Gå til innhold
Hundesonen.no

Markering/plukking av pinner i spor


Kristiin

Recommended Posts

Noen som har noen tips til hvordan jeg lærer bikkja og markere pinner i sporet?

Min teori om innlæring er; spre pinner (med min lukt) utover plena og belønn henne først bare for og se eller snuse på de.(?)

Men hvordan lærer jeg henne og markere? Hva er den beste markeringsmåten? plukke opp pinnen, sitt, dekk?

help! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tips til hvordan jeg lærer bikkja og markere pinner i sporet?

Min teori om innlæring er; spre pinner (med min lukt) utover plena og belønn henne først bare for og se eller snuse på de.(?)

Men hvordan lærer jeg henne og markere? Hva er den beste markeringsmåten? plukke opp pinnen, sitt, dekk?

help! :)

Hjelp jeg har samme problemet og satt og skrev et topic men du kom meg i forkjøpet :)

Amiga løper bare rett over gjenstandene, samme om det er yndlingsleker etc, hun er så tent på sporet at hun vil ikke stoppe med mindre det er godbiter der. Hjelp ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori om innlæring er; spre pinner (med min lukt) utover plena og belønn henne først bare for og se eller snuse på de.(?) Men hvordan lærer jeg henne og markere? Hva er den beste markeringsmåten? plukke opp pinnen, sitt, dekk?

Det er jo en bra start, det - å lære hunden at pinner betyr noe (trenger i grunnen ikke fler enn en pinne å holde på med heller). Hvordan hunden skal markere er ikke jeg så veldig opptatt av, jeg. Babs lærte seg fort å plukke opp pinner og komme til meg med dem (trente det inn på plena slik du gjør nå). Deretter introduserte jeg pinner i sporet. Jeg la ned en pinne og løftet litt på mosen under pinnen (for å skape mer fert) og la pinnen oppå. Det var liksom ingen big deal - Babs plukket pinnen slik hun gjorde på plena, hun :).

Willy er ingen god apportør, så han gjorde jeg det litt annerledes med. Der la jeg bare godiser under pinnen ute i sporet, og han markerte dette helt fra start med at han bråstoppa og spiste godis. Når godisen forsvant, bråstoppa han fortsatt på pinnen - og ble stående der. OK - grei markering det, så jeg har ikke gjort noe mer ut av måten han skulle markere pinne på. Bråstopp holder for meg :). Nå i år har han gått fra bråstopp til å legge seg ved pinnene (helt av seg selv), evt hender det han apporterer dem også - det er litt ymse faktisk, men så lenge han markerer slik at jeg forstår, så er det ikke noe jeg peser med :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du skal konkurrere i NBF, så kan vi jukse med at hundene ikke trenger å legge seg raskt og korrekt ned i dekk for å markere pinner. :)

Vida har opprinnelig dekkmarkeringer fra IPO sporing, men det er ikke alltid like enkelt å legge seg i skogen, som det er på en pen plen, eller et jorde med litt stubb på. Så med hu så godtar jeg alle markeringer der hu blir ved pinnen. Jeg ønsker henne ikke tilbake med pinnene, siden jeg roter så mye med påsettet da. :) Den vanligste markeringen i konkurranser har blitt stående apport, treninger legger hun seg oftere, men det kommer veldig an på terrenget.

Lærte det inn på apellbanen. Dekke ved gjenstander som var mer og mer skjulte. Først brukte jeg leker, og så også leker i skogen. Og hun dekket ved de ganske raskt. Da jeg introduserte gjenstander av forskjellige slag, så dekket hun ved disse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig ufylldige svar! : )

Så jeg trenger ikke og fokusere på at bikkja skal og må enten dekke eller sitte? For jeg ser problemstilingen at det ikke alltid er like beleilig og legge seg ned overalt sporet går.

