Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilbur


Crush

Recommended Posts

Å finne et bra bilbur er noe vi brukte mye tid på.

Alt av sammenleggbare bur ble forkastet umiddelbart, da disse er skumle om de får en trykk.

Samme med de å hardplast feks Atlas ogVarikennel.

Jeg har Artfex til mine hunder, og er knallfornøyd med det.

De har ikke dobbelbur, men om man kjøper to enkle, så er det jo faktisk lettere om man skal ha de ut av bilen for å bruke den til noe annet feks.

Jeg bytter en del mellom to biler, og synes det er greit med bur jeg klarer å løfte uten hjelp, noe jeg ikke ville klart med dobbeltbur tror jeg.

Artfex er helsveiset, og det er nøye testet for å være sikkert i en eventuell kollisjon.

I tillegg har det nødutgang bak og er låsbart.

www.bole.no er forhandler for Artfex

Et annet godt alternativ er varoicage.

Også helsveiset og nøye testet, samt at det har nødutgang og er låsbart.

Variocage finnes i dobbelbur også.

Herkules virker også veldig bra.

Det har ikke nødutgang og jeg har ikke sett noen tester av det feks på youtube slik man finner på de to andre merkene jeg har skrevet om.

Herkules er låsbart og finnes også som dobbelbur.

Et godt alternativ om man ikke synes at nødutgang er viktig.

Finnes jo en rekke andre bur.

Trønderburet, Bonzoburet osv.

Ta en titt på Finn.no, der vil du finne bilder og omtale av forskjellige bur.

En del merker kan man jo også bestille på mål, slik at det passer bilen perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herkules, definitivt. De tåler antageligvis mer (pga. konstruksjonsmåten), og jeg føler meg tryggere på at hunden ikke kan sette seg fast der. Burene er også låsbare om man skulle trenge det. De er mindre åpne, noe jeg ser på som en fordel, både i forhold til å ha to hunder ved siden av hverandre, men også for beskyttelse mot ting og tang i bilen i tilfelle kollisjon, og pels ut i bilen.

Det sagt, så tror jeg ikke det er voldsom forskjell i sikkerhet på de to, og det er nok mye en smakssak. Vi ville ha herkules, men det passer dessverre ikke i bilen når vi skal ha plass til en hund til. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg fikk best tilbakemeldinger på da jeg jobbet i dyrebutikk, var herkulesburene. De er rimelig solide (men ganske så dyre). Og jeg synes de virker ganske små i størrelsen, spesielt for litt større hunder som trenger litt plass. Spesielt dobbeltburene. Men gode og massive, det er de. Ikke bråker de når man kjører på humpete veier som enkelte andre bur gjør heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Artfex til mine hunder, og er knallfornøyd med det.

De har ikke dobbelbur, men om man kjøper to enkle, så er det jo faktisk lettere om man skal ha de ut av bilen for å bruke den til noe annet feks.

Jeg bytter en del mellom to biler, og synes det er greit med bur jeg klarer å løfte uten hjelp, noe jeg ikke ville klart med dobbeltbur tror jeg.

Artfex er helsveiset, og det er nøye testet for å være sikkert i en eventuell kollisjon.

I tillegg har det nødutgang bak og er låsbart.

www.bole.no er forhandler for Artfex

Disse har jeg utrolig nok ikke sett før (har en liste på 15 ulike produsenter/leverandører/burtyper til bil). Hvordan er støy på dem? Hvem har testet burene, har du link til noe dokumentasjon?

Er du trygg på at hundene ikke greier å sette seg fast i det, mellom sprinkler og sånt?

Hva er største ulempen med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hampus: Mener du at artfex kan sammenliknes med variocage/herkules? Fant liksom så lite info om det på nett, i tillegg til at jeg ikke synes det ser like solid ut.

Simira: Er du forhandler eller noe?: Virker som du har litt peiling. Hva er det du ikke liker med variocagen? Jeg synes det er en fordel med veggene på herkules mtp sikkerhet med bein og at de ikke får tak i ting. Nå har jeg kun sett variocage i virkeligheta, og noen på trening har et gammelt ett, og der er åpnemekanismen veldig gåen. På herkules, drar man ut den rundingen, eller hvordan funker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hampus: Mener du at artfex kan sammenliknes med variocage/herkules? Fant liksom så lite info om det på nett, i tillegg til at jeg ikke synes det ser like solid ut.

Simira: Er du forhandler eller noe?: Virker som du har litt peiling. Hva er det du ikke liker med variocagen? Jeg synes det er en fordel med veggene på herkules mtp sikkerhet med bein og at de ikke får tak i ting. Nå har jeg kun sett variocage i virkeligheta, og noen på trening har et gammelt ett, og der er åpnemekanismen veldig gåen. På herkules, drar man ut den rundingen, eller hvordan funker det?

