Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til sjampo

Mari

Recommended Posts

Går det an å ta megakjappe løsninger og spraye på litt sånn leave in balsam? I så fall, gjøres det mens hun er fuktig eller etter hun har blitt tørr?

Det tror jeg ikke er noen god idè. Balsamen vil jo da bli sittende i pelsen og antakelig samle enda mer skitt i pelsen etterhvert. Jeg merker det godt når jeg bruker slik flokepelsspray på mine hunder - den må vaskes ut med jevne mellomrom fordi den bidrar til at skitten fester seg i pelsen.

Jeg og Siri testet fen shampoen FK og Dogman selger. To forsjellige typer faktisk. Begge mine begynnte å flasse etter første bad og Siri fikk vel så mye floker som hun aldri har hatt før om jeg husker rett. Så jeg vil ikke anbefale den :innocent:

Ja, off - O'SKRÆKK !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikke er noen god idè. Balsamen vil jo da bli sittende i pelsen og antakelig samle enda mer skitt i pelsen etterhvert. Jeg merker det godt når jeg bruker slik flokepelsspray på mine hunder - den må vaskes ut med jevne mellomrom fordi den bidrar til at skitten fester seg i pelsen.

:ahappy: Ååh! Jeg vil at noen skal finne opp (gode) produkter slik at jeg kan beholde latskapen min! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det skal finnes tørrshampo for hund, kunne det vært noe?

Jeg synes det blir litt ille å ha 1 hund jeg vasker nesten årlig og 1 jeg må vaske hver 14 dag,hun har så flott pels, alt bare faller av og hun er ren og pen og ser ut som en ferdig pussa utstillingshund hele tiden men hun lukter jo bæsj og møkk :ahappy: Hun skal pent vaskes nå etterpå, tror dommer vil brekke seg av henne akkurat nå :innocent:

Hadde vært fint om jeg hadde slippet å bade henne så mye og at hun luktet mye bedre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lurer jeg litt på om det er jeg som er rar siden jeg simpelthen elsker å ha en nybadet flokefri og fluffy hund, og i tillegg synes jeg det er skikkelig kos å vaske hund jeg.. :innocent: Sølve liker å få deilig masasje mens produktene virker, og det eneste som stopper meg fra å alltid gi han en tretrinns spabehandling med shampo, pelskur og rens er mine vonde knær - gjett hvem som ønsker seg Booster Bath til jul.. :lol:

Men Mari, kjøp en god hundeshampo, evnt shampo + balsam i et. Det finnes nok av produkter beregnet på fet pels og jeg tror ærlig talt at du vil se bedre effekt av en god hundeshampo fremfor Herbal Essense i det lange løp. Tørrshampo er mer en kriseløsning vil jeg tro, da den legger et lag med talkumlignende greier i pelsen, jeg har hvertfall hørt om pels som blir enda feitere og mer guggete i lengden av tørrshampo.

EDIT: Jeg vet ikke om du bruker en myk børste (alla hovbørste ol) når du skrubber hunden inn med såpe? Jeg har hvertfall veldig god erfaring med å bruke børste på korthårshunder - de synes skrubbingen er god og jammen blir de rene også. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, jeg aner ikke. Jeg har virkelig ikke peiling på pels. Men hun har tett med hår og pelsen er veldig myk og skinnende. Mye mykere enn mine andre korthårshunder, så det er mulig at det er fett i pelsen? Jeg får sånn lag på fingrene når jeg koser med henne om du skjønner? Sånn tørrhvitt på en måte, eller brunt alt ettersom hvor lenge det er siden dusjen... Ganske ekkelt egentlig. Det tar ikke mer enn et par dager etter en dusj før hun har det laget igjen.

Hun fikk seg en runde med Herbal Essences i dag, så får vi se hvordan det går. Hun lukter søtt som sukkerspinn iallfall, så får vi håpe det er et godt tegn. :ahappy:

Bah. Balsam høres stress ut. Jeg er så himla lat når det kommer til pelsstell at det er på grensen til flaut. Jeg kunne aldri ha hatt en pelshund. På sommeren gidder jeg nesten ikke tørke henne en gang, vi bare går tur rett etter dusjen og så er hun så tørr og fin når vi kommer hjem igjen atte. :innocent:

Går det an å ta megakjappe løsninger og spraye på litt sånn leave in balsam? I så fall, gjøres det mens hun er fuktig eller etter hun har blitt tørr?