Nirm. Du brukte leker i starten og gikk over fra leke til andre gjenstad som til slutt ente opp med pinne? Men hvordan unngår du at bikkja springer opp og fillerister leka, istede for dekk? Jeg har nemlig en hund som er veeeeldig glad i leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du veit at hunden din har funnet en pinne, så er det bra nok. Det er kun i D vi har dommer på slep.

Hadde medhjelper som stod med leken. Kasta hunden seg fram, så tråkket han bare på leken (myk ball som ble tråkket flat). I det hun lå rolig, så fikk hun leken sin. Det tok ikke mange repetisjoner før hun catcha det egentlig. Og det gikk raskt fra synlig til gjemt gjenstand. Vi drev med IPO/SPH sporing da vi holdte på med det, så derfor vi har brukt diverse gjenstander i sporet. Nå hadde jeg nok gått direkte på pinner. Kommer til å ha passiv markering på neste hund også, siden jeg er mest komfortabel med det.

Canis har en video på dekkmarkeringer her. Ellers så har jeg sett en OK film om det på Youtube med en schäferhund, men nå fant jeg den ikke igjen. Aner ikke hva dekkmarkering heter på engelsk og tysk, ellers kan det hende du finner noe av interesse om du finner ut det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet jeg har er at hun finner ikke pinner eller lekene intresange i sporet. Hun bare løper rett over bamser og leker som hun elsker alle andre steder i verden. Hjemme på plenen er hun jo intresert, men ikke i sporet. Hvordan skal jeg løse den? Eneste måten jeg fikk bremset henne forran en gjenstand (lekene hennes) var å legge en godbit like før, da tok hun den og hoppet over leka og far videre.

Samme igår når vi gikk noen spor, slutt gjenstanden la jeg ballen som hun elsker i klikker treningen og noen godbiter og hun gikk forbi tilogmed GODBITENE!

Hun er for glad i sporet, luksusproblem det her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet jeg har er at hun finner ikke pinner eller lekene intresange i sporet. Hun bare løper rett over bamser og leker som hun elsker alle andre steder i verden. Hjemme på plenen er hun jo intresert, men ikke i sporet. Hvordan skal jeg løse den? Eneste måten jeg fikk bremset henne forran en gjenstand (lekene hennes) var å legge en godbit like før, da tok hun den og hoppet over leka og far videre.

Samme igår når vi gikk noen spor, slutt gjenstanden la jeg ballen som hun elsker i klikker treningen og noen godbiter og hun gikk forbi tilogmed GODBITENE!

Hun er for glad i sporet, luksusproblem det her :icon_cry:

Leker trenger du jo egentlig ikke å ha i sporet. Hvis hun ikke syns leker er en belønning i sporet (går over de) så er det ikke riktig belønning å bruke i den situasjonen. :console: Bruk mat! Hvis det er veeeldig viktig for deg å ha leker i sporet, så kan det hende du må igjennom intens "leketrening" i skogen og hunden burde kanskje få gå spor hver dag, kanskje flere ganger om dagen. Nå er det jo sånn at sporet er så spennende å følge at lekene ikke er viktige... Om sporet er litt mindre spennende og hunden er litt mer vant(?) til å leke i skogen f.eks, så kan de hende man får gjennombrudd. Men jeg tror man sparer seg for mange grå hår ved å bruke det som faktisk funker for hunden sin...

Pinnene må hun lære at er veien til belønning. Det må nok mye pinneplukking-trening til, også burde du kanskje ha en eller flere små pauser I sporet hvor dere trener på å plukke pinner. Da må hunden plukke pinner enda den er i denne "spor modusen" som gjør mange hunder mindre intr. i gjenstander, og man øker sjangsen for at hunden skal stoppe ved neste pinne når man har begynt å gå sporet igjen.

