Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt fotoprosjekt

MegaMarie

Recommended Posts

Nå har jeg et nytt fotoprosjekt på skolen. Denne gangen har vi helt fritt tema, og jeg ønsker å ta portrettbilder. Jeg tenkte kanskje litt i retningen av fashion bilder med mye gøy sminke og artige klær. Så nå spør jeg dere kreative soniser igjen :lol:

Hvilke klær kan jeg eventuelt bruke, hvor kan bildene bli tatt, hvilken sminke osv? Gjerne kom med bilde eksempler også. Foreløpig har jeg tenkt på å ta et bilde av en jente som står i regnet, klissvåt med rennende sminke midt i Bergen sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fashion eller portrett du vil gjøre da? Det er jo en viss forskjell. Portrettbilder går mer på personen og personlighet, fashion er mer klær, uttrykk og stil. Ettersom hva du har planlagt høres det mer ut som du er rettet mot fashion mtp. sminke i regnet osv (noe som høres utfordrende ut, det krever at du har passende regnvær, utstyr du kan ha med ut og god timing osv). Fashion er nok gjennomførbart det, men du bør ha gode ideer. Begynn å kikke gjennom blader og internett for inspirasjon og lag gjerne utklipp/utskrifter som du kan ta med deg. Begynn å tenke på gode locations og kanskje spesielt poseringer.

Det hjelper ikke om du har en flott modell og ingen ideer til hvordan du vil at det ferdige bildet skal det se ut. Husker det var noe av det jeg syntes var vanskeligst da jeg var lærling, dette med inspirasjon, kreativitet og poseringer. Kanskje litt derfor jeg gir tipset om å finne inspirasjon også, siden jeg vet jeg feilet der :)

Vet ikke hvor kritisk læreren din er eller hva slags bakgrunn h*n har i fotografering, men min var hvertfall opptatt av at jeg brukte lyset i bildet riktig. F. eks at personen i bildet ikke skulle vende seg i "feil" retning slik at h*n fikk hele ansiktet fylt av skygge f. eks.

Prøv også å ta så ferdige bilder som mulig, ikke planlegg sånn at du slomser rundt på fotoshooten og tenker at "jaja jeg kan alltids redigere masse i Photoshop etterpå".

Ehm ja det var litt hvertfall :icon_redface: sikkert enklere å gi noen fler tips om du har litt fler konkrete tanker eller ideer!

Edit: Anbefaler deviantart.com som kilde til å kikke på bilder. Ja, det er mye dårlig der men det er en utømmelig kilde av inspirasjon, bilder og guider. Det er bare å begynne å bla! Hvis du har konto slipper du den irriterende reklamen som av og til hopper opp og du kan surfe så mye du vil. Kan også søke litt mer.

http://browse.deviantart.com/photography/commercial/fashion/

http://browse.deviantart.com/photography/people/

Edit2: Om du har mulighet for å låne utstyr fra skolen, lån en reflektor (stor hvit runding, noen av dem er sølv/gullfarget) og en ekstra blitz. Dette vil gjøre underverker for lyset i bildene dine. Lek litt rundt med det, og få med deg en venn som kan holde reflektoren, for det vil du mest sannsynlig ikke få til alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville googla en del jeg, og prøvd å få litt insprasjon fra internett. kanskje tatt en liten brainstorming på hva du ønsker å få fram i bildene. og om du vil ha fashion/portrett, finn ut om det skal være rocka, romantisk, barokk, eller hvilken stilretning du vil gå etter. også bør det vel være en rød tråd igjennom alle bildene.

skal du ha portrett med mye sminke, så synes jeg selv det er kjempekult med bruk av dristige farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...