Nå prøver jeg bare å være litt analyserende her.. Det fettet du får på fingrene, er det møkk og skitt utenfra fordi hun er i skitne omgivelser, eller tror du det er fettstoffer som skilles ut fra huden og legger seg i pelsen? Altså; kanskje hun har en liten ubalanse i huden som viser seg som feit pels? Og at en riktig shampo for akkurat dette vil gjøre at pelsen blir bra? Jeg har det sånn selv; med feil shampo ser håret fett ut selv nyvasket, med riktig shampo kan jeg gå flere dager uten at det ser fett ut. Nå kan jeg lite om hud og pels til å ha pelshund, men dette virker i alle fall logisk for meg. Jeg har ikke noe hårproblem sånn ellers, og ei heller kløende hodebunn, det er ganske enkelt shampoen som har noe å si, og kanskje er det sånn for Fyda også? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå ellers en rase som må bades minst hver uke.

Jeg er super fornøyd med 1 all systems, Jeg har prøvd en del merker og ingen ting kan måle seg mot den. Men har enda tilgode å finne en virkelig god sjampo mot missfarging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde Fluffy puppy konsentrert igår på amiga, hun ble litt rar der vi fikk litt mye konsentrert på ryggen. Pelsen ble liksom helt flaaat der. men når vi tok i henda først så ble det bedre. Stod nemlig bruk konsentrert ved veldig shitty stinkyin dogzz, og blande med 2 deler vann til vanlig. Hun er nå fin og tørr idag, bare merket at når jeg helte litt på ryggen så ble det liksom bare helt flatt og pelsen akkurat der ble litt rar når jeg fønet henne. Men i det minste lukter hun ikke dritt og møkk :innocent:

41VjzSwg8yL._SS500_.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde Fluffy puppy konsentrert igår på amiga, hun ble litt rar der vi fikk litt mye konsentrert på ryggen. Pelsen ble liksom helt flaaat der. men når vi tok i henda først så ble det bedre. Stod nemlig bruk konsentrert ved veldig shitty stinkyin dogzz, og blande med 2 deler vann til vanlig. Hun er nå fin og tørr idag, bare merket at når jeg helte litt på ryggen så ble det liksom bare helt flatt og pelsen akkurat der ble litt rar når jeg fønet henne. Men i det minste lukter hun ikke dritt og møkk :innocent:

41VjzSwg8yL._SS500_.jpg

Ble pelsen flat der du brukte den ublandet? Altså ikke fluffy i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke der på ryggen nei, alt annet ble veldig fin og fluffy, men jeg tenkte liksom ikke over det og bare helte litt på ryggen for å så massere det inn. Når jeg da fønet lå det helt flatt og rart, mens resten av hunden er fluffy. Tenkte å se i ettermiddag om det fortsatt lå flatt og rart, vet ikke hva jeg kan gjøre med det da, enn å ev vaske henne på nytt? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke der på ryggen nei, alt annet ble veldig fin og fluffy, men jeg tenkte liksom ikke over det og bare helte litt på ryggen for å så massere det inn. Når jeg da fønet lå det helt flatt og rart, mens resten av hunden er fluffy. Tenkte å se i ettermiddag om det fortsatt lå flatt og rart, vet ikke hva jeg kan gjøre med det da, enn å ev vaske henne på nytt? :ahappy:

Tror du du fikk skylt ut alt skikkelig? Grunnen til at jeg er nysgjerrig, er fordi jeg er ute etter en shampo som funker nettopp sånn; at pelsen blir flat. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du du fikk skylt ut alt skikkelig? Grunnen til at jeg er nysgjerrig, er fordi jeg er ute etter en shampo som funker nettopp sånn; at pelsen blir flat. :innocent:

