Gå til innhold
Hundesonen.no

Symptomer på Borelia ?


KjerstiG

Recommended Posts

Den siste tiden har ene hannhunden min vært litt ustø og vinglete.

han mister balansen i bakparten i ulendt terreng.

jeg tenkte først at det kunne være Ataxia (som er "vanlig" på American Staffordshire Terrier) men dette stemmer ikke med hvordan dette utarter seg.

Ataxia starter med skjelving i øynene, også ustø gange, som utarter seg ...

Her er det bare bakparten som er ustø.. har fulgt nøye med på øyne og de er helt klare og ikkenoe skjelving.

På slett underlag er han helt fin...

Ellers er han i grei form, han sover endel mer enn tidligere, men han begynner å bli gammel da..

Sitter å lurer på om det kan være borelia, men jeg har ikke funnet noe flått i år. så jeg er veldig usikker.

Skal ned til vetrinæren iløpet av uka, bare håpet at kanskje noen hadde noe erfaringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tegn kan være den typiske røde ringen som kommer etter bitt. hoven, feber etc. svimmehet og sterkere tegn trenger ikke komme før året etter smitten. eneste måte og finne ut 100% er ved blodprøve (ivartfall på mennesker etter hva jeg vet). Eller så burde du se stikket og noe form for infeksjon/irritasjon rundt området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tegn kan være den typiske røde ringen som kommer etter bitt. hoven, feber etc. svimmehet og sterkere tegn trenger ikke komme før året etter smitten. eneste måte og finne ut 100% er ved blodprøve (ivartfall på mennesker etter hva jeg vet). Eller så burde du se stikket og noe form for infeksjon/irritasjon rundt området.

Ser man fremdeles den røde ringen ett år etter bittet hvis hunden er smittet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tegn kan være den typiske røde ringen som kommer etter bitt. hoven, feber etc. svimmehet og sterkere tegn trenger ikke komme før året etter smitten. eneste måte og finne ut 100% er ved blodprøve (ivartfall på mennesker etter hva jeg vet). Eller så burde du se stikket og noe form for infeksjon/irritasjon rundt området.

Har ikke funnet noen flått på han i år. De få vi hadde i fjor ble ikke ssittende lenger enn noen få timer.

Heller aldri sett noen rød ring noe sted..

Spm mitt er om dette kan være tegn på Boreliasmitte.

Om noen har sett lignende symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter som jeg har forstått det, så vil den røde ringen og det røde område utvide seg på linje med spredningen i kroppen. Det finnes flere typer (søker man så ser du de vanlige reaksjonene i huden) Om hunden ikke har hatt flått som du har sett, og fjærnet den raskt når den har vært der, så er sjangsen liten, som skrevet over.

trøtthet, ledd og muskelsmerter og feber er også tegn på sykdommen. En dyrlege vil nok kunne fastslå ganske lett om det er dette eller en annen årsak til at hunden er ustø.

sannsynligheten for det er nok liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan absolutt være borreliose ja! Jeg ville definitivt sjekket han hos veterinæren.

Jeg har en her hjemme som skal gå på medisin i 1 mnd nå pga borreliose. Det startet med at hun haltet, ville ikke gå på ene bakfoten. Jeg sjekket at den ikke var brukket eller noe, og tenkte at det sikkert var gangsperr eller noe.. Dagen etterpå ville hun ikke gå på noen av bakbeina, da dro jeg til vetten. Hun var blitt smittet av borrelia bakterien via flått. ;) Veterinæren forklarte at vi var heldig, siden hunden min hadde reagert så kraftig så fort, mange andre hunder får ikke så voldsom reaksjon og går dermed mye lengre med smitten før det bryter skikkelig ut. Noe som kunne være farlig og i værste fall dødelig.

Symptomer på borreliose er: nedstemthet, slapphet, nedsatt appetitt og feber, dessuten forekommer muskelstivhet, leddbetennelse og bevegelsesvansker.

Se denne linken: http://www.vetinst.no/nor/Facts/All-Factsheets/Flaattbaarne-sykdommer-hos-hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar...

Snakket med vetrinæren i går på tlf. Skal nedover til han i morra.

Han mente at det var svært litens sjanse for at det var Borelia.

Vi kommer til å ta noen generelle blodprøver, røntgen og en sjekk på almentilstanden hans.

Ataxia (slik som Amstaff er plaget av) mente han ikke det var( der er jeg veldig enig, siden symptomene ikke ligner) , men det finnes flere varianter av Ataxia.

Han begynner jo å bli gammel, men jeg synes dette har kommet litt vel fort.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...