Gå til innhold
Hundesonen.no

Av-på halting


ipadda

Recommended Posts

De siste 2 mnd har Bella Vita etter aktivitet/under aktivitet plutselig blitt halt. Det går fra å være halt, til å være stokk halt, alt ettersom. I går var siste gang hun var halt.

Jeg var hjemme hos mamma & co , som jo også har valp. (hunken 3 mnd)

De lekte selvfølgelig sammen både inne og ute, å når det nærmet seg kveld å vi gikk den vanlige "kveldsrunden" på ca 1 km, ble BV stokk halt etter ca halve turen. Jeg bærte henne hjem (tung i lengden, har enda vondt i armen) , og fikk gitt henne en kvart remadyl av de små. Det tok ca 2 timer før hun var helt normal i gangen igjen.

Dette første som sikkert slår dere nå er patella, men det er ikke mulig, da det er høyre fremfor hun halter på. Leddet mellom tærne og den siste tåen helt øverst (husker ikke hva det kalles) , altså holder vi oss til nedre del av foten, helt helt nedre del.

Leddet mellom tærne og (et raskt søk på google sier at det kalles "håndledd" eller "mellomhånd") hovner opp og er hovent noen timer før hevelsen går ned igjen og hun er fin.

Jeg har selvfølgelig vært i kontakt med dyrlege som ba meg ikke gjøre noe veldig anstrengende, la henne styre aktiviteten selv, å komme inn på mandag. Jeg kommer til å kreve røntgen på henne, fordi jeg har lyst å sjekke at alt er som det skal med sjelettet.

Det som er så rart er at det ikke er alltid hun blir halt, men spesielt hvis hun blir sliten. Til å begynne med trodde jeg bare hun lurte meg, at hun var trøtt å ikke ville gå lengre, eller noe i den duren, men siden leddet hovner opp tørr jeg ikke tro på at hun lurer meg heller.

Noen som har opplevd lignende?? Hva kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke opplevd akkurat det samme, men Elias ble også plutselig halt for noen uker tilbake. Vi ventet et par dager før vi dro til dyrlegen, og det dyrlegen mente var at han hadde betennelse i skulderen. Så han går nå på Remadyl og har gjort det i 1 uke. Men det som er så rart er at han bare halter når vi går på tur. Når han løper så halter han ikke :ahappy: (han får ikke løpe lenger nå da, ettersom han har fått totalforbud mot å løpe og gå lange turer i minst 2 uker fremover). Men idag så hylte han til når han lå i hagen, og da ville han ikke tråkke nedpå foten engang. Så vi dro til dyrlegen, og fikk økt dosen med Remadyl. Skal tilbake på onsdag å røntge han.

Så er noe av det samme, bare at Elias har vondt i skulderen, og BV i foten. Håper de finner ut av det på mandag, er ikke noe morsomt når bikkjene går og halter uten at man helt vet hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Hera var halt til og fra i flere år. På slutten ble det oftere og oftere etter aktivitet (andre ganger ikke), og hun kunne bli ganske så stiv og støl og halte på 3 bein etter en lang tur. Det var korsbåndet som var problemet på henne. Det hadde slitt seg sakte av, og så har det dannet seg endel fokalkninger inni kneet pga dette. Jeg har dårlig erfaring med tilbakevendene halthet, og får noia hvis jeg hadde sett noe lignende igjen.

Klart, det kan være ulike årsaker, men det beste er å prøve å undersøke hos veterinær hvis dette er vedvarende. Halthet er veldig vanskelig å finne ut av siden det kan være så mangt, og spesiellt korsbåndsproblemer hvis man ikke har tilgang på supermaskiner. Har man mulighet til veterinær høgskole ville jeg tatt turen dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...