En annen ting som er veldig viktig er kvalitet på belønningen. Bruker man kattemat på boks en stund eller lignende vil man ofte se at hunden finner flere pinner... Rett og slett fordi den syns det er verdt å plukke dem opp nå som den får noe skikkelig GODT for det. Får de bare frolic (for eksempel altså) kan de tenke at det ikke er verdt det, og at det er lurere å fortsette rett frem i sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sporkurset fikk vi beskjed om å bruke leker for å få dem til å gå og at de skulle synes det var morsomt etc,men hun trengte egentlig ikke det innså jeg, så leker er ikke et must for meg:P jeg vil bare få til å belønne henne, samt lære henne å stoppe for pinner. men hvordan skal jeg lære henne å plukke pinner, ta med klikkern og stoppe i sporet og vente til hu tar tak i pinnen/toucher etc også klikke og gi kattemat? Hun blir helt blind for å gå spor og enser liksom ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet jeg har er at hun finner ikke pinner eller lekene intresange i sporet. Hun bare løper rett over bamser og leker som hun elsker alle andre steder i verden. Hjemme på plenen er hun jo intresert, men ikke i sporet. Hvordan skal jeg løse den? Eneste måten jeg fikk bremset henne forran en gjenstand (lekene hennes) var å legge en godbit like før, da tok hun den og hoppet over leka og far videre.

Samme igår når vi gikk noen spor, slutt gjenstanden la jeg ballen som hun elsker i klikker treningen og noen godbiter og hun gikk forbi tilogmed GODBITENE!

Hun er for glad i sporet, luksusproblem det her :console:

Jeg begynner å få samme problem som deg.

Hunden min har gått fra å apportere og avlevere 100% av pinnene i sporet, og å ruse over de... hun skal også gå spor, og sporet er gøyere enn alt av leker og godbiter.

Nå tenker jeg bare høyt, og aner ikke helt hvordan det vil fungere, men kanskje man må lære hunden at den ikke får gå videre i sporet (belønningen) før den har plukket pinne? Uhm... Vet ikke om det er noe lurt. Andre som har gode ideer? :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er for glad i sporet, luksusproblem det her :console:

Ville ikke ha kalt det for et luksusproblem, det er mange som sliter veldig med det, og siden pinnene betyr alt så blir det et stort problem :console:

Jeg begynner å få samme problem som deg.

Hunden min har gått fra å apportere og avlevere 100% av pinnene i sporet, og å ruse over de... hun skal også gå spor, og sporet er gøyere enn alt av leker og godbiter.

Nå tenker jeg bare høyt, og aner ikke helt hvordan det vil fungere, men kanskje man må lære hunden at den ikke får gå videre i sporet (belønningen) før den har plukket pinne? Uhm... Vet ikke om det er noe lurt. Andre som har gode ideer? :icon_cry:

Jeg ville heller ha fokusert på at hunden VIL finne pinnene, i stedet for at den må finne pinnene ved at du stopper den. Går hunden min over en pinne, så lar jeg det gå. Stopper jeg henne vil hun fort skjønne at stram line = pinne et eller annet sted i nærheten. Hvis jeg derimot ser at hun får den i nesen, og leter før hun bare rusher videre, så holder jeg igjen. Men da har hun allerede markert den, men jeg vil at hun skal fullføre markeringen vi har lært inn (hvis ikke kan hun fort bare få mindre og sløvere markeringer). Men jeg vil allikevel fokusere på at vi skal slippe det senere, og heller gjøre suget etter å finne pinnene større. Å holde igjen hunden har sikkert funket for mange, men jeg ville ikke ha tatt sjansen på det. Da blir gjerne pinnemarkering bare noe den MÅ gjøre, i stedet for noe den vil gjøre, og når du da begynner å gå fremmedspor kan hunden fort finne ut at du egentlig ikke har peiling på når den går over eller ikke :console:

Jeg ville ha kjørt korte pinnespor og belønnet skikkelig godt på disse. Ruser hunden over, så kan du jo kanskje prøve å ha ekstra mye fert ved pinnene i starten, f.eks rive opp litt jord med hendene, legge pinnen over og ta litt rundt så det blir mye fert der. Hunden vil forhåpentligvis stoppe og sjekke det ut, uansett hvor glad den er i selve sporet, og da er det full belønning (jeg har akkurat finnet ut på min aussie at det verken er pølse eller leke, men kattemat).

