Gå til innhold
Hundesonen.no

To (dumme) spørsmål om utstyr

Midas

Recommended Posts

Dette er nok dumme spørsmål, men jeg må spørre fordi jeg lurer.

Hva, hvor og når bruker dere tjenestedekken? Brukes det for å markere for mennesker at hunden jobber, eller brukes det til å markere for hunden at den skal jobbe? Brukes de kun i konkurranser, eller brukes det til trening? Hvilken trening og konkurransetype brukes det til?

Hvorfor finnes det jakthalsbånd med bjelle? Er det fordi at jegeren skal høre hvor hunden er? Vil ikke bjella skremme bort viltet? Er det for å skremme opp fugl?

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker jakthalsbånd med bjelle på Chico, nettopp for å høre hvor han er, og når han er i stand. Sauer med bjelle skremmer ikke opp fugl, så jeg vil tro at den er såpass vant til den lyden at den ikke ser på den som unaturlig. I tillegg til at de jo står stille i stand :wub:

Det er utrolig spennende å gå i skogen og bare høre hvordan hunden løper rundt, for ørene våre er flinke til å lokalisere hvor lyden kommer ifra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NBF tjeneste dekken brukes under rundering og feltsøk. Redningshundene bruker også tjenestedekken. Det er for å signalisere at hunden er i arbeid til andre mennesker og de som trenger eventuell hjelp fra hunden i tjeneste. Det er også greit for figuranter på bruks-konkurranser i skogen, det KAN jo komme fremmede hunder løpende som ikke er med i konkurransen. Det signaliseres også via dekkenet.

Mange bruker det konsekvent under trening for å lære hunden akkurat hva som skal gjøres når det dekkenet er på.

Bjelle har jeg hørt at kan brukes på tur på hunden for å skremme vekk elg, men hva vet jeg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke relevant, men det er jo mange førerhundbrukere som også bruker tjenestedekken (med førerhund trykt da såklart) og bjelle på hundene sine. Dekkenet er til for å vise at det er en førerhund når den er løs, særlig er jo det greit i båndtvangstida, da de aller fleste har båndtvangsfritak for førerhund. Bjella er på for at eieren skal høre hunden og da skal kunne kontrollere den (høre når den er for langt vekk og kalle den inn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...