Gå til innhold
Hundesonen.no

Jack Russel Terrier nervøs/aggressiv ?

Kita23

Recommended Posts

Skrevet

Hei! :)

Vi har en JRT på snart 11 mnd, ei lita tispe. Ho er kjempe snill her hjemme (litt rampete som en JRT er) men ellers lydig og herlig!

Møter vi en hund på tur så snuser ho på han/ho så går ho videre.. Er vi i parken og kaster tennisball så bryr ho seg ikkje om andre hunder overhodet så lenge tennisballen er i bildet.

MEN på hundetreff er ho heilt rar.. Kan komme en hund bort og ho plutselig flekker tenner og hopper på å prøver å jage dei bort..

Kommer det en hund litt brått på så flyg ho rett på dei..Helst dei Store hundene...Veit ikkje om det er overlevelse instinkt, eller om ho er nervøs eller berre sint.... Liker helst å berre gå for seg sjøl og kaste pinner med mennesker enn å leike med andre..kommer det en hund bort så knurrer ho..redd for at en dag kommer det en hund som IKKJE bryr seg og svarer tilbake..Måtte gå imellom Hunden min og en staffordshire seinest idag.

Begynte tidlig med å la ho få leike og hilse på andre hunder. Men no vil ho helst ikkje vite av andre hunder..små hunder går greit..

Håper noen har noen gode råd, Vil så gjerne at ho kan vær rundt andre hunder uten at vi må være redd for at ho skal havne i slåsskamp.

:wub:

Skrevet

Hei!

Du har en unghund. Hun er i rette alderen for "nykker" av forskjellige slag. Se på henne som en trettenåring, med hormoner i sving :wub: Skjønner at ting kan være frustrerende, men de fleste av oss på forumet har vært gjennom en eller annen form for unghund-tull.

Hvis jeg var deg ville jeg gått turer sammen rolige snille voksne hunder. Bare gått sammen. Ikke være så opptatt av hilsing, men bare gått en tur. Helst med hunder som ikke bryr seg så mye om andre hunder.

Ellers ville jeg bare drite i å hilse på fremmede hunder en stund fremover. Prøv å ikke lage en greie ut av det, for da har det en tendens til å bli et større problem enn nødvendig.

Skrevet

Ja, vi får prøve det :)

Holde ho litt unna hundetreff med mange store hunder som springer rundt..

Så får vi håpe det går over etterhvert! Takk for svar :wub:

Skrevet

Ja, vi får prøve det :)

Holde ho litt unna hundetreff med mange store hunder som springer rundt..

Så får vi håpe det går over etterhvert! Takk for svar :wub:

Holde henne helt unna en god stund. La henne bare løpe/herje med hunder hun kjenner og du vet det går bra med.

Skrevet

ja, HEILT unna :wub: Ho hilser og så viss hunden er litt voldsom og hopper og vil leike så flekker ho tenner å "kjæfter" , Men dette er KUN når ho er løs i park.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
    • Han trenger ikke å være løs, men jeg lurer på om balansen mellom mental og fysisk trening er riktig for ham. Har dere prøvd å kutte ned på søksarbeidet og løpe eller sykle med ham, eller lengre turer i langline? Bare 5-7 meter langt bånd gir mye mer frihet samtidig som du har kontroll på om han kommer over noe. Hvis han har god nok innkalling så kan jo evt munnkurv være et verktøy mot å spise alt. Det er det eneste jeg kan komme på å ta tak i, hva slags, hvor mye og riktig balanse mellom type aktivitet.
    • Ja det er superlativ rase og en drøm å ha når de fungerer som de skal. Dette er min 3 jakt cocker så rasen er ikke ukjent for meg.   det trenes spesifikk på ro, avslapping på teppe både inne, ute og i bilen. men han blir irritert når han blir fulgt tilbake på plass og ender kun med biting og frustrasjon fra hans side. Han kan å gå på teppet sitt og inn i buret. Men det fungerer ikke når ha blir i modus og han holder ikke mer enn kort tid de gangene han gjør det. Så fortsatt mye igjen å jobbe på.   maten blir brukt til det meste av trening og han fungerer godt når han er i riktig modus. Hovedsakelig skjer dette når han kjeder seg, hvis han får overtenning. Både når han har fått aktivitet og når han ikke får aktivitet. Så han er en liten nøtt og knekke. i aktivitet med voksne hunder fungerer han godt. Tilpasser seg tempo og sinnsstemning. Med valper så går han fort lei etter å10min og begynner heller å bite på oss. Så da må vi ta han bort fra situasjonen. Han får lengre turer i blandt. Men fordi han spiser alt som er på bakken har vi måtte begrense det å være løs etter flere turer til dyrlegen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...