Gå til innhold
Hundesonen.no

Min erfaring med hundeforet labb


Chucky

Recommended Posts

Det blir som å si at noen mennesker passer best til laks med grønnsaker og poteter hver dag, mens andre passer best til sjokolade. Ikke alle fôr er gode, og labb er noe jeg aldri hadde puttet i hundene mine.

Det er mye man ikke kan se på utsiden. Selv om dårlig ernæring ofte først går utover pels, så er det ikke sjeldent at det slår ut på indre organer og immunforsvar.

Aktive hundefolk burde forstå at hundefôr basert på animalske biprodukter og vegetabiske proteiner IKKE er optimalt overhodet. Og det er det gjort mange undersøkelser på, så jeg ser ikke grunnen til at forskere over hele verden skal drive og bevise at et norskt hundefôr er dritt.

Om fóret ødelegger hunder, hvorfor i alle dager har de lov å selge det?

Og personen som passer best til sjokolade? Hvem er det? Er det virkelig nok næringstoffer i det til å kunne overleve over lengre tid, det tror virkelig ikke jeg, uten at jeg kan alt om næring. Altså ville denne personen kunne sammenlignes med en hund som får dårlig pels el.lig. Så det eksemplet syntes jeg ble litt dumt.

Selvfølgelig ville jeg jo anbefalt folk et fór jeg selv har erfaring med og er fornøyd med, og Labb hører ikke til under den kategorien for meg. Altså jeg driver ikke og anbefaler folk å kjøpe Labb, men jeg mener nå at man bør få lov til å selv velge det fóret som hunden fungerer best på. Da syntes jeg også man burde kunne velge mellom alle fór som selges i Norge, og ihvertfall være sikker på at det er fullfóring man driver med, og at hunden ikke får mangler.

Men om det virkelig finnes studier som tilsier at Labb faktisk burde forbys, så skjønner jeg ikke hvorfor det ikke settes igang en aksjon på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fóret ødelegger hunder, hvorfor i alle dager har de lov å selge det?

Og personen som passer best til sjokolade? Hvem er det? Er det virkelig nok næringstoffer i det til å kunne overleve over lengre tid, det tror virkelig ikke jeg, uten at jeg kan alt om næring. Altså ville denne personen kunne sammenlignes med en hund som får dårlig pels el.lig. Så det eksemplet syntes jeg ble litt dumt.

Selvfølgelig ville jeg jo anbefalt folk et fór jeg selv har erfaring med og er fornøyd med, og Labb hører ikke til under den kategorien for meg. Altså jeg driver ikke og anbefaler folk å kjøpe Labb, men jeg mener nå at man bør få lov til å selv velge det fóret som hunden fungerer best på. Da syntes jeg også man burde kunne velge mellom alle fór som selges i Norge, og ihvertfall være sikker på at det er fullfóring man driver med, og at hunden ikke får mangler.

Men om det virkelig finnes studier som tilsier at Labb faktisk burde forbys, så skjønner jeg ikke hvorfor det ikke settes igang en aksjon på det.

Ehhhhhh, har du sett gjennom dyreseksjonen i en dagligvarebutikk og sett hva som selges der??? Om du vil fôre hunden din på fullkostfôret FROLIC eller boksemat fra First Price, så værsågod! Tror du ikke at det ødelegger hunden din? Den dauer nok ikke av det, men aldri om den vil fungere til noe særlig mer enn å spise og sove. Og siden hunden ikke dør direkte av det, så er det fullt lovlig å selge i Norge. Jeg sier ikke at hunder ikke kan leve et godt og velfungerende liv med Labb, men det er et drittfôr. At det funker på en hund endrer ikke det faktum at det inneholder langt fra det optimale (og i mine øyne er det LANGT fra det optimale).

Mener du det helt seriøst at vi bør vente på at studier viser at Labb burde forbys? Hvem skal stå for det studiet? Såvidt jeg vet har vi ingen lover som regulerer hva vi kan putte i dyrene våre eller ikke, sålenge det ikke er direkte farlig, så hvordan skal da Labb kunne forbys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde Labb og var ikke fornøyd. Men hver gang jeg var på Felleskjøpet for å handle andre ting, var selgeren på meg for å bytte til Labb..

Jeg prøvde å forklare at det i dagskostnad ble dyrere enn andre for jeg brukte, noe h*n ikke kunne skjønner, for Labb er jo så billig.... Det mange ikke tenker på er at man må gi mer i mengde og får kortere intervall mellom hver sekk. Og i tillegg kom det nesten mer ut enn man puttet inn, og med 7 hunder var ikke det aktuelt. Kløe og tørr pels var heller ikke gode argumenter...

Anyway... Vet ikke hvor mange ganger jeg måtte "forsvare" at jeg ikke ville bruke Labb, men det var nesten så jeg sluttet å handle på FK...

