Gå til innhold
Hundesonen.no

Døping av russ

edlitam

Recommended Posts

Skrevet

Regner med at de fleste her inne har vært russ en gang. Og så kommer spørsmålet opp om døping av russ. det har seg nemlig slik at jeg er russepresident på skolen, og tenkte å gjenninnføre denne tradisjonen litt. Spesielt her hvor jeg bor er det falt helt bort med døping av russ. Så det jeg lurer på er, hvordan var din russedåp :icon_confused:

Skrevet

Russefeiring i Trondheim er vel uansett helt annerledes enn hvordan det er i Oslo-området, men slik var min russedåp:

Hele trinnet (ca. 150 stykk, tipper jeg) var samlet på Festningsområdet. Dette + Marinen (et annet parkområde i Trondheim) er stedene hvor russen stort sett henger i russetida. Vi hadde to russepresidenter, og ble døpt klassevis. Det vil si at en og en klasse kom opp til presidentene, som stod klar med en liste over navn og russenavn. Alle hadde med seg russelua si og valgfri mengde og type drikke, og da vi ble ropt opp, måtte vi styrte drikken i én slurk. Hvis vi ikke klarte det, fikk vi tømt resten over hodet. Og til slutt ble vi "erklært russ" og fikk ta på oss russelua vår.

Ganske mild form for dåp med andre ord, men jeg tror det er stort sett slik det gjøres i Trondheim. Men som sagt, russefeiringa i Trondheim er ikke representativ for landet. Ingen har ikke biler og busser, men flesteparten går rundt i frakk, sitter ute og griller og drikker øl, og tar flest mulig knuter (som slettes ikke bare er slemme!).

Skrevet

Min russedåp:

Vi leide partybåt! :whistle: Betalte en "bilett" for å være med på båten hvor dåpe ølet/cideren fulgte med i biletten..

Vi stilte oss opp 4 og 4 mens Presidenten delte ut den drikken vi ville ha.

Så var det telt til 3 og DRIKK! den som hadde noe igjen etter 10 sek ble døpt i det øllet.. dvs.. Helte ut resten over hodet på oss.

Vi hadde det SÅÅ kjekt ! :ahappy: Var russ fra 24 april til 17 mai :icon_confused: *fnis*

Skryyte pittelitt over at jeg var første jenten som greide hele øllen på ti sek.. :ahappy:

Skrevet

Jeg var ikke russ, men de andre i klassen min døpte seg utenfor skolen med en stor doskål fylt med en svær gugge av masse ekkelt, og dette måtte de altså gå med hele dagen.

Skrevet

Vi troppet opp foran domkirka i Fredrikstad og ble døpt der. Var 7 klasser, så var jo "et par" som skulle døpes. Fikk da bare vann fra fontena i hue da, og ikke noe ekkel gugge. :icon_confused:

Skrevet

Vi hadde fyllt opp tre doer med øl og alkohol så vi ble døpt med en liten kopp derifra samt en shot.Doene var malt i russenes farge. Delig og gå rundt med øl i håret hele dagen lang :icon_confused:

Skrevet

Vi gjorde som Ingvild beskriver. Dåpen foregikk på skolen. Styrte en øl(eller hva du ville drikke), resten over hodet. Ingen ekle ting. :icon_confused:

Skrevet

Vi var bare en klasse på en veldig liten skole (landbruksskole) under dåpen, så vår greie passer nok ikke for noen stor skole, men jeg syns det var en morsom og ikke for ille måte å bli døpt på... Vi hadde en sånn slags hinderløype med litt forskjellige elementer (f.eks. "vannsklie" av presenning, vann og såpe, noen hindere man blir svimmel av (løpe rundt kjegle mange ganger, så løpe rett videre), klatre opp i en traktorhenger med vann og ut igjen osv). Denne hinderløypen skulle alle igjennom, og mens man løp ble det spilt musikk som var spesielt valgt ut for den enkelte (for meg var det f.eks "Jeg vil ha en liten hund", mens andre hadde litt "kulere" musikk). Når man kjenner hverandre så godt som i en så liten klasse, så blir jo sånt ekstra morsomt. Og så, når vi kom i mål, ble vi døpt av russepresten med en flaske øl, og så fikk vi lua med russenavn...

Skrevet

Vi hadde det helt enkelt og greit. På forhånd hadde styret fordelt russenavn, med hjelp fra folks venner. Jeg gikk på en liten skole hvor alle kjenner alle, og styret var sammensatt fra alle avgangsklassene, så styret bestemte de fleste navnene, men de vi hadde problemer med fikk vi forslag til navn fra deres venner. Forståelig? På russedåpen samlet vi oss, grillet, hadde musikk, og alle hadde med den drikken de ville døpes i. Så gikk man opp til russepresten (en i styret, den som har ansvar for dåpen), og ble døpt med den drikken man hadde valgt, og så sa presten russenavnet. Ble man døpt i vann var man edruruss, ble man døpt i alkohol var man ikke-edruruss ... En døpte seg i iskaffe :icon_confused:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...