Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene opp kennelhund med annen hund?

KriKoshka

Recommended Posts

Jeg har en hund (hann) på et år som jeg trener mye lydighet, spor og generell turgåing med. Han har noen hundekompiser han har det kjempegøy med! Veldig sosial fyr dette. Søsteren hans har vært kennelhund et års tid og det vurderes nå å sette henne ut på for. Hun er ikke trent noe særlig i det hele tatt, kan vel navnet sitt og litt sånn - men er en koselig og rolig tispe som ser ut til å gå fint sammen med min hund.

Jeg lurer litt på å overta henne da.... Har jo plass og tid og alt..,

Hvordan vil det bli å trene disse sammen? Noen som har liknende erfaringer? Vil kenneltispa kunne bli noenlunde lydig eller er det forsent? Hun kan jo være selskapsdame til min selvsagt, men det hadde da vært både praktisk og morsomt å få trent opp henne litt også. Kanskje til brukshund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok over en tispe som hadde stått på kennel hele livet sitt (6 år) på høsten i fjor. Hun var hverken sosialisert (annet enn med de hundene hun hadde stått i hundegård sammen med) eller miljøtrent og hun kunne ikke en eneste kommando.

Planen var å gå et kurs eller to for å få litt hverdagslydighet på henne og så omplassere henne. Men etterhvert som vi ble kjent med henne så ble det veldig klart at hun ikke skulle noen plass. Makan til kul hund! Fyda er kjempemorsom, hun er treningsvillig som bare det og veldig lett å belønne både med mat og leke. I tillegg er hun så takknemlig på et vis, det er nesten så man kunne trodd at hun er klar over hvor godt hun har fått det. :D Hun er en perfekt hobbyhund, hun kan trenes langt om man ønsker det, men fungerer også helt ypperlig som en aktiv familiehund.

Det har selvsagt vært litt jobb med å få henne til å bli så veltilpasset, men langt mindre enn det man skulle tro med tanke på hennes fortid. Jeg vil kanskje tippe at Fyda er unik, og at hun er utstyrt med en veldig robust mentalitet genetisk. Alt tilsier at hun skulle vært en vanskelig hund, men det er hun ikke. Hun er helt super hun, og helt perfekt for oss nå som vi har fått barn og variabelt med tid å bruke på henne.

Å overta en hund som har stått på kennel i et år ville jeg ikke vært redd for. Låner du henne i en uke eller to før du bestemmer deg så vil du jo også se litt hvordan hun er å trene. Klart, hvordan hun virkelig er vil du ikke se på en stund og hun har falt til ro. Det er jo et lite sjansespill sånn sett, men det er det uansett hvordan du velger å utvide flokken.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...