Gå til innhold
Hundesonen.no

Et anfall av noe slag

Recommended Posts

I går våknet jeg opp til en forferdelig opplevelse hvor jeg rett og slett trodde Java kom til å dø..

Java lå å sov i stua og jeg hadde døren inn til soverommet på gløtt. Jeg våkner av et brak uti stua og ser at Java står å stirrer på meg i døråpningen. Kommer meg opp av senga for å sjekke hva som skjer og i det jeg lukker opp døra (døra svinger inn i rommet, så traff ikke Java på noen måte) så tipper Java bakover og ramler på ryggen. Jeg skvetter og skjønner ikke hva som skjer, hun sto jo på alle 4 og plutselig ramlet bakover... Hjelper henne opp, da hun ligger å kaver, men hun klarer ikke å finne balansen å ramler over på sida igjen. Mens dette foregår legger jeg merke til at hele gangen er full av tiss. Prøver å få kontroll på Java som ramler rundt og kræsjer i saker og ting, samtidig som jeg får slengt noen håndkler over alt tisset. Java ramlet jo oppi det og det var vondt å se på hvor forstyrra og redd hun så ut :) Til slutt klarte jeg å legge henne ned og jeg prøvde å samle tankene litt mens jeg slang på de siste håndkleene. Da stablet hun seg plutselig opp å begynte å brekke seg. Til slutt fikk hun kastet opp og da begynte hun å få igjen balansen. Hun ble seg selv igjen ganske fort etter det, men hun virket sliten og stresset av alt sammen, så jeg la henne i sofaen og ringte dyrlegen. Hun sa at så lenge Java oppførte seg normalt nå, så kunne jeg bare følge litt med henne. Dersom noe mer skulle skje så kunne jeg komme inn med en gang.

Hun oppførte seg som normalt resten av dagen, men hun sov veldig mye. Det kan også komme av at hun har løpetid.

Det som er greia er at hun kastet opp en ganske stor bit oksemuskel (hun hadde fått en midt på dagen, dagen før). Jeg lurer derfor på om hun muligens ble kvalt av den store biten og pga at hun ikke fikk nok oksygen ble hun svimmel og mistet balansen. Og at hun derfor fikk panikk og tisset på seg (det var myyye tiss i alle rom). For hun ble jo helt bra etter at hun kastet opp... Eller er det noen som har noe forslag til noe annet det kunne vært?

Det var ihvertfall en helt forferdelig opplevelse og jeg var sikker på at hun kom til å dø rett foran øynene mine :) Hun har aldri svelget så store biter før, så nå skal jeg virkelig passe på henne framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette hørtes ekkelt ut, men det kan jo hende at hun ikke fikk nok oksygen, hvis den muskelen satt et eller annet sted i halsen. Godt at hun fikk den opp, men følg med henne. Jeg hadde en lignende episode med en av mine når han var liten, men det gikk heldigvis bra. Ingen mèn av det i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Epilepsi var også noe jeg tenkte på, men har ikke no erfaring med det, så veit ikke helt hva jeg skal se etter?

Odin hadde epilepsianfall den 13/8. Han stivnet til i kroppen (klarte å kare seg ut med frambeina). Ute så bikket han, han hadde kramper i hele kroppen og øynene var "diffuse" (som om han ikke så meg, klarte ikke å fokusere, under anfallet ble de også litt utstående). De første minuttene etter anfallet var han usikker og ustø i ganglaget, samtidlig så virket han desorientert. Da han først fikk balansen så tisset han masse igjen (under EP-anfall så er det ikke uvanlig at de tisser eller bajser, til dels mye kan det være). Han hadde tisset morgenskvetten sin like før han fikk anfallet.

Slik var det da BlÅndi hadde EP-anfall, har kun sett dette ene på han. Håper at det ikke var EP som Java hadde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin hadde epilepsianfall den 13/8. Han stivnet til i kroppen (klarte å kare seg ut med frambeina). Ute så bikket han, han hadde kramper i hele kroppen og øynene var "diffuse" (som om han ikke så meg, klarte ikke å fokusere, under anfallet ble de også litt utstående). De første minuttene etter anfallet var han usikker og ustø i ganglaget, samtidlig så virket han desorientert. Da han først fikk balansen så tisset han masse igjen (under EP-anfall så er det ikke uvanlig at de tisser eller bajser, til dels mye kan det være). Han hadde tisset morgenskvetten sin like før han fikk anfallet.

