Gå til innhold
Hundesonen.no

Være rolig trening.

Monika!

Recommended Posts

Lucas har en tendense til å gå veldig mye, han roer seg ikke ned, men om jeg sier legg deg, og får han til å legge seg på plassen sin så kan han ligge der ei stund.

også kommer han oppi sofaen, og om han ikke får oppmerksomhet så sutrer han, også kommer det en labb eller to i fjeset eller hånda mi, eller pcn :roll: prøver å ignorere det, men det er ikke lett. noen ganger så blir jeg så irritert at jeg stenger han inni buret, da kan han sove der i over 1 time. :?

Altså vet ikke helt hvordan jeg skal formulere spørsmålet mitt, men hvordan lære han til at han skal være rolig inne, mener ikke at han skal sove hele tiden når han er inne selvsagt men en mellomting. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært noe streng når jeg gir beskjed til min hund. sier jeg gå på plass så mener jeg det. Da skal hunden ligge der til jeg sier fra noe annet. Så det har blitt noe kommandering ja på plass. Hunden skal ligge iro på plass når vi får besøk, ser på tv osv. Reiser hunden seg igjen kommanderer på nytt. Vil ikke hunden høre blir det strengere stemme. sånn slutt å tull nå. Ikke alltid like lett for en ivrig valperumpe å ligge iro, men man må være streng å si at hunden skal ligge iro, hvis ikke blir det bare vandring omkring og mas. Det blir nok litt syting på plassen sin, men bare overse det slik at hunden skjønner at det ikke nytter. Så har det vært sånn ikke masse herjing inne, men ta det med ro, og herje ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært noe streng når jeg gir beskjed til min hund. sier jeg gå på plass så mener jeg det. Da skal hunden ligge der til jeg sier fra noe annet. Så det har blitt noe kommandering ja på plass. Hunden skal ligge iro på plass når vi får besøk' date=' ser på tv osv. Reiser hunden seg igjen kommanderer på nytt. Vil ikke hunden høre blir det strengere stemme. sånn slutt å tull nå. Ikke alltid like lett for en ivrig valperumpe å ligge iro, men man må være streng å si at hunden skal ligge iro, hvis ikke blir det bare vandring omkring og mas. Det blir nok litt syting på plassen sin, men bare overse det slik at hunden skjønner at det ikke nytter. Så har det vært sånn ikke masse herjing inne, men ta det med ro, og herje ute.[/quote']

sånn jeg trener også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg fikk råd om (ikke at hunden min trenger det men..) var at hver gang hunden ble stressa (som ikke tydet på understimulering) så bandt du den inne i et bånd på ca 1 meter. I det båndet er det KJEDELIG og ingen ting å finne på. ikke ha så langt bånd så hunden kan komme bort til deg, men heller ikke så langt unna at den føler seg utafor.

Den kan kanskje hyle litt til å begynne med, så da løsner du den når den er stille. Etterhvert øker kravene mer og mer, sånn at du til slutt krever at den legger seg ned før du løsner den. Etterhvert vil hunden sovne i båndet. Og tilslutt trenger du bare å ta i båndet, så skjønner hunden at den må roe seg ned - ellers blir det kjedlig.

Dette har fungert utmerket på en skikkelig stressa bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først burde du jo finne ut av hvorfor han gjør det. Er han stressa? For lite stimulering? Mosjon? Hjernetrim? For mye? Kjeder han seg? Kanskje han trenger noe å jobbe med. Godbitsøk, noe å tygge på, en leke, en godbit pakka inn i en dorull eller i en kasserolle, under en boks, i en kong, hva som helst.

Det er ditt valg om du vil ha en hund som hele tiden skal være under kommando, ved å måtte gå på plass og ligge der, men jeg vil i alle fall ikke ha det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg fikk råd om (ikke at hunden min trenger det men..) var at hver gang hunden ble stressa (som ikke tydet på understimulering) så bandt du den inne i et bånd på ca 1 meter. I det båndet er det KJEDELIG og ingen ting å finne på. ikke ha så langt bånd så hunden kan komme bort til deg, men heller ikke så langt unna at den føler seg utafor.

