Gå til innhold
Hundesonen.no

Være rolig trening.

Monika!

Recommended Posts

Jeg føler meg misforstått på en måte. Hera sløver og slapper av hele dagen hun. hun ligger ikke på plassen sin fordi hun er redd for å få straff! Jeg straffer ikke hunden hver gang den reiser seg. hunden ligger ikke intenst å stirrer på meg ihåp om å få Fri-kommando.I det tilfeller jeg nevnte å være streng var hvis det var en spesiell situasjon som feks besøk. At hunden ikke hører etter når du har sagt noe. I det vanligdagse sier vi rolig: gå å legg deg nå (hvis hun stresser feks)' date=' og da skjønner hunden at det er ikke vits å gå rundt å vandre. Hun vet da hva hun skal gjøre. Gjør man dette ofte blir det en vane og hunden er rolig inne, fordi det skjer ikke noe inne. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare dette på en god nok måte, men det er tydeligvis ikke godt nok siden jeg sitter igjen med følelsen at andre mener at jeg gjør dette "galt", og at hunden min er redd for å røre seg ifrykt for straff (sagt med en liten overdrivelse)[/quote']

Hmm...sannsynligvis legger jeg (som vanlig)for mye av mine hunder inn i tolkningen av innlegget ditt.Jeg har bare hatt en hund som har hatt et "normalt" stressnivå av 5 hunder tilsammen :) For å få noen av de andre til å ligge i ro over lengre tid under innlæringen hadde jeg mått enten slå hardt ned på alle forsøk på å reise seg,eller å ha noe fryktelig fristende som belønning og bygge opp tiden gradvis.Sånt har man ikke tid til når man har bikkjer som klatrer i tapeten og går utenpå seg selv..Ikke ville det vært særlig effektiv stressdemper heller...

Men jeg tror (uten å ha prøvd) at gamletispa mi kunne ha lært det relativt kjapt slik du beskriver uten for mye bruduljer.Men hun var også omplaseringshund og halveis høyt oppe når hun kom så jeg fant frem båndet med engang :wink:

Tingen med min hund(og Aya`s hund vil jeg tro)er at det hjelper fint lite at de ikke skjer noe..det kan jo tross alt plutselig hende at det skjer noe allikevel må vite?Hvis ikke så kan man jo alltids sørge for at det skjer noe :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din mening, det er ikke nødvendigvis sånn det er. :) Min hund ....

Å det er DIN mening, det er heller ikke nødvendigvis sånn det er for andre igjen......??

Etter Djervekvinnen er det vi som kjenner Hera best av de på sonen.

Jeg vet Heras personlighet, å får ikke hun noe å gjøre så blir hun å gå rundt å "surre" å stiller hun seg forran tvn, hva skal man gjøre da.?

Det er forsjell på små hunder og store hunder, en liten hund blokerer ikke tvn, eller står i veien overalt i huset, det er ikke bare å sti over en stor hund eller overse, man må gi en komando for å få hunden til å flytte seg...

Vi gjør det samme med buster, står han i veien så får han kommando om å gå i kurven...

Kurven er hans Hvilested å den plassen han alltid får være i fred, han forbinner ikke kurven med noe negativt.

Hvorfor er det så vanskelig å GOTA at ikke ALLE trener klikker å folk & hunder ER forsjellige....??

=D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsjell på små hunder og store hunder, en liten hund blokerer ikke tvn, eller står i veien overalt i huset, det er ikke bare å sti over en stor hund eller overse, man må gi en komando for å få hunden til å flytte seg...