Slik var det da BlÅndi hadde EP-anfall, har kun sett dette ene på han. Håper at det ikke var EP som Java hadde :D

Off, så fælt... :) Det som er er at jeg aner jo ikke hva som skjedde før jeg våknet... Hun har jo tydeligvis holdt på en stund siden det var tiss på kjøkkenet, i stua, på badet og flere steder i hele gangen... Jeg så jo ikke at hun tisset, bare at hun hadde gjort det da jeg kom ut til henne... Nei, nå blir jeg så redd for at det er epilepsi... :) Kan man ta no blodprøver for å bekrefte/avkrefte det?

Jeg er bare så utrolig glad for at jeg valgte å bli hjemme fra trening i går. Tenk om det hadde skjedd inni bilburet... :)

Det var forresten en ting til som var uvanlig med henne i går... Vi gikk en rolig, kort tur på kvelden og da vi kom hjem så jeg at hun hadde siklet no voldsomt. Hadde en laaang sånn slim/sikkel sak som hang fra leppa og noe over snuta... Det har jeg ikke sett på henne før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, stakkars java :)

Satt her med tårer i øyna og bare neeei,neinei,stakkars java :)

Får håpe det bare var en engangstilfelle.

Foxi satt fast en pinne bakerst i halsen engang, og hun ble helt panisk,kastet seg rundt og ble helt vill og etc. Måtte tvinge henne fast og stikke handa ned i halsen og få løs pinnen, var ganske grusomt det også, så skjønner helt hvordan du følte det. Håper hun har det bra nå og at det bare var den oskemuskel biten. Eneste er at det låt litt rart at det gikk så lang tid før hun "reagerte". Når mine hunder har satt fast diverse mat ol har panikken oppstått der og da, og ikke i ettertid.

Huff. dakkars java :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, stakkars java :)

Satt her med tårer i øyna og bare neeei,neinei,stakkars java :)

Får håpe det bare var en engangstilfelle.

Foxi satt fast en pinne bakerst i halsen engang, og hun ble helt panisk,kastet seg rundt og ble helt vill og etc. Måtte tvinge henne fast og stikke handa ned i halsen og få løs pinnen, var ganske grusomt det også, så skjønner helt hvordan du følte det. Håper hun har det bra nå og at det bare var den oskemuskel biten. Eneste er at det låt litt rart at det gikk så lang tid før hun "reagerte". Når mine hunder har satt fast diverse mat ol har panikken oppstått der og da, og ikke i ettertid.

Huff. dakkars java :):D

Ja jeg også reagerte på at det ble reaksjon på den biten da... Og tviler litt på at hun våknet før meg og kastet den i seg, hun pleier ikke å ha matlyst med en gang hun våkner... Og det var ikke sånn panisk ramling, det kom av at hun ikke hadde balanse... For hun oppfører seg helt annerledes når hun blir panisk. Da spretter hun mer rundt, nå ramla/kava hu... :D

Høres ut som mulig EP ja. :D Har bare sett det en gang, men da hadde hunden tydelige kramper, og før krampene slo inn klarte hun ikke stå skikkelig på beina. Håper det ikke kommer flere anfall.

Off, jeg blir mer og mer redd for EP jeg nå... Hun kan jo ha hatt kramper før jeg våknet, mens hun tisset på seg... :D Off, nå vil jeg bare hjem og kose henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Man kan scanne hodet, men det koster vannvittig mye. Etter at Odin hadde hatt sitt anfall, så ringte jeg veterinæren. Jeg visste at det ikke var noen vits for meg å ta med Odin til de, for han hadde jo ingen symptomer etter en liten stund. Og om veterinæren skal kunne si "ja, det er EP", så må man være der når hunden har anfall. Odin sitt var over på ca 2 minutter.

Etter anfall så hender det at de drikker/spiser mye (veldig mye).

EP er forandringer i impulsene i hjernen (kan være forårsaket av forskjellige ting):

Kramper hos hund kan fremtone seg på ulike måter som plutselig smerte, kløe, ukontrollert vannlating, oppkast, bjeffing, manglende gjenkjennelse av eier, løpende i sirkler og aggresjon. Bevistløshet der beina holdes i krampeaktig stivhet eller i padlende bevegelser er det klassiske bildet av et krampeanfall.

En periode før anfallene, det kan være et par minutter til et par dager før, oppfører hunden seg merkelig. Den kan være mer stille enn normalt eller mer aktiv eller nervøs. Etter anfallet får det litt tid, igjen fra minutter til et par dager, hvor hunden virker lettere desorientert. Det kan hende at den ikke gjenkjenner kjente ting som eier eller omgivelsene, eller at den ikke kan kontrollere beina.