Jeg har "studert" bilbur i et halvt års tid, siden jeg visste at vi kom til å kjøpe oss bil når vi flyttet tilbake til Norge i august, og det er en liten utfordring å finne bil med plass til bur til en stor og en liten hund (og litt annet i tillegg).

Herkules og Variocage er definitivt de mest brukte (kanskje hvis man ser bort fra de vanlige stålburene - som ikke er trygge i det hele tatt), og blant de tryggeste. Som sagt mener jeg Herkules er hakket bedre pga. konstruksjonen. Visstnok holder de også ganske bra, og blir ikke slarkete i hengsler/lås, ruster ikke. Variocage har i noen tilfeller blitt litt mer "slarkete" med tid. Det med at det kan justeres i lengderetningen er heller ikke bare positivt, det er en svakhet konstruksjonsmessig (uten at jeg har gjort nøye undersøkelser på det).

Andre populære bur er tilpassede fra spesielt Kela (hundebur.com), Trønderburet (tronderburet.no) og Aluconsult (alu-consult.no). De vet jeg ikke riktig så mye om, annet enn at de er helsveisede, angivelig lydløse, og at man får dem tilpasset etter behov. Det oppfyller forsåvidt kravene våre. Kela er en del billigere, uten at jeg tror det er noen stor kvalitetsforskjell.

Andre alternativer som virker gode men som ikke er så mye brukt er Schmidt (www.hunde-sport.no), Elverumsburet (www.hedmark-hundeutstyr.no) og Bonzobur (www.bonzobur.no). Alle virker forsåvidt "gode nok", jeg har ikke sjekket så mye på detaljene. Instruktøren på valpekurset har Schmidt, og jeg synes det virker veldig bra, men er dyrt. Bonzo liker jeg ikke, er redd for at hunden skal kunne sette fast poten i gitteret.

Flere spørsmål? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Kelabur, og er veldig fornøyd med det - solid, god lukkemekanisme på dørene som kan strammes, så det ikke skranger, etc. Nøler ikke på å kjøpe ett til, hvis jeg finner et til en grei pris.

Det trengs liksom bare "så" mye kvalitet på buret for hundens del, i en kollisjon. Hvis hunden dør av smellen, spiller det ingen rolle om buret hadde tålt 4 tonn til, liksom..

På samme måte som sikkerhetsbeltet du selv har på deg. Det SKAL ryke vet "x" antall kilos trykk - ellers blir kroppen din delt i tre deler - og det overlever du i alle fall ikke.

Men det jeg skulle fram til var at dersom du av og til er i Sverige så er slike bur ofte endel billigere der. Sjekket på Variocage nå i sommer, og pga valutaen var det raskt en 1000-lapp å spare på hvilket som helst av de i alle fall.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse har jeg utrolig nok ikke sett før (har en liste på 15 ulike produsenter/leverandører/burtyper til bil). Hvordan er støy på dem? Hvem har testet burene, har du link til noe dokumentasjon?

Er du trygg på at hundene ikke greier å sette seg fast i det, mellom sprinkler og sånt?

Hva er største ulempen med det?

Vi har hatt vårt bur i 3 år nå og er kjempefornøyd.

Kjøpte det i Sverige, det er først nå i år at vi har fått en norsk forhandler.

Det er null støy i buret, da hadde vi kasta det ut for lenge siden, da vi blir gale av støy i bilen både jeg og gubben... :ahappy:

Hvem som har testet buret er jeg usikker på.

Buret er Svensk produsert, og jeg har før lest en del om det på nett., men her er i alle fall en kræsjtest lagt ut på Youtube:

Vi har som sagt brukt buret i tre år, og ingen av hundene har satt seg fast i sprinklene.

Bakdelen er at døra er hengslet oppover, ikke sideveis.

Noe som gjør at gubben skaller i døra rett som det er...hehe...

Ellers har det lav nok vekt til at jeg klarer å lempe det ut om jeg trenger plassen bak til andre ting, eller skal ha det inn i vår andre bil.

Og ja Crush, jeg mener at Artfex er helt på høyde med Variocage og Herkules når det gjelder sikkerhet.

Herkules mangler nødutgang, derfor valgte vi bort det da vi kjøpte bur, men ellers liker jeg Herkules veldig godt.

Dessverre må vi nå kvitte oss med buret, da hund nr 3 gjør det umulig å få inn et til som passer plassen vi har til overs.

Hverken Variocage, Herkules eller Artfex har alternativ slik at vi kunne satt inn enda et bur bak.

Så vi er nødt til å gå for variogate med avdelere i stede.