Den kan kanskje hyle litt til å begynne med, så da løsner du den når den er stille. Etterhvert øker kravene mer og mer, sånn at du til slutt krever at den legger seg ned før du løsner den. Etterhvert vil hunden sovne i båndet. Og tilslutt trenger du bare å ta i båndet, så skjønner hunden at den må roe seg ned - ellers blir det kjedlig.

Dette har fungert utmerket på en skikkelig stressa bc

Sånn gjør jeg det og :D Fungerer utmerket ja..Noen hunder må rett og slett lære seg at det går ann å være rolig en gang i blandt.Alternativt kan man bruke en valpegrind.Men jeg ville ikke brukt buret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først burde du jo finne ut av hvorfor han gjør det. Er han stressa? For lite stimulering? Mosjon? Hjernetrim? For mye? Kjeder han seg? Kanskje han trenger noe å jobbe med. Godbitsøk, noe å tygge på, en leke, en godbit pakka inn i en dorull eller i en kasserolle, under en boks, i en kong, hva som helst.

Det er ditt valg om du vil ha en hund som hele tiden skal være under kommando, ved å måtte gå på plass og ligge der, men jeg vil i alle fall ikke ha det sånn.

Enig..jeg synes det blir litt feil å legge hunden under komando inne når den skal lære å slappe av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange valper har vanskelig for å roe seg inne - de har for mye energi rett og slett. Tinka var sånn, hun gadd ikke å slappe av med mindre hun var svært sliten. Det kommer gjerne litt med alderen, men det skader allikevel ikke å tenke over hvorfor hunden er rastløs - har han energi som han burde fått utløp for? Må han på do? Får han får lite aktivisering?

Om det er noe sånt som kan være årsaken så bør man prøve å fjerne stressårsaken og se om han roer seg ned da. For noen hunder er det dog det beste å trene på å være rolig sånn som Kristina beskrev det. Man kan legge på kommando på det etterhvert (kan være kjekt å ha enkelte ganger, på utstillinger osv), men helst bør jo hunden slappe av av seg selv og slippe å være under kommando, sånn som Christina og Annette sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kommanderer hunden hele tiden, hvis ikke gjør hunden som den vil. Hvis hunden stresser rundt i huset frem og tilbake, må man si ifra at hunden skal gå å legge seg. Hunder blir mer stresset av å gjøre som de vil og ikke få noen beskjeder om hva den skal gjøre. Mange valper spesiellt har ikke ro i seg, og det trenger ikke nødvendgvis å være en spesiell grunn for det, men allt må jo læres. Hunden kan leke med lekene sine eller gnage på et bein på plassen sin, men hunden skal lære å være iro der. Og om man binder de fast på plassen eller sier at de skal ligge der, så er det samme sak. Etterhvert som tiden går blir hunden vant til det, og er mer iro.

Min hund stresser frem og tilbake i gangen når jeg skal ut, så derfor kommanderer jeg at hunden skal ligge iro til jeg har kledd på meg. Dette hjelper hunden min å "beherske" seg når hunden er stresset, og få noe annet å konsentrere seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor han er så urolig.

Etter han har fått tur og/eller hjernetrim da, så er han rolig etterpå i en time eller 2, men så er det påen igjen. jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre med det. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEt skal jo være greit å være hjemme og hunden kan tusle omkring og se ut av vinduet, leke litt, kose osv. Sånn hverdagslige ting. Kan jo ikke bare logge på en plass hele tiden. Men du ser det hvis det er rastløs vandring og forventning om at noe skal skje, så da er det greit å si ifra at : nå tar vi det med ro. Også hvis hunden følger etter deg hele tiden hvis du skal gå en plass, så er det best å si at hunden skal ligge iro.

