Gå til innhold
Hundesonen.no

Størrelser på utstyr


Ane

Recommended Posts

(Enda et innlegg av meg..)

Jeg har bestemt meg for at labrador retriever blir rasen min til sommeren^ Jeg lurer derfor på forskjellige størrelser på ting som vil passe en labbe tispe^ Ja, jeg vet det er individuelle forskjeller.

Trenger størrelser på;

Hvor stort bør et bur være? Høyde, lengde, bredde.

Hvor stor bør en seng være? --------Kopi---------

Hvilken lengde har dere på halsbånd? Valp & voksen

Andre ting som er greit å ha størrelser på som jeg ikke husker nå^ :icon_confused:

Å vente på valp kan kureres med å storhandle! For en periode hvertfall :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt off-topic...

Jeg leste "størrelse på utstyr" og tenkte å nei! Nå er det noen som kommer til å spørre hva normalen på utstyr på hundene sine er.... Herregud meg :hmm:

Men det var jo et helt ok topic dette, ikke at jeg har så mye svar da, er 8 år siden jeg hadde Labb :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt off-topic...

Jeg leste "størrelse på utstyr" og tenkte å nei! Nå er det noen som kommer til å spørre hva normalen på utstyr på hundene sine er.... Herregud meg :lol:

Men det var jo et helt ok topic dette, ikke at jeg har så mye svar da, er 8 år siden jeg hadde Labb :icon_confused:

Hahahahahaha :hmm: Nei, det er ikke så gale! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kan desverre bare gi svar på bur str og seng.

Jeg ville satset på 92x58x66H, ca pris Kr 749,- eller evt 109x71x80H cm ca Kr 1015,- OM hunden virker VELDIG stor av str som valp.

Holder forsovidt en knapp på den minste str. det er den svigers bruler til sin store flat jente å det er mer enn sort nok.

Med vår rottweiler fulgte det et bur med som er 110x75x100h, å det er alt for stort(plass til 2 av hennes str og vel så det),

hun rett og slett vantrives i det å vil heller bruke vår andre hund sitt bur.

Det er 92x60x68h ca (rundt den str jeg anbefaler deg)og selv om det er BETRAKTELIG mye mindre enn hennes eget, liker hun det mye bedre.

Så for stort er nok ikke noe bra det heller.

Seng av typen rund anbefaler jeg ca 75 x 62 x 22 cm, firkantet ca 90 x 70 begge disse str har jeg ca på mine 2 senger.

Å rottweileren og bc/buhund blandingen bytter på, så disse str er bra for mellomstore hunder etter min mening!

Desverre vet jeg ikke mål på bånd og sånt, da mine er langt ifra den type str (45cm og 55 cm som voksene)

Håper det hjelper deg, sånn rent provosorisk str messig når du er på leting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka har veldig mye løst halsskinn, så vi bruker halvstrup slik at halsbåndet henger løst når hun ikke drar/stopper og blir stående for å snuse, samtidig som det ikke faller av. På det strammeste er det ca. 45 cm. Men mange labradorer, tisper også, bruker større halsbånd enn dette, så det er en sånn ting som kan være greit å vente med å kjøpe til du ser hvor stor hunden faktisk blir.

Vi har en BiaBed i størrelse seks, altså 100x80 cm. Den kan hun strekke seg godt ut i, samtidig som den ikke blir for stor. Egner seg utmerket med et par puter, et teppe e.l. oppi! I tillegg har vi en hundeseng som er litt mindre (ca. 60x70) og har høyere kanter, og denne liker hun å krølle seg sammen oppi.

Når det gjelder bur, kommer det an på hva slags bruk du mener? Er det snakk om tøy-/stålbur til utstillinger, stevner, treningspauser, overnatting hos andre/på hotell osv, vil jeg si så stort som du gidder å dra med deg. :icon_confused: Jeg personlig syns ikke det er nødvendig å ha innmari stort bilbur, men dette er jo selvfølgelig avhengig av hvor mye man kjører og om man pleier å ha hunden en del i bilen ellers (f.eks. på trening eller mens man er på jobb). Jeg har ikke noen konkrete mål å komme med dessverre - vårt bilbur er spesiallaget, og jeg husker ikke målene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labbetispa mi:

halsbånd - 45-50 cm halvstrup

bur - varikennel XL (står bl.a at den passer boxere)

richo madrass - 110x90ish, største de selger på tropehagen. Masse plass til å strekke seg ut på uten at hue eller bein faller utenfor :icon_clapping:

flexiline - large. Liker 5metern best da den veier mindre.

dekken - største fra troll, hviledekken.

furminator - medium (så du kommer til overalt)

kløv fra nes sledeverksted - str 4

hmmmja. Kong medium rød mens de er kvalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kan desverre bare gi svar på bur str og seng.

Jeg ville satset på 92x58x66H, ca pris Kr 749,- eller evt 109x71x80H cm ca Kr 1015,- OM hunden virker VELDIG stor av str som valp.

Holder forsovidt en knapp på den minste str. det er den svigers bruler til sin store flat jente å det er mer enn sort nok.

Med vår rottweiler fulgte det et bur med som er 110x75x100h, å det er alt for stort(plass til 2 av hennes str og vel så det),

hun rett og slett vantrives i det å vil heller bruke vår andre hund sitt bur.

Det er 92x60x68h ca (rundt den str jeg anbefaler deg)og selv om det er BETRAKTELIG mye mindre enn hennes eget, liker hun det mye bedre.

Så for stort er nok ikke noe bra det heller.

Seng av typen rund anbefaler jeg ca 75 x 62 x 22 cm, firkantet ca 90 x 70 begge disse str har jeg ca på mine 2 senger.

Å rottweileren og bc/buhund blandingen bytter på, så disse str er bra for mellomstore hunder etter min mening!

Desverre vet jeg ikke mål på bånd og sånt, da mine er langt ifra den type str (45cm og 55 cm som voksene)

Håper det hjelper deg, sånn rent provosorisk str messig når du er på leting!

Takk! Hvilken rase har du?

Tinka har veldig mye løst halsskinn, så vi bruker halvstrup slik at halsbåndet henger løst når hun ikke drar/stopper og blir stående for å snuse, samtidig som det ikke faller av. På det strammeste er det ca. 45 cm. Men mange labradorer, tisper også, bruker større halsbånd enn dette, så det er en sånn ting som kan være greit å vente med å kjøpe til du ser hvor stor hunden faktisk blir.

Vi har en BiaBed i størrelse seks, altså 100x80 cm. Den kan hun strekke seg godt ut i, samtidig som den ikke blir for stor. Egner seg utmerket med et par puter, et teppe e.l. oppi! I tillegg har vi en hundeseng som er litt mindre (ca. 60x70) og har høyere kanter, og denne liker hun å krølle seg sammen oppi.

Når det gjelder bur, kommer det an på hva slags bruk du mener? Er det snakk om tøy-/stålbur til utstillinger, stevner, treningspauser, overnatting hos andre/på hotell osv, vil jeg si så stort som du gidder å dra med deg. :frantics: Jeg personlig syns ikke det er nødvendig å ha innmari stort bilbur, men dette er jo selvfølgelig avhengig av hvor mye man kjører og om man pleier å ha hunden en del i bilen ellers (f.eks. på trening eller mens man er på jobb). Jeg har ikke noen konkrete mål å komme med dessverre - vårt bilbur er spesiallaget, og jeg husker ikke målene.

Jeg tenker at jeg bare skal ha tøybur og et bilbur. Tøybur til bur inne, og til å ha med på turer.. Takk for måla! :frantics:

Jeg har en labrador hannhund som er rundt 55 cm i halsen. Han har også relativt mye løst skinn rundt halsen. I seng så har vi vel nest største bia seng eller noe har ikke helt målene, og vi har det buret som er 92,5 x 60 cm =)

60cm i høyde? Da kan han stå helt fint oppreist? :icon_clapping: Takk!

Labbetispa mi:

halsbånd - 45-50 cm halvstrup

bur - varikennel XL (står bl.a at den passer boxere)

richo madrass - 110x90ish, største de selger på tropehagen. Masse plass til å strekke seg ut på uten at hue eller bein faller utenfor :frantics:

flexiline - large. Liker 5metern best da den veier mindre.

dekken - største fra troll, hviledekken.

furminator - medium (så du kommer til overalt)

kløv fra nes sledeverksted - str 4

hmmmja. Kong medium rød mens de er kvalp.

Tusen takk! Et bur, hvor høyt bør det være? For at de kan stå fint oppreist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flybur/transport bur skal hunden kunne stå oppreist og fortsatt ha litt plass over hodet, en knyttneve ca. Den skal kunne stå uten og måtte bøye seg/krympe seg og kunne klare å snu seg rundt. Dette gjelder for fly og transport.

I et bilbur er det ingen slike krav, jeg måtte velge bur som skrådde på ene kanten etc pga dum bil.

link til bilde

Buret til venstre er til BC'en, den kan sitte og stå i buret men kan ikke få strekt seg, stått fult oppreist etc. Når vi drar på ferie og turer passer vi på å stoppe ofte så hun får komme ut og strekke på seg ol. Buret ved siden av er til Corgien, den kan stå i det og har god plass i høyden, hun er jo ganske lang :icon_clapping:

Tror de firkanta bilburene passer best til en Labbe dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...