Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan skal jeg klare å veeente?


Tihi

Recommended Posts

Å dette er tortur! Etter å ha besøkt oppdretter og gitt beskjed om at vi er interessert, så er det tortur å gå å vente! Har ventet hele livet på en liten bissevovv :frantics:

Saken er at oppdretter (av Bichon Havanais) har 9 valper nå! Hundene skal brukes til utstilling, og oppdretter må se an hvilke hunder som skal hit og dit og derfra og til :icon_clapping: Vi skal ikke bruke hunden til utstilling, og har fått vite at dersom en av valpene har en utstillingsfeil (som underbitt) så skal vi få kjøpe den. Ellers er det å vente til neste kull!

Det er toooooortur! Jeg vil ha en nåååååååå :frantics: hehe.

Hvordan få tiden til å gå fortere? Kjøpe utstyr???!?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dette er tortur! Etter å ha besøkt oppdretter og gitt beskjed om at vi er interessert, så er det tortur å gå å vente! Har ventet hele livet på en liten bissevovv :frantics:

Saken er at oppdretter (av Bichon Havanais) har 9 valper nå! Hundene skal brukes til utstilling, og oppdretter må se an hvilke hunder som skal hit og dit og derfra og til :icon_clapping: Vi skal ikke bruke hunden til utstilling, og har fått vite at dersom en av valpene har en utstillingsfeil (som underbitt) så skal vi få kjøpe den. Ellers er det å vente til neste kull!

Det er toooooortur! Jeg vil ha en nåååååååå :frantics: hehe.

Hvordan få tiden til å gå fortere? Kjøpe utstyr???!?!?!

Jeg blir litt skeptisk, kjenner jeg. At en oppdretter er opptatt av å selge til utstillingsinteresserte at jeg ikke hadde fått kjøpe uten at det dukker opp en utstillingsfeil på en av valpene hadde gjort at jeg hadde funnet en annen oppdretter.

Oppdretter må vel være så realistisk at h*n vet at i et kull på 9 valper så vil det neppe bli 9 "utstillingsstjerner," sannsynligvis ikke 6 engang. Og sannsynligvis vil ikke alle de som vil kjøper valp med tanke på utstilling bli med på så mange utstillinger når alt komme til alt. Så hvorfor være så fryktelig fokusert på at alle valpene skal til folk som ønsker "utstillingshund" og la det være det viktigste kriteriet? (Dersom jeg har forstått deg rett, da.)

Hvorfor får en potensiell valpekjøper som ikke er interessert i utstilling, men allikevel kan tilby hunden er strålende og aktivt liv, kun kjøpe valp fra et kull på 9 dersom en av hundene får en utstillingsfeil? Hva om den hunden med utstillingsfeil ikke er den som passer deg best? Hva om den er en tispe og du egentlig vil ha en hannhund? Eller at den er veldig veldig forsiktig og du egentlig ønsker en som er litt "frampå?"

Det ble fryktelig rotete forklart, men ihvertfall...

Men siden denne tråden absolutt ikke handlet om min skepsis :frantics: - du får smøre deg med et tjukt lag tålmodighet, handle inn bikkjeseng og karde, nyte livet og glede deg til valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt skeptisk, kjenner jeg. At en oppdretter er opptatt av å selge til utstillingsinteresserte at jeg ikke hadde fått kjøpe uten at det dukker opp en utstillingsfeil på en av valpene hadde gjort at jeg hadde funnet en annen oppdretter.

Oppdretter må vel være så realistisk at h*n vet at i et kull på 9 valper så vil det neppe bli 9 "utstillingsstjerner," sannsynligvis ikke 6 engang. Og sannsynligvis vil ikke alle de som vil kjøper valp med tanke på utstilling bli med på så mange utstillinger når alt komme til alt. Så hvorfor være så fryktelig fokusert på at alle valpene skal til folk som ønsker "utstillingshund" og la det være det viktigste kriteriet? (Dersom jeg har forstått deg rett, da.)

Hvorfor får en potensiell valpekjøper som ikke er interessert i utstilling, men allikevel kan tilby hunden er strålende og aktivt liv, kun kjøpe valp fra et kull på 9 dersom en av hundene får en utstillingsfeil? Hva om den hunden med utstillingsfeil ikke er den som passer deg best? Hva om den er en tispe og du egentlig vil ha en hannhund? Eller at den er veldig veldig forsiktig og du egentlig ønsker en som er litt "frampå?"