Så dukket Apetitt opp.... Merkelig at man trenger å bruke masse penger på å utvikle og produsere et nytt for, når man allerede selger Norges beste for?????? Og etter at jeg ikke ville gi meg uten å få svar på HVORFOR Felleskjøpet lagde Apetitt, måtte selgeren til slutt innrømme at de hadde hatt en del klager fra brukere av Labb... Derfor hadde de nå laget et bedre for. HURRA!!

Nå ser ikke selgeren i min retning lenger...

Klart at noen hunder vil funke greit på Labb, vår første blandingshund fungerte supert på Snap/Pal fra butiken i mange år han... Men at det er så vidunderlig som de prøver å få oss til å tro, det er ikke sant... Da ville de/vi ikke hatt behov for Apetitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en helt vanlig dyrlege, eller ernæringsekspert? Dyrleger flest har ikke så god peiling på ernæring, så uansett om de sier det ene eller det andre ville jeg ikke tatt det for god fisk ;)

Formulerte meg klønete her. Denne dyrlegen sa at det de puttet i fóret ikke var skadelig for hundene, men det er måten de oppbevarer massen som blir laget til kuler som h*n anså som det store problemet. Mugg er ikke bra for hunder, og pga lagringsmåten kommer det mugg i fóret. Ergo anbefalte ikke dyrlegen å fóre på Labb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Wildah. Man trenger ikke være utdannet ernæringsekspert for å se muggen på veggene og skjønne at det ikke er bra at den havner i fôret som lages... :-) Skjønner den veterinæren godt, når han fraråder folk å kjøpe det. Etter å ha sett noe slikt, ville hvem som helst blitt skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhhhh, har du sett gjennom dyreseksjonen i en dagligvarebutikk og sett hva som selges der??? Om du vil fôre hunden din på fullkostfôret FROLIC eller boksemat fra First Price, så værsågod! Tror du ikke at det ødelegger hunden din? Den dauer nok ikke av det, men aldri om den vil fungere til noe særlig mer enn å spise og sove. Og siden hunden ikke dør direkte av det, så er det fullt lovlig å selge i Norge. Jeg sier ikke at hunder ikke kan leve et godt og velfungerende liv med Labb, men det er et drittfôr. At det funker på en hund endrer ikke det faktum at det inneholder langt fra det optimale (og i mine øyne er det LANGT fra det optimale).

Mener du det helt seriøst at vi bør vente på at studier viser at Labb burde forbys? Hvem skal stå for det studiet? Såvidt jeg vet har vi ingen lover som regulerer hva vi kan putte i dyrene våre eller ikke, sålenge det ikke er direkte farlig, så hvordan skal da Labb kunne forbys?

Frolic er da ikke fullkostfór? Dessuten regner jeg med og tror at en stor prosent av hundeeiere holder seg unna fullkostfóret til matbutikker. Men det er ikke det jeg ønsker å diskutere.

Jeg visste ærlig talt ikke at Labb var et sååå dårlig fór, men jeg skal virkelig si ifra til venninnen min. Hun fórer nemlig sine to hunder på Appetitt. Da bør hun jo virkelig bytte fór ASAP ikke sant? (dette er ikke sarkastisk ment altså, selvom det kan virke sånn, det er bare oppriktig bekymring ovenfor hundene hennes).

Nei, man kan vel kanske ikke få et forbud mot det. Men det burde være enda mer negativ omtale om fóret rundt omkring, sånn at det etterhvert blir svært få som kjøper det, og støtter det.

Selv skal jeg ihvertfall ta en prat med venninnen min, så blir det en minde kjøper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frolic er da ikke fullkostfór? Dessuten regner jeg med og tror at en stor prosent av hundeeiere holder seg unna fullkostfóret til matbutikker. Men det er ikke det jeg ønsker å diskutere.

Tja, jammen om jeg vet. Om et fåtall hadde kjøpt hundefôr i vanlig butikk ville neppe butikkene tatt inn fôret for salg ?? Min bedlingtonterrier levde hele livet på Frolic, han - og ble 11 år gammel... Han var frisk og rask til han var 10 da hjertet begynte å bli svakere.

Jeg visste ærlig talt ikke at Labb var et sååå dårlig fór, men jeg skal virkelig si ifra til venninnen min. Hun fórer nemlig sine to hunder på Appetitt. Da bør hun jo virkelig bytte fór ASAP ikke sant? (dette er ikke sarkastisk ment altså, selvom det kan virke sånn, det er bare oppriktig bekymring ovenfor hundene hennes).

Nå ble det vel sagt i et innlegg over her at Apetitt er en forbedret utgave av Labb... Hunden dævver neppe av å spise fôret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de jeg kjenner som er fornøyd med labb har hunder som enten 1) er blasse i pelsen og/eller 2) flasser eller/og 3) driter noe så lukter usannsynlig vondt, og i store mengder!

De reagerer ikke noe over det.