Eh...ikke for å kverulere og blande meg,men du skal ikke se bort i fra at min lille Loke er større enn Hera...Og med den pelsen blokkerer han nok TVbildet uansett i enda større grad.Og nei,man trenger ikke gå i bue rundt klikkertrente hunder.De aller fleste hunder passer seg fort hvis du får rett mot dem :wink: Jeg har i hvertfall aldri behøvd å komandere mine(hverken små eller store)hunder rundt for å få fri passasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok å peke på plassen hennes så skjønner hun at nå er det ikke tid for lek/oppmerksomhet, så hun går på plassen sin og legger seg og snorker ivei. Det som var, var vel at når spørsmålet kom opp så tenkte jeg mer på hvordan jeg gjør det Nå med Hera, ikke så mye på hva jeg egentlig gjorde når hun var valp. det husker jeg ikke helt, det har bare gått av seg selv. Men jeg har alltid gitt beskjed til hunden min hvis hun går iveien, stresser og er urolig. Det fikk jeg beskjed hos fra min oppdretter. Å ta en slags timeout hvis hunden/valpen styrer mye. Samme når hunden stresset ekstremt hvis det kom besøk, så tok de besøkende/eller oss, valpen på rygg å lå med valpen mellom beina og holdt valpen fast og snakket rolig til hunden. strøk på magen og sånn. Det skla være "unødvendi" å stresse sånn..

Jeg syns det høres mye tvangere ut å binde hunden fast på plass jeg da :):wink: Enn at jeg gir en beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel ikke dette snakk om at min hund er større enn din hund og blokkerer mest tv da, hehe, men hva man gjør hvis en hund står iveien. Jeg lar ikke hunden gå i veien og overalt, men står hunden iveien sier jeg GÅ VEKK! Jeg venter ikke på at hunden skal gå bort av seg selv.

De aller fleste hunder passer seg fort hvis du får rett mot dem - Den skjønte jeg ikke. Hva mente du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres mye tvangere ut å binde hunden fast på plass jeg da :):wink: Enn at jeg gir en beskjed.

Ja ,det er jo egentlig det...men samtidig så tar det all ansvar vekk fra hunden noe som kan være greit.

Men jeg har bare hatt 2 hunder fra de var valper:en JRT som "pappaen"hans ikke klarte å slutte å kaste leker til(han har ikke sluttet enda) Og Pan som hadde store problemer med det meste.De tre andre har vært omplasseringshunder som ikke har lært å slappe av.Den ene var retrieverblanding så hun hadde det vel litt latent :wink:

Derfor er selvfølgelig mine erfaringer helt anderledes enn dine da du har fått forme Hera fra hun var valp og fordi du sikkert gjorde det på en fornuftig måte med engang.

Sånn sett er vel kanskje dine erfaringer mest relevant for trådstarter enn mine og Aya`s.Tror Puma og Loke sliter med mye av det samme og det er fort gjort å glemme at de ikke er normen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

doberman er vel større en grod. i følge standard da 10kg å 10cm, men det var jo ikke poenget...

Jeg menteførst og fremst SMÅ hunder som ikke når over krakken en gang, hunder som ikke fysisk kan være så mye i veien som en på 40kg...

Å buster flytter seg ikke hvis han har et poeng med å stå der, da må han få en komando....

Bare for å oppklare det igejn... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste hunder passer seg fort hvis du får rett mot dem - Den skjønte jeg ikke. Hva mente du?

Den var til scorpionen.Det var snakk om å gå i sti rundt store hunder...Vel det var ukjent for meg,når jeg kommer gående rett mot de har alltid mine hunder passet seg.Stort sett..Gamletispa sto i veien noenganger når jeg tenker etter,men da bare gikk jeg rett på henne.Da passet hun seg.Derfor skjønte jeg ikke hva Skorpionen mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for jeg har jobbet mye med å få en hund som er rolig inne, og vært bevisst på dette helt fra starten av. Og det har blitt vellykket. :) Men jeg skjønner jo det at dere som har mer stressete hunder og har hatt problemer med dette (omplassering) , kanskje tenker litt annerledes, osv. Og kanskje MÅ gjøre noe annerledes.

Men bra du ikke misforstod meg da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å buster flytter seg ikke hvis han har et poeng med å stå der, da må han få en komando....

Ok.Han er av den bestemte typen :wink: he he...

Er standaren på dober så stor :-o ?Det visste jeg ikke?Har aldri syntes de ser så store ut?Loke er 68cm så ikke helt innenfor standaren,men nære nok til at man kan håpe dommeren ikke bryr seg:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan bare slutte. Barnslige idioter, krangle om noe så åpenlyst.

BIKKJA MI ER STØRST UANSETT!

