Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørketrommel

madam mim

Recommended Posts

Jeg har alvorlige planer om å kjøpe tørketrommel. Er skikkelig formann i "Spørrespalten hæh" og trenger tips, gode råd og anbefalinger.

Bør jeg kjøpe ny eller brukt? Hva skal jeg se etter, hvilke krav bør jeg stille, hva bør jeg styre unna eller prioritere? F.eks. merke, pris, ekstrautstyr (der ser dere, helt blank. :) Antakelig finnes det ikke noe slikt på tørketromler. :lol: ), butikker med dårlig service og andre ting.

Behovet er ikke type storfamilie der vaska går jevnt og trutt hele dagen, så fryktelig langt derifra. Men kanskje den blir brukt én gang i uka.... eller annenhver.... :D Men allikevel har jeg funnet ut at jeg har behov for tørketrommel, såh! :D

Kom igjen med tips og gode/dårlige erfaringer. Den skal stå i frostfri kjeller og holde vaskemaskinen med selskap. Jeg er ikke så opptatt av om den støyer og jeg har ikke tenkt til å lage hull i veggen slik at den får lufta seg ut i Guds Frie Natur. :D (Eller burde jeg det?)

På forhånd takk for hjelpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha kondenstrommel eller med utlufting? Hvor god er vaskemaskina du har på sentrifugering? Har du veldig god sentrifugering på vaskemaskina, slik at vaska er rimelig tørr når den er ferdig, så kan du senke kravene til tørketrommel med hensyn til pris, i det minste på kondenstromlene. Utluftingstromlene kjenner jeg ikke så godt til. Men har du en vaskemaskin som er litt "sånn der" så er det greit med en god tørketrommel, så slipper du å bruke votter og vinter på å få klæra tørre.

Jeg har en Elto kondenstrommel, kjøpt ny på expert i halden - og er veldig fornøyd med den nå, etter at jeg bytta vaskemaskin. Med den gamle vaskemaskina så tok det hundre år å tørke klær siden klæra var så våte når de kom fra maskina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha kondenstrommel eller med utlufting? Hvor god er vaskemaskina du har på sentrifugering? Har du veldig god sentrifugering på vaskemaskina, slik at vaska er rimelig tørr når den er ferdig, så kan du senke kravene til tørketrommel med hensyn til pris, i det minste på kondenstromlene. Utluftingstromlene kjenner jeg ikke så godt til. Men har du en vaskemaskin som er litt "sånn der" så er det greit med en god tørketrommel, så slipper du å bruke votter og vinter på å få klæra tørre.

Jeg har en Elto kondenstrommel, kjøpt ny på expert i halden - og er veldig fornøyd med den nå, etter at jeg bytta vaskemaskin. Med den gamle vaskemaskina så tok det hundre år å tørke klær siden klæra var så våte når de kom fra maskina.

1200 omdreininger på sentrifuga på Zanussi´n. Blir ganske tørt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har litt penger å bruke på tørketrommel, så kan du jo kjøpe gjennom elkjøp for 3000 kr.

Da har du jo 1 års garanti, service, ol.

Vi har alt vårt gjennom elkjøp og er storførnøyd.

Men du velger jo selv om du vil ha "trygghet" eller om du vil sjanse!

Ett års garanti? :lol: Høh, EL-kjøp er seg selv lik. :)

Fra Forbrukerrådet:

Hva er en garanti?

En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpsloven.

Selgeren kan altså ikke innskrenke de rettighetene du har etter loven, men står fritt til å gi deg bedre rettigheter enn det loven gir deg.

Garantien kan være gitt av produsenten, importøren eller selgeren. Garantien gir deg som regel rett til kostnadsfri utbedring av feil og mangler innenfor garantitiden.

Har selgeren gitt deg en garanti er dette rettslig bindende. Det vil si at du med forbrukerkjøpsloven i hånd kan kreve at selgeren oppfyller det han har lovet i garantien.

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparat, mobiltelefon og komfyrer er fristen fem år.

Mer informasjon om reklamasjonsrettigheter og hvilke krav du kan stille til varen finner du på Forbrukerrådets temaside om forbrukerkjøpsloven.

Men hva slags merke har du på maskinen, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en bosh vaskemaskin med 1200 omdreininger, en ganske dyr tørketrommel fordi jeg må ha minst mulig støv i klær, gardiner, sengeklær,ol pga støvallergi.

Jeg er godt fornøyd med elkjøp, det er vel sikkert 3 års garanti hos de, var mere eksempelvis et forslag med 1 år.

Men det er som sagt smak og behag om man il ha trygghet og rettigheter, eller om man godt kan sjanse.