Det ble fryktelig rotete forklart, men ihvertfall...

Men siden denne tråden absolutt ikke handlet om min skepsis :icon_clapping: - du får smøre deg med et tjukt lag tålmodighet, handle inn bikkjeseng og karde, nyte livet og glede deg til valp.

De valpene oppdretter har er det folk som har stått lenge på "venteliste" for. Hun sa det ikke var noen ledige denne gangen i alle fall...at alle valpene mest sannsynlig har fått nye hjem allerede av folk som har ventet en stund. Regner med disse skulle brukes til utstilling ja. Hun sa at med et slikt stort kull (faktisk 3 mødre da) så var det mest sannsynlig at noen har utstillingsfeil, så sjansen er der...og da var vi de første hun skulle kontakte! Helt enig med deg: vi burde vært først på den lista for vi skal bare kosemose og gi den hunden så mye kjærlighet atte! :frantics:

Hun ville også se an hvilke type valp som kunne passe til vårt formål (en litt rolig, avbalansert familiehund, helst hannhund, men tispe går også fint). Fikk inntrykk av at hun var seriøs og med mye peiling. Nei, bare gleder meg vilt jeg! :frantics:

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan få tiden til å gå fortere? Kjøpe utstyr???!?!?!

Jeg bruker ventetiden på å lete etter all slags info om f.eks. oppdragelse av valp/hund, renslighetstrening, hundetrening, kjøpe bøker om rasen, lete opp info på nettet osv.

Du kan også melde deg inn i raseklubben "din" rase hører til (det er kanskje norsk miniatyrhundklubb?) og slike ting.

Det er lenge og vente for meg også, men jeg bruker tiden så godt jeg kan til å øke kunnskapen :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så strålende ved denne rasen at du ikke heller kan ta en annen rase. Om du betaler full pris for valpen, bør den ikke ha utstillingsfeil selv om du ikke har tenkt å stille ut. Det er nok av andre raser og nok av hunder på Finn. Sjekk også med raseklubbens hjemmeside. Her bør du finne andre oppdrettere og det er da godt mulig at noen har valper til salgs.

Om du skulle vurdere shih tzu vet jeg at det er flere opdrettere som har gode ledige valper til salgs nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også melde deg inn i raseklubben "din" rase hører til (det er kanskje norsk miniatyrhundklubb?) og slike ting.

Bichon havanais har egen klubb: http://www.nbhk.info

Jeg kan forøvrig også anbefale havanaisforumet: http://www.bichonhavanais.no/phpBB3/index.php

:lol:

Hva er det som er så strålende ved denne rasen at du ikke heller kan ta en annen rase. Om du betaler full pris for valpen, bør den ikke ha utstillingsfeil selv om du ikke har tenkt å stille ut. Det er nok av andre raser og nok av hunder på Finn. Sjekk også med raseklubbens hjemmeside. Her bør du finne andre oppdrettere og det er da godt mulig at noen har valper til salgs.

Om du skulle vurdere shih tzu vet jeg at det er flere opdrettere som har gode ledige valper til salgs nå.

Finn er en jungel av seriøse og useriøse hundeselgere. Når trådstarter allerede har kontakt med en (så vidt jeg vet) seriøs oppdretter som bor på samme kant av landet, er det vel heller å anbefale å holde den kontakten enn å skulle finne en tilfeldig hund/rase på Finn? Ellers finnes det selvfølgelig andre gode havanaisoppdrettere å oppdrive rundt omkring i landet :)

Jeg opplever havanais og shih-tzu som to ganske ulike raser, og for meg ville det ikke vært hipp som happ om jeg hadde havanais eller shih-tzu. Med det mener jeg ikke at den ene rasen er bedre/dårligere enn den andre, men at de ikke nødvendigvis fyller de samme kriteriene. Men om trådstarter syns at shih-tzuen også er interessant, må hun gjerne utforske den rasen nærmere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
    • Her er Cuba- også kalt "BomBom", nå litt over 6 uker Hun krøp inn i hjertet mitt litt tidligere enn planlagt (velger ikke valp før de er 7 uker, men nå har hun vært min i over 1 uke alt 😇 ) På bildet med bestemor i samme alder- fineste brunbjørnene ❤️   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...