Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggresjon mot andre tisper


Car00line

Recommended Posts

Keela er en finsk lapphund på 2,5 år.

Det første året med henne var problemfritt, hun hadde også en tispe hun ofte var med og som vi gikk turer med.

Men nå det siste året har det vært familieproblemer og diverse som har gjort at jeg ikke har vært sosial med andre hunder. Tia

som vi ofte gikk med, ble tilbakelevert pga eieren ikke hadde tid. Jeg jobbet de dagene det var hundetrening her. Så det endte vi gikk turer alene og kom det andre så gikk vi til siden. Jeg orket ikke så mye, og motivasjon til å trene og sosialisere med hunden var på bunn.

Plutselig begynte hun å bli aggressiv mot andre tisper. Hun begynner å knurre før hun faktisk fyker på. Spesielt små hunder. Jeg vet ikke hvorfor hun plutselig ble slik, men jeg tenker at det kan ha vært at hun er blitt "tatt" en gang hun har klart å stikke av fra luftegården, eller alle forandringene her hjemme.

Dette er et problem som jeg har begynt å jobbe med nå den siste tiden, men tenkte kanskje dere har noen forslag?

Jeg går på hundetreningen igjen, og får hjelp der av instuktøren og de andre hundeeierene. Hjemme er hun med en Bulle og det går veldig fint.

Jeg har ingen venner med hund, så det er kun hundetreningen jeg får møtt andre. Vi har en nabohund som er tispe, og de to står å angriper hverandre med bjeffing på hvert sitt side av gjerde og hekk. Men det er en gammel mann som har den, så kan heller ikke "jobbe" med han heller.

Noen tips og forslag her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høre om noen her på sonen kanskje kan hjelpe deg ved å møte opp på trening sammen med deg? Sikkert noen her som også vil trene på passeringer og møter med andre tisper. Hvis det ikke blir for langt unna.

Er jo vanskelig å gjøre noe når man ikke har noen man kjenner i nærheten som kan trene sammen med deg så jeg skjønner frustrasjonen din der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt blir ikke bedre av seg selv. Det er en treningssak. Vet veldig godt hvordan det er å bo på en mer øde plass hvor man ikke treffer på så mange hunder man kan trene med. Men hvis du har hundeklubb med fellestreninger, bør du prioritere disse og møt opp og tren med hunden din. Ikke forvent at hunden din skal bli godvenn med alle, men skal kunne lære seg å være i nærheten uten å reagere. Begynn fra god avstand og bruk godbiter eller lek. IKKE noe hilsning i bånd med noen. Kun tren kontakt med deg og hunden. Målet er å kunne passere hunder uten større problemer.

Så kan du ha en eller to faste lekevenner ( hannhund feks) som hun kan leke med iblant. Ellers trenger de ikke å måtte omgås med andre hunder hele tiden.

Men somsagt, det vil ikke bli bedre av å ikke trenes på. Hva enn årsaken er til at hun ha blitt sånn. Ustabilitet i hjem og lite sosialisering kan være faktorer. Også understimulerte hunder kan få utløp for energi med utfall mot andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Tror det var slik intsruktøren ville ha det også. Det er ikke et stort problem dette, men jeg vil kunne gå på utstillinger der Keela ikke blir slik og andre ting som treff og slik. Jeg forventer ikke hun går supert med alle, men jeg vil prøve så godt jeg kan å lære henne at hun ikke trenger vær slik mot dem. Sånn ellers er jeg bare med henne ilag med typen og hans hund, pga det ikke er noen av vennene mine som har hund, så det er fast lekekamerat.

Nei det er sant det ikke blir bedre uten trening! Jeg ser virkelig frem til onsdag når vi får hjelp til dette :) Kontakt kan jeg nok trene mer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispe er også litt sånn. Jeg har henne med på treningene og det går sakte bedre og bedre. Nå kan jeg være rett ved en annen hund uten problemer, så lenge ikke de andre hundene kommer for nært direkte imot henne ansikt mot ansikt. Da går jeg bare rolig unna hvis jeg ser antydning til det. Avslutt timen når hunden har vært veldig flink. Rose og godbiter og rett inn i bilen. Ikke bli fustrert hvis du får litt tilbakefall. Bare fortsett som før og ikke gi opp. De lærer seg fort at de ikke trenger å reagere og vil tolerere at de andre hundene er der i området. Husk også at du bør trene litt på andre steder enn akkurat samme plass hver gang. Kanskje avtale med treningsfolkene om dere kan gå en tur sammen en gang, eller møtes et annet sted.

Har et par med en hannhund som er sånn, og vi har trent sammen med dem og kjørt samme opplegg, og etter 3 ganger har hunden blitt merkbare bedre. Han kan også være ganske nært de andre hundene uten å bry seg for mye, men klarer å være avslappet og rolig. Det må du også tenke på, at kroppsråket til hunden din skal være avslappet. Er den anspent/stresset osv, er du for nært.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Okei skal huske på det du sier :)

Det er ikke så mange som vil trene ilag med en aggressiv hund, men jeg skal få hjelp av instruktøren og tispa hennes, for den tåler en del og er veldig stabil.

Fikk jo nesten vondt i magen sist jeg var der, for de andre folka bare så på meg, og med en gang hunden deres nærmet seg min så begynte de å huje å rope, som om jeg ikke har noen kontroll i det hele tatt. Heldigvis kom det noen som ville hjelpe til :P

Takk for gode råd, skal skrive dem ned å pugge dem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre trenger ikke være bekymret eller at du må ha slike eller slike hunder sammen med deg, for de skal kun være statister. De skal trene sitt og gjøre det i samme område som deg. Du skal bare holde deg i bakgrunnen og trene med din hund. Ingen hunder som skal involvere seg med deg. Så du kan gi beskjed på forhånd (før du tar hunden ut av bilen) at du har en usikker hund, og du skal trene litt her borte, og ingen må komme og forstyrre. Så kan du med ditt eget tempo bestemme avstanden til de andre. Så hvis du vet at det er noen som skal trene agillity eller noe annet onsdagen kl 6, møt opp, gå 50 meter unna og tren kontakt og lek med hunden din mens de andre holder på med sitt, og så drar du hjem når hunden har vært flink. Du må ikke ha direkte hjelp av noen. Bare unngå frislipp med andre hunder, og hvis du går tur samlet med en gjeng, gå litt på avstand.

Ikke føl deg presset til noe du er ukomfortabel med. Det er alltids noen som skal vite så mye mer og ha mange ideer. Du kjenner din hund og dine grenser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...