Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene lydighet med sele eller halsbånd


Barney

Recommended Posts

Var på lydighetskurs og fikk beskjed om å ikke bruke sele på hunden, men heller halsbånd. Forklaringen jeg fikk var at det ikke er lov å bruke sele hvis en skal ta apellmerket eller konkurrere i lydighet. Jeg skjønner ikke helt problemet jeg :icon_confused: Om hunden kan lydighetsøvelsene så kan han de jo uansett om han har på seg sele eller halsbånd? Så spørsmålet mitt er altså om det spiller noen rolle hva man har på hunden når man trener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er motivet for å ikke bruke halsbånd i LP-trening da?

Jeg bruker utstyr etter ting jeg gjør.

Sele kun til sykling, sparking og i skogen, ellers halsbånd.

Har gått LP-kurs med ene hunden min, og tror nok at vi hadde fått samme beskjed som deg om vi hadde møtt opp i sele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er motivet for å ikke bruke halsbånd i LP-trening da?

Jeg bruker utstyr etter ting jeg gjør.

Sele kun til sykling, sparking og i skogen, ellers halsbånd.

Har gått LP-kurs med ene hunden min, og tror nok at vi hadde fått samme beskjed som deg om vi hadde møtt opp i sele...

Jeg har alltid brukt sele til alt jeg, jeg har rett og slett aldri tenkt over det. Halsbånd har jeg aldri pleid å bruke annet enn til å henge IDtags i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke problemet og jeg bruker bare sele på Sølve og har aldri fått tilbakemelding på at det er feil. Vi har gått flere kurs i to ulike klubber og selebruk har som sagt ikke vært et problem noen gang, verken på bronsjemerkekurs eller når vi har droppet inn på konkurranselp-trening. Som du sier skal hunden kunne kommandoene - om hunden har på seg sele eller halsband når det trenes er da ett fett. At det i konkurranser er et krav om halsband er jo greit, men i treningssammenheng synes jeg ikke det skal slås ned på selebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker dere her nå om hunden har på seg halsbånd/sele og er løs eller snakker dere om hunden skal gå i bånd eks lineføring? For det er en vesentlig forskjell er min erfaring. De fleste eiere (og derav hunder) slurver veldig med posisjon når hunden går lineføring i sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener rallylydighet og der er det lov å bruke sele eller halsbånd som man vil. Når jeg trener med Pablo bruker han noen ganger halsbånd, noen ganger sele og noen ganger ingenting. Han er vant til at det varierer, og det ser ikke ut til å ha noen innvirkning på treningen for hans del. Jeg bruker uansett ikke båndet i innlæring av øvelser, da han skal kunne utføre øvelsene, uavhengig av om det er et bånd mellom oss eller ikke. Når båndet er på skal det henge løst, og da syns jeg også at det blir ett fett om båndet er festet i et halsbånd eller i selen.

I vanlig LP skal hunden ha halsbånd, men da er det vel ikke verre enn at man bruker halsbånd på trening og på prøver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker dere her nå om hunden har på seg halsbånd/sele og er løs eller snakker dere om hunden skal gå i bånd eks lineføring? For det er en vesentlig forskjell er min erfaring. De fleste eiere (og derav hunder) slurver veldig med posisjon når hunden går lineføring i sele.

Jeg trente med begge deler, altså både med løst kobbel og uten kobbel avhengig øvelse, men med sele på hunden. Jeg opplevde ikke selebruken problematisk, heller ikke ift lineføring, der var problemet bitteliten kjapp hund og klumsete eier som tråkket på hunden sin.. :icon_confused: Heldigvis hadde vi kjempeflinke trenere som så løsninger når jeg klumset det til for oss.

*klippe masse fornuftig*

I vanlig LP skal hunden ha halsbånd, men da er det vel ikke verre enn at man bruker halsbånd på trening og på prøver?

