Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp hos "dagmamma"


malc

Recommended Posts

Hei, forresten. Jeg har skrevet noen innlegg her før, men har ikke akkurat vært aktiv. Virker jo som et bra sted, dette, med mange fornuftige hundefolk.

Vi har omsider bestemt oss for å forsøke en storpuddelvalp (min samboer har allergi, så vi må forsøke først). Problemet, som jeg går ut fra at mange har, er jo dette med når man skal på jobb, og kan jo ikke la valpen være hjemme, stakkar liten.

Oppdretter har sagt at hun kan passe den på dagtid den første tida, men jeg ble litt usikker på dette med flokkfølelse og slikt, når valpen drar tilbake til mor og søsken på dagtid. Kan det være uheldig?

Oppdretter virker både seriøs og flink forresten, så ingen kritikk til henne.

Dere som har valpen med på jobb, hvilken jobb har dere?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er et problem. Men man kan jo prøve og se, om det ikke fungerer så finner man en annen løsning. Vi passet på å ha ferie/rullere jobben de første månedene, så hun lærte seg alene hjemme trening. Når hun var 4mnd klarte hun fint en hel dag alene hjemme.

Det er ingen fasit svar på det du spør om, og det er ikke alle som sjekker Sonen 24/7 og klarer å svare på alt med en gang heller :)

Du får bare prøve deg frem, men jeg hadde ikke hatt noe problem med å la oppdretter/venner ha valpen min på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Nei, jeg skjønner jo at det ikke er et arsenal med hundfolk som sitter parat til å svare på mine spørsmål, men den hadde jo så mange visninger og lite(ingen( svar. ;)

Jeg bor 30 sekunder unna jobben, så jeg kan sikkert få til lufting fire ganger daglig, når valpen har lært seg å være alene. Håper det vil gå fint.

Jeg bare tenkte p¨å hvor "vanlig", "greit" det er å ha hund med seg på jobb. Jeg jobber på bibliotek, men har et kontor den kan være på, men der vil den jo også være alene i perioder. I bur?

Man blir litt tussete av å få seg hundebibi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Nei, jeg skjønner jo at det ikke er et arsenal med hundfolk som sitter parat til å svare på mine spørsmål, men den hadde jo så mange visninger og lite(ingen( svar. ;)

Jeg bor 30 sekunder unna jobben, så jeg kan sikkert få til lufting fire ganger daglig, når valpen har lært seg å være alene. Håper det vil gå fint.

Jeg bare tenkte p¨å hvor "vanlig", "greit" det er å ha hund med seg på jobb. Jeg jobber på bibliotek, men har et kontor den kan være på, men der vil den jo også være alene i perioder. I bur?

Man blir litt tussete av å få seg hundebibi. :)

Om du får lov, ta med hunden på jobb ja. Det er litt opp til jobben hva de ønsker, vet om fler som har brukt kompostgjerdene fra biltema og laget en liten innhegning i et hjørne med teppe og leker og latt hunden være der, eller ha et bur på en god størrelse den kan være i. For valper er ikke direkte kjent for å ligge stille på et teppe under pulten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette bare er "på prøve" for å se om samboer faktisk tåler å ha hund, vil jeg anbefale dere å se etter en omplasserings-hund i første omgang. Det er nok mulig dere må vente litt lenger på den rasen dere vil ha, men til gjengjeld slipper dere "valpestyret" og sansynligvis kommer den husrein :frantics:

Hvis det absolut skal være valp, så ville jeg sett på muligheten for å hente valp når du/dere har ferie eller rullere som Anette nevnte.

Selv hadde jeg med min første hund på jobben hver dag, da jobbet jeg hos et byggvarefirma med lager/butikk og stor bakgård. Nå jobber jeg ikke der lenger og har ikke mulighet for å ta med Hazel til den nye jobben så hun er alene hjemme 4-5 timer i strekk (har rare jobbtider som gjør at min mor (snill som hun er) tar en luftetur rundt kvartalen når hun drar på jobb, eller tar henne med hjem når hun er ferdig) :whistle:

Forresten, mange omplasserings-organisasjoner har prøvetid på 2 uker når de omplasserer, så her er jo gylden sjanse for å se om samboeren din tåler hund.

Ellers vil jeg ikke tro at oppdretter passer på valpen på dagtid vil ha noe spesielt å si på flokkfølelse, så lenge dere har mye samvær med valpen ellers. Kan jo være hun får noen "skavanker" da det som regel blir litt "slapt" med trening/regler når det er mange hunder per menneske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...