Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporsele som er skånsom mot pels?


Recommended Posts

Jeg liker helst å kunne feste lina i ringen oppå ryggen - og hunden går likefullt med snuten i bakken.

1vinnergalla20066.jpg

Jeg har dømt ganske mange hunder i det siste og det er stor forskjell på type sporutstyr folk bruker. Noen har lina festet under magen og selv om det ikke ser ut for å hindre hunden i sporinga (men de går unomalt breibent) så ser det ganske vondt ut for hannhundene... de blir såre på de edlere deler kan man si :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bruker den selen som passer på sin hund. Jeg harprøvd litt forskjellig på alle mine hunder for å se hva de sporer best med. Begge aussiene trives/trivdes best i nomesele, huskyen og ridgebacken går best med halvome. Man må se ann hva som passer ens egen hund, ikke høre på hva alle andre sier (og spesielt de som sier at det kun er en type som passer, eller at den og den ikke kan brukes..). :wub:

Nemlig! Man blir bare litt usikker når man er newbee på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nomesele innkjøpt! Den satt som et skudd på Symra. Vi var heldige å ble ekspedert av en som hadde erfaring med seler. Da jeg kom hjem så jeg på FB at hun som skal ha sporkurset vårt mente at nomeselen var trekksele, ikke sporsele. Men når Siri og dere andre har sagt at det er sporsele, så er det det, for tenk. :D (Jeg ser helt av meg selv at den sitter veldig godt og helt klart blir funksjonell i bruk altså :D ).

Man bruker vel den selen som passer hunden best til sporing? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nomesele innkjøpt! Den satt som et skudd på Symra. Vi var heldige å ble ekspedert av en som hadde erfaring med seler. Da jeg kom hjem så jeg på FB at hun som skal ha sporkurset vårt mente at nomeselen var trekksele, ikke sporsele. Men når Siri og dere andre har sagt at det er sporsele, så er det det, for tenk. :) (Jeg ser helt av meg selv at den sitter veldig godt og helt klart blir funksjonell i bruk altså :) ).

Hva som er en bra sporsele kommer helt an på hunden. Både hundens kroppsform og måten den går spor på.

Og hvis Symra skulle gå best med feste under har jeg funnet ut at det går faktisk fint å gå spor med nomesele med feste under. Ekko går veldig mye bedre med lina festa under, men siden jeg bare har nomesele og ikke veldig mye penger for tida fester jeg bare sporlina rundt nederst på bryststolpen på nomesela. Og sånn egentlig, så er jeg ikke sikker på om jeg gidder å bruke penger på en ny sele med skikkelig feste under med det første. Det funker faktisk veldig bra på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker vel den selen som passer hunden best til sporing? :)

Tja det gjør man nok, men for sånne som meg som ikke kan dette her f.eks. er det faktisk ikke godt å vite hvilken sele som passer hunden best til sporing.

Og det er kjipt å måte kjøpe masse forskjellige seler og finne ut at de ikke funker, heller enn å kjøpe riktig på første forsøk :)

Derfor er det jo veldig greit å både se bilder av andre hunder med seler som både passer og ikke passer på de forskjellige. Det er jo et hav av seler, og det er jo stor forskjell på f.eks. en nomesele og en vanlig sykkelsele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporer med den sela jeg har med meg for øyeblikket jeg, og har jeg ingen med så knyter jeg en av leiebåndet. Er jo liksom snakk om at den er på i maks 40 minutter om man sporer 2 km så er jo ikke Finnmarksvidda på tvers akkurat i belastning.

Hvilken sele som passer best finner man jo ut etterhvert når man har sporet litt med hunden, og ikke minst - om det har noe å si for hunden du har. Mange har det lite å si for hva man bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det gjør man nok, men for sånne som meg som ikke kan dette her f.eks. er det faktisk ikke godt å vite hvilken sele som passer hunden best til sporing.

Og det er kjipt å måte kjøpe masse forskjellige seler og finne ut at de ikke funker, heller enn å kjøpe riktig på første forsøk :)

Derfor er det jo veldig greit å både se bilder av andre hunder med seler som både passer og ikke passer på de forskjellige. Det er jo et hav av seler, og det er jo stor forskjell på f.eks. en nomesele og en vanlig sykkelsele :)

Nå tenkte jeg mer på at man skal drite i om andre mener at nomesele er en trekksele, hvis det viser seg at det er den selen hunden din trekker best i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg mer på at man skal drite i om andre mener at nomesele er en trekksele, hvis det viser seg at det er den selen hunden din trekker best i. :)

Var vel kanskje ment som "Det er den selen hunden din sporer best i"? :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Webmastersela når Valpis sporer, da får jeg festet lina ganske langt bak på ryggen og jeg har et håndtak å styre henne i (må til innimellom det.. dum&deilig vet dere). Samtidig sitter den godt på, da det er både reim rundt brystkassa og rundt magen, slik at sela ikke vrir seg på kroppen hennes. Men så har ikke Valpis superdrag i lina heller, men går rolig og fredelig avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg mer på at man skal drite i om andre mener at nomesele er en trekksele, hvis det viser seg at det er den selen hunden din trekker best i. :)

Det er jeg enig i.. men igjen.. det vet man ikke før man har prøvd.. og man må jo da først lære seg å spore med hunden sin.. for så å finne en sele.

Men kanskje greiest å bare bruke en av selene man har fra før, for så å bestemme seg for sele når man har litt erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...