Gå til innhold
Hundesonen.no

Cyster "på" halen


Recommended Posts

I helgen oppdaget jeg tre kuler på undersiden av halen til Gry. Jeg har vel kjent at det har vært noe der før,men første gangen tok jeg det for å bare være måten Gry satt på som gjorde at halen virket tykk, og andre gangen trodde jeg det var dåsa hennes jeg kjente (løpetid ja :P )

Men på lørdag fikk begge hundene et bad, og da kjente jeg tydelig 3 kuler fra ca 1 cm ovenfor rompehullet og oppover langs halen hennes. Den største, nederste, var vel på størrelse med en liten golfball. De to andre en del mindre.

I går var vi hos veterinæren med det. Hun antok det var fettkuler, og jeg var enig i at de kjentes sånn ut. Forholdsvis harde liksom, og Gry brydde seg ikke i det hele tatt om man klemte på dem.

Men vi bestemte oss for å ta en biopsi for sikkerhetsskyld. Og da vi fikk stukket hull på den største, så oppdaget vi at de var veskefylte.

Den største var fylt av rundt 2,5 - 3 ml veske, og de to øverste var nok åpne seg imellom, og fylt av en mer blodfylt veske enn den nederste. Og betraktelig mindre.

Vesken ble undersøkt i mikroskop, og den var full av epitel (??). (husker ikke eksakt hva hun sa) Men dette var iallefall noe som tydet på at det var cyster vi snakker om.

De ble som sagt tømt, Gry ble satt på antibiotika da hun også fant små antydninger til betente celler der, og planen er å se om kulene fylles igjen eller ikke. Om de fylles, så er alternativet å operere dem vekk.

Så, det jeg lurer på... Noen som har erfaringer med cyster på hund? Plassert hvor? Ble de behandlet? Evnt hvordan? Og hva er prognoser? Vil det garantert bli bra om de opereres vekk, eller er dette noe som kan komme igjen allikevel ? På samme sted?

Erfaringer med operasjoner så nære endetarmen? Er det lett å holde et sånn sted rent nok? Eller vil det kunne bli problemer?

Hvor fort bør jeg evnt få henne operert om jeg merker at de fylles på nytt? Og har det noe å si for operasjon at Gry nå har løpetid? Vet jo at hunder ikke bør steriliserer mens de har løpetid, men er dette kun fordi man kødder med ting som har med hormoner og blod/løpetid å gjøre, eller er det generelt fordi en hund helst ikke bør opereres når den har løpetid?

Cyster.... Er dette noe som kommer oftere sammen med løpetid? Eller er det uavhengig?

Oi, mye spørsmål dette gitt... Er det noen som vet noe? Evnt kan forklare på en Marit-forståelig måte? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...