Jeg derimot liker blank pels uten flass og at det ikke kommer så mye ut igjen av det de spiser. Hundene mine synes labb smaker veldig godt, men de får ikke viljen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Wildah. Man trenger ikke være utdannet ernæringsekspert for å se muggen på veggene og skjønne at det ikke er bra at den havner i fôret som lages... :-) Skjønner den veterinæren godt, når han fraråder folk å kjøpe det. Etter å ha sett noe slikt, ville hvem som helst blitt skeptisk.

Det var ikke det jeg mente. Jeg er glad veterinæren ikke anbefalte Labb, og hvem som helst kan se og forstå at mugg ikke er bra. Men at en veterinær "godkjenner" hva som puttes i fôret hadde ikke jeg vært fortrolig med.

Frolic er da ikke fullkostfór? Dessuten regner jeg med og tror at en stor prosent av hundeeiere holder seg unna fullkostfóret til matbutikker. Men det er ikke det jeg ønsker å diskutere.

Det står på pakken at det er et fullkostfôr, ja. Dessuten er det veldig mange som kjøer hundefôr i dagligvarebutikken, og de tror det er billigere, noe det ikke er.

Og jeg sier det igjen; mange hunder kan nok leve et langt og aktivt liv med labb, akkurat som at noen mennesker kan leve et langt og aktivt liv med Fjorland-mat hver dag. Det betyr ikke at det er optimalt eller at noen mennesker passer bedre til Fjorland-mat enn til et sunt og variert kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke det jeg mente. Jeg er glad veterinæren ikke anbefalte Labb, og hvem som helst kan se og forstå at mugg ikke er bra. Men at en veterinær "godkjenner" hva som puttes i fôret hadde ikke jeg vært fortrolig med.

Men det er der jeg er klønete med å få frem hva dyrlegen sa. H*n hadde ingenting å si på hva de puttet i fóret, som i at det kunne h*n ikke uttale seg om. For h*n var det revnende likegyldig hva som endte opp i fóret, poenget var at pga lagringsmetodene ville det uansett ikke være et godt for. Altså, for denne dyrlegen kunne det gjerne vært verdens beste eller verdens verste fórblanding, men den ble likevel forringet av lagringen. Var det da mer forståelig hva dyrlegen ville frem til? Synes ikke denne dyrlegen skal "stemples" for noe h*n ikke hadde noen formening om.

Som sagt, denne dyrlegen selger ikke fór til hunder, og holder seg generelt sett kun til veterinærdelen. Men akkurat angående Labb var det så ille at h*n videreformidler det h*n så til alle sine kunder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mange hvermannsen som forer hundene på butikkmat og Fk mat. Jeg i jobben min er ofte inne hos folk og har snappet med meg hva slags forsekker som står i gangene. Det går mye i MAX dog og first price og slike billig rema/europris typer. Veninna mi foret hunden med Frolic ;) . De har et annet syn enn oss ihuga hundeinteresserte. Dette er heller ikke folk man møter på hundetreninger eller konkurranser, men hunder som ligger mest i gangen eller står i bånd dag ut og dag inn. De tror jeg nok ikke gidder å spandere 600 kr sekken for mat til bikkja. (sånn satt på spissen)

Så det er vanligere enn man ønsker tror jeg. Jeg kjører 5 timer for å kjøpe mat til hundene mine jeg! Galskap i noens øyne, men jeg har et annet hundehold og en annen interesse og kunnskap enn mange som har hund her i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det vel sagt i et innlegg over her at Apetitt er en forbedret utgave av Labb... Hunden dævver neppe av å spise fôret.

Tror ikke vi snakker om at hunden dør av det, men rett og slett at den kan fungere dårlig på det. Og dette er en veldig oppegående jente, så jeg tror hun vil forstå meg og heller finne et annet fór.

Joda, i følge produsenten er det det, det står på pakken det. Men nei, selvsagt er ikke Frolic et fullkostfòr...

Det visste jeg faktisk ikke.. men da skjønner jeg forsåvidt at noen kan finne på å kjøpe det som fór da.

Det står på pakken at det er et fullkostfôr, ja. Dessuten er det veldig mange som kjøer hundefôr i dagligvarebutikken, og de tror det er billigere, noe det ikke er.

Og jeg sier det igjen; mange hunder kan nok leve et langt og aktivt liv med labb, akkurat som at noen mennesker kan leve et langt og aktivt liv med Fjorland-mat hver dag. Det betyr ikke at det er optimalt eller at noen mennesker passer bedre til Fjorland-mat enn til et sunt og variert kosthold.

Det er sant, det er mange som tror de sparer penger på det. Derfor syntes jeg faktisk at oppegående hundemennesker som orienterer seg rundt fór bør kunne hjelpe til å guide slike mennesker over på bedre fór :wub:

Fjordland eksemplet ditt likte jeg :) Men det betyr til gjengjeld at jeg ikke føler at jeg har noe godt argument å komme med, for da sier man jo faktisk at hunden kan fint fungere på et fór, men kanskje ikke se sitt beste ut. Og hva betyr det for en standard familiehund f.eks. det er jo faktisk ikke alle som reagerer på blasse flassende pelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...