Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundens navn


Synne N

Recommended Posts

hvis jeg skal bestemme, så hadde jeg kalla hunden min aurora ( betr morgengrøde) det er så fint navn..

men er vel egentlig det jeg skal bruke på ungen min da...

hehe... kan jo ikke kalle bikkja og ungen det samme da...

det blir jo dumt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Mamma hadde egentlig lyst til å kalle Vesla for Frøya, men hun hadde fått navnet Vesla hos oppdretter og da bestemte vi at hun skulle få beholde det. Hun var den minste i kullet derfor fikk hun tildelt det navnet. Fantasifullt :cry:

Lisa fikk navnet sitt av den forrige eieren, er ikke helt sikker på hvorfor. Jeg vet at hun het Stella da hun var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gosh Amei fikk navnet av min venninne... Vi var enige om en ting, og det var at hun skulle ha et litt sprøtt navn. Venninnen min sov på sofaen en ettermiddag og da bare trillet navnet frem... :cry: (Sissel Kyrkjebø sier å gosja mei) Må legge til at hun egentlig skulle hete Gandie.

Chanita Chanel hadde eg egentlig lyst til å kalle Coco Chanel. Men Arne var ikke helt enig med Coco, så da vart det Chanita.

Må jo nevne at eg ville kalle Hero for Harley Davidson...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Diego.. Det Betyr St.James.

Det er som de fleste vet, ett spansk navn.

Noen som vet noe om St.James? Hehe.

Men grunnen til navnet er at jeg alltid har likt det navnet.

Også er jeg en fan av animasjonsfilmer, og hans fulle navn er egentligt Diego Maradona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chessea=

Chess, fordi hun er svart og hvit.

Sea, fordi hun er en vannhund (sea=sjø), og fordi mange i slekta/hos oppdretteren slutter på det. Mamma Joysea, bestemor Vannsea, tante Kaysea, hund til oppdretter, Shellsea, halvsøster, Deesea osv. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mala er en liten prematur valp. Hun var bare 88 gram når hun ble født, og hun var nok ikke langt i fra å dø...

Mala betyr liten/den lille på kroatisk, så derfor ble hun hetende det...

Enya er fra ett E-kull... så så spennende var hennes "historie" :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sans for navn som enten betyr noe, eller har en historie bak..

Bris - fullt navn Mild Bris, faren hennes heter Steve, uttalt på norsk blir det "stiv", derfor blir han ofte kalt "stiv kuling" når han kom stormløpende. Da kunne han jo ha en datter som het Mild Bris. At Bris skulle bli 100 ganger mer "kuling" enn far sin visste jeg ikke.. :cry:

Luna - fullt navn Frisk Vind Luna, jeg hadde jo en Bris da skulle jeg også ha en Vind, men etter en stund fant jeg ut at jeg ikke trivdes med å kalle henne Vind til daglig, hun bare var en Luna, Luna betyr måne.

Likka - hun er fra L-kull og fikk navnet sitt hos oppdretter og jeg valgte å beholde det. Likka betyr "liten jente" på finsk.

De hundene jeg har hatt før hadde også navn med betydning:

Sekinek - det betyr "solskinn" på grønlandsk (skrives Seqineq egentlig)

Nuki - betyr "liten jente" det og, jeg vet ikke på hvilket språk, "Nuka" er ihvertfall "liten jente" på grønlandsk.

Samson - det er jo bibelsk, en stor og sterk mann visstnok, men Samson het egentllig det fordi han som valp lignet på ulven Samson (bok av Brita Rothausen som temte en ulvevalp) og det virket som han ble stor (og det ble han!)

Hvis jeg en gang i framtiden får meg en rød lapsk/eller annen rød hund så skal den hete "Paprika" eller "Ketchup"!! :):(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aro fikk navnet sitt pga at samboeren ville kalle han Ero, men jeg kjente en rottis som het Ero før og ville ikke ta navnet hans :wink: Så ble vi enige om Aro.

Han fulle navne er Masithela`s Jelani Aro by Woody, Jelani er pga J.kullet, er afrikansk og betyr "mighty" :D Nå i ettertid angrer jeg litt på at vi ikke bruker Jelani til daglig.

