Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt fotoprosjekt

MegaMarie

Recommended Posts

Skrevet

Nå har jeg et nytt fotoprosjekt på skolen. Denne gangen har vi helt fritt tema, og jeg ønsker å ta portrettbilder. Jeg tenkte kanskje litt i retningen av fashion bilder med mye gøy sminke og artige klær. Så nå spør jeg dere kreative soniser igjen :lol:

Hvilke klær kan jeg eventuelt bruke, hvor kan bildene bli tatt, hvilken sminke osv? Gjerne kom med bilde eksempler også. Foreløpig har jeg tenkt på å ta et bilde av en jente som står i regnet, klissvåt med rennende sminke midt i Bergen sentrum.

Skrevet

Er det fashion eller portrett du vil gjøre da? Det er jo en viss forskjell. Portrettbilder går mer på personen og personlighet, fashion er mer klær, uttrykk og stil. Ettersom hva du har planlagt høres det mer ut som du er rettet mot fashion mtp. sminke i regnet osv (noe som høres utfordrende ut, det krever at du har passende regnvær, utstyr du kan ha med ut og god timing osv). Fashion er nok gjennomførbart det, men du bør ha gode ideer. Begynn å kikke gjennom blader og internett for inspirasjon og lag gjerne utklipp/utskrifter som du kan ta med deg. Begynn å tenke på gode locations og kanskje spesielt poseringer.

Det hjelper ikke om du har en flott modell og ingen ideer til hvordan du vil at det ferdige bildet skal det se ut. Husker det var noe av det jeg syntes var vanskeligst da jeg var lærling, dette med inspirasjon, kreativitet og poseringer. Kanskje litt derfor jeg gir tipset om å finne inspirasjon også, siden jeg vet jeg feilet der :)

Vet ikke hvor kritisk læreren din er eller hva slags bakgrunn h*n har i fotografering, men min var hvertfall opptatt av at jeg brukte lyset i bildet riktig. F. eks at personen i bildet ikke skulle vende seg i "feil" retning slik at h*n fikk hele ansiktet fylt av skygge f. eks.

Prøv også å ta så ferdige bilder som mulig, ikke planlegg sånn at du slomser rundt på fotoshooten og tenker at "jaja jeg kan alltids redigere masse i Photoshop etterpå".

Ehm ja det var litt hvertfall :icon_redface: sikkert enklere å gi noen fler tips om du har litt fler konkrete tanker eller ideer!

Edit: Anbefaler deviantart.com som kilde til å kikke på bilder. Ja, det er mye dårlig der men det er en utømmelig kilde av inspirasjon, bilder og guider. Det er bare å begynne å bla! Hvis du har konto slipper du den irriterende reklamen som av og til hopper opp og du kan surfe så mye du vil. Kan også søke litt mer.

http://browse.deviantart.com/photography/commercial/fashion/

http://browse.deviantart.com/photography/people/

Edit2: Om du har mulighet for å låne utstyr fra skolen, lån en reflektor (stor hvit runding, noen av dem er sølv/gullfarget) og en ekstra blitz. Dette vil gjøre underverker for lyset i bildene dine. Lek litt rundt med det, og få med deg en venn som kan holde reflektoren, for det vil du mest sannsynlig ikke få til alene.

Skrevet

jeg ville googla en del jeg, og prøvd å få litt insprasjon fra internett. kanskje tatt en liten brainstorming på hva du ønsker å få fram i bildene. og om du vil ha fashion/portrett, finn ut om det skal være rocka, romantisk, barokk, eller hvilken stilretning du vil gå etter. også bør det vel være en rød tråd igjennom alle bildene.

skal du ha portrett med mye sminke, så synes jeg selv det er kjempekult med bruk av dristige farger.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...