Gå til innhold
Hundesonen.no

Innføre ny regel - ingen hund i seng


SiriEveline

Recommended Posts

Men når folk babler om privilegier å være nær meg, så blir jeg nysgjerrig :wub: Om det kanskje er feil å ha hunden på soverommet tilogmed... viste seg at det ikke stemte. Så jeg fortsetter slik jeg gjør nå :wub:

Og om det skjærer seg, så kan jeg ta lukke døren metoden.

Jeg vil ha meg frabedt at mine svar i en tråd utenfor "akkurat nå" er babling!

Det å ha en hund i senga, sofa ol er et privilegium for hunden, det er ikke en krav for godt hundehold. Dvs at det er noe hunden har gjort seg fortjent til (rett eller urettmessig, det er opp til hver enkelt eier). Så hunden har ikke et behov for å sove i din seng, det er en vane den har fått fordi du har gitt den privilegiet.

At du ønsker å trene vekk privilegiet er helt ok, men det jeg stusser på er at du lurer på om det går an, hvordan går du fram osv, og når man gir deg det letteste svaret, søker du plutselig utfordringer, du VIL gjøre det vanskeligere enn det er. Du om det. Du sier jo selv at hun hopper opp i sengen uten at du sover i den av vane, og at når du sover og våkner så ligger hun der, ikke at du våknet av at hun hoppet opp. Du lar hunden selvforsterke at det er mulig å bryte en kommando, og gjør det vanskeligere enn det må være. Noe du visstnok ønsker.. Du om det. Og såvidt jeg husker, har du lest endel bøker om positiv trening og klikkertrening, og der uttales det vel at det ikke finnes den ting man ikke kan lære en hund, om man bare går inn for det. Hvorfor spør du da, når du allerede har svaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Jeg vil ha meg frabedt at mine svar i en tråd utenfor "akkurat nå" er babling!

Det å ha en hund i senga, sofa ol er et privilegium for hunden, det er ikke en krav for godt hundehold. Dvs at det er noe hunden har gjort seg fortjent til (rett eller urettmessig, det er opp til hver enkelt eier). Så hunden har ikke et behov for å sove i din seng, det er en vane den har fått fordi du har gitt den privilegiet.

At du ønsker å trene vekk privilegiet er helt ok, men det jeg stusser på er at du lurer på om det går an, hvordan går du fram osv, og når man gir deg det letteste svaret, søker du plutselig utfordringer, du VIL gjøre det vanskeligere enn det er. Du om det.

Du sier jo selv at hun hopper opp i sengen uten at du sover i den av vane, og at når du sover og våkner så ligger hun der, ikke at du våknet av at hun hoppet opp. Du lar hunden selvforsterke at det er mulig å bryte en kommando, og gjør det vanskeligere enn det må være. Noe du visstnok ønsker.. Du om det.

Og såvidt jeg husker, har du lest endel bøker om positiv trening og klikkertrening, og der uttales det vel at det ikke finnes den ting man ikke kan lære en hund, om man bare går inn for det. Hvorfor spør du da, når du allerede har svaret?

Slapp nu av *sagt med morsom, IKKE streng stemme* :wub: Var ikke sånt ment i det hele talt, jeg bruker ord som babling og plapring uten å tenke over det :wub: Korrigerer til "prating" :hmm:

Hvorfor stusser du på at jeg ønsker hunden på soverommet, men ikke ønsker hårene i sengetøyet mitt? Det må da være forståelig at en jente på 21 som bor alene, ønsker å ha en trygghet/sikkerhet i hunden sin :wub: spesielt også på nattestid.

Jeg beklager jo at jeg ikke sa det i startinnlegget, men jeg ønsket å generalisere tråden litt, sånn at den kunne gjelde flest mulig. Det blir jo fort mange veldig like tråder vettu.

Hun har disponert den som egen seng, uavhengig av at den er min også. Så at hun da hopper opp i den av vane er jo helt naturlig, jeg skal jo faktisk trene inn en ny vane/atferd. Det har kun hendt en gang at jeg våknet og hun lå der.. i løpet av en uke med trening. Hun hopper forresten ikke opp i den lenger, faktisk er hun ikke oppi den i det hele tatt.

Igjen, grunnet til at jeg spørr er for andre som kanskje tenker å gjøre det samme, for å få inspirasjon og motivasjon, og tips. Og jeg syntes det er flott at noen foreslår en så enkel metode som å lukke døren, for det kan jo kanskje være løsningen for noen som leser denne tråden :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...