Gå til innhold
Hundesonen.no

Urinveisinfeksjon hos hannhund.


Wednesday

Recommended Posts

Var hos dyrlegen med Tuf i dag pga noen bittsår. Vi lurte på om han burde ha antibiotika, så dyrlegen spurte om han hadde fått mye av det i det siste, for da er det jo ikke noe lurt... Så jeg sa at, jo, han har nettopp hatt urinveisinfeksjon, og fikk en kur da. Men det syntes han var veldig merkelig! For når hannhunder får urinveisinfeksjon, sa han, (og det var visst ganske så sjeldent,) så skyldes det som regel en annen sykdom eller tilstand! Og han listet opp mange mulige, som for eksempel prostataproblemer, nyrestein eller andre nyreproblemer, diabetes... osv. Da min Tuf hadde det, gikk vi hos en annen dyrlege, og hun nevnte ingenting om dette. Hun sjekket prostata, men kunne ikke finne noe galt der. Ellers fikk vi bare en antibiotika-kur og beskjed om å komme tilbake om det ikke ble bedre... Synes det er så forvirrende, hvem skal jeg høre på når dyrlegene sier forskjellige ting?

Er det noen her som vet noe om dette, eller har erfaring med urinveisinfeksjon hos hannhund? Mulig at det er et dumt spørsmål, og at jeg er en liten smule for hysterisk her. For Tuf ble jo bra av medisinen, men det virket jo som om dyrlegen mente at medisinen kan ha tatt bort infeksjonen, men ikke årsaken til at den var der... Vet ikke hvordan jeg skal formulere dette, så jeg håper det ble forståelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje den veterinæren din nå var noe i overkant ivrig her... En uskyldig urinveisinfeksjon er vel ikke nødvendigvis tegn på noe annet galt enn nettopp en infeksjon dersom den forsvant enkelt og greit med en antibiotikakur. Dersom hunden får gjentatte infeksjoner derimot, DA ville jeg sjekket ut om det kunne være en bakenforliggende årsak til infeksjonene.

Jeg tror jeg ville tatt det med knusende ro enn så lenge, og ikke tenkt mer på det dersom hunden ikke får gjentatte tilbakefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hannhund fikk noe som lignet på UVI symptomsmessig. Det var begynnende urinstein, og ble behandlet med bla antibiotika og spesialfôr. Vil kanskje si at urinstein er hakket mer "alvorlig" enn UVI, selv om symptomene var helt like, dog vil jeg ikke si det er like omfattende som feks diabetes. Ble det tatt urinprøve av Tuf da han hadde UVI, og er diagnosen satt på bakgrunn av prøver? I så fall ville jeg ikke bekymret meg så mye mer; hvis det er noe mer alvorlig som ligger bak, så kommer UVI'en tilbake vil jeg tro. Hvis det kun var en UVI, håper jeg du er kvitt den etter en behandlingsrunde. :)

Jeg vet ikke helt hva jeg ville gjort, men siden du ikke står på dyrlegekontoret mer, ville jeg nok avventet saken og sett om han fikk tilbake UVI'en. Gjør han det, ville jeg kanskje hatt i bakhodet det dyrlegen sa, selv om noen UVI'er kan være vanskelig å bli kvitt. Ellers likte jeg godt å høre om en dyrlege som er sparsom med antibiotika - det virker ikke som om det er normen for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund hadde urinveisinfeksjon 4 ganger på under 1 år. Siste gang han fikk det så vart det tatt både ultra og røntgen, og da fant dei mye galt...

Skriver ikke dette for å skremme deg, men om hunden din får det igjen så be om ultra bare for å få sjekket.

Ettersom eg har fått visst av div veterinærer så er det ikke så vanlig at hanhunder får dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ble litt roligere nå, siden Tuf ikke har vist noen flere tegn på infeksjon etter kuren.

Min hannhund fikk noe som lignet på UVI symptomsmessig. Det var begynnende urinstein, og ble behandlet med bla antibiotika og spesialfôr. Vil kanskje si at urinstein er hakket mer "alvorlig" enn UVI, selv om symptomene var helt like, dog vil jeg ikke si det er like omfattende som feks diabetes. Ble det tatt urinprøve av Tuf da han hadde UVI, og er diagnosen satt på bakgrunn av prøver? I så fall ville jeg ikke bekymret meg så mye mer; hvis det er noe mer alvorlig som ligger bak, så kommer UVI'en tilbake vil jeg tro. Hvis det kun var en UVI, håper jeg du er kvitt den etter en behandlingsrunde. :P

Jepp, det ble tatt urinprøve :)

Jeg vet ikke helt hva jeg ville gjort, men siden du ikke står på dyrlegekontoret mer, ville jeg nok avventet saken og sett om han fikk tilbake UVI'en. Gjør han det, ville jeg kanskje hatt i bakhodet det dyrlegen sa, selv om noen UVI'er kan være vanskelig å bli kvitt. Ellers likte jeg godt å høre om en dyrlege som er sparsom med antibiotika - det virker ikke som om det er normen for tiden.

