Gå til innhold
Hundesonen.no

våteksem og skabb

tm100005

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har drevet å søkt litt rundt på nettet, for jeg tror hunden min har fått skabb. Men så kom jeg også over våteksem, og det ligner litt på det også. Men så prøvde jeg å finne en forskjell mellom våteksem og skabb, noe som faktisk ikke var så veldig enkelt da det lignet noe voldsomt på beskrivelse og bilder :wub: . Noen som vet noen forskjeller på våteksem og skabb her inne?

Skal til veterinær på mandag for behandling/undersøkelse uansett hva jeg får til svar her, men uansett kjekt å vite forskjellen siden jeg har en langhåret rase som er litt utsatt for våteksem.

Skrevet

Jeg har drevet å søkt litt rundt på nettet, for jeg tror hunden min har fått skabb. Men så kom jeg også over våteksem, og det ligner litt på det også. Men så prøvde jeg å finne en forskjell mellom våteksem og skabb, noe som faktisk ikke var så veldig enkelt da det lignet noe voldsomt på beskrivelse og bilder :wub: . Noen som vet noen forskjeller på våteksem og skabb her inne?

Skal til veterinær på mandag for behandling/undersøkelse uansett hva jeg får til svar her, men uansett kjekt å vite forskjellen siden jeg har en langhåret rase som er litt utsatt for våteksem.

Er det skabb må veterinær være klar over at collie kan reagere på behandlingen.Spør i alle tilfelle...

Skrevet

Jeg har drevet å søkt litt rundt på nettet, for jeg tror hunden min har fått skabb. Men så kom jeg også over våteksem, og det ligner litt på det også. Men så prøvde jeg å finne en forskjell mellom våteksem og skabb, noe som faktisk ikke var så veldig enkelt da det lignet noe voldsomt på beskrivelse og bilder :) . Noen som vet noen forskjeller på våteksem og skabb her inne?

ja vet at de ihvertfall ikke tåler sprøytene som de fleste veterinærene bruker å gi de mot skabb :wub: veterinæren vi går til er jo spesialist på collie langhår :- )

Skrevet

Jeg håper jeg misforstår deg her for du mener ikke for alvor at det at "noen", kjente eller ukjente, går eller står utenfor ringen er dobbelhandling? Da er jo alt som beveger seg utenfor ringen som tiltrekker seg hundens oppmerksomhet dobbelhandling da :wub: I mitt hode er dobbelhandling en bevisst synlig/hørlig handling av noen utenfor ringen. En tilskuer, eier eller ikke, kan vel ikke kalles dobbelhandling vel?Sånn tenker jeg iaf, men man har jo (heldigvis) forkjellige oppfatninger av mye :)

ja vet at de ihvertfall ikke tåler sprøytene som de fleste veterinærene bruker å gi de mot skabb ;) veterinæren vi går til er jo spesialist på collie langhår :- )

Ifølge en veterinær jeg kjenner så er belgerrasene, collierasene og hovawart sensitive overfor visse medisiner, bl.a. Ivomec som ofte brukes når hunder har fått utøy (deriblandt skabb). (Ivomec er så sterkt at veterinærene i Sverige får ikke lov til å gi det til hunder, de må ha sesiell tillatelse). Veterinærene i Norge er pliktige til å si til hundeeierne: Ivomec gies på eierens ansvar.

Vår hoffehanne fikk skabb for noen år siden, og jeg tok bilder av utslettet.

Begynner med hårløse områder hvor huden er litt rød:

odin3.jpg

Etter det kommer det røde "prikker", om hunden ikke blir behandet tidsnok, kan disse prikkene utvikle seg til å bli store væskende sår.

odin2.jpg

Han fikk Stronghold i to omganger og ble frisk til slutt. Han fikk også antibiotika, da han i løpet av 20 minutter fikk utslett som endret seg fra små prikker til store væskende sår (stor = 1/2 femtilapp).

Skrevet

Ifølge en veterinær jeg kjenner så er belgerrasene, collierasene og hovawart sensitive overfor visse medisiner, bl.a. Ivomec som ofte brukes når hunder har fått utøy (deriblandt skabb). (Ivomec er så sterkt at veterinærene i Sverige får ikke lov til å gi det til hunder, de må ha sesiell tillatelse). Veterinærene i Norge er pliktige til å si til hundeeierne: Ivomec gies på eierens ansvar.

