Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulv spiser hund


Margrete

Recommended Posts

Ulv spiser hund

Lurer litt på hva en liten hund av den str gjør løs i ulveområder jeg.

Mener du at bare fordi hunden er liten så skal man ikke ha den løs? Eller er det generelt sånn at man ikke bør ha hundene sine løse i ulveområder?

Jeg syntes nå den ulven har kommet utrolig nært mennesker om det var øyevitner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at bare fordi hunden er liten så skal man ikke ha den løs? Eller er det generelt sånn at man ikke bør ha hundene sine løse i ulveområder?

Jeg syntes nå den ulven har kommet utrolig nært mennesker om det var øyevitner..

Selvsagt! Hvis man ikke er villig til å ta en sjanse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra et sted der det i visse perioder er relativt stor sannsynlighet for å møte bjørn i skauen. Jeg har vært mye oppi der, også til "bjørnetider", men har bare sett bjørn to ganger. Og da ble bjørnen redd. Likevel; man holder seg i nærheten av bilen/hytta, man lager en del støy for å holde villskapen på avstand og man holder barn og hunder i nærheten og under kontroll. Bjørnen er sky, men man ønsker som regel ikke å tilby Bamsefar en treretters bestående av barn - bikkje - seg selv. Hvis det hadde vært ulv i området, burde man kanskje oppføre seg på en lignende måte?

Sunn fornuft og respekt for ville dyr er ofte ganske lurt å ha, uansett om man har chidott eller nuffegigant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at bare fordi hunden er liten så skal man ikke ha den løs? Eller er det generelt sånn at man ikke bør ha hundene sine løse i ulveområder?

Jeg syntes nå den ulven har kommet utrolig nært mennesker om det var øyevitner..

Selvsagt! Hvis man ikke er villig til å ta en sjanse da.

Det hun sa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, huttetu...hvis man befinner seg på områder man vet det fins fare for rovdyr...

Jeg var på fjellet med Buster da han var 6 måneder gammel, og selv om det ellers var det perfekte stedet å la hunden løpe løs, så ville jeg aldri tort det med ørner sirklende over oss. Det er lov å ta forholdsregler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp ,ulver spiser hunder. Det finnes såvidt jeg husker tre teorier for hvorfor dette skjer. Det er:

1: Ulven ser på hunder som byttedyr på lik linje med andre dyr.

2: Ulven blir irritert på hunden. Man har observert at det ofte er jakthunder som blir drept under los. At lyden rett og slett er irriterende.

3: Ulv regner som meget territorielle og vil ikke ha konkurrenter innenfor sitt revir. Hunden oppfattes som en konkurrent og bli drept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt! Hvis man ikke er villig til å ta en sjanse da.

Det hun sa!

Da har du formulert deg litt rart Margrete, jeg er forsåvidt enig i at jeg ikke vil hatt hunden min løs blant ulv. Men det er jo ikke fordi hun er liten, men fordi det er en fare for å bli spist.

Hadde gjort det samme med en GD isåfall :wub:

Hadde jeg vært deg, hadde jeg heller skrevet "hva gjør en hund i ulveområder" *jaja, pirke pirke* :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du formulert deg litt rart Margrete, jeg er forsåvidt enig i at jeg ikke vil hatt hunden min løs blant ulv. Men det er jo ikke fordi hun er liten, men fordi det er en fare for å bli spist.

Hadde gjort det samme med en GD isåfall :wub:

Hadde jeg vært deg, hadde jeg heller skrevet "hva gjør en hund i ulveområder" *jaja, pirke pirke* :aww:

Litt såre poter eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel i Sverige blitt en del tilfeller hvor hunder er blitt tatt av ulv rett utenfor døra til folk. Til og med fra ingjerdete områder. Skal man slutte å gå ut døra med bikkjene da... :wub:

Nei, men når man bor tett på rovdyr så tar man enkelte forhåndsregler og ut over det lever man som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da. En stor hund har faktisk litt bedre sjanse mot en ulv enn en liten hund, tro det eller ei. :wub:

Og selvfølgelig skal man ha hunden under kontroll uansett størrelse i et ulveområde.