Vi er avhengig av gode artikler, fordi vi vasker mye og fordi vi er mange i huset både 2 og 4 bente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en bosh vaskemaskin med 1200 omdreininger, en ganske dyr tørketrommel fordi jeg må ha minst mulig støv i klær, gardiner, sengeklær,ol pga støvallergi.

Jeg er godt fornøyd med elkjøp, det er vel sikkert 3 års garanti hos de, var mere eksempelvis et forslag med 1 år.

Men det er som sagt smak og behag om man il ha trygghet og rettigheter, eller om man godt kan sjanse.

Vi er avhengig av gode artikler, fordi vi vasker mye og fordi vi er mange i huset både 2 og 4 bente.

Uttrykte meg litt galt jeg, men jeg lurte på hva slags tørketrommel dere har. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter i samme "knipa" som deg; er altså på utkikk etter tørketrommel og aner ikke hva jeg skal se etter. Har fått tips om finn o.l., der gjør man røverkjøp visstnok. :lol: Vi kommer til å bruke trommelen litt oftere enn deg, men har hørt om andre i lignende situasjon som oss som har vært meget fornøyd etter bruktkjøp. Vi tenker å kjøpe en som er 5-10 år gammel, regner med å måtte betale 0-1000 for den, litt avhengig av hvor ny den er. Dette er vel knapt et tips, siden jeg jo egentlig ikke har peiling, men du kan jo ta det som en opplysning i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter i samme "knipa" som deg; er altså på utkikk etter tørketrommel og aner ikke hva jeg skal se etter. Har fått tips om finn o.l., der gjør man røverkjøp visstnok. :lol: Vi kommer til å bruke trommelen litt oftere enn deg, men har hørt om andre i lignende situasjon som oss som har vært meget fornøyd etter bruktkjøp. Vi tenker å kjøpe en som er 5-10 år gammel, regner med å måtte betale 0-1000 for den, litt avhengig av hvor ny den er. Dette er vel knapt et tips, siden jeg jo egentlig ikke har peiling, men du kan jo ta det som en opplysning i alle fall. :D

Helt iorden, men du - kjøp to, da, så tar jeg den ene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en whirpool tørketrommel i 6th sence serien, kostet litt mer enn de billigste men verd pengene.

Det er en kondenstørketrommel, stopper når tøyet er tørt, å man har mulighet til både å legge slange så vannet renner rett i utslaget, eller i "skuffe" beholderen.

Utrolig fornøyd med den!

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vask-tork/torketrommel/AWZ8669/whirlpool-torketrommel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en whirpool tørketrommel i 6th sence serien, kostet litt mer enn de billigste men verd pengene.

Det er en kondenstørketrommel, stopper når tøyet er tørt, å man har mulighet til både å legge slange så vannet renner rett i utslaget, eller i "skuffe" beholderen.

Utrolig fornøyd med den!

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vask-tork/torketrommel/AWZ8669/whirlpool-torketrommel

Takk! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har denne og er utrolig fornøyd med det. http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vask-tork/torketrommel/TCDG51BSK/hotpoint-ariston-torketrommel

Dyr, men absolutt verdt det.

Brukes minst 4 ganger i uka (utrolig hvor mye klesvask det blir med unger i huset) og jeg kunne ærlig talt ikke klart meg uten ulltørkeprogrammet.

Den har i tillegg et eget program for å friske opp klærne... dvs, klær som har ligget i skapet lenge og lukter innestengt. 10 min i tørketrommelen og de føles og lukter nyvasket. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal snart kjøpe ny tørketrommel. Da blir det garantert en kondenstrommel og ikke en "vanlig". I fjor vinter så gikk vaskemaskina vår i stykker, og med 900 o/m på den, så måtte vi kjøre tørking i 2-2,5 time for å få klær tørre. Den nye maskina sentrifugerer med 1400 o/m, nå må tørking pågå i 90 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal snart kjøpe ny tørketrommel. Da blir det garantert en kondenstrommel og ikke en "vanlig". I fjor vinter så gikk vaskemaskina vår i stykker, og med 900 o/m på den, så måtte vi kjøre tørking i 2-2,5 time for å få klær tørre. Den nye maskina sentrifugerer med 1400 o/m, nå må tørking pågå i 90 min.

Er tørketrommelen til Litz og uisaksen kondenstromler? (Ja, jeg nevnte Spørrespalten HÆH :lol: )

Edit: fant det ut ved å kikke på annonsene en gang til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
    • Ja, det ble tre dager av 2025 det... Så her må det oppdateres med nye mål for 2025 for frøken Lilje: Blodspor: - Starte AK Nosework: - LGT - Merkeprøve(r) Kurs: - Passering - Nesearbeid (spor/søk) - Apport for moro skyld?    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...