Hentet fra hjemmesiden min, om Shyalee sitt navn:

Conall er kennelnavnet, det er keltisk og betyr "stor og imponerende", var tidligere oppdretter av irsk ulvehund men det passer jo godt til en stor hund i liten utgave ;)

Ena har hun fått av oppdretter- valgt utfra at det er kull "E", det er keltisk og betyr "den kjærlige", et veldig bra valg :D

Shaylee har jeg valgt selv, hadde bestemt meg for å ha et keltisk navn og falt like mye for navnet som for betydningen- "fairy princess of the field". Synes det er det prefekte navnet for den lille jenten min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mala er en liten prematur valp. Hun var bare 88 gram når hun ble født, og hun var nok ikke langt i fra å dø...

Mala betyr liten/den lille på kroatisk, så derfor ble hun hetende det...

Enya er fra ett E-kull... så så spennende var hennes "historie" :D

Men hun er oppkalt etter sangerinnen av samme navn (Enya)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puma fikk navnet av forrige eier som oppkalte han etter en tanks type :roll: Så han er hverken oppkalt etter dne store katten, eller etter klesmerket.. Hehe.. men jeg synes det var spesielt og fengende, og passet godt til en spesiell hund. Får jeg en groenendael må den jo nesten hete panter:p

Jeg liker navn som er korte, maks to stavelser, og som er et navn jeg kan leve med i 10-15 år. Navn er viktig, det former hunden. Leo synes jeg er et fint navn, i tillegg til Marco, Daim og Leah.. Mange flotte navn der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars Loke het Herman da jeg fikk han... :D

Det kledde han veldig dårlig...Og da mamma er litt fascinert av relgioner sto det litt mellom Hades,Fenris eller Loke (han er da svart! :D ) før det landet på Loke...Synes det passer han litt,han er nok veldig utro av seg :D

Og så gjør han det som lønner seg for han selv ;)

Edit:kennelnavnet hans er BH Skuld av Nagijala.

Jeg har ikke fått somlet meg til å sjekke ut hva skuld kommer fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å finne navn var ikke lett nei! Alle i familien var uenige.. Da vi fikk beskjed av oppdretteren at det ble et I - kull, bestemte vi oss for Ibris.

Men så dro vi og besøkte valpene og da synes vi egentlig ikke at Ibris helt passet, selv om det var veldig fint.

Vi satt og diskuterte navn og da kom plutselig Chica opp. Ja, det passet. Chica betyr frøken på spansk, og at den lille valpen vi skulle få var en liten frøken, ja det stemte!! Det vil jeg si passer til personligheten hennes nå også.. :D

Men vi måtte altså ha et i-navn på henne på stamtavlen, så da ble det tilslutt Ibris La Chica(Ibris Chica passet ikke sammen, så La ble et mellomnavn).

Men vi kaller henne bare for Chica i hverdagen da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte Tella veldig godt.Men vis jeg skulle hatt en blu merle skulle hun het Bella :D

Etter at jeg hadde fått tella fant jeg ut at navnene våre sammen er Tarantella.. også jeg som hater eddekopper.. fydda :D

Litt av et sammen treff. :D Hi hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vega er oppkalt etter den stjernen

fordi den er like vakker som vega selv :D

å mira er oppkalt for å glede bestevenninen min,

hun måtte nemlig omplassere sin mira for mora tålte ikke :D

så hun holdt på å klemme meg ihjel da jeg oppkalte min for mira, har aldri sett henne så gla! dessuten er det et flott navn!

men som sagt gjorde det for å glede bestevenninan mi 8) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vega er oppkalt etter den stjernen

fordi den er like vakker som vega selv :D

å mira er oppkalt for å glede bestevenninen min,

hun måtte nemlig omplassere sin mira for mora tålte ikke :D

så hun holdt på å klemme meg ihjel da jeg oppkalte min for mira, har aldri sett henne så gla! dessuten er det et flott navn!

men som sagt gjorde det for å glede bestevenninan mi 8) :D

så søtt av deg da... å oppkalle bare for hennes skyld... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...