Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporsele som er skånsom mot pels?

Recommended Posts

Jeg liker helst å kunne feste lina i ringen oppå ryggen - og hunden går likefullt med snuten i bakken.

1vinnergalla20066.jpg

Jeg har dømt ganske mange hunder i det siste og det er stor forskjell på type sporutstyr folk bruker. Noen har lina festet under magen og selv om det ikke ser ut for å hindre hunden i sporinga (men de går unomalt breibent) så ser det ganske vondt ut for hannhundene... de blir såre på de edlere deler kan man si :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bruker den selen som passer på sin hund. Jeg harprøvd litt forskjellig på alle mine hunder for å se hva de sporer best med. Begge aussiene trives/trivdes best i nomesele, huskyen og ridgebacken går best med halvome. Man må se ann hva som passer ens egen hund, ikke høre på hva alle andre sier (og spesielt de som sier at det kun er en type som passer, eller at den og den ikke kan brukes..). :wub:

Nemlig! Man blir bare litt usikker når man er newbee på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nomesele innkjøpt! Den satt som et skudd på Symra. Vi var heldige å ble ekspedert av en som hadde erfaring med seler. Da jeg kom hjem så jeg på FB at hun som skal ha sporkurset vårt mente at nomeselen var trekksele, ikke sporsele. Men når Siri og dere andre har sagt at det er sporsele, så er det det, for tenk. :D (Jeg ser helt av meg selv at den sitter veldig godt og helt klart blir funksjonell i bruk altså :D ).

Man bruker vel den selen som passer hunden best til sporing? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nomesele innkjøpt! Den satt som et skudd på Symra. Vi var heldige å ble ekspedert av en som hadde erfaring med seler. Da jeg kom hjem så jeg på FB at hun som skal ha sporkurset vårt mente at nomeselen var trekksele, ikke sporsele. Men når Siri og dere andre har sagt at det er sporsele, så er det det, for tenk. :) (Jeg ser helt av meg selv at den sitter veldig godt og helt klart blir funksjonell i bruk altså :) ).

Hva som er en bra sporsele kommer helt an på hunden. Både hundens kroppsform og måten den går spor på.

Og hvis Symra skulle gå best med feste under har jeg funnet ut at det går faktisk fint å gå spor med nomesele med feste under. Ekko går veldig mye bedre med lina festa under, men siden jeg bare har nomesele og ikke veldig mye penger for tida fester jeg bare sporlina rundt nederst på bryststolpen på nomesela. Og sånn egentlig, så er jeg ikke sikker på om jeg gidder å bruke penger på en ny sele med skikkelig feste under med det første. Det funker faktisk veldig bra på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker vel den selen som passer hunden best til sporing? :)

Tja det gjør man nok, men for sånne som meg som ikke kan dette her f.eks. er det faktisk ikke godt å vite hvilken sele som passer hunden best til sporing.

Og det er kjipt å måte kjøpe masse forskjellige seler og finne ut at de ikke funker, heller enn å kjøpe riktig på første forsøk :)

Derfor er det jo veldig greit å både se bilder av andre hunder med seler som både passer og ikke passer på de forskjellige. Det er jo et hav av seler, og det er jo stor forskjell på f.eks. en nomesele og en vanlig sykkelsele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporer med den sela jeg har med meg for øyeblikket jeg, og har jeg ingen med så knyter jeg en av leiebåndet. Er jo liksom snakk om at den er på i maks 40 minutter om man sporer 2 km så er jo ikke Finnmarksvidda på tvers akkurat i belastning.

Hvilken sele som passer best finner man jo ut etterhvert når man har sporet litt med hunden, og ikke minst - om det har noe å si for hunden du har. Mange har det lite å si for hva man bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det gjør man nok, men for sånne som meg som ikke kan dette her f.eks. er det faktisk ikke godt å vite hvilken sele som passer hunden best til sporing.

Og det er kjipt å måte kjøpe masse forskjellige seler og finne ut at de ikke funker, heller enn å kjøpe riktig på første forsøk :)

Derfor er det jo veldig greit å både se bilder av andre hunder med seler som både passer og ikke passer på de forskjellige. Det er jo et hav av seler, og det er jo stor forskjell på f.eks. en nomesele og en vanlig sykkelsele :)

Nå tenkte jeg mer på at man skal drite i om andre mener at nomesele er en trekksele, hvis det viser seg at det er den selen hunden din trekker best i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg mer på at man skal drite i om andre mener at nomesele er en trekksele, hvis det viser seg at det er den selen hunden din trekker best i. :)

Var vel kanskje ment som "Det er den selen hunden din sporer best i"? :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Webmastersela når Valpis sporer, da får jeg festet lina ganske langt bak på ryggen og jeg har et håndtak å styre henne i (må til innimellom det.. dum&deilig vet dere). Samtidig sitter den godt på, da det er både reim rundt brystkassa og rundt magen, slik at sela ikke vrir seg på kroppen hennes. Men så har ikke Valpis superdrag i lina heller, men går rolig og fredelig avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i.. men igjen.. det vet man ikke før man har prøvd.. og man må jo da først lære seg å spore med hunden sin.. for så å finne en sele.

Men kanskje greiest å bare bruke en av selene man har fra før, for så å bestemme seg for sele når man har litt erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...