Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporsele som er skånsom mot pels?

Recommended Posts

Skrevet

Jeg liker helst å kunne feste lina i ringen oppå ryggen - og hunden går likefullt med snuten i bakken.

1vinnergalla20066.jpg

Jeg har dømt ganske mange hunder i det siste og det er stor forskjell på type sporutstyr folk bruker. Noen har lina festet under magen og selv om det ikke ser ut for å hindre hunden i sporinga (men de går unomalt breibent) så ser det ganske vondt ut for hannhundene... de blir såre på de edlere deler kan man si :wub:

Skrevet

En bruker den selen som passer på sin hund. Jeg harprøvd litt forskjellig på alle mine hunder for å se hva de sporer best med. Begge aussiene trives/trivdes best i nomesele, huskyen og ridgebacken går best med halvome. Man må se ann hva som passer ens egen hund, ikke høre på hva alle andre sier (og spesielt de som sier at det kun er en type som passer, eller at den og den ikke kan brukes..). :wub:

Nemlig! Man blir bare litt usikker når man er newbee på området.

Skrevet

Nomesele innkjøpt! Den satt som et skudd på Symra. Vi var heldige å ble ekspedert av en som hadde erfaring med seler. Da jeg kom hjem så jeg på FB at hun som skal ha sporkurset vårt mente at nomeselen var trekksele, ikke sporsele. Men når Siri og dere andre har sagt at det er sporsele, så er det det, for tenk. :D (Jeg ser helt av meg selv at den sitter veldig godt og helt klart blir funksjonell i bruk altså :D ).

Man bruker vel den selen som passer hunden best til sporing? :wub:

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Nomesele innkjøpt! Den satt som et skudd på Symra. Vi var heldige å ble ekspedert av en som hadde erfaring med seler. Da jeg kom hjem så jeg på FB at hun som skal ha sporkurset vårt mente at nomeselen var trekksele, ikke sporsele. Men når Siri og dere andre har sagt at det er sporsele, så er det det, for tenk. :) (Jeg ser helt av meg selv at den sitter veldig godt og helt klart blir funksjonell i bruk altså :) ).

Hva som er en bra sporsele kommer helt an på hunden. Både hundens kroppsform og måten den går spor på.

Og hvis Symra skulle gå best med feste under har jeg funnet ut at det går faktisk fint å gå spor med nomesele med feste under. Ekko går veldig mye bedre med lina festa under, men siden jeg bare har nomesele og ikke veldig mye penger for tida fester jeg bare sporlina rundt nederst på bryststolpen på nomesela. Og sånn egentlig, så er jeg ikke sikker på om jeg gidder å bruke penger på en ny sele med skikkelig feste under med det første. Det funker faktisk veldig bra på han.

Skrevet

Man bruker vel den selen som passer hunden best til sporing? :)

Tja det gjør man nok, men for sånne som meg som ikke kan dette her f.eks. er det faktisk ikke godt å vite hvilken sele som passer hunden best til sporing.

Og det er kjipt å måte kjøpe masse forskjellige seler og finne ut at de ikke funker, heller enn å kjøpe riktig på første forsøk :)

Derfor er det jo veldig greit å både se bilder av andre hunder med seler som både passer og ikke passer på de forskjellige. Det er jo et hav av seler, og det er jo stor forskjell på f.eks. en nomesele og en vanlig sykkelsele :)

Skrevet

Sporer med den sela jeg har med meg for øyeblikket jeg, og har jeg ingen med så knyter jeg en av leiebåndet. Er jo liksom snakk om at den er på i maks 40 minutter om man sporer 2 km så er jo ikke Finnmarksvidda på tvers akkurat i belastning.

Hvilken sele som passer best finner man jo ut etterhvert når man har sporet litt med hunden, og ikke minst - om det har noe å si for hunden du har. Mange har det lite å si for hva man bruker.

Skrevet

Tja det gjør man nok, men for sånne som meg som ikke kan dette her f.eks. er det faktisk ikke godt å vite hvilken sele som passer hunden best til sporing.

Og det er kjipt å måte kjøpe masse forskjellige seler og finne ut at de ikke funker, heller enn å kjøpe riktig på første forsøk :)

Derfor er det jo veldig greit å både se bilder av andre hunder med seler som både passer og ikke passer på de forskjellige. Det er jo et hav av seler, og det er jo stor forskjell på f.eks. en nomesele og en vanlig sykkelsele :)

Nå tenkte jeg mer på at man skal drite i om andre mener at nomesele er en trekksele, hvis det viser seg at det er den selen hunden din trekker best i. :)

Skrevet

Nå tenkte jeg mer på at man skal drite i om andre mener at nomesele er en trekksele, hvis det viser seg at det er den selen hunden din trekker best i. :)

Var vel kanskje ment som "Det er den selen hunden din sporer best i"? :) :)

Skrevet

Jeg bruker Webmastersela når Valpis sporer, da får jeg festet lina ganske langt bak på ryggen og jeg har et håndtak å styre henne i (må til innimellom det.. dum&deilig vet dere). Samtidig sitter den godt på, da det er både reim rundt brystkassa og rundt magen, slik at sela ikke vrir seg på kroppen hennes. Men så har ikke Valpis superdrag i lina heller, men går rolig og fredelig avgårde.

Skrevet

Var vel kanskje ment som "Det er den selen hunden din sporer best i"? :) :)

Hehe, selvsagt! :) Gikk litt fort i svingene der.. :D

Skrevet

Det er jeg enig i.. men igjen.. det vet man ikke før man har prøvd.. og man må jo da først lære seg å spore med hunden sin.. for så å finne en sele.

Men kanskje greiest å bare bruke en av selene man har fra før, for så å bestemme seg for sele når man har litt erfaring.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...