Gå til innhold
Hundesonen.no

Innføre ny regel - ingen hund i seng

SiriEveline

Recommended Posts

Men når folk babler om privilegier å være nær meg, så blir jeg nysgjerrig :wub: Om det kanskje er feil å ha hunden på soverommet tilogmed... viste seg at det ikke stemte. Så jeg fortsetter slik jeg gjør nå :wub:

Og om det skjærer seg, så kan jeg ta lukke døren metoden.

Jeg vil ha meg frabedt at mine svar i en tråd utenfor "akkurat nå" er babling!

Det å ha en hund i senga, sofa ol er et privilegium for hunden, det er ikke en krav for godt hundehold. Dvs at det er noe hunden har gjort seg fortjent til (rett eller urettmessig, det er opp til hver enkelt eier). Så hunden har ikke et behov for å sove i din seng, det er en vane den har fått fordi du har gitt den privilegiet.

At du ønsker å trene vekk privilegiet er helt ok, men det jeg stusser på er at du lurer på om det går an, hvordan går du fram osv, og når man gir deg det letteste svaret, søker du plutselig utfordringer, du VIL gjøre det vanskeligere enn det er. Du om det. Du sier jo selv at hun hopper opp i sengen uten at du sover i den av vane, og at når du sover og våkner så ligger hun der, ikke at du våknet av at hun hoppet opp. Du lar hunden selvforsterke at det er mulig å bryte en kommando, og gjør det vanskeligere enn det må være. Noe du visstnok ønsker.. Du om det. Og såvidt jeg husker, har du lest endel bøker om positiv trening og klikkertrening, og der uttales det vel at det ikke finnes den ting man ikke kan lære en hund, om man bare går inn for det. Hvorfor spør du da, når du allerede har svaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Jeg vil ha meg frabedt at mine svar i en tråd utenfor "akkurat nå" er babling!

Det å ha en hund i senga, sofa ol er et privilegium for hunden, det er ikke en krav for godt hundehold. Dvs at det er noe hunden har gjort seg fortjent til (rett eller urettmessig, det er opp til hver enkelt eier). Så hunden har ikke et behov for å sove i din seng, det er en vane den har fått fordi du har gitt den privilegiet.

At du ønsker å trene vekk privilegiet er helt ok, men det jeg stusser på er at du lurer på om det går an, hvordan går du fram osv, og når man gir deg det letteste svaret, søker du plutselig utfordringer, du VIL gjøre det vanskeligere enn det er. Du om det.

Du sier jo selv at hun hopper opp i sengen uten at du sover i den av vane, og at når du sover og våkner så ligger hun der, ikke at du våknet av at hun hoppet opp. Du lar hunden selvforsterke at det er mulig å bryte en kommando, og gjør det vanskeligere enn det må være. Noe du visstnok ønsker.. Du om det.

Og såvidt jeg husker, har du lest endel bøker om positiv trening og klikkertrening, og der uttales det vel at det ikke finnes den ting man ikke kan lære en hund, om man bare går inn for det. Hvorfor spør du da, når du allerede har svaret?

Slapp nu av *sagt med morsom, IKKE streng stemme* :wub: Var ikke sånt ment i det hele talt, jeg bruker ord som babling og plapring uten å tenke over det :wub: Korrigerer til "prating" :hmm:

Hvorfor stusser du på at jeg ønsker hunden på soverommet, men ikke ønsker hårene i sengetøyet mitt? Det må da være forståelig at en jente på 21 som bor alene, ønsker å ha en trygghet/sikkerhet i hunden sin :wub: spesielt også på nattestid.

Jeg beklager jo at jeg ikke sa det i startinnlegget, men jeg ønsket å generalisere tråden litt, sånn at den kunne gjelde flest mulig. Det blir jo fort mange veldig like tråder vettu.

Hun har disponert den som egen seng, uavhengig av at den er min også. Så at hun da hopper opp i den av vane er jo helt naturlig, jeg skal jo faktisk trene inn en ny vane/atferd. Det har kun hendt en gang at jeg våknet og hun lå der.. i løpet av en uke med trening. Hun hopper forresten ikke opp i den lenger, faktisk er hun ikke oppi den i det hele tatt.

Igjen, grunnet til at jeg spørr er for andre som kanskje tenker å gjøre det samme, for å få inspirasjon og motivasjon, og tips. Og jeg syntes det er flott at noen foreslår en så enkel metode som å lukke døren, for det kan jo kanskje være løsningen for noen som leser denne tråden :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...