Lykke til, det blir nok bare bedre og bedre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange valper har vanskelig for å roe seg inne - de har for mye energi rett og slett. Tinka var sånn, hun gadd ikke å slappe av med mindre hun var svært sliten. Det kommer gjerne litt med alderen, men det skader allikevel ikke å tenke over hvorfor hunden er rastløs - har han energi som han burde fått utløp for? Må han på do? Får han får lite aktivisering?

Om det er noe sånt som kan være årsaken så bør man prøve å fjerne stressårsaken og se om han roer seg ned da. For noen hunder er det dog det beste å trene på å være rolig sånn som Kristina beskrev det. Man kan legge på kommando på det etterhvert (kan være kjekt å ha enkelte ganger, på utstillinger osv), men helst bør jo hunden slappe av av seg selv og slippe å være under kommando, sånn som Christina og Annette sa.

Sliter litt med dette selv med valpen. Hun tar helt av når hun har fått mat. Så det jeg gjer er å legge henne i bur etter hvert måltid. Vil IKKE ha magedreining på henne. Ser at dett er noe som vurker for hun begynner å roe litt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEt skal jo være greit å være hjemme og hunden kan tusle omkring og se ut av vinduet, leke litt, kose osv. Sånn hverdagslige ting. Kan jo ikke bare logge på en plass hele tiden. Men du ser det hvis det er rastløs vandring og forventning om at noe skal skje, så da er det greit å si ifra at : nå tar vi det med ro. Også hvis hunden følger etter deg hele tiden hvis du skal gå en plass, så er det best å si at hunden skal ligge iro.

Lykke til, det blir nok bare bedre og bedre. :D

Ja selfølgelig, det er jo greit at han går litt, er jo ikke normalt for en valp å ligge iro hele dagen heller. men når det blir for mye så blir jeg litt bekymra, om han ikke får stimuli nok eller for mye. får se hvordan det går fremover tror jeg.

Vil at han skal vokse fra valpetiden nå, hoppe helt til 1 år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kommanderer hunden hele tiden, hvis ikke gjør hunden som den vil. Hvis hunden stresser rundt i huset frem og tilbake, må man si ifra at hunden skal gå å legge seg. Hunder blir mer stresset av å gjøre som de vil og ikke få noen beskjeder om hva den skal gjøre. Mange valper spesiellt har ikke ro i seg, og det trenger ikke nødvendgvis å være en spesiell grunn for det, men allt må jo læres. Hunden kan leke med lekene sine eller gnage på et bein på plassen sin, men hunden skal lære å være iro der. Og om man binder de fast på plassen eller sier at de skal ligge der, så er det samme sak. Etterhvert som tiden går blir hunden vant til det, og er mer iro.

Min hund stresser frem og tilbake i gangen når jeg skal ut, så derfor kommanderer jeg at hunden skal ligge iro til jeg har kledd på meg. Dette hjelper hunden min å "beherske" seg når hunden er stresset, og få noe annet å konsentrere seg om.

Det er din mening, det er ikke nødvendigvis sånn det er. :D Min hund får veldig sjelden kommandoer av meg, men hun er snill, rolig og harmonisk for det. Hun kan ikke en gang kommandoen "gå på plassen din" eller "gå å legg deg". Dette er ikke for det hun bare er sånn, dette er fordi jeg alltid har belønnet ønsket atferd og oversett uønsket. Min hund har ingen grunn for å stresse, fordi hun får alle sine behov oppfylt, og hun har heller ingen ønsker om å stresse, fordi hun aldri har oppnådd noe med det.

Det er nok ikke samme sak og bli bundet fast et sted som å få kommando om å legge seg et sted nei, det er en helt annen sak, mener jeg. Hvis den er bundet, så er den bundet, ikke noe mere å gjøre med det, den kommer seg hverken hit eller dit. Hvis den er under kommando så krever det mye mer av eieren. ALLE hunder jeg har sett som stadig blir kommandert til å legge seg, de bryr seg ikke noe større om det. De legger seg litt, så reiser de seg igjen etter en liten stund. Hvordan får du hunden til å bli liggende der da? Da må du jo gi den en grunn for det, enten straffe den for å reise seg eller belønne den for å bli liggende, og alt det skaper bare mer stress i en sånn situasjon mener jeg. Hvis målet er at hunden skal slappe av, må det da være mye bedre å binde den fast, så den ikke har noe annet valg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det opp til valpen må det skje noe nesten hele dagen. Det opp til deg å sette grensene.

