Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporsele som er skånsom mot pels?

Recommended Posts

Skrevet

Jeg liker helst å kunne feste lina i ringen oppå ryggen - og hunden går likefullt med snuten i bakken.

1vinnergalla20066.jpg

Jeg har dømt ganske mange hunder i det siste og det er stor forskjell på type sporutstyr folk bruker. Noen har lina festet under magen og selv om det ikke ser ut for å hindre hunden i sporinga (men de går unomalt breibent) så ser det ganske vondt ut for hannhundene... de blir såre på de edlere deler kan man si :wub:

Skrevet

En bruker den selen som passer på sin hund. Jeg harprøvd litt forskjellig på alle mine hunder for å se hva de sporer best med. Begge aussiene trives/trivdes best i nomesele, huskyen og ridgebacken går best med halvome. Man må se ann hva som passer ens egen hund, ikke høre på hva alle andre sier (og spesielt de som sier at det kun er en type som passer, eller at den og den ikke kan brukes..). :wub:

Nemlig! Man blir bare litt usikker når man er newbee på området.

Skrevet

Nomesele innkjøpt! Den satt som et skudd på Symra. Vi var heldige å ble ekspedert av en som hadde erfaring med seler. Da jeg kom hjem så jeg på FB at hun som skal ha sporkurset vårt mente at nomeselen var trekksele, ikke sporsele. Men når Siri og dere andre har sagt at det er sporsele, så er det det, for tenk. :D (Jeg ser helt av meg selv at den sitter veldig godt og helt klart blir funksjonell i bruk altså :D ).

Man bruker vel den selen som passer hunden best til sporing? :wub:

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Nomesele innkjøpt! Den satt som et skudd på Symra. Vi var heldige å ble ekspedert av en som hadde erfaring med seler. Da jeg kom hjem så jeg på FB at hun som skal ha sporkurset vårt mente at nomeselen var trekksele, ikke sporsele. Men når Siri og dere andre har sagt at det er sporsele, så er det det, for tenk. :) (Jeg ser helt av meg selv at den sitter veldig godt og helt klart blir funksjonell i bruk altså :) ).

Hva som er en bra sporsele kommer helt an på hunden. Både hundens kroppsform og måten den går spor på.

Og hvis Symra skulle gå best med feste under har jeg funnet ut at det går faktisk fint å gå spor med nomesele med feste under. Ekko går veldig mye bedre med lina festa under, men siden jeg bare har nomesele og ikke veldig mye penger for tida fester jeg bare sporlina rundt nederst på bryststolpen på nomesela. Og sånn egentlig, så er jeg ikke sikker på om jeg gidder å bruke penger på en ny sele med skikkelig feste under med det første. Det funker faktisk veldig bra på han.

Skrevet

Man bruker vel den selen som passer hunden best til sporing? :)

Tja det gjør man nok, men for sånne som meg som ikke kan dette her f.eks. er det faktisk ikke godt å vite hvilken sele som passer hunden best til sporing.

Og det er kjipt å måte kjøpe masse forskjellige seler og finne ut at de ikke funker, heller enn å kjøpe riktig på første forsøk :)

Derfor er det jo veldig greit å både se bilder av andre hunder med seler som både passer og ikke passer på de forskjellige. Det er jo et hav av seler, og det er jo stor forskjell på f.eks. en nomesele og en vanlig sykkelsele :)

Skrevet

Sporer med den sela jeg har med meg for øyeblikket jeg, og har jeg ingen med så knyter jeg en av leiebåndet. Er jo liksom snakk om at den er på i maks 40 minutter om man sporer 2 km så er jo ikke Finnmarksvidda på tvers akkurat i belastning.

Hvilken sele som passer best finner man jo ut etterhvert når man har sporet litt med hunden, og ikke minst - om det har noe å si for hunden du har. Mange har det lite å si for hva man bruker.

Skrevet

Tja det gjør man nok, men for sånne som meg som ikke kan dette her f.eks. er det faktisk ikke godt å vite hvilken sele som passer hunden best til sporing.

Og det er kjipt å måte kjøpe masse forskjellige seler og finne ut at de ikke funker, heller enn å kjøpe riktig på første forsøk :)

Derfor er det jo veldig greit å både se bilder av andre hunder med seler som både passer og ikke passer på de forskjellige. Det er jo et hav av seler, og det er jo stor forskjell på f.eks. en nomesele og en vanlig sykkelsele :)

Nå tenkte jeg mer på at man skal drite i om andre mener at nomesele er en trekksele, hvis det viser seg at det er den selen hunden din trekker best i. :)

Skrevet

Nå tenkte jeg mer på at man skal drite i om andre mener at nomesele er en trekksele, hvis det viser seg at det er den selen hunden din trekker best i. :)

Var vel kanskje ment som "Det er den selen hunden din sporer best i"? :) :)

Skrevet

Jeg bruker Webmastersela når Valpis sporer, da får jeg festet lina ganske langt bak på ryggen og jeg har et håndtak å styre henne i (må til innimellom det.. dum&deilig vet dere). Samtidig sitter den godt på, da det er både reim rundt brystkassa og rundt magen, slik at sela ikke vrir seg på kroppen hennes. Men så har ikke Valpis superdrag i lina heller, men går rolig og fredelig avgårde.

Skrevet

Var vel kanskje ment som "Det er den selen hunden din sporer best i"? :) :)

Hehe, selvsagt! :) Gikk litt fort i svingene der.. :D

Skrevet

Det er jeg enig i.. men igjen.. det vet man ikke før man har prøvd.. og man må jo da først lære seg å spore med hunden sin.. for så å finne en sele.

Men kanskje greiest å bare bruke en av selene man har fra før, for så å bestemme seg for sele når man har litt erfaring.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...