Gå til innhold
Hundesonen.no

Veien frem mot et føll

Aya

Recommended Posts

Skrevet

Litt forsinket, men gratulerer med et nyyyydelig føll. Jeg har aldri faktisk sett et føll i virkeligheten, håper jeg får muligheten til det en dag, for de ser skikkelig søte og nusselige ut! :wub: Faren hadde kjempeflott farge!

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Du vet at du kan bruke kåret kaldblodstraver hingst på henne? Da blir jo kanskje utvalget litt større.

Vet det, men ut i fra det jeg har lest og hørt da blir føllet registrert kaldblods. Hadde jeg hatt kaldblodshoppe og brukt døl på henne, hadde føllet blitt døl. Korriger meg gjerne hvis jeg har feil :) Og jeg er litt sær, og vil ha en dølahest :whistle:

Nå ble jo en nord-svensk godkjent til dølaavlen i våres, men er litt redd for at et avkom kanskje blir for tungt da (selv om hingsten som ble godkjent var helt nydelig, og jeg sto og koste leeeenge med han på Stav, fantastisk lynne også)... Jeg har i tillegg sett noen "halvsvensker" som har fått meget kraftig frampart og liten bakpart, jeg vil ha det jevnere.

Jeg bedekker ikke hoppa bare for å bedekke henne, jeg vil ha en plan med det jeg gjør :)

Men dette ble helt OT, beklager :icon_redface:

Skrevet

Fenja!

fenjasladd.jpg

Den hodeløse rytter! :o:lol:

Par uker gammel:

IMG_2122.jpg

IMG_2148.jpg

Dåhn :wub: Husker jeg og en venninne skulle skaffe hos hest når vi var 12 år gamle eller noe :P Men vi hadde ikke så mye penger, så vi fant et føll :lol: Vi tok til og med kontakt med damen som eide det og spurte om de kunne beholde det i 2 år for oss, fordi jeg ikke fikk lov til å ha hest før jeg var 14 år gammel :lol: Lurer på hva hun tenkte når hun fikk den mailen :P Men nå fikk jeg lyst på et føll altså! Så mye gøy en kan lære dem :wub:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...