Ja gleder du deg til hunden blir 1 år? Tror heller det kan være 3 jeg :wink::D JEg gleder meg ihvertfall til min har passert 3 og vel så det! Unghunder er noe styr. Ikke bare valper. Lykke til med treningen! :)

jaja men det høres så lenge ut til :roll: litt voksnere må han vel bli innen ett år? :mrgreen:

Takk for det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja klart man gjør ting forskjellig. Bra du ikke har en rastløshund :)

Det at hunder reiser seg opp igjen etter at du har kommandert har nok med at kommandoen ikke er streng nok. At hunden da har fått lov til å reise seg og gått bort. Sånn generellt går hunden min som den vil omkring, men når jeg først har sagt at hunden skal ligge iro (ved besøk feks.) så mener jeg det, og reiser hunden ser da får den enten en mye hardere beskjed eller et klyp. Nå hører hunden på meg, så hvis jeg bare sier "DU" og peker på plassen... så går ho å legger seg igjen hvis hun skulle prøve seg. Det jeg mener er likt med å binde eller å kommandere er at begge deler ikke nødvedigvis slapper av (fordi den vil hilse på folkene osv.) men fordi den bare må ligge der, den må være rolig i noen situasjoner. Om hunden stresser inni seg er det vanskelig å se, men poenget er at hunden skal holde seg iro inne og ikke gå å vandre omkring hele dagen og er urolig. Og ikke minst høre på hva du sier slik at den gjør det når det trengs, som feks hvis det kommer besøk, er på besøk, er på reise osv osv.

Måtte bare forklare min tanke måte, sier ikke at dette er fasit :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja klart man gjør ting forskjellig. Bra du ikke har en rastløshund :)

Det at hunder reiser seg opp igjen etter at du har kommandert har nok med at kommandoen ikke er streng nok. At hunden da har fått lov til å reise seg og gått bort. Sånn generellt går hunden min som den vil omkring, men når jeg først har sagt at hunden skal ligge iro (ved besøk feks.) så mener jeg det, og reiser hunden ser da får den enten en mye hardere beskjed eller et klyp. Nå hører hunden på meg, så hvis jeg bare sier "DU" og peker på plassen... så går ho å legger seg igjen hvis hun skulle prøve seg. Det jeg mener er likt med å binde eller å kommandere er at begge deler ikke nødvedigvis slapper av (fordi den vil hilse på folkene osv.) men fordi den bare må ligge der, den må være rolig i noen situasjoner. Om hunden stresser inni seg er det vanskelig å se, men poenget er at hunden skal holde seg iro inne og ikke gå å vandre omkring hele dagen og er urolig. Og ikke minst høre på hva du sier slik at den gjør det når det trengs, som feks hvis det kommer besøk, er på besøk, er på reise osv osv.

Måtte bare forklare min tanke måte, sier ikke at dette er fasit :wink:

Skjønner :D Men jeg mener fortsatt at det er en stor forskjell. Hvis hunden ligger der på kommando gjør den det jo for å unngå et ubehag fra deg! For å unngå at du kjefter, klyper eller sånne ubehageligheter. Hvis den er i bånd, så er den i bånd, da er det ikke noe den kan gjøre med det. Det er ikke ubehagelig, det bare er der. Plassen blir en nøytral plass, hvor man kan slappe av, ikke en man må ligge på fordi noen sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner hva du mener. Men du får det til å virke som at hunden syns plassen sin er ubehagelig, og det er den jo ikke. For hunden gjør som den vil så og si hele dagen, men i noen situasjoner må bare hunden gjøre det vi sier. Ser vi på film en kveld og hunden vandrer foran tv og er rastløs må hunden legge seg. Vi straffer ikke hunden hver gang hunden reiser seg, fordi vi ikke trenger det, Hunden går dit når vi sier: gå å legg deg. men tuller hunden mye, og knør og styrer på plassen sin må vi være mer strenge. Jeg syns det er bedre at hunden lar seg kommandere enn å måtte binde hunden fast hele tiden. Det er ikke alltid man har anledning til det, så da er det best at hunden hører på deg.