Vi skylte ganske lenge, den skulle være lett å få ut, og så ingen såperester, men skal inspisere henne når jeg kommer hjem. Rumpa hennes er iallefall corgi fluffy mens ryggen ser flat ut :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lurer jeg litt på om det er jeg som er rar siden jeg simpelthen elsker å ha en nybadet flokefri og fluffy hund, og i tillegg synes jeg det er skikkelig kos å vaske hund jeg.. :innocent: Sølve liker å få deilig masasje mens produktene virker, og det eneste som stopper meg fra å alltid gi han en tretrinns spabehandling med shampo, pelskur og rens er mine vonde knær - gjett hvem som ønsker seg Booster Bath til jul.. :)

Men Mari, kjøp en god hundeshampo, evnt shampo + balsam i et. Det finnes nok av produkter beregnet på fet pels og jeg tror ærlig talt at du vil se bedre effekt av en god hundeshampo fremfor Herbal Essense i det lange løp. Tørrshampo er mer en kriseløsning vil jeg tro, da den legger et lag med talkumlignende greier i pelsen, jeg har hvertfall hørt om pels som blir enda feitere og mer guggete i lengden av tørrshampo.

EDIT: Jeg vet ikke om du bruker en myk børste (alla hovbørste ol) når du skrubber hunden inn med såpe? Jeg har hvertfall veldig god erfaring med å bruke børste på korthårshunder - de synes skrubbingen er god og jammen blir de rene også. :ahappy:

Nei, jeg tror ikke du er rar. Jeg er bare glad for at det er du som har puddel og ikke jeg. :lol: Søte Sølve.

Jeg bruker sånn gummibørste med små knotter på. Er det en hovbørste? Det drar av endel hår også. Hun er innbilt nå, og da røyter hun som et rent helv***.

Nå prøver jeg bare å være litt analyserende her.. Det fettet du får på fingrene, er det møkk og skitt utenfra fordi hun er i skitne omgivelser, eller tror du det er fettstoffer som skilles ut fra huden og legger seg i pelsen? Altså; kanskje hun har en liten ubalanse i huden som viser seg som feit pels? Og at en riktig shampo for akkurat dette vil gjøre at pelsen blir bra? Jeg har det sånn selv; med feil shampo ser håret fett ut selv nyvasket, med riktig shampo kan jeg gå flere dager uten at det ser fett ut. Nå kan jeg lite om hud og pels til å ha pelshund, men dette virker i alle fall logisk for meg. Jeg har ikke noe hårproblem sånn ellers, og ei heller kløende hodebunn, det er ganske enkelt shampoen som har noe å si, og kanskje er det sånn for Fyda også? :)

Ja, det høres logisk ut. Det høres også ut som et litt dyrt forsøk... Men jeg får vel høre på deg og Liv. Smarte damer er dere. :)

Men jeg lurer på om du er inne på noe når du nevnte hormoner altså. For Fyda har litt snål syklus. Eller, den er jo ikke så snål, den er bare veldig tett. Hun løper Også får hun masse melk når hun er innbilt, og har det leenge. Nesten to måneder. Og så får hun løpetid igjen rett etter mjelka er borte. Hun skal kastreres om kun kort tid (pga en kul i en patte), men det kan jo hende at intensio-syklusen kan gjøre at hun virker uhygienisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres logisk ut. Det høres også ut som et litt dyrt forsøk... Men jeg får vel høre på deg og Liv. Smarte damer er dere. ;)

Men jeg lurer på om du er inne på noe når du nevnte hormoner altså. For Fyda har litt snål syklus. Eller, den er jo ikke så snål, den er bare veldig tett. Hun løper Også får hun masse melk når hun er innbilt, og har det leenge. Nesten to måneder. Og så får hun løpetid igjen rett etter mjelka er borte. Hun skal kastreres om kun kort tid (pga en kul i en patte), men det kan jo hende at intensio-syklusen kan gjøre at hun virker uhygienisk?

:P Nevnte jeg hormoner? Jaja, men det kan godt hende at stemmer? Jeg har aldri tenkt på det på den måten, men pelsen blir jo i alle fall påvirket av hormonene, så hvorfor ikke pelsen? Det høres logisk ut. :P Men siden det blir så dyrt for deg å teste ut, kan du jo bare shampoere henne med det du har for hånden frem til en kastrering, og hvis problemet vedvarer ville jeg prøvd diverse remedier for feit hud/pels. Der kan nok ikke jeg hjelpe deg, jeg pleier å ønske å pøse på med feite shampoer og balsamer for å få pelsen mest mulig tung, og det høres jo ikke ut som noe for deg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 months later...