Epilepsi kan ikke kureres, men krampene kan dempes og lengden mellom anfallene kan forlenges ved hjelp av medisinsk behandling. I cirka to av tre tilfeller vil medisin hjelpe, men det varierer fra rase til rase.

Noen hunder (og mennesker) som har EP får skum/slim ut av munnen mens anfallet pågår. Om Java hadde dette så lenge etterpå, så ville jeg heller tro at det kommer av noe hun har spist eller snust på :)

(Odin har nok hatt en anfall i dag også :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille italienske mynden vi hadde var plaget med anfall hele livet.. hun fikk ca 2-5( som vi registrete) anfall i året ,så var ikke så voldsomt mye. Men FY like skremmde hver gang! Hun ble stiv og rar i blikket først.. så sjanglete og øyne flimret mens hun strevde med og samle beina.. så fikk hun et kort anfall med kramper og var etterpå veldig slapp og uvel( kastet opp) etter 15 -20min var hun seg selv igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å si siden jeg ikke så henne hele tiden... Jeg bare håper ikke at det er epilepsi... Skal jeg bare følge litt ekstra med henne da eller? Veit ikke helt hva jeg skal gjøre egentlig... :) Jeg kjenner det at jeg ikke liker at hun er aleine hjemme. Hun har jo løpetid nå også og da er hun ekstra trøtt, så litt vanskelig å si noe på det å.. Men hun spiste/drakk ikke no mer enn vanlig.

Off, enda et anfall? :) Får krysse fingrene for at han ikke får mer nå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dessverre også det høres ut som om det kan være epilepsi.

Har hatt hund med epilepsi i mange år, og anfallene hans var ganske så like det du beskriver...

Kramper, tiss, bæsj, oppkast og skum.

Trøsten er at mange hunder lever et godt liv med epilepsi, Rambo gjorde det og ble nesten 15 år gammel da vi avlivet han av helt andre årsaker.

Men det kan jo være noe helt annet som skjedde med hunden din.

Ikke ta sorgene på forskudd.

Ofte får man ikke stort av hjelp hos veterinæren heller, da det nok er veldig vanskelig for dem å si i ettertid hav et slikt anfall skyldtes.

Så før vi fikk diagnosen epilepsi på Rambo, måtte vi bare vente å se om det skjedde igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg blander sammen, men var ikke du bekymra for hun før i sommer? Fordi hun peste mye og virka sliten? (hvis jeg husker riktig da).

Det kan ikke være noe sammenheng der? Veterinæren fant vel ikke noe da, men det kan jo være noe å tenke på.

Hørtes uansett ut som en grusom opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg blander sammen, men var ikke du bekymra for hun før i sommer? Fordi hun peste mye og virka sliten? (hvis jeg husker riktig da).

Det kan ikke være noe sammenheng der? Veterinæren fant vel ikke noe da, men det kan jo være noe å tenke på.

Hørtes uansett ut som en grusom opplevelse.

Jo det stemmer det, hun begynte å pese no voldsomt veldig fort... Har tenkt tanken på en sammenheng, men veit ikke helt hva det kan være da? Da sjekket vi henne i huet og ræva og fant ingenting :)

Men tusen takk for alle svar! Det er godt å ha sonen altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er ikke lett å si siden jeg ikke så henne hele tiden... Jeg bare håper ikke at det er epilepsi... Skal jeg bare følge litt ekstra med henne da eller? Veit ikke helt hva jeg skal gjøre egentlig... :) Jeg kjenner det at jeg ikke liker at hun er aleine hjemme. Hun har jo løpetid nå også og da er hun ekstra trøtt, så litt vanskelig å si noe på det å.. Men hun spiste/drakk ikke no mer enn vanlig.

Off, enda et anfall? :) Får krysse fingrene for at han ikke får mer nå... :)

Det første du skal gjøre er å reise til veterinæren og ta blodprøver for å utelukke Borrelia, betennelser forøvrig, thyroxin og sukkersyke blant annet. Lever også urinprøve. Du skal også sjekke hjertet. Hjerteproblemer kan føre til anfall. Det samme kan hjerneblødning.

Det finnes en hundretalls grunner til at hunder får anfall epilepsi er diagnosen du får når ALT annet er utelukket.

Jeg forstår det sånn at det så ut som om hun var bevisst og akkurat det leder i alle fall meg vekk fra epilepsi - da er de skjelden "tilstede" og bevisst hva som skjer. Desorientert etterpå - ja, men det er skjelden du oppfatter hunder som redd mens det står på.

På meg høres det mer ut som thyroxin, lavt blodsukker - hjerneblødning eller hjertefeil. Jeg ville nok oppsøkt veterinær å fått en skikkelig gjennