Gå til innhold
Hundesonen.no

Travelt i sporet


Superbikkja

Recommended Posts

Vi har gått en del spor nå, jevnlig i omtrent halvannet år. Hun skjønner poenget, problemet er bare at det går så sinnsykt fort. I begynnelsen (2-3 ganger) la jeg leke i enden, men skjønte jo fort at jeg måtte slutte med dette da jeg så at stressnivået ble alt for høyt. De siste mnd har jeg lagt godbiter i stort sett hvert tråkk, og farten har dempet seg noe (men den er fortsatt altfor høy). Ved sporslutt gir jeg henne bare signal om at sporet er ferdig, uten å leke eller gjøre noe annet. Problemet er bare at det virker som om det å gå sporet i seg selv er en bedre forsterker enn godbitene som ligger i sporet. Selv pølse går hun glatt over. Hvis hun går rett på en pølsebit, kan hun godt gape og ta den med seg, men hun gidder ikke gjøre noen innsats for å finne godbitene i sporet. Jeg har prøvd å holde henne litt igjen når vi går spor, men da løfter hun bare hodet og begynner å sirkle/vimse (usikker).

:icon_redface:

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal gå NBF spor?

Noen stikkord:

Ha alltid en avslutning, om det så bare er litt ekstra mat som hunden for eksempel får ved markering på gjenstad.

Du har antageligvis skapt en viss forventning til slutten og belønnet feil sinnsstemning derfor tar det tid å snu på dette.

Bruk mat som har høy verdi som gjerne ikke lukter mye.

Skal du bruke sele så bruk en som gjør at hodet går ned mot bakken når hun drar.

Gå i jevnt tempo, ikke øk farten med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det samme problemet med min :D Bortsett fra at hun er fornøyd med den forsterkeren som er ved sporslutt :P Hun vil gå veldig fort, helst løpe sporet, hvis jeg holder igjen for mye begynner hun å vele rund meg osv, blir usikker på om det er en korigering fra meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det samme problemet med min :D Bortsett fra at hun er fornøyd med den forsterkeren som er ved sporslutt :P Hun vil gå veldig fort, helst løpe sporet, hvis jeg holder igjen for mye begynner hun å vele rund meg osv, blir usikker på om det er en korigering fra meg...

Prøv med lengre steglengde, og la det ligge lenger før dere går. Da må hun konsentrere seg mer for å finne ut hvor sporet går, istedet for å dure over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med lengre steglengde, og la det ligge lenger før dere går. Da må hun konsentrere seg mer for å finne ut hvor sporet går, istedet for å dure over.

Smart :P Det skal jeg prøve :D Hun er bedre hvis sporet er litt lengre og mer svinger og vinkler :( Gleder oss til å prøve ut dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel NBF ja. Å få til et allright IPO spor med dette utgangspunktet, krever sykt mye jobb, om ikke det er umulig. Så, ja, NBF :frantics:

La et spor i dag, og lot det få en liggetid på 35 min. Meningen var ikke at det skulle ligge så lenge, men det ble nå slik. Hun gikk fint, og hun konset helt klart mer når det hadde fått ligge litt. Liker også å prøve nye ting i treningen som faller inn i hodet på meg. Trente derfor inn dekkmarkering på bruskork (man kan ha dekkmarkering i NBF, sant? :icon_clapping: ), og la bruskork i fire av tråkkene. Delte så bruskorkene fra den plastgreia som sitter fast i dem, og la disse og selve korkene i forskjellige tråkk. Hun markerte fint på dem, og fikk da superduperbelønning fra meg. Tanken er å gjøre plastbitene fra korkene mindre og mindre, så hun må innom ca hvert tråkk for ikke å gå over noe. Noen som har tanker om å gjøre dette på NBF-spor? I det hele tatt tanker om å gjøre noe sånt i spor? Blir det kanskje spurveskyting med kanoner og for mye nøyaktighet til NBF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trente derfor inn dekkmarkering på bruskork (man kan ha dekkmarkering i NBF, sant? :icon_clapping: ), og la bruskork i fire av tråkkene. Delte så bruskorkene fra den plastgreia som sitter fast i dem, og la disse og selve korkene i forskjellige tråkk. Hun markerte fint på dem, og fikk da superduperbelønning fra meg. Tanken er å gjøre plastbitene fra korkene mindre og mindre, så hun må innom ca hvert tråkk for ikke å gå over noe. Noen som har tanker om å gjøre dette på NBF-spor? I det hele tatt tanker om å gjøre noe sånt i spor? Blir det kanskje spurveskyting med kanoner og for mye nøyaktighet til NBF?

Om dette med bruskorkene kan senke farten, så er det vel ikke noe galt i å bruke det i sporet en periode for å få et mer nøyaktig søk og lavere tempo, men husk også at man må ha en viss fart i sporet for å komme rundt på tillatt tid.

Det er viktig å balansere nøyaktighet med fart. Det hjelper ikke om hunden freser gjennom et 2 km spor på 20 min om den ikke får med seg pinnene, og det hjelper ikke om hunden tøfler rundt sporet og dytter nesa i hvert sporavtrykk og finner alle pinner om den bruker for lang tid :frantics:.

Hvordan hunden markerer i sporet er uvesenlig i NBF, bare DU ser at hunden markerer (og helst også dommeren i D-spor selvsagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme issue om dagen.. Trener ipo spor. Har en hund som i utgangspunktet er mer sporsugen enn matsugen, men etter en del tålmodighetsarbeid har et veldig fint og rolig tempo når det er godbiter i tråkket og jeg kombinerer dette med litt press fra meg (f. eks går tett oppi han med kort line) (Ligger video av sporet hans fra i våres her: http://workingboxer.blogspot.com/2010/05/sporuke.html ).. Problemet er at når presset fra meg uteblir (f. eks når jeg slipper han ut på 10 meter line), og i tillegg godbitene uteblir, frigjør han seg litt i overkant og speeder opp mer enn ønskelig.. Jobber derfor med å lære han å spore i samme atferd som han gjør med godbiter i nesten vært tråkk og/ eller meg tett innpå, som når jeg er på 10 meter line og det ikke er godbiter i sporet… Det jeg gjør er og i en periode nå konsekvent gå med lang line, og legge spor med vekselvis strekker med og uten godbiter.. F. eks 20 skritt med godbit og 20 skritt uten.. Og ved hjelp av lina krever at han holder samme tempo der det er godbiter som der det ikke er godbiter, slik at han sporer jevnt.. Varierer mellom starter med og uten godbit, for at starten skal være dyp og nøye uten for mye fremdrift uavhengig om det er godbit i tråkket eller ikke. Går også noen spor med godbit i vært eneste tråkk, og noen spor uten en enste godbit, der jeg jobber med lina (forsiktig for å ikke skape stress) for å holde fremdriften på et minimum uten at det går ut over sporkvaliteten. Strekker også en del på lengden uten godbit og varierer på vinkler med og uten godbiter for å lære han rett sporatferd... Foreløpig fungerer det veldig bra på trening, men om det funker langsiktig gjenstår å se…

Hvis tempoet for din del har ”sklidd helt ut” ville jeg uansett om jeg trente skogs- eller jordespor gått helt tilbake og jobbet med ruter i sporstart for å få hunden mer fokusert på selve tråkket og ikke fremdriften (les: jakten) i sporet.. Bruk mat, det demper jakt… Spor er en morsom, tålmodighets krevende og teknisk øvelse, der det eneste som er sikkert er at det ikke finnes noen fasit og at det er like mange meninger som hundefolk.. Good luck! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser IPO-spor så dunker hjertet litt hardere enn hva det gjør for NBF-spor. Også er jo IPO-lydigheten et titalls hakk artigere enn NBF-lydigheten. Nå vet jeg ikke hvordan spor jeg vil trene lenger :icon_redface:

Så ja... dette er jo en god start (som egentlig ikke burde vært en start).

Det er helt tydelig at hun forstår at det er sporet hun skal følge, hun slår fint på det. Det er bare tempoet vi sliter med. Og vinklene da. Men jeg har vel mer eller mindre konkludert med at vi sliter med vinklene på grunn av farten (type: oi, der var det en vinkel for en meter siden :icon_confused: )

Og ja: hva slags godbiter bruker dere i sporet? Jeg er så redd for at jeg skal bruke godbiter med for mye lukt, så pelsen konkluderer raskt med at: "her er det ikke noe mat å hente, da er det sikkert jackpot i enden, så her girer vi opp!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser IPO-spor så dunker hjertet litt hardere enn hva det gjør for NBF-spor. Også er jo IPO-lydigheten et titalls hakk artigere enn NBF-lydigheten. Nå vet jeg ikke hvordan spor jeg vil trene lenger :icon_redface:

Så ja... dette er jo en god start (som egentlig ikke burde vært en start).

Det er helt tydelig at hun forstår at det er sporet hun skal følge, hun slår fint på det. Det er bare tempoet vi sliter med. Og vinklene da. Men jeg har vel mer eller mindre konkludert med at vi sliter med vinklene på grunn av farten (type: oi, der var det en vinkel for en meter siden :icon_confused: )

Og ja: hva slags godbiter bruker dere i sporet? Jeg er så redd for at jeg skal bruke godbiter med for mye lukt, så pelsen konkluderer raskt med at: "her er det ikke noe mat å hente, da er det sikkert jackpot i enden, så her girer vi opp!"

På din hund hadde jeg lagt inn dekk markeringer på gjenstand øyeblikkelig og kjørt veldig mye fokus på gjenstandene, da vil hunden måtte konsentrere seg mer om gjenstander enn sporet og du kan legge inn det tempoet som er ønskelig i sporet. Hvis du etterhvert også trener med mindre og mindre gjenstander så MÅ hun konsentrere seg for å finne de. Det er kun gjenstand som gir belønning. Om du skal spore med godbiter i sporet, så syns jeg Abox sin metode kan være effektiv, men på en hund som løper spor, så tar det mye tid og tålmodighet. Det eneste som er helt sikkert er at trening desverre ikke er oppskrytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På din hund hadde jeg lagt inn dekk markeringer på gjenstand øyeblikkelig og kjørt veldig mye fokus på gjenstandene, da vil hunden måtte konsentrere seg mer om gjenstander enn sporet og du kan legge inn det tempoet som er ønskelig i sporet. Hvis du etterhvert også trener med mindre og mindre gjenstander så MÅ hun konsentrere seg for å finne de. Det er kun gjenstand som gir belønning.