Men det skal sies at jeg absolutt ikke er noen ekspert på området :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha kjørt korte pinnespor og belønnet skikkelig godt på disse. Ruser hunden over, så kan du jo kanskje prøve å ha ekstra mye fert ved pinnene i starten, f.eks rive opp litt jord med hendene, legge pinnen over og ta litt rundt så det blir mye fert der. Hunden vil forhåpentligvis stoppe og sjekke det ut, uansett hvor glad den er i selve sporet, og da er det full belønning (jeg har akkurat finnet ut på min aussie at det verken er pølse eller leke, men kattemat).

Men det skal sies at jeg absolutt ikke er noen ekspert på området :ahappy:

Jeg skal prøve det, men hun har vist 0 interesse for uansett hva som er i sporet med mindre jeg ruller meg rundt selv (hahah... dårlig humor på slutten av dagen... :console: )

Skal jeg bare gå å håpe på at en vakker dag tar hun hintet og stopper i et millisekund så jeg kan klikke og kaste kattemat etter henne? :icon_cry: Herregud, dette låter helt banalt ut i mitt veldig trøtt og slitne hodet :console: :console: :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve det, men hun har vist 0 interesse for uansett hva som er i sporet med mindre jeg ruller meg rundt selv (hahah... dårlig humor på slutten av dagen... :console: )

Skal jeg bare gå å håpe på at en vakker dag tar hun hintet og stopper i et millisekund så jeg kan klikke og kaste kattemat etter henne? :icon_cry: Herregud, dette låter helt banalt ut i mitt veldig trøtt og slitne hodet :console: :console: :console:

Neineinei, du må TRENE, utenom sporet også! Her er en fin artikkel om emnet :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ha fokusert på at hunden VIL finne pinnene, i stedet for at den må finne pinnene ved at du stopper den. Går hunden min over en pinne, så lar jeg det gå. Stopper jeg henne vil hun fort skjønne at stram line = pinne et eller annet sted i nærheten. Hvis jeg derimot ser at hun får den i nesen, og leter før hun bare rusher videre, så holder jeg igjen. Men da har hun allerede markert den, men jeg vil at hun skal fullføre markeringen vi har lært inn (hvis ikke kan hun fort bare få mindre og sløvere markeringer). Men jeg vil allikevel fokusere på at vi skal slippe det senere, og heller gjøre suget etter å finne pinnene større. Å holde igjen hunden har sikkert funket for mange, men jeg ville ikke ha tatt sjansen på det. Da blir gjerne pinnemarkering bare noe den MÅ gjøre, i stedet for noe den vil gjøre, og når du da begynner å gå fremmedspor kan hunden fort finne ut at du egentlig ikke har peiling på når den går over eller ikke :console:

Jeg ville ha kjørt korte pinnespor og belønnet skikkelig godt på disse. Ruser hunden over, så kan du jo kanskje prøve å ha ekstra mye fert ved pinnene i starten, f.eks rive opp litt jord med hendene, legge pinnen over og ta litt rundt så det blir mye fert der. Hunden vil forhåpentligvis stoppe og sjekke det ut, uansett hvor glad den er i selve sporet, og da er det full belønning (jeg har akkurat finnet ut på min aussie at det verken er pølse eller leke, men kattemat).

Men det skal sies at jeg absolutt ikke er noen ekspert på området :console:

Tusen takk for gode råd :icon_cry: Jeg skal ut og prøve de, tenker jeg. Er så surt at hun har gått fra å apportere de så sikkert, til å bare løpe over, men det er nok fordi jeg ikke har belønnet godt nok når hun finner de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...