Jeg synes det blir feil å kreve halsbånd på trening siden det nettopp er trening, det er kommandoene og innlæringen som skal stå i fokus tenker jeg. Min hund kan ikke gå med halsbånd uten at det fremprovoserer hyppig luftrørskollaps så en slik "kun halsbånd på trening - regel" ville rett og slett ødelagt for oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker dere her nå om hunden har på seg halsbånd/sele og er løs eller snakker dere om hunden skal gå i bånd eks lineføring? For det er en vesentlig forskjell er min erfaring. De fleste eiere (og derav hunder) slurver veldig med posisjon når hunden går lineføring i sele.

Jeg snakker om begge deler.. Jeg har ikke merket noen problemer med posisjonen, men jeg lærte inn fvf først, og uten bånd, så jeg tror ikke han merker så mye til båndet i lineføring uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi har fått høre på kurs er at det er greit å lære hunden forskjellen på sele og bånd.

Sele - da er det greit å dra litt, det er litt friere. Brukes til sykkel, snørekjøring, spor mm.

Bånd - her skal de følge mer med, kommandoer som på plass/ved fot og gå pent (gå fritt i kobbelets lengde, uten å dra)følger gjerne med ved bånd. Brukes til lydighet, utstilling mm.

På tur bruker vi begge deler, og det har gitt gode resultater. Hun vet forskjellen (sånn ca i hvertfall :icon_confused: ) og går mye penere når hun har halsbånd og kobbel enn ved sele og kobbel. Når vi trener på å gå pent og gå på plass på turen så knepper vi på båndet, og når vi da ikke trener mer, men lar henne tomse i grøftekanten, så er selen koblet på. Fungerer kjempebra! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på lydighetskurs og fikk beskjed om å ikke bruke sele på hunden, men heller halsbånd. Forklaringen jeg fikk var at det ikke er lov å bruke sele hvis en skal ta apellmerket eller konkurrere i lydighet. Jeg skjønner ikke helt problemet jeg :icon_confused: Om hunden kan lydighetsøvelsene så kan han de jo uansett om han har på seg sele eller halsbånd? Så spørsmålet mitt er altså om det spiller noen rolle hva man har på hunden når man trener?

Jeg har sele på min AH når jeg trener nesten uansett. Men da en enkel sykkelsele eller halvnomesele. Da jeg fikk ånden over meg og tok Bronsemerke med dyret, trente jeg litt med og litt uten sele. Selen er på fordi mellom øvelsene har pelsen aldri lært å ikke dra, og jeg liker IKKE at hunder trekker i halsbånd.

Hva hunden har på akkurat under en øvelse, skal ikke ha noe å si, da bikkja skal gå uavhengig av bånd. Selve merket tok jeg uten sele, men da var jo bikkja løs hele tiden uansett, bortsett fra under lineføring :whistle:

Hvis man skiller på trekk og ikke trekk, hadde jeg trent uten sele. Men jeg mener det uansett er opp til en selv. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir feil å kreve halsbånd på trening siden det nettopp er trening, det er kommandoene og innlæringen som skal stå i fokus tenker jeg. Min hund kan ikke gå med halsbånd uten at det fremprovoserer hyppig luftrørskollaps så en slik "kun halsbånd på trening - regel" ville rett og slett ødelagt for oss..

Ja, når det er medisinske årsaker til at hunden ikke kan bruke halsbånd, så er det jo dårlig gjort å kreve halsbånd, så lenge hunden utmerket kan gjøre alt den skal med sele!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trener som regel med sele fordi jeg aldri bruker halsbånd ellers. Har ett halsbånd som kan brukes inne i ringen, men bryr meg ikke om å trene med det fordi hun gjør alt likt uavhengig av om hun har på halsbånd eller sele.

Har aldri fått noen kommentarer på at jeg bruker sele på trening heller :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trenes lydighet med halsbånd, sele brukes på turer hvor hun får lov til å trekke, i halsbånd er trekk NEI! :whistle:

Samme her + at i tillegg er det bedre å korrigere/få fokus med halsbånd kontra sele.

Trener lineføring med strupebånd :icon_confused:

For min del kan folk trene i hva de selv vil. Flirer dog litt av de som kommer i utstillings ringen med sele og fleksibånd - det hører ikke hjemme - men det var OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...