Herregud back at ya :aww: Hunder er man glad i uansett størrelse, itno morsomt med en skadet hund etter møte med ulv :hmm:

Poenget mitt var bare egentlig et spørsmål om det faktisk er sånn at store hunder kan klare seg mot en ulv, i et møte. Dette kommer jo faktisk an på, er jo faktisk mulig at en papillon klarer seg bedre enn en GD pga. tempo og sin størrelse, og da klarer å gjemme seg i et lite hull :aww:

Jada, bare for å kverulere at jeg sier det..

Men tilbake on-topic, tragisk måte å miste hunden sin på, og fryktelig trist for eier.

Pirkehumør i ett ord, siden vi er inne på det.

Forøvrig er jeg enig i at man bør ta forhåndsregler om man har ulv rett i nærmiljøet. Trist sak, helt klart.

Stemmer det :aww: Takk for korreksjonen, velfortjent, i et ord ikke sant? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var bare egentlig et spørsmål om det faktisk er sånn at store hunder kan klare seg mot en ulv, i et møte.

Skulle tro det finnes hunder som har en god sjanse til å overleve et møte med en enslig ulv ja. Det finnes jo faktisk endel raser som er eller ble avlet for å enten jage/nedlegge eller skremme bort store rovdyr som ulv. Den mest klassiske og berømte er jo "the wolfdog himself", den irske ulvehunden (men de jaget kanskje kun i flokk?). Om rasen har det motet som trenges idag aner jeg ikke, men den har ihvertfall størrelsen med seg. Og så har vi jo de store og kraftige ovtcharka-rasene og andre vokterraser som sikkert ikke frivillig lar seg behandle som middagsmat. Men uansett tror jeg skikkelig størrelse (og ordentlig pels som beskytter kroppen) er et minimumskrav for å overleve et ulvemøte. Men den beste garantien er nok å oppholde seg så nært et menneske som mulig :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro det finnes hunder som har en god sjanse til å overleve et møte med en enslig ulv ja. Det finnes jo faktisk endel raser som er eller ble avlet for å enten jage/nedlegge eller skremme bort store rovdyr som ulv. Den mest klassiske og berømte er jo "the wolfdog himself", den irske ulvehunden (men de jaget kanskje kun i flokk?). Om rasen har det motet som trenges idag aner jeg ikke, men den har ihvertfall størrelsen med seg. Og så har vi jo de store og kraftige ovtcharka-rasene og andre vokterraser som sikkert ikke frivillig lar seg behandle som middagsmat. Men uansett tror jeg skikkelig størrelse (og ordentlig pels som beskytter kroppen) er et minimumskrav for å overleve et ulvemøte. Men den beste garantien er nok å oppholde seg så nært et menneske som mulig :wub:

Meeeen.. man gidder vel ikke å teste dettte ut, gjør man? Selv ville jeg ihvertfall hatt hunden min i bånd, og under oppsyn osv osv.. ulvehund eller ikke :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud back at ya :) Hunder er man glad i uansett størrelse, itno morsomt med en skadet hund etter møte med ulv :wub:

Jeg har da virkelig ikke sagt at man er mindre glad i de store enn de små?

Poenget mitt var bare egentlig et spørsmål om det faktisk er sånn at store hunder kan klare seg mot en ulv, i et møte. Dette kommer jo faktisk an på, er jo faktisk mulig at en papillon klarer seg bedre enn en GD pga. tempo og sin størrelse, og da klarer å gjemme seg i et lite hull ;)

Jada, bare for å kverulere at jeg sier det..