Ja, om han får UVI igjen nå, ber jeg dyrlegen gjøre noen flere undersøkelser. Joda, alle veterinærene der hadde nettopp vært på et foredrag om bruk av antibiotika, og lært at det ikke er lurt å bruke det for mye :P Han ville skrevet ut antibiotika med èn gang om jeg hadde kommet i forrige uke, sa han.

Min hund hadde urinveisinfeksjon 4 ganger på under 1 år. Siste gang han fikk det så vart det tatt både ultra og røntgen, og da fant dei mye galt...

Skriver ikke dette for å skremme deg, men om hunden din får det igjen så be om ultra bare for å få sjekket.

Ettersom eg har fått visst av div veterinærer så er det ikke så vanlig at hanhunder får dette.

Hva var det for noe galt de fant, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nysgjerrig jeg, og det har strengt tatt ikkenoe med uvi å gjøre som jeg vet. Men er han testet for Faconi?

*Grøssoggruogangsteseg* Nei. Men som den ulykkesfuglen han er, stakkars, hadde jeg ikke blitt overrasket... Bør kanskje gjøre det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ble litt roligere nå, siden Tuf ikke har vist noen flere tegn på infeksjon etter kuren.

Jepp, det ble tatt urinprøve :)

Ja, om han får UVI igjen nå, ber jeg dyrlegen gjøre noen flere undersøkelser. Joda, alle veterinærene der hadde nettopp vært på et foredrag om bruk av antibiotika, og lært at det ikke er lurt å bruke det for mye :P Han ville skrevet ut antibiotika med èn gang om jeg hadde kommet i forrige uke, sa han.

Hva var det for noe galt de fant, da?

Svulst på urinblæren, og hull i urinblæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orrys urinveisinfeksjoner skyldtes prostataproblemer, men jeg har aldri hørt at urinveisinfeksjoner på hannhunder MÅ være ensbetydende med andre sykdommer.

Om jeg var deg ville jeg sett det an, og heller utredet det nærmere om han får (gjentatte) tilbakefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Grøssoggruogangsteseg* Nei. Men som den ulykkesfuglen han er, stakkars, hadde jeg ikke blitt overrasket... Bør kanskje gjøre det da...

Jeg aner ikke om UVI kan tyde på Faconi altså - men er jo verdt å sjekke opp. Hør med Yodel om ikke annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sikreste tegnet på fanconi er hyppig vannlating og overdreven drikking samt slapphet. Mulig det igjen kan føre til UVI, men det har jeg altså ikke hørt så mye om.

Uansett er det sjelden at symptomene på fanconi begynner å gjøre seg gjeldene før tidligst 3-4 års alder, men det finnes selvsagt unntak.

En enkel test du kan gjøre selv er å stripse han for sukker i urinen (kjøpes på apotek), men dette er ingen sikker test, da de somoftest ikke begynner å spille sukker før sykdommen er på sitt siste stadie, og da er det jo forsent.

Jeg vet at hans mor ble testet nylig som bærer. Faren er ikke testet, men det er sikkert at faren ikke er affisert da han har produsert avkom som er "fri".

OM faren også skulle være bærer er det 25 % sjans for at Tuf er affisert, men jeg tror ikke du skal bekymre deg for mye.

Testen er forøvrig veldig enkel å bestille/ foreta seg nå, og koster rundt 500 kr så det er ikke allverdens for å kunne senke skuldrene?

Bestilles her:

https://secure.offa.org/cart.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Yodel, jeg har snoket på din hjemmeside og lest litt om det akkurat nå :lol: Faren skal testes snart, så da venter jeg på hans svar før jeg tester mine. Er han fri skulle jo saken være grei. Det er jo det samme om mine er fri eller bærer siden de ikke skal brukes i avl. Men jeg er mye roligere nå etter å ha snakket med eiere av både mor og far :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...