Ikke en like sikker løsning tror jeg, men eneste vi finner som faktisk passer bagasjerommet til bilen slik at vi får utnyttet plassen best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du velger variocage, så ta det største. Jeg har det nest største dobbelburet til mine. Jeg ville ikke hatt noe mindre bur til Extra (og du vet jo hvor liten hun er :ahappy: ). Så selv mener jeg at de dobbelburene blir for små for de som har store hunder :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du velger variocage, så ta det største. Jeg har det nest største dobbelburet til mine. Jeg ville ikke hatt noe mindre bur til Extra (og du vet jo hvor liten hun er :ahappy: ). Så selv mener jeg at de dobbelburene blir for små for de som har store hunder :wub:

Tenkte å ta xl i såfall ja :) Er du fornøyd med ditt? Jeg tenker litt på at herkules sitt antaglig er tryggere mtp vegger istedet for sprinkler på sidene? Æsj, vanskelig altså. Hva er det kjell rune har? Låsemekanismen på hans er litt fucka synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes Kela-burene ligner veldig på de fra ArtFex, ihvertfall utifra bilder. Bare at Kelaburet er spesialtilpasset bilen og koster 1800kr, mens ArtFex er standard og koster 2725kr.

Selv er jeg i kontakt med Kelaburene for å få bestilt meg et derifra selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Herkules-bur og er så fornøyde at den dagen vi får hund nr 2, så blir det Herkules igjen. Det eneste aberet er at det ikke er så greit å ha vannskål i buret pga konstruksjonen, så vi bruker en slik non-splash-skål. Er veldig trygg på at han ikke setter seg fast i burkonstruksjonen, og så er det fantastisk at det ikke lager en lyd.

Når det gjelder trygghet, så mener jeg å huske at det er kun Variocage-burene som gir forsikringsrabatt hos Agria. Men det testene vi leste om sikkerheten på Herkules for litt over et år siden (da vi kjøpte buret), var mer enn godkjent etter vår mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler og bakdeler med både herkules og variocage.

Eg selv har Variocage dobbel xxl og er godt fornøyd med buret og løsningene. Eneste minus eg egentlig har og komme med angående vario er at bunnen er dårlig grunnet slik at dersom du ikkje passer på og tørke buret godt etter du foreksempel har hatt inn en våt hund kan det over tid begynne og ruste litt i kantene (merk at dette kun er i hjørner og braketter og ikkje selve bunnen og sidene.)

Herkules dobbel prøvde eg en liten stund men fant for ut at buret rett og slett ikkje blir stort nokk til mitt bruk. Vell og merke veldig solide og gode bur på alle måter men desverre for små fysiske mål. Også er prisen temmelig stiv i forhold til mimsafe variocage.

Kan forresten og nemne at www.hundebur.no har tilbud på mimsafe for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler og bakdeler med både herkules og variocage.

Eg selv har Variocage dobbel xxl og er godt fornøyd med buret og løsningene. Eneste minus eg egentlig har og komme med angående vario er at bunnen er dårlig grunnet slik at dersom du ikkje passer på og tørke buret godt etter du foreksempel har hatt inn en våt hund kan det over tid begynne og ruste litt i kantene (merk at dette kun er i hjørner og braketter og ikkje selve bunnen og sidene.)

Herkules dobbel prøvde eg en liten stund men fant for ut at buret rett og slett ikkje blir stort nokk til mitt bruk. Vell og merke veldig solide og gode bur på alle måter men desverre for små fysiske mål. Også er prisen temmelig stiv i forhold til mimsafe variocage.

Kan forresten og nemne at www.hundebur.no har tilbud på mimsafe for tiden.

Det er til samojedene du har buret?

Litt usikker på str, vet av noen med liten boxer som har L, tenkte på XL til mine to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har til samojed ja. Men går fint 2 berner sennen hunder inni også sålenge det ikkje er meningen at dem skal ligge i bur over mangen timer.

Ei venninde av meg har XL i sin bil (passat) ho har 1 berner. Tror ikkje eg ville våget og ha 2 samojeder i det vertfall da eg vil tro det blir litt i det trangeste laget.

Min filosofi er vell mer slik.

Når mann først kjøper eit slikt bur tar det stort sett hele bagasjerommet uansett, Og prisforskjellen mellom Xl og XXL er så liten at dersom mann har plass kjøper man xxl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes Kela-burene ligner veldig på de fra ArtFex, ihvertfall utifra bilder. Bare at Kelaburet er spesialtilpasset bilen og koster 1800kr, mens ArtFex er standard og koster 2725kr.

Selv er jeg i kontakt med Kelaburene for å få bestilt meg et derifra selv :frantics:

Mulig de ser like ut utseendemessig Artfex og Kela.

