Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterk grad HD, avliving og krever kjøpet hevet

plotthunden

Recommended Posts

Hei,

jeg har en jakthund som er 1,5 år. Kjøpte henne for 10 000,-, har kjøpsavtale på henne. Merket at det var noe galt allerede når hun var ca 1 år, dro til veterinær for ca 1,5 mnd siden og fikk tatt sjekk og røntget henne. Det viste seg at hun har veldig sterk grad HD, i underkant av 20% av hoftekulen var i skålen, på begge hofter. Veterinærene mente avliving var nødvendig, ettersom hunden allerede har smerter, i så ung alder. Jeg tok kontakt med oppdretter, fortalte hvordan det var og at jeg ville ha hele kjøpesummen tilbake. Oppdretter gikk ikke med på det, han sa jeg kunne få en valp fra neste kull (det er jeg ikke interessert i, ettersom flere av kullsøsken har problemer, allergi, nedsatt immunforsvar osv.) eller at jeg får tilbakebetalt 5000,-. Hva er vanlig i en slik situajson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er litt avhengig av om du hadde forsikring på hunden din. Hvis den var forsikret før fylte 4 mnd så får du tilbakebetalt summen fra forsikringen. Da er det ikke rimelig å kreve oppdretter for penger i tillegg syns jeg. Hvis hunden ikke er forsikret så tar du i mot de 5000kr eller valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Normalen angående forsikring er at HD kun dekkes dersom begge foreldre er fri.

Er det et tema her?

Jeg antar at hunden er forsikret under normale vilkår, hvis den er forsikret. Hvis hunden er forsikret så er det masse tilsvarende saker som er behandlet i forbrukerrådet, der det er slått fast at hundeeieren ikke skal tjene penger på en hunds lidelser og kan derfor ikke kreve erstatning av oppdretter i tillegg til utbetaling av forsikring.

Jeg antar at det er skrevet en kjøpekontrakt og i den kjøpekontrakten står det antagelig noe om erstatningsgrunnlag og refusjonsvilkår. Dette er jo en avtale du som valpekjøper har signert og akseptert, da bør du også følge den når det er et tema. Akkurat som oppdretter er bundet til sin del av avtalen. Hvis erstatningssummen er valgfitt halvekjøpesummen eller ny valp, så er det det du har å forholde deg til, da du har signert en avtale som ikke gir deg dårligere vilkår enn kjøpsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et tema her?

Jeg antar at hunden er forsikret under normale vilkår, hvis den er forsikret. Hvis hunden er forsikret så er det masse tilsvarende saker som er behandlet i forbrukerrådet, der det er slått fast at hundeeieren ikke skal tjene penger på en hunds lidelser og kan derfor ikke kreve erstatning av oppdretter i tillegg til utbetaling av forsikring.

Jeg antar at det er skrevet en kjøpekontrakt og i den kjøpekontrakten står det antagelig noe om erstatningsgrunnlag og refusjonsvilkår. Dette er jo en avtale du som valpekjøper har signert og akseptert, da bør du også følge den når det er et tema. Akkurat som oppdretter er bundet til sin del av avtalen. Hvis erstatningssummen er valgfitt halvekjøpesummen eller ny valp, så er det det du har å forholde deg til, da du har signert en avtale som ikke gir deg dårligere vilkår enn kjøpsloven.

Signerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hmm, ja.. har ikke forsikring. Fikk ikke forsikret henne fordi hun ikke er reg. i NKK, bare i den amerikanske plotthundklubben. Og der de andre hundene mine er forsikret tror jeg det var krav om NKK-reg., om jeg ikke husker feil :D Men takk for svar!

Alle hunder kan forsikres, men om de ikke er registrert i NKK blir de forsikret som blandingshunder med en max forsikringssum av 6000kr. Uansett så ville ikke forsikringen dekket dine problemer da foreldrene ikke er registrert og HD avlest i Norge, så det er jo da irrellevant. Men jeg ville tatt i mot kompensasjonen i form av ny hund (og evt solgt den videre) eller pengene du er tilbudt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Er det et tema her?

Men Gråtass, her forutsetter du at det er kjøpsloven som gjelder ved kjøp av hund. Blir resultatet noe annerledes om man kommer til at det er forbrukerkjøpsloven som gjelder?

Forøvrig, til TS, uten at dette er fasiten, men vil tro at denne tråden og særlig linken i startinnlegget kan være spennende for deg å ta en titt på.

http://hundesonen.no/forum/index.php?showtopic=49030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...