Men jeg skjønner tankegangen din. Vi er jo så forskjellige vi to da.hehe :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner hva du mener. Men du får det til å virke som at hunden syns plassen sin er ubehagelig, og det er den jo ikke. For hunden gjør som den vil så og si hele dagen, men i noen situasjoner må bare hunden gjøre det vi sier. Ser vi på film en kveld og hunden vandrer foran tv og er rastløs må hunden legge seg. Vi straffer ikke hunden hver gang hunden reiser seg, fordi vi ikke trenger det, Hunden går dit når vi sier: gå å legg deg. men tuller hunden mye, og knør og styrer på plassen sin må vi være mer strenge. Jeg syns det er bedre at hunden lar seg kommandere enn å måtte binde hunden fast hele tiden. Det er ikke alltid man har anledning til det, så da er det best at hunden hører på deg.

Men jeg skjønner tankegangen din. Vi er jo så forskjellige vi to da.hehe :wink:

Ja, ikke sant :) Ikke lett å bli enige med så forskjellige synspunkter. Men uansett så synes jeg det er annerledes med en valp/ung hund som Lucas enn en som begynner å bli voksen, som Hera. For at Lucas skal lære å være rolig mener jeg at han bør lære å slappe av uten kommando, fordi han lettere skal kunne generalisere det til å være generelt rolig, og ikke bare når han er under kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen(mener jeg)på å ligge under komando eller ligge bindt er stor for hunden.Rett og slett for at en hund under komando er på jobb.

Jeg er ikke intressert i at Loke skal ligge å konse på å ligge for å åpnå noe(eller i djervekvinnens tilfelle:unngå noe),jeg er heller ikke særlig keen på å måtte gå å legge han igjenn hele tiden slikt øker faktisk stresset under innlæringen.Det blir en slags lydighets øvelse...

Men når Lokeliten er bindt til plassen sin(det er han veldig sjelden for han har blitt flink :) )så har han ikke noe valg.Han må være på plassen sin,det nytter ikke å prøve.Og det kan for mange hunder være en lettelse.

Det sagt så bruker jeg komando på han ute på tur.Når vi har korte pauser så skal han ligge under komando til jeg sier fri.Ved lengre pauser binder jeg han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Annette her.. Sånn som da Puma kom til meg var han veldig stressa. For han var det faktisk en lettelse å bli lagt i buret med teppe over, så han virkelig FIKK slappet av. Det er ikke alle hunder som har evnen til å avkoble, sånn med en gang;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg misforstått på en måte. Hera sløver og slapper av hele dagen hun. hun ligger ikke på plassen sin fordi hun er redd for å få straff! Jeg straffer ikke hunden hver gang den reiser seg. hunden ligger ikke intenst å stirrer på meg ihåp om å få Fri-kommando.I det tilfeller jeg nevnte å være streng var hvis det var en spesiell situasjon som feks besøk. At hunden ikke hører etter når du har sagt noe. I det vanligdagse sier vi rolig: gå å legg deg nå (hvis hun stresser feks), og da skjønner hunden at det er ikke vits å gå rundt å vandre. Hun vet da hva hun skal gjøre. Gjør man dette ofte blir det en vane og hunden er rolig inne, fordi det skjer ikke noe inne. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare dette på en god nok måte, men det er tydeligvis ikke godt nok siden jeg sitter igjen med følelsen at andre mener at jeg gjør dette "galt", og at hunden min er redd for å røre seg ifrykt for straff (sagt med en liten overdrivelse)

k050.giff025.gif

a062.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...