Gå til innhold
Hundesonen.no

Høykvalitet H1, H2 osv.


Tuskelusken

Recommended Posts

Hva er egentlig dette? Jeg leste noe om at en ridehest i lett arbeid bør få H2 eller H3. Men hva er det som gjør at de typene er bedre for en ridehest i lett arbeid enn en annen type hest?

Vi skal kanskje kjøpe høy fra en annen bonde og jeg vil at pappa skal spørre om høytypen, men han vet ikke hva det er en gang og det vet jo egentlig ikke jeg heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyet beskrives på denne måten ut ifra næringsinnhold. H1 er det høyet med høyest næringsinnhold, og som er kraftigst. Dette kommer an på kvaliteten på enga hvor det har blitt slått. Det kan være forskjeller på samme eng. Hester bør helst ikke ha så kraftig høy som H1. Mange hester kan få problemer med kolikk og forfangenhet av så kraftig høy, og hvis man fórer med H1 eller H2 bør man regulere mengden ift hvor mye de får av magrere høy. For å undersøke hvilken kvalitet høyet har sender du en prøve av høyet inn til fóranalyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyet beskrives på denne måten ut ifra næringsinnhold. H1 er det høyet med høyest næringsinnhold, og som er kraftigst. Dette kommer an på kvaliteten på enga hvor det har blitt slått. Det kan være forskjeller på samme eng. Hester bør helst ikke ha så kraftig høy som H1. Mange hester kan få problemer med kolikk og forfangenhet av så kraftig høy, og hvis man fórer med H1 eller H2 bør man regulere mengden ift hvor mye de får av magrere høy. For å undersøke hvilken kvalitet høyet har sender du en prøve av høyet inn til fóranalyse.

Så det er bare det? :wub: Da er vel H3 eller H4 å foretrekke om jeg skal gi mye høy (sånn at hesten spiser lengre). Men H5 foreksempel, vil det da være næringsfattig og dårlig kvalitet? Eller er det akkurat det man foretrekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er bare det? :wub: Da er vel H3 eller H4 å foretrekke om jeg skal gi mye høy (sånn at hesten spiser lengre). Men H5 foreksempel, vil det da være næringsfattig og dårlig kvalitet? Eller er det akkurat det man foretrekker?

H5 er det ikke ofte man får tak i, men kan være fint til hester med forfangenhetsproblematikk. Vil tro H4 er supert til en fjording, avhengig av hvor mye du bruker han. Men det som er det positive med å gi lavere kvalitet er nettopp at man kan gi mer. Hester er laget for å småspise hele døgnet, og skiller kontinuerlig ut fordøyelsesvæsker. Dersom man reduserer mengden pga man har for kraftig høy, kan hesten få problemer med magesår. Også tannproblemer og steriotypier som krybbebiting kan oppstå dersom hesten får for lite mat / har for lite å gjøre.

(Hester har ikke galleblære, så galle produseres i lever, og utskillelsen foregår hele tiden, den stimuleres i tynntarmen. )

Edit: Ved analyse finner man også ut innhold av sukker (for mye er negativt), mineraler osv. Når man har analyse er det dermed lettere å sette opp en fullstendig forplan. Vet desverre ikke hvor mye det koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få hester som, etter min mening, har godt av høy som har H1 eller H2 kvalitet. Det er ønskelig for melkekyr- ikke hester. Mulig unntak for toppidrettsutøvere, travere og galopphester, men jeg mener at den absolutte majoriteten bør ha grovfor i kvalitet H3 eller H4, og så heller økt mengde grovfor. Hester er laget for å spise mye grovfor, de er beitedyr, og derfor mener jeg det er gunstig med større mengder grovfor med dårligere kvalitet enn små mengder for av høy kvalitet.

Rak: tror ikke det er veldig dyrt med en fòranalyse ... I år kjøper vi alt av fòr til hestene, og da skal jeg ha analyse av alt. Med en forhåpentligvis drektig hoppe og en unghest i vekst tenker jeg det er ekstra greit å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å sende inn analyse av lasset jeg får nestegang, bare så jeg vet. Om det ikke koster skjorta. Lady er tykk og Bestas er ikke tykk, så kunne vært greit å vite hvor mye hver av dem ca skal ja. :wub: Men ingen her i området som selger for som har analyser av det. Så da er jeg nødt til å fikse selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er allverdens dyrt, men om du skal ha fra ulike slåtter eller områder må du ha analyser for det og. Jeg tror det kan være forskjell på 1. og 2. slått, og at 1. slått er mer næringsrikt enn 2. Man er uansett ikke helt sikker uten analyse.

Det er en fordel å vite hvordan høyet er for å regulere. Hvis du har fjording ville jeg absolutt prøvd å gått for "dårligst" mulig høy, så du kan gi mer. Hvis høyet er av veldig høy kvalitet kan du blande måltidene med halm, for å gi litt vomfyll uten at det er fare for forfangenhet eller kolikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...