Gå til innhold
Hundesonen.no

Border collie oppdrett


Tollertassen

Recommended Posts

Om en stund sikkert relatvit lenge så kommer vi til å få inn en ny valp i huset. Vi vurderer en BC i neste omgang og jeg kunne godt tenkt meg å lese meg opp på diverse kenneler for å følge utviklingen.

Viktige kriterier for meg er et stabilt gemytt og et sosialt individ. Jeg kommer til å bruke hunden aktivt i AG og vil kunne konkurrere i de høyere klassene. Det er allikevel ikke nødvendigvis med ambisjoner om landslaget så jeg setter gemyttet høyere enn mål om å nå langt.

Så dere som har kunnskap om rasen har dere noen tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund fra Akersborg, hun er bare 4 mnd men så langt er jeg veldig fornøyd med henne :frantics: Veldig bestemt og tøff frøken med litt bein i nesa ;) Hun elsker allt av mennesker (noen ganger blir hun så glad at det kommer en liten tisseflekk ;) ) og liker andre hunder også. Hun elsker å leke og kampe (spessielt med jakkearmene og buksebenene mine tydligvis.. :whistle: )

Hundenene fra Akersborg er veldig tøffe hunder og veldig "mye" hund, ikke så myke av seg etter hva jeg har forstått. Men det ville jeg jo også ha etter å ha hatt en litt pinglete papillon :)

Har du tenkt til å gjete med din? For da er det lurt å finne foreldre som virkelig har bevist at de er bra gjeterhunder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund fra Akersborg, hun er bare 4 mnd men så langt er jeg veldig fornøyd med henne :frantics: Veldig bestemt og tøff frøken med litt bein i nesa ;) Hun elsker allt av mennesker (noen ganger blir hun så glad at det kommer en liten tisseflekk ;) ) og liker andre hunder også. Hun elsker å leke og kampe (spessielt med jakkearmene og buksebenene mine tydligvis.. :whistle: )

Hundenene fra Akersborg er veldig tøffe hunder og veldig "mye" hund, ikke så myke av seg etter hva jeg har forstått. Men det ville jeg jo også ha etter å ha hatt en litt pinglete papillon :)

Har du tenkt til å gjete med din? For da er det lurt å finne foreldre som virkelig har bevist at de er bra gjeterhunder ;)

Skal sjekkes ut:)

Det blir nok ikke noe gjeting om jeg skal være helt ærlig. Mulig vi tester det liksom, men det blir hovedsakelig for AG, tror neppe jeg rekker begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du ikke skal drive aktivt med gjeting, så kan det være greit å kjøpe fra oppdrettere som avler på hunder som har bevist sin verdi som den rasen den skal tilhøre. Dvs ha godkjent gjeterhundprøve. Nå henger jeg ikke helt med i hvordan ting har utviklet seg, men om det blir som NSG ønsker, så blir det registreringsrestriksjoner på valper etter hunder uten gjeterhundprøve. Og om de da havner i NOX registeret eksempel, så kan du jo jo kjøpe deg en hvilken som helst blandingshund egentlig. Det er jo kjipt å være god nok for både championat og landslaget, og så stopper slike ting en.

BC kenneler går veldig på mote synes jeg, særlig i LP miljøet. Før var det Akersborg alle skulle ha hund fra, nå er det Kronvallaren. Så reis litt rundt og se og treff hunder også. Se hva slags type hund du liker. Det er stor forskjell fra linjer til linjer. Selv har jeg hatt stor sansen for en del av hundene fra Jon Sand jeg har truffet.

En annen ting er at det er en del hunder som opereres for bruskløsning i rasen. Hvor mange som bare blir "skutt bak låveveggen" veit vi jo ikke, og siden NKK heller ikke fører noen statistikk på slikt, så får man jo ikke oversikt over problemet. Men uansett så hadde jeg prøvd å få fatt på "jungeltelegrafen" der, og styrt unna foreldre som man veit har gitt bruskløsning i tidligere kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Akersborghund, og er veldig fornøyd med henne, men hun er noen hakk mer selvstendig og tøffere enn de tre andre BC'ene jeg har/har hatt. I følge folk i lp-miljøet forsvinner Akersborghundene mer og mer derfra også, men det skal jeg ikke si noe sikkert om. Forøvrig må jeg bare skyte inn at jeg ville vært forsiktig med å kjøpe BC primært til agility, men det har du sikkert tatt med i betraktningen.

EDIT: ja, mente jo ikke at du sikkert hadde tatt akkurat min mening med i betraktningen selvsagt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mote oppdrett... Somollis i Sverige er visstnok også veldig "in" for tiden.

Har selv bare møtt 2 stk derfra, men absolutt duganes hunder med god av/på knapp. Ikke så stort sammeligningsgrunnlag gjerne, men det kan jo muligens noe andre si noe mer om :wub:

3 lp damer jeg kjenner har hentet fra Eyemarkers, de er veldig fornøyde alle sammen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...