Gå til innhold
Hundesonen.no

Dina kaster opp og har diaré...


Midas

Recommended Posts

I dag har Dina vært skikkelig stusselig form. Hun kastet opp en gang tidlig i mårest, og har fortsatt hele dagen. Hun har også diaré. Jeg har fastet henne i dag, og det som kommer opp er kun magesyre.

Hun fortsetter å kaste opp, og vil ikke ha noenting å spise. Ikke engang ting hun vanligvis er veldig glad i. Hun er ikke typen som spiser ting hun finner, som plast og sånn, så jeg tror liksom ikke hun har spist noe som har satt seg fast... Når hun får griseøre derimot kaster hun de i seg, og det har hendt flere ganger at jeg må dra opp flak av tyggebein fra halsen hennes.

Kan det være at hun har slukt en stor bit av tyggebein som har satt seg fast? Hvor lenge bør jeg faste henne? Bør jeg dra til veterinærvakt, eller kan jeg se det an i morgen?

Hun kaster opp i ny og ne om hun har fått i seg noe, men nå er hun ganske dårlig form, og har kastet opp mange ganger... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... det att hon spyr upp gul vätska kan väl vara att hon är hungrig. Det att hon spyr och har diarre kan vara att hon fått i sig någon bakterie ute kanske...? Ingen aning...bara gissar. Viktigt att hon dricker iallafall. Ja det kan vara att det sitter fast något nere i halsen som hon prövar få upp. Har du prövat ge henne sånn blötfoder? Det luktar ju väldigt gott och är väldi lätt att äta, kanske hon vill ha lite av det? Så kan du kanske ringa veterinären bara för att höra vad de tänker att det kan vara.

Stor bli-frisk-kram till Dina!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke bekymret meg unødvendig, men det er kanskje fordi jeg har opplevd dette med Tinka flere ganger. Fast henne litt til, så prøver du kokt ris og var det fiskeboller? Ellers så er Hills sitt i/d fór (som du får hos veterinær) veldig bra, og det har jeg pleid å gi Tinka, og har alltid noen bokser stående.

Så har du Zoolac, jeg er ganske sikker på at du får det på apoteket, om ikke, så har veterinæren det også. Jeg er sikker på at Doktor Dyregod i Grini Næringspark (like ved meg) har disse tingene, om dyreklinikkene i nærheten av deg ikke har det.

Og selvfølgelig god bedring til snuppa! :aww: Det er ikke noe morsomt å være sånn dårlig, hilsen Tinka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sånt er så bekymringsfullt! Det er nok usannsynlig at det er noe som sitter fast, for sånt pleier dog ikke å gi diare. Det er nok mer nærliggende at hun har fått i seg noe grafs eller simpelthen har fått omgangssyke. Jeg har følgende oppskrift/skjema:

Hun skal fastes ca 1 døgn. Ikke tilby henne mat eller noe sånt da - er man kvalm så er man kvalm. Poenget er å få magen til å roe seg og slappe av før det forsøkes å puttes noe inn i den. Drikke er viktig etterhvert. Vil hun ikke drikke, så lag litt tynn kyllingbuljong, alternativt sånn vann fra fiskebolleboks (men tynn det ut litt) om det kan hjelpe på drikkingen - og kun små mengder av gangen! Veldig viktig - en spiseskje i ny og ne.

Og så har man alltid i bakhånd : en boks med fiskeboller og ris og Zoolac! Eventuelt noe skånetørrfor. Veldig kjekt for hunder kan jo bli syke rett som det er.

Etter 1 døgn, så forsøker man forsiktig med en 1/4-1/2 fiskebolle i småbiter, 1-2 spiseskjeer kokt ris med vann på (avhenger av hvor stor hunden er). Så venter man minst 3 timer for å se om det forblir innabords. Gjør det det, kan man gi ny liten porsjon. Bittesmå men hyppige måltider i førsten. Jeg pleier å la hunden gå på sånn diett ihvertall 2-3 dager. Har den fortsatt litt diare da, går jeg over til diett-tørrfor (Eukanuba Intestinal eller.. husker ikke hva de andre heter) for å sikre at hunden får i seg næringsstoffene den trenger.

Zoolac er også et must. Den begynner jeg med så snart hunden har roet ned på oppkasten (venter ikke nødvendigvis 1 døgn med å gi det).

Vil ikke hunden ha noe drikke etter 1 døgn, da er det dyrlege (eventuelt før hvis den er dehydrert. Det sjekker du ved å klype i pelsen ved ryggen eller på siden feks, blir pelsen stående i en "fold" uten å gli tilbake - da er det dyrlege med en gang). Har hunden veldig blekt tannkjøt og slimhinner rundt øynene, er det også dyrlege.

Vil hunden fortsatt ikke spise etter 36 timer, er det dyrlege.

Synes man hunden er veldig veldig slapp og i dårlig form, dyrlege.

Jeg er nok dyrlege-hysteriker, men jeg går heller en gang for mye til dyrlegen enn en gang for lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har fastet henne siden i går nå. Heldigvis drikker hun litt, og har ikke kastet opp i natt. Jeg har zoolac hjemme, men er på Gjøvik, så har den liksom ikke for hånden. Jeg får dra å kjøpe zoolac og fiskeboller til henne. Se hvordan dager her blir, og evt prøve forsiktig med litt mat om spyingen har roet seg. Stakkar lille vennen min, hun har nok fått omgangssyke. Hun pleier aldri å spise ting som hun finner (i motsetning til lille rød), så jeg tror det er bakterielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...