen BH der.

Vi tøyser og tuller med deg når vi sier at de ikke var på det dommermøtet. Altså, vi mener at det dommermøtet har neppe blitt arrangert, da i hvert fall de to jeg har snakket med er veldig engasjerte dommere i miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ahappy:;) Du er nå søt å da! Joda, dommermøtet i høst var nok de aller fleste på ja ;) Så jo vi kjenner dommere som var der, og det har aldri blitt nevnt noen BH der.

Vi tøyser og tuller med deg når vi sier at de ikke var på det dommermøtet. Altså, vi mener at det dommermøtet har neppe blitt arrangert, da i hvert fall de to jeg har snakket med er veldig engasjerte dommere i miljøet.

Nettopp! :lol: Dommeren jeg kjenner var også på dommermøte nå i høst, men har heller ikke hørt om FP som krav. Enten sov de på møtet, eller så var det faktisk ikke et tema :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ahappy::P Du er nå søt å da! Joda, dommermøtet i høst var nok de aller fleste på ja :lol: Så jo vi kjenner dommere som var der, og det har aldri blitt nevnt noen BH der.

Vi tøyser og tuller med deg når vi sier at de ikke var på det dommermøtet. Altså, vi mener at det dommermøtet har neppe blitt arrangert, da i hvert fall de to jeg har snakket med er veldig engasjerte dommere i miljøet.

Rødmer.... Synd jeg ikke klarte å lese mellom linjene der Margrete... Men da kan jo LP og Agility folket slappe av. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min var på et dommermøte i Tyskland hvor en representant for FCI hadde fortalt at de jobbet for å innføre ferdselprøven som inngangsport for alle FCI aktiviteter bortsett fra utstilling i sammarbeidende kennelklubber. Skuddene skal da i så fall tas bort og ferdselsdelen utvides og det skal bli åpent for alle raser også blandingshunder. Om det er bestemt eller ikke vet jeg ikke og heller ikke hvor langt de har kommet i prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Samboeren min var på et dommermøte i Tyskland hvor en representant for FCI hadde fortalt at de jobbet for å innføre ferdselprøven som inngangsport for alle FCI aktiviteter bortsett fra utstilling i sammarbeidende kennelklubber. Skuddene skal da i så fall tas bort og ferdselsdelen utvides og det skal bli åpent for alle raser også blandingshunder. Om det er bestemt eller ikke vet jeg ikke og heller ikke hvor langt de har kommet i prosessen.

Altså er det noen som enten sover eller ikke følger med i timen.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså er det noen som enten sover eller ikke følger med i timen.. :ahappy:

Det XO referer til her er ett dommermøte i Tyskland, med en rep. fra FCI, og ikke i Norge. Siden det mest sannsynlig er under bearbeidelse i Tyskland har det vel vært uinteressant å diskutere det på dommermøtet i høst :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...