Gå til innhold
Hundesonen.no

Døping av russ


edlitam

Recommended Posts

Regner med at de fleste her inne har vært russ en gang. Og så kommer spørsmålet opp om døping av russ. det har seg nemlig slik at jeg er russepresident på skolen, og tenkte å gjenninnføre denne tradisjonen litt. Spesielt her hvor jeg bor er det falt helt bort med døping av russ. Så det jeg lurer på er, hvordan var din russedåp :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russefeiring i Trondheim er vel uansett helt annerledes enn hvordan det er i Oslo-området, men slik var min russedåp:

Hele trinnet (ca. 150 stykk, tipper jeg) var samlet på Festningsområdet. Dette + Marinen (et annet parkområde i Trondheim) er stedene hvor russen stort sett henger i russetida. Vi hadde to russepresidenter, og ble døpt klassevis. Det vil si at en og en klasse kom opp til presidentene, som stod klar med en liste over navn og russenavn. Alle hadde med seg russelua si og valgfri mengde og type drikke, og da vi ble ropt opp, måtte vi styrte drikken i én slurk. Hvis vi ikke klarte det, fikk vi tømt resten over hodet. Og til slutt ble vi "erklært russ" og fikk ta på oss russelua vår.

Ganske mild form for dåp med andre ord, men jeg tror det er stort sett slik det gjøres i Trondheim. Men som sagt, russefeiringa i Trondheim er ikke representativ for landet. Ingen har ikke biler og busser, men flesteparten går rundt i frakk, sitter ute og griller og drikker øl, og tar flest mulig knuter (som slettes ikke bare er slemme!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min russedåp:

Vi leide partybåt! :whistle: Betalte en "bilett" for å være med på båten hvor dåpe ølet/cideren fulgte med i biletten..

Vi stilte oss opp 4 og 4 mens Presidenten delte ut den drikken vi ville ha.

Så var det telt til 3 og DRIKK! den som hadde noe igjen etter 10 sek ble døpt i det øllet.. dvs.. Helte ut resten over hodet på oss.

Vi hadde det SÅÅ kjekt ! :ahappy: Var russ fra 24 april til 17 mai :icon_confused: *fnis*

Skryyte pittelitt over at jeg var første jenten som greide hele øllen på ti sek.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var bare en klasse på en veldig liten skole (landbruksskole) under dåpen, så vår greie passer nok ikke for noen stor skole, men jeg syns det var en morsom og ikke for ille måte å bli døpt på... Vi hadde en sånn slags hinderløype med litt forskjellige elementer (f.eks. "vannsklie" av presenning, vann og såpe, noen hindere man blir svimmel av (løpe rundt kjegle mange ganger, så løpe rett videre), klatre opp i en traktorhenger med vann og ut igjen osv). Denne hinderløypen skulle alle igjennom, og mens man løp ble det spilt musikk som var spesielt valgt ut for den enkelte (for meg var det f.eks "Jeg vil ha en liten hund", mens andre hadde litt "kulere" musikk). Når man kjenner hverandre så godt som i en så liten klasse, så blir jo sånt ekstra morsomt. Og så, når vi kom i mål, ble vi døpt av russepresten med en flaske øl, og så fikk vi lua med russenavn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det helt enkelt og greit. På forhånd hadde styret fordelt russenavn, med hjelp fra folks venner. Jeg gikk på en liten skole hvor alle kjenner alle, og styret var sammensatt fra alle avgangsklassene, så styret bestemte de fleste navnene, men de vi hadde problemer med fikk vi forslag til navn fra deres venner. Forståelig? På russedåpen samlet vi oss, grillet, hadde musikk, og alle hadde med den drikken de ville døpes i. Så gikk man opp til russepresten (en i styret, den som har ansvar for dåpen), og ble døpt med den drikken man hadde valgt, og så sa presten russenavnet. Ble man døpt i vann var man edruruss, ble man døpt i alkohol var man ikke-edruruss ... En døpte seg i iskaffe :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...