Drar opp en gammel tråd jeg... Trenger tips til sjampo og balsam for puddelpels til en med litt sensitiv hud. Liker ikke KW hittil.

Jeg sverger til hundeshampo jeg da. :wub:

Debatten "menneskeshampo" vrs hundeshampo blir stadig diskutert på et doggrooomer forum jeg er på og konklusjonen er som regel at menneskeshampo er helt ok nå og da, men til jevnlig bruk er hundeshampo best. Årsakene til det er at menneskeshampo ikke er like mild mot hundehud og hundefrisørene rapporterte om dårligere hud på hunder (mye tette porer ol) som har brukt menneskeshampo over tid. Menneskeshampo er tilsatt silikon og/oljer/voks som er for tunge for hundehud. Hundeshampo er laget spesielt for pels og hundehud, er drøyere i bruk og faktisk ikke så dyrt om en kjøper shampo som skal blandes ut.

Men dette er jo et problem for mennesker også? Butikksjampo er helt ødeleggende for håret mitt, men Redken, Kerastase o.l. er noe helt annet. Har noen erfaring med frisørsjampo til hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp en gammel tråd jeg... Trenger tips til sjampo og balsam for puddelpels til en med litt sensitiv hud. Liker ikke KW hittil.

Men dette er jo et problem for mennesker også? Butikksjampo er helt ødeleggende for håret mitt, men Redken, Kerastase o.l. er noe helt annet. Har noen erfaring med frisørsjampo til hund?

Min erfaring med KW er at det er sterke produkter som ikke har passet noen av pudlene mine hvertfall. Jeg vil anbefale deg å prøve Day to day fra Chris Christensen, den er veldig mild og fin, gjerne sammen med Day to day balsam. Om du vil prøve flere CC produkter er System kits en billig og grei måte å gjøre det på. Da får du små flasker med shampo, balsam, hårkur og flokespray i en pakke. Ice on Ice er gull verdt til flokete puddelpels synes nå jeg. På nett får du kjøpte CC produkter hos: Dyrlegebutikken eller Hiawatha

Et annet alternativ er å prøve en hypoallergenic shampo fra andre merker. Du har Groomers edge og Bio Groom som begge har "hypo"shampoer. Et annet merke som mange med puddel skryter av er #1 all systems, som du får kjøpt hos Dinvalp.no, men det merket har ikke hypo shampo så vidt jeg vet.

Når det gjelder forskjell på butikkshampo og frisørshampo merker jeg det samme som deg, det er en kvalitetsforskjell - og sånn er det også med hundeshampo. :)

Prøvde å melde meg inn på et puddelforum jeg, men det gikk visst ikke.

Det er mildt sagt en del turbulens i puddelmiljøet så det er ikke alltid like lett å melde seg inn i forumene. Det finnes så vidt jeg vet to privatdrevne puddelforum (Puddelpraten og Norsk puddelforum) og en facebookgruppe/forum (Norsk puddelforum). Facebookgruppen er vel mest aktiv og åpen for alle med puddel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips :D . Da skal jeg handle inn CC. Jeg skyller jo voldsomt godt, men likevel synes jeg han klør litt ekstra etter at jeg badet med KW. En annen ting er jo at jeg synes den er lite drøy, selv om jeg blander den ut slik det står. Mulig jeg er godt vant fra min egen Redkenflaske som er drøøøøøy. Bruker jeg butikkbalsam så er det jo 1/4 flaske ved hver vask for å få det mulig å gre.

Jeg har skjønt at det er litt uggent i puddelmiljøet, og siden jeg har null interesse av utstilling og i tillegg barberer bikkja helt ned (og attpåtil gjør det selv, uten erfaring med annet enn hest), så regner jeg ikke helt med å bli mottatt med åpne armer. Skal melde meg inn i facebookgruppa med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...