Det er AKKURAT det som var tanken min med disse bruskorkene :icon_confused: Hurra! Også, etterhvert kjøre på med mindre og mindre gjenstander, sant? Så hun må konsentrere seg skikkelig. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er AKKURAT det som var tanken min med disse bruskorkene :wub: Hurra! Også, etterhvert kjøre på med mindre og mindre gjenstander, sant? Så hun må konsentrere seg skikkelig. :ahappy:

På Sølenkurset i sommer fikk gruppa mi henge på Gro idet hun trente spor med shæfertispa si. Gro har konkurrert i VM i spor, og har dekkmarkering på Mira, på små ting som knapper, korker og plastbiter. Virker som du er inne på noe, Superbikkja. :)

P7131180.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

På Sølenkurset i sommer fikk gruppa mi henge på Gro idet hun trente spor med shæfertispa si. Gro har konkurrert i VM i NBF-spor, og har dekkmarkering på Mira, på små ting som knapper, korker og plastbiter. Virker som du er inne på noe, Superbikkja. :ahappy:

Må bare rette litt på det. Gro har konkurrert i VM to ganger i SPH (FH) sporhund prøver, som er en del av IPO programmet, ikke NBF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja: hva slags godbiter bruker dere i sporet? Jeg er så redd for at jeg skal bruke godbiter med for mye lukt, så pelsen konkluderer raskt med at: "her er det ikke noe mat å hente, da er det sikkert jackpot i enden, så her girer vi opp!"

På jord bruker jeg Frolic som jeg deler i ca 4 og stikker ned i jorden. På hardt underlag bruker jeg Hills biff våtfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er enig i at dekkmarkering på gjenstand bryter jakt og demper fart. Og sammen med andre virkemidler er det et viktig element. Min erfaring er også at ved å legge inn gjenstander øker belastbarheten i sporet og jeg kan legge mer press på hunden (f. eks holde igjen i lina for å dempe fart) uten at den begynner å vimse eller slutter å spore .. Jobb mye med gjenstandsinteresse og skap byttedrift på alle slags gjenstander utenom sporet.. Lær den gjenstandsmarkering først i ro og fred inne i stua e.l og sett det ut i praksis via feltsøk før du introduserer det i sporet, da får du etter min mening kvalitetssikret og redusert feilrisikoen uten at det går på bekostning av sportreningen..

Men men.. Har du en hund som vil løpe spor ville jeg uansett gått noen skritt tilbake, og jobbet med å gi hunden interesse for selve sporet. Til dette ville jeg brukt mat uavhengig av hvordan spor jeg trener (mat som ikke er skiller seg så mye fra underlaget og/ eller lukter for mye. Eks tørrfor.). Ville gått mange ruter med godbiter i en periode for å etablere riktig atferd (Vil den ikke prioritere det i sporet må den lære det).. Parallelt ville jeg gått vanlige spor der alle startet med en god fertgrop (uten mat), hvor jeg hadde dekket hunden før påsett, slik at den kan ligge å ”ta opp riktig informasjon” før start.. Ville gått med sporlina rett i halslenken og kastet sporselen min;-) Er det skogsspor vi prater om ville jeg også trent spesielt på oppsøket og også her forsterket med mat..50-100m oppsøk, og nøye og konsentrert sporing 10-15 meter rett ut i matfatet.. Har hunden støvsugeren på fra starten og er godt motivert og lærer å sette seg skikkelig i sporet de første 10-15 meterne er det mye mindre sjanse for at den går av senere i sporet. Mat bruker jeg fordi det skaper ro og riktig motivasjon uavhengig om det er redning eller IPO jeg trener... Måten jeg bruker mat på og trener spor på i seg selv er dog forskjellig (i skogen vil jeg ha mye mer jakt enn i IPO spor).. Varierer selv mellom å bruke kong etc. som slutt eller bare avslutte med sporgjenstander i begge typer spor.. Så lenge belønningen oppnås gjennom riktig atferd er det for meg viktigst å belønne med noe som gir mer spormotivasjon... Motivasjon og sporintensitet er ikke det samme som fart og løping gjennom sporet bare så det er sagt…. Motivasjon og intensitet skal merkes i nesa og ikke i beina.. Det hunden tar ut i beina er som oftest jakt og/ eller stress.. Lærer hunden å gå spor i rolig og konsentrert tempo med dyp og intens nesebruk og lukket munn er mye gjort enten du er i skogen eller på jorder.. Lineføring er også noe alle hundeførere bør tenke mer på… Det har vanvittig mye å si! Any way.. God sporhelg! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...