Klarte jeg å skremme dere med den første linja? :)

Det er bare minimumstørrelse på irsk ulvehund, og den er 70 cm og 40 kg for tisper - vi passerte den for minst 10 kg siden, og 10 cm siden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan bare slutte. Barnslige idioter, krangle om noe så åpenlyst.

BIKKJA MI ER STØRST UANSETT!

Klarte jeg å skremme dere med den første linja? :)

Det er bare minimumstørrelse på irsk ulvehund, og den er 70 cm og 40 kg for tisper - vi passerte den for minst 10 kg siden, og 10 cm siden :D

:P:P:P

Hva gjør du hvis hun står i veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun STÅR i veien pleier jeg å bare dytte henne vekk. Altså, kaster henne ikke avgårde (for tungt anyway :) ). Noen ganger går jeg rundt, for hun er så treig. Haha. Ligger hun på bakken skritter jeg bare over. Men som oftest pleier hun å gå ETTER meg, da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemt å bestemt, mor selv kaller det lat :) . Men vi trenger ikke gjøre noe mere enn å si : pass dæ litt.

Når han var valp sto han i veien for 7 skiløpere, ikke snakk om å røre på rompa engang :D

Jeg tror at dobermenn ser mindre ut en de er pga smalt hode å korthåret pels. Langhårete hunder hvirker ofte større enn de er syns jeg.

Jeg har prøvd å skrevet innlegg her tidligere om hvordan jeg gjorde det med min "stressa valp" men har ikke fått til, fordi jeg ikke husker helt hva jeg gjorde :oops:

Men hva jeg enn gjorde så har det lyktes. Han slapper helt av, selv når vi har kommandert han til kurven sin. Han har vel lært at det ikke nytter å ligge å mase, ved at jeg leide han stilt å rolig tilbake på plassen, uten å si et ord.

Men hvis man ikke orker det styret (jeg var "heldig" å bodde på et 12 kvadrats rom, så det var ikke langt å strekke seg å få hunden på plass), og har mulighet til det, så kan det være lurt å binde hunden fast.

Men på Buster har det lyktes med å legge en kommando på, å han stresser ikke, å ligger heller ikke å venter på fri-kommando, han roer seg veldig fort ned når han kommer på plassen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å det er DIN mening, det er heller ikke nødvendigvis sånn det er for andre igjen......??

Etter Djervekvinnen er det vi som kjenner Hera best av de på sonen.

Jeg vet Heras personlighet, å får ikke hun noe å gjøre så blir hun å gå rundt å "surre" å stiller hun seg forran tvn, hva skal man gjøre da.?

Vi gjør det samme med buster, står han i veien så får han kommando om å gå i kurven...

Kurven er hans Hvilested å den plassen han alltid får være i fred, han forbinner ikke kurven med noe negativt.

Hvorfor er det så vanskelig å GOTA at ikke ALLE trener klikker å folk & hunder ER forsjellige....??

=D>

Selvfølgelig ikke :) Har jeg gitt inntrykk av det? I så fall kan jeg bare beklage.

Uansett hva du sier, så nekter jeg å tro, også for Hera, at å gi kommando er den ENESTE løsningen, som du får det til å høres ut som nå. Hunder MÅ ikke være under kommando, det tror jeg nok også Djervekvinnen er enig med meg i. Hun har valgt å gjøre det sånn, og det har jeg ingen problemer med, jeg har valgt og gjøre det annerledes og det funker fint for meg. Jeg mener også at med en stresset hund vil det være bedre å lære den å slappe av uten kommando, men det er som sagt min mening.

Til det siste du da, så trenger jeg ikke å gi noen kommando for at hunden min står i veien, FOR MIN HUND STÅR IKKE I VEIEN. Hun har lært at hun skal flytte seg, AV SEG SELV, hun trenger ingen kommando for det... Hun slapper også av inne, AV SEG SELV... Fordi det er sånn jeg vil ha det.. Jeg vil ikke ha en hund som jeg trenger å kommendere i hytt og pine, jeg vil ha en hund som er sånn som jeg vil ha den, av seg selv.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...