Men Kela mangler to ting som for meg er vesentlig.

Lås fast på buret, samt nødutgang.

Fordelen er jo at de kan bestilles på mål.

Her er forresten et annet bur jeg liker.

På disse er nøkkellås og nødutgang ekstrautstyr.

Disse lages også på mål

http://www.hunde-sport.no/public.aspx?pageid=61710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var et stort minus at Kela burene faktisk bare har en finer-treplate i bunnen...(!) Utifra ene bildet på nettsiden deres ser det ut som finerplaten til og med er ubehandlet...? Dersom hunden har et uhell i buret så vil det grise til treplaten veldig (treverk suger opp væske) og ellers være vanskelig å få rent.

Syns burene fra andre produsenter som har bunnplate i metall virker bedre. Metall suger ikke opp sølevann, væske fra oppkast e.l, og er generelt lett å holde rent, og desinfisere om det trengs.

Dere som har Kela bur, stemmer det at de har finerplate i bunnen?

Hvis det er tilfellet, så skjønner jeg hvorfor Kela burene var billigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Herculesbur i over 2 år, og er superfornøyd. Det lager ikke en lyd, og virker veldig solid.

Jeg har aldri brukt låsen da, ser ikke helt behovet for det.

Til dere som mener det er viktig med nødutgang: hva er vitsen med det? :frantics:

Jeg har buret stroppet fast inntill baksetene helt på siden, så eneste muligheten til å komme ut vil uansett være foran, evt på venstre side av buret.

Og angående størrelse, så skal man jo velge det minste for sin hund. Altså den skal kunne stå, men ikke nødvendigvis med hevet hode, og ikke så veldig mye lenger enn hunden (da er det som regel stort nok til at den allikevel kan ligge/sitte behaglig). Det er det tryggeste ved en kollisjon. Velger man det største buret bare fordi man har plass, så vil jo hunden fly rundt inni der ved en kollisjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder nødutgang så synes jeg det er greit å vite at man kan få ut hundene framover i bilen om man kommer opp i en smell som gjør at bilen ikke kan åpnes bakfra.

Vårt bur er festet i siden og nedenfra i bagasjerommet.

Så vi kan vippe fram bakseteryggen og ta ut hundene i bakkant av buret gjennom nødutgangen om noe sånt skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vips, så var man i besittelse av 2 stk ArtFex-bur!

Nå er ikke nødutgang noe must for min del. Det avgjørende (foruten tilsynelatende solide og pålitelige bur sikkerhetsmessig, såklart) var størrelsen på dem, at vi får et large og et small-bur i bredden baki bilen.

Kan ta litt bilder og sånt når vi skal montere det og får det på plass i bilen. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vips, så var man i besittelse av 2 stk ArtFex-bur!

Nå er ikke nødutgang noe must for min del. Det avgjørende (foruten tilsynelatende solide og pålitelige bur sikkerhetsmessig, såklart) var størrelsen på dem, at vi får et large og et small-bur i bredden baki bilen.

Kan ta litt bilder og sånt når vi skal montere det og får det på plass i bilen. :wub:

Tror du blir veldig fornøyd!

Jeg er i hvertfall det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du blir veldig fornøyd!

Jeg er i hvertfall det...

Vi er så lang IKKE fornøyd. Det lille buret har problemer med låsen. Har dere opplevd det? Den metallbiten som skal nedi hullet glir unna så man ikke får låst skikkelig. Den er også litt treg å få igjen i det hele tatt, antagelig pga. at det hullet er litt smalt.

Det store buret har en produksjonsfeil på den ene sideveggen som gjør at vi ikke får skrudd det sammen en gang... det får vi jo byttet da. Men jeg er litt skeptisk til det med låsene altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treghet i låsen kan i mange tilfeller ordnes med litt olje. Finnes noe som heter låsolje, men i nødsfall kan man bruke matolje (en dråpe holder) bare for å få tregheten på gli.

Har du fortalt/henvendt deg til de du kjøpte av og forklart problemene m/begge burene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treghet i låsen kan i mange tilfeller ordnes med litt olje. Finnes noe som heter låsolje, men i nødsfall kan man bruke matolje (en dråpe holder) bare for å få tregheten på gli.

Har du fortalt/henvendt deg til de du kjøpte av og forklart problemene m/begge burene?

Det store buret får vi som sagt byttet (venter på at han får bestilt inn igjen). Låsen er treg fordi hullet den skal inn i er litt for trangt. Det går an å utvide det med å sage litt, men det burde ikke vært nødvendig på et såppas dyrt bur :wub: (det var åpenbart brukt da vi kjøpte det, og vi fikk avslag). Men hvis vi ikke får fikset låsen så vet jeg ikke om jeg vil ha noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...