Vår hoffehanne fikk skabb for noen år siden, og jeg tok bilder av utslettet.

Begynner med hårløse områder hvor huden er litt rød:

odin3.jpg

Etter det kommer det røde "prikker", om hunden ikke blir behandet tidsnok, kan disse prikkene utvikle seg til å bli store væskende sår.

odin2.jpg

Han fikk Stronghold i to omganger og ble frisk til slutt. Han fikk også antibiotika, da han i løpet av 20 minutter fikk utslett som endret seg fra små prikker til store væskende sår (stor = 1/2 femtilapp).

ja vet at de ikke skal ha ivomec, står i papirene vi fikk med Chanie også :) snakket med veterinæren som sa at collien pleide å få behandling mot skabb i væskeform eller tablettform eventuelt begge deler om skabben hadde utviklet seg veldig mye. Men så er jo ikke vi 100% sikre på at det er skabb, og må derfor innover å få sjekket uansett.

Sårene lignet nok ikke heelt, men det er jo hårløst, små nupper/blemmer og det ene såret er rødt, betent, klør og lukter ganske ille. Det på nakken og litt over ryggen er med nupper, litt rødt og klør veldig mye :icon_confused:

Skrevet

ja vet at de ihvertfall ikke tåler sprøytene som de fleste veterinærene bruker å gi de mot skabb :D veterinæren vi går til er jo spesialist på collie langhår :- )

Hvilken dyrlege går du til? Ren nysgjerrighet siden jeg også bor der du bor. :D

Jeg har sett flere tilfeller av våteksem, og fellesnevneren for disse tilfellene har vært at området ser ut som et skikkelig brannsår/skrubbsår. Det sprer seg fryktelig fort; en kveld kan det være på størrelse med en tier, neste morgen kan det være minst dobbelt så stort. Det væsker, og får gulaktig puss som renner. Hvis skabb er slik som Dratini viser bilder av, kan man se tydelig forskjell.

Du har vel vært hos dyrlegen nå, hva fant de ut?

Skrevet

Hvilken dyrlege går du til? Ren nysgjerrighet siden jeg også bor der du bor. :lol:

Jeg har sett flere tilfeller av våteksem, og fellesnevneren for disse tilfellene har vært at området ser ut som et skikkelig brannsår/skrubbsår. Det sprer seg fryktelig fort; en kveld kan det være på størrelse med en tier, neste morgen kan det være minst dobbelt så stort. Det væsker, og får gulaktig puss som renner. Hvis skabb er slik som Dratini viser bilder av, kan man se tydelig forskjell.

Du har vel vært hos dyrlegen nå, hva fant de ut?

Er på Heimdal Dyreklinikk, og er fast hos Jon Snøfugl. Er vel flink innenfor flere raser også (generelt hunder), men vet at han bl.a er spesialist innen collie :innocent:

Fant ut at det var skabb, men i svært mild grad så hun ville bli bra veldig raskt :ahappy: ser allerede forskjell, hun klør ingenting, men tror det vil ta en stund før pelsen på de to plassene kommer helt tilbake igjen :)

Skrevet

Fant ut at det var skabb, men i svært mild grad så hun ville bli bra veldig raskt :lol: ser allerede forskjell, hun klør ingenting, men tror det vil ta en stund før pelsen på de to plassene kommer helt tilbake igjen :innocent:

Håper at boffen blir frisk raskt, husk at reveskabb er vannvittig smittsomt :ahappy:

Skrevet

Håper at boffen blir frisk raskt, husk at reveskabb er vannvittig smittsomt ;)

takk, viser allerede tegn på å være bedre :P (kanskje mest for at de klødempende tablettene har begynt å virke..)

litt kjedelig å holde henne 'isolert' fra andre hunder, men vil ikke at andre skal få skabben.. unner ingen den for å si det sånn :P

Skrevet

takk, viser allerede tegn på å være bedre ;) (kanskje mest for at de klødempende tablettene har begynt å virke..)

litt kjedelig å holde henne 'isolert' fra andre hunder, men vil ikke at andre skal få skabben.. unner ingen den for å si det sånn :P

Hvordan smitter den? Holder det at noen med skabb har vært på hundeklubben på dagen, og at vi kommer dit på kvelden, eller må hundene ha fysisk kontakt? :P Kan skabb komme fra rev, eller fra å være i skog hvor rev med skabb er?

