Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene opp kennelhund med annen hund?

KriKoshka

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en hund (hann) på et år som jeg trener mye lydighet, spor og generell turgåing med. Han har noen hundekompiser han har det kjempegøy med! Veldig sosial fyr dette. Søsteren hans har vært kennelhund et års tid og det vurderes nå å sette henne ut på for. Hun er ikke trent noe særlig i det hele tatt, kan vel navnet sitt og litt sånn - men er en koselig og rolig tispe som ser ut til å gå fint sammen med min hund.

Jeg lurer litt på å overta henne da.... Har jo plass og tid og alt..,

Hvordan vil det bli å trene disse sammen? Noen som har liknende erfaringer? Vil kenneltispa kunne bli noenlunde lydig eller er det forsent? Hun kan jo være selskapsdame til min selvsagt, men det hadde da vært både praktisk og morsomt å få trent opp henne litt også. Kanskje til brukshund?

Skrevet

Jeg tok over en tispe som hadde stått på kennel hele livet sitt (6 år) på høsten i fjor. Hun var hverken sosialisert (annet enn med de hundene hun hadde stått i hundegård sammen med) eller miljøtrent og hun kunne ikke en eneste kommando.

Planen var å gå et kurs eller to for å få litt hverdagslydighet på henne og så omplassere henne. Men etterhvert som vi ble kjent med henne så ble det veldig klart at hun ikke skulle noen plass. Makan til kul hund! Fyda er kjempemorsom, hun er treningsvillig som bare det og veldig lett å belønne både med mat og leke. I tillegg er hun så takknemlig på et vis, det er nesten så man kunne trodd at hun er klar over hvor godt hun har fått det. :D Hun er en perfekt hobbyhund, hun kan trenes langt om man ønsker det, men fungerer også helt ypperlig som en aktiv familiehund.

Det har selvsagt vært litt jobb med å få henne til å bli så veltilpasset, men langt mindre enn det man skulle tro med tanke på hennes fortid. Jeg vil kanskje tippe at Fyda er unik, og at hun er utstyrt med en veldig robust mentalitet genetisk. Alt tilsier at hun skulle vært en vanskelig hund, men det er hun ikke. Hun er helt super hun, og helt perfekt for oss nå som vi har fått barn og variabelt med tid å bruke på henne.

Å overta en hund som har stått på kennel i et år ville jeg ikke vært redd for. Låner du henne i en uke eller to før du bestemmer deg så vil du jo også se litt hvordan hun er å trene. Klart, hvordan hun virkelig er vil du ikke se på en stund og hun har falt til ro. Det er jo et lite sjansespill sånn sett, men det er det uansett hvordan du velger å utvide flokken.

Lykke til!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan noen andre ta ham med ut når du kommer hjem?  Altså, når du kommer hjem, ignorere ham til du har fått tatt av deg og satt deg ned. Om han så begynner å mase om å få komme ut, at noen andre tar ham med ut litt. Det kan nok ta en del tid å snu denne adferden.  Det har jo også mye å si hvem som fôrer, går tur og trener med en hund. Gjør du det meste der, eller varierer det? Kan noen andre ta mer ansvar? 
    • Jeg har litt utfordringer med whippet hannen min på 5 år. Det er veldig tydelig at jeg er hovedmennesket til hunden, han søker til meg, det er meg han blir mest glad når kommer hjem men det er også meg han maser mest på. Jeg jobber langvakter, og når jeg er på jobb så er hunden helt rolig. De andre i huset forteller at han ligger å slapper av og er rolig og snill stort sett hele dagen. Når jeg kommer hjem blir han jo veldig glad for at jeg kommer, men jeg får nesten ikke satt meg ned før han  begynner med klynking/gråting og skal ha meg med ut - jeg tar han da som regel med meg ut, selv om de hjemme forteller at det ikke er lenge siden han var ute. Etter vi har vært ute, så kan gjerne klynkingen fortsette litt, og det kan til tider også være klynking på natten. Akkurat nå er vi i en ekstra tøff periode, da det er løpetid på byggefeltet og hannhunden har det veldig tøft, han spiser nesten ikke og sover ikke - noe som igjen gjør at jeg heller ikke sover, for jeg må være med han for at han ikke skal holde hele huset våkent om natten. Jeg har tilbrakt nettene på et rom med han i bånd og med hørselvern på for å få sove. Jeg begynner å bli rimelig desperat 🙈😭 Jeg har avtale med dyrlege om å prøve ut kjemisk kastrasjon, slik at vi kanskje kan slippe dette igjen. Men jeg er også redd for at han skal reagere dårlig på det - at han kanskje blir mer klynkende og "masete". I kveld når jeg kom hjem fra jobb så har jeg ignorert hunden, jeg har vært ute med han, men ikke "snakket" til han eller anerkjent han på annet vis, det føles ikke bra men tenker kanskje at det er noe jeg bør gjøre i en periode? Er dette helt feil tenkt av meg? Noen som har råd og veiledning for å kanskje få en litt mer selvstendig hund når også jeg er hjemme?
    • Bare det at noen har tenkt tanken er for meg helt på trynet. Og det er en herlig ironi i at de ikke tester produktene sine på dyr, men selger til dem... Hjelpes, hvem er disse folka😄
    • Det er vel de fleste enige om at vi ikke gjør. Sikkert noen influensere som får betalt for å mene at det gjør vi. Det latterlige er jo at de hevder å ikke teste på dyr, så jeg lurer litt på denne...
    • Er dette noe vi trenger til hundene våre? https://www.tv2.no/nyheter/holdt-pa-a-falle-av-stolen/19203815/
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...