Gå til innhold
Hundesonen.no

Charm


RSKFarsbo

Recommended Posts

I halvannet år har jeg sett etter den hunden som kan passe som hund nr. 2 i familien vår.

Og i forrige uke kom over en annonse som så lovende ut. En finsk lapphund ved navnet Charm.

Jeg tenkte at denne hunden ville jeg gjerne vite mer om, så jeg rablet ned forskjellige spørsmål som jeg ville spørre eierne om før jeg fant telefonen og ringte.

Etter nesten en time i telefonen hadde jeg fått ett veldig godt inntrykk av hunden(så langt som det går over telefon), og etter det jeg hadde fått høre så trodde og håpet jeg at han kunne være den perfekte hund nr. 2 for oss.

Det var selvsagt flere som hadde ringt og sendt mail som var interessert, så de ville ha litt tid til å tenke på. Så fikk jeg en melding hvor de skrev at det nå sto mellom oss og ett annet par.

Pratet så med dem igjen på søndagskvelden, og de lurte på om jeg kunne komme å hilse på dem på tirsdagen, slik at vi kunne møtes og få hilst ordentlig på hverandre. Det var selvsagt helt greit, og jeg gledet meg allerede mye til å få møte hunden.

Tirsdagen kom og jeg dro for å få møte Charm og familien.

Under besøket fikk jeg ett enda bedre inntrykk av Charm, fikk se hvordan han oppførte seg inne sammen familien(med små barn) og fikk også gå en tur med han hvor vi møtte både mennesker og andre hunder.

Klokka gikk utrolig fort når var der, men til slutt måtte jeg dessverre dra.

Avtalte med eierne at de kunne ringe meg når de hadde bestemt seg for om vi skulle få bli de heldige nye eierne av Charm eller om det skulle bli den andre familien.

Jeg dro hjem til sambo’n på Stabekk, og vi fikk pratet litt om hvordan besøket hadde gått.

Etter besøket ikke bare trodde og håpet jeg han skulle passe inn i familien vår, jeg er faktisk helt sikker. Og jeg var helt sikker på at han var den hunden jeg ønsket som hund nr. 2. Han smeltet hjertet mitt. :wub:

Etter å ha vært hjemme en stund ringte telefonen min, og der står navnet på eierne av Charm.

Jeg kjenner jeg blir veldig spent, og krysser både fingre og tær.

De forteller meg at dem har bestemt seg for at jeg skal få kjøpe Charm, noe jeg ble selvsagt ble veldig glad for!

Siden det nå er høstferie i Oslo, og ikke alle barna er hjemme så de får sagt hade til Charm, ble vi enige om at jeg skal komme å hente han mandag 11. oktober. Så da går turen nedover igjen, da for å hente vårt nyeste familiemedlem! :)

Noen små fakta:

Navn: Fjelldronningens Charm - kalles til daglig for Charm (det kommer vi til å fortsette med)

Rase: Finsk lapphund

Kjønn: Hannhund

Født: 30.12.2007

Jeg glemte dessverre å ta med kamera når jeg dro på besøk, så har bare bilder fra annonsen.

Men det er da bedre enn ingenting, så her kommer noen bilder:

Charm1.jpg

Charm2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går dro jeg for å hente Charm, skrev kontrakt og fylte ut eierskifte papirer.

Bilturen gikk overraskende bra, med tanke på at jeg hadde fått beskjed om at han ikke var veldig glad i å kjøre bil. Han pep litt i starten, men etterhvert så roet han seg og sovnet. ;)

Vi kom oss hjem, og gikk en tur med Shira og Charm før de fikk hilse ordentlig på hverandre.

Det ble ikke noe tull, de gikk bra overens med engang! Kjempe glad for det, for jeg var litt skeptisk til hvordan det skulle gå.

De har hver sin seng, men det er tydeligvis mye koseligere å dele. ;)

SC1.jpg

Han har tuslet rundt å inspisert hele huset og hundegården, synes han har taklet alt veldig bra.

SC8.jpg

Shira synes ikke hundegården er så veldig spennende, så hun lå for det meste å slappet av mens Charm tuslet rundt.

SC10.jpg

Etter å ha vært på tur, skulle jeg trene litt med Shira, Charm brydde seg ikke så veldig mye om det vi drev med, er jo så mange nye lukter over alt.

2.jpg

Er super fornøyd med hvordan det har gått, og håper det fortsetter slik fremover også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelig! :)

Jeg er en av dem med hund fra Fjelldronningen, ei kremfarga tispe som vi hentet i begynnelsen av september. :) Fjelldronningens Juli, kalt Bina til vanlig. :) Jeg har kun ventetråden her inne, men har planer om å lage meg en "Min hund"-tråd, så snart jeg får fiksa bilder. Så da er det bare å snike. :) Sniking er gøy. :wub:

Masse lykke til med Charm! :) Gleder meg til å følge tråden deres. :)

Red: Sissel og Per er forresten veldig hyggelige og behjelpelige. Så der er det nok bare å ta kontakt om dere skulle lure på noe eller trenge råd. :)Fjelldronningens hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det fremdeles veldig bra, nå har de skjønt at vi skal være rolige inne og leke ute. :wub:

Vi var ute på laaang tur i fin været i dag, kosa oss masse alle tre.

Så moro å se en til fra Fjelldronningen, da må jeg se om jeg finner ventetråden å titte litt. Og følge med om det dukker opp en "Min hund"-tråd. :)

Jeg pratet med Sissel før jeg fikk han, og har vært inne å sett på hjemmesiden dems.

Har familie i Porsgrunn, så kjører jo forbi Sandefjord når jeg skal dit. Så da må jeg nok høre om det passer så kan komme innom å hilse på å se hvordan de har det. :)

Koser oss ute på tur, og kamera er selvsagt med.

SC11.jpg

Godt å ligge å slappe av, tok ikke lange tiden før de var i drømmeland begge to.

SC15.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Her kommer en liten oppdatering i tråden vår att.

Alt går helt supert, og vi kunne ikke funnet en mer perfekt hund for oss.

Vi synes det er supert med to hunder i hus, og hundene koser seg masse sammen de også. Om de bare ligger å slapper av og koser seg sammen eller de leker og styrer litt.

Den siste uken så har det ikke blitt stort annet enn turer, da sambo'n er sykemeldt etter en runde med cellegift, så han er ikke helt i form og jeg var så flink å slo på meg en real hjernerystelse i helgen som var..

Men før dette har vi trent masse lydighet og har begynt å introdusere Charm i litt agility, det ser ut som at han synes det er kjempe moro. Eneste jeg ikke har prøvd på enda, er å slippe han.. Han er kjempe flink å kommer på hver innkalling, men nabotispa har løpetid, så vi venter nok til hun er ferdig med den tror jeg...

Må jo legge ved noen bilder av sjarmtrollet vårt også:

Go'gutten sier ikke nei takk til litt godis, det er nam nam. :icon_redface:

Bilde1.jpg

Har da fått testet hundegården skikkelig også, og har nå skjønt at han kan gå inn og ut som han selv vil.

Bilde2.jpg

Og slik så han ut når jeg hentet han att, bare bittelitt skitten! :whistle:

Bilde3.jpg

Kosegutten synes det er veldig kos å legge seg i fanget når jeg setter meg på gulvet, kooooose magen min da.... :lol:

Bilde4.jpg

Hmm, hvorfor driver du å flasher det lyset i trynet på meg hele tiden???

Bilde5.jpg

Kosemosenusse :)

Bilde6.jpg

Det var en liten oppdatering fra oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...