Ja, nå kverulerer du og er egentlig nokså teit. En papilon/chi er på str med en hare, og er derfor lettere å spise enn en stor. Harer er jo som kjent på ulvemenyen (take away). GD er større en en ulv, og vil derfor være ett "tyngre" bytte å ta. Jeg tror neppe at en papillon komme opp i 50 km i timen, så derfor synes jeg det er ekstra uansvarlig og en anelser dumt å la en potensiell middag fly løs ute.

Klart man passer jo på både liten og stor. Jeg er ikke poenget med å la hunder gå ute uten oppsyn i ulveland uannsett str, men man burde være mer forsiktig med de små synes jeg! Men det er en annen diskusjon.

Hilsen Margrete på "feil" profil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da virkelig ikke sagt at man er mindre glad i de store enn de små?

Jeg siterte ikke deg :wub: Og jeg sa bare at man er like glad i hunden sin uansett ;)

Ja, nå kverulerer du og er egentlig nokså teit. En papilon/chi er på str med en hare, og er derfor lettere å spise enn en stor. Harer er jo som kjent på ulvemenyen (take away). GD er større en en ulv, og vil derfor være ett "tyngre" bytte å ta. Jeg tror neppe at en papillon komme opp i 50 km i timen, så derfor synes jeg det er ekstra uansvarlig og en anelser dumt å la en potensiell middag fly løs ute.

Den kommer nok ikke opp i 50km/t, men om det er et hull innen 10m radius, så vil den nok klare å komme seg dit, eller under et bygg el.lig.

Opplyste bare om de få fordelene en liten hund har kontra en stor :)

Og det var ikke ment teit i det hele tatt, det var bare for å få frem litt flere sider.

Men jeg gidder ikke å sitte å diskutere mini-detaljer, når løsningen er så enkel at man bare passer på hunden sin i slike områder, og tar ansvar uansett hva ;) Enig?

Klart man passer jo på både liten og stor. Jeg er ikke poenget med å la hunder gå ute uten oppsyn i ulveland uannsett str, men man burde være mer forsiktig med de små synes jeg! Men det er en annen diskusjon.

Det er jo en helt annen diskusjon, og personlig behandler jeg min "lille" akkurat som den "store" med noen forskjeller da.. Jeg kommer nok til å svi for det en dag. Meen sånn går det når man kjøper feil hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel i Sverige blitt en del tilfeller hvor hunder er blitt tatt av ulv rett utenfor døra til folk. Til og med fra ingjerdete områder. Skal man slutte å gå ut døra med bikkjene da... :wub:

Nå har jeg ikke fått med meg disse sakene, men har hundene blitt nappet ut av båndet mens eieren står og ser på og holder i båndet?

Bor man i ulveland, så lar man ikke hunden stå alene ute vel. Man går ut med den og lufter den på lik linje med oss som bor i byen, eller andre som ikke har utemuligheter til hunden sin. Å sette ut bikkja si som nærmest "åte" for ulven, er totalt egoistisk og ikke akkurat dyrevennlig. Og de hundeeierne burde vel kanskje få seg en økonomisk smekk for å ikke ta bedre vare på bikkja si.

Man slipper heller ikke jakthunden sin i et terreng en ulv har drep en annen hund to dager før. Det eneste man kan skylde på da, er sin egen idioti og egosisme. Og det burde vært lover som gjorde det mulig å få slike dømt for dyremishandling om jeg hadde fått bestemme. Man gjør ikke sitt for at hunden ikke skal lide (det er nok vondt å bli tatt av en ulv vil jeg tippe).

Skulle tro det finnes hunder som har en god sjanse til å overleve et møte med en enslig ulv ja. Det finnes jo faktisk endel raser som er eller ble avlet for å enten jage/nedlegge eller skremme bort store rovdyr som ulv. Den mest klassiske og berømte er jo "the wolfdog himself", den irske ulvehunden (men de jaget kanskje kun i flokk?). Om rasen har det motet som trenges idag aner jeg ikke, men den har ihvertfall størrelsen med seg. Og så har vi jo de store og kraftige ovtcharka-rasene og andre vokterraser som sikkert ikke frivillig lar seg behandle som middagsmat. Men uansett tror jeg skikkelig størrelse (og ordentlig pels som beskytter kroppen) er et minimumskrav for å overleve et ulvemøte. Men den beste garantien er nok å oppholde seg så nært et menneske som mulig :)

En del av disse hundene har også vært utstyrt med skikkelige pigghalsebånd. Der piggene vender utover. Det har nok vært med på å øke overlevelsesmulighetene for hunden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GD er større en en ulv, og vil derfor være ett "tyngre" bytte å ta.

[klipp]

Jeg er ikke poenget med å la hunder gå ute uten oppsyn i ulveland uannsett str, men man burde være mer forsiktig med de små synes jeg! Men det er en annen diskusjon.

Jeg ser ikke helt hvorfor. Hovedbyttet til ulv i Norge er elgen, den er utvilsomt tung, og den løper i opp til 60 km/t. Dessuten jakter ulven på bytter som gir mest igjen for innsatsen, så en GD er sånn sett nok mer attaktiv for ulvemann enn den en fluffy pomeranian er.

Skulle tro det finnes hunder som har en god sjanse til å overleve et møte med en enslig ulv ja. Det finnes jo faktisk endel raser som er eller ble avlet for å enten jage/nedlegge eller skremme bort store rovdyr som ulv.

Jeg har en rase som er avlet for å jage/nedlegge store dyr (riktignok ikke rovdyr da villsvin er altetende, men de har fraspark så det ljomer etter), og den av mine individer som hadde disse driftene best ivaretatt er nok den første som hadde blitt middag for ulven. Han var så stokk stein tett i pappen at han hadde nok flydd rett på han, om han møtte ulven i skogen. Han jagde gaupe en gang, og jeg er temmelig sikker på at om han hadde tatt den igjen så hadde han tapt akkurat det oppgjøret. :wub:

Er det én hund jeg hadde passet godt på i ulveområde så hadde det vært han. :)

(Siden dette tydeligvis er tråden for pirk av alle slag. ;) )

En del av disse hundene har også vært utstyrt med skikkelige pigghalsebånd. Der piggene vender utover. Det har nok vært med på å øke overlevelsesmulighetene for hunden også.

På min rase er det ganske vanlig å kle hunden i kevlardrakt og ha 4,5 tommer brede halsbånd i kevlar når de drar på villsvinjakt. Nye tider. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke fått med meg disse sakene, men har hundene blitt nappet ut av båndet mens eieren står og ser på og holder i båndet?

Bor man i ulveland, så lar man ikke hunden stå alene ute vel. Man går ut med den og lufter den på lik linje med oss som bor i byen, eller andre som ikke har utemuligheter til hunden sin. Å sette ut bikkja si som nærmest "åte" for ulven, er totalt egoistisk og ikke akkurat dyrevennlig. Og de hundeeierne burde vel kanskje få seg en økonomisk smekk for å ikke ta bedre vare på bikkja si.

Man slipper heller ikke jakthunden sin i et terreng en ulv har drep en annen hund to dager før. Det eneste man kan skylde på da, er sin egen idioti og egosisme. Og det burde vært lover som gjorde det mulig å få slike dømt for dyremishandling om jeg hadde fått bestemme. Man gjør ikke sitt for at hunden ikke skal lide (det er nok vondt å bli tatt av en ulv vil jeg tippe).

De uthevede setningene er vel essensielle her... Og ja, VET man at det er observert bjørn/ulv i området, har man hunden i bånd og ståker litt ekstra i skogen når man går tur, gå gjerne i klær med bållukt også, det er visstnok et meget sterkt aversiv for rovdyra. Og selvsagt skal den ikke stå ute uten tilsyn, en ulv hopper lett inn i en hundegård, og bjørnen river den i sund med et slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...