I og med at vi bor på samme sted; hvor tror du du kan ha fått skabben fra?

Skrevet

Hvordan smitter den? Holder det at noen med skabb har vært på hundeklubben på dagen, og at vi kommer dit på kvelden, eller må hundene ha fysisk kontakt? ;) Kan skabb komme fra rev, eller fra å være i skog hvor rev med skabb er?

I og med at vi bor på samme sted; hvor tror du du kan ha fått skabben fra?

Akita har også hatt skabb og vi fikk beskjed om at det kan komme fra bæsj og trær som reven har vært borti.

Skrevet

Hvordan smitter den? Holder det at noen med skabb har vært på hundeklubben på dagen, og at vi kommer dit på kvelden, eller må hundene ha fysisk kontakt? ;) Kan skabb komme fra rev, eller fra å være i skog hvor rev med skabb er?

Vi hadde ei gaupe i hundegården vår (den hadde reveskabb), den hadde "overnattet" inne på plassen Odin. Odin var aldri i fysisk kontakt med gaupa, men ble smittet.

Det var vinter og det hadde snødd mye fra litt over midnatt. Vi så ingen spor fra gaupa inn i hundegården på morgenen, så den hadde nok vært der noen timer.

Skrevet

Smitter ihvertfall veldig lett ved kontakt. Vi fikk den av nabohunden, altså her på Evjen, og de gjorde ikke annet enn å snuse på hverandre. Skabb er visst det mest smittsomste som finnes blandt både mennesker og dyr, så holdt i grunn med at de kom å snuste borti hverandre/hunden rullet seg eller var på et område der f.eks en rev med skabb hadde vært :P

Reven er forresten tatt, så den burde ikke gjøre noe mer skade (håper vi) ;)

Skrevet

Smitter ihvertfall veldig lett ved kontakt. Vi fikk den av nabohunden, altså her på Evjen, og de gjorde ikke annet enn å snuse på hverandre. Skabb er visst det mest smittsomste som finnes blandt både mennesker og dyr, så holdt i grunn med at de kom å snuste borti hverandre/hunden rullet seg eller var på et område der f.eks en rev med skabb hadde vært :D

Reven er forresten tatt, så den burde ikke gjøre noe mer skade (håper vi) :lol:

Uff og uff.. bor på Evjen vi også, så dette likte jeg ikke! Men heldigvis er det ekstremt sjelden hundene får hilse på andre hunder, og nå skal jeg i alle fall være ekstra påpasselig. Har ikke hørt noe om at nabohundene har hatt skabb, men skal spørre neste gang det blir aktuelt. Det må jo være forferdelig om vi får en slags "epidemi" av skabb.. :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
    • Vi er stadig opptatt med konsekvensene av å ikke ha skaffet boligalarm i tide. Jeg oppdaget som sagt at det var noe galt med tekstilene. Både fordi jeg nær klødde til blods og det sved og stakk intenst i huden av klær og spesielt håndklær, men også fordi de produserte et merkelig slags silikonisfisert skum da jeg ville skylle hva jeg trodde var bly fra blypastaen i vannrørene ut med omvendt osmose renset vann. Det var en lang prosess med ymse kjemikalier og lange samtaler med Grok for å identifisere stoffet som Karate Zeon 5 CS. Insecticidet inneholder 5% lambda-cyhalothrin, i lipid emulsjon inni mikrokapsler av polyuretea, i surfaktant. De såkalte fyllstoffene utgjør 95% av produktet, som skal blandes 10-30 mL med 20-100L vann før bruk. ...på planter. Det oppgis å være såkalt vannfast 24t etter sprøyting, noe jeg kan signere på at det er.  Vannfast og vannavstøtende og dundre meg potte lufttett. En video av et par favorittjeans før rens:  https://photos.app.goo.gl/BVPCtf7cAqZAckvx5 Boblene på slutten der kom ut av enden på buksebenet nedi bøtta, ikke gjennom stoffet. Prosessen med å få dette plantevernmiddelet UT av tekstiler innebærer å måtte knuse mikrokapslene for å gjøre virkestoffet tilgjengelig for hydrolyse med base. Jeg valgte sentrifugering for å knuse, som fungerte utmerket. Halveringstid for virkestoffet er 7 dager i pH 9 ved standard trykk og temperatur, i ren vannløsning. Når stoffet sitter inni tekstilfibre, omgitt av 95% fyllstoff.. En må opp i pH og temperatur, og en må ha noe som lokker det lipofile virkestoffet ut av sofaen på gutterommet for å øke sannsynligjeten for et vellykket møte med OH-. De to molekylene ville bare scrollet forbi hverandre på datingapps uten litt hjelp. Det har gått mange 5L kanner salmiakk og grønnsåpe, noen kanner Biltema Grovrens, Ovn- og Grillrens, isopropanol, rødsprit og Vanish OxyAction til soaking i døgn. Å bevege tekstilene nevneverdig during soak har vært uaktuelt pga gassene. Jeg har vært så heldig å få supplere teoretisk kjemikunnskap med praktisk erfaring med bl.a. HCN og kan fortelle at tekstiler dynket i ufortynnet Karate Zeon 5 C, bløtlagt i pH 13-14, de vil produsere forholdsvis mye HCN, så å åpne en lukket beholder som har stått i to døgn - lukket for å hindre pH i å synke ved fordampning av ammoniakk eller bufring med karbonsyre fra opptak av CO2 fra luften - å åpne en sånn beholder uten å ha et ordentlig avtrekksskap krever at en forstår seg på molekylvekt i gassblandinger og legger seg flat, om en ikke har dykkeutstyr.  Steg 1 og 2 i prosessen var forholdsvis smooth sailing. Et illustrasjonsfoto tatt før en lunsjpause: Så, etter å ha knust kapslene og hydrolisert det kraftig lipofile virkestoffet til mer vannløselige produkter, så får en lære om mikroplast.  Det hvite er ikke såpe, det er mikrokapsel debris fra en liten singlet oppi den bøtta. Mikrokapselrestene begynner ikke slippe tekstilen før etter at virkestoffet er brutt ned. De er lagd av samme materiale som deler av elastanfibre. Gummi'ish, med trykk på ish. De er ikke hydrofile, men har heller ingen affinitet til annet enn elastan og polyamid av hva jeg har sett så langt, og flyter opp i vann når de løsner fra tekstilene. Mengdene...  Uten å overdrive, det har antakelig gått mer enn et tonn varmtvann til å skylle debris ut av den ene singletten i den bøtta på bildet. Den er _nesten_ ren nå. Tidkrevende, fordi den må tørke mellom, da svulmede bomullsfibre holder mer mikroplast fanget enn tørre fibre gjør. Vaskemaskin er lite hjelpsom fordi den tømmer nedover, og plastgugga blir liggende igjen oppå plagget. Vi har holdt på i flere uker nå. Rinse, repeat.  Edeward er drittlei og deprimert. Han er sjalu på tekstiler og bøtter og vann og har henfalt til å rive av seg pelsen i mangel på bedre å ta seg til, fordi han pga pelsstellet på rasen har fått for seg at jeg liker ham bedre uten pels, så han gnager og river den ut for å komme ovenpå i konkurransen mot bøtter og vann og klær. Dette er hans eget verk.  På den positive siden ser han nå på bading med helt nye øyne. Når nødhjelpsarbeidet for å redde unike klesplagg med høy affekskonsverdi innimellom ryddes bort er det endelig hans tur til å få min oppmerksomhet og kjærlighet, og vask av skjegg og bart har blitt mye lettere og krever lavere kompensasjon enn tidligere.  For øyeblikket er han utålmodig, fordi han vet jeg har kjøpt burgere og pølser fra K9 Hundesenter i dag, og han aner at jeg har planlagt noe med de burgerne.     
    • Putt den i en vaskepose i vaskemaskina, og så heng den til tørk et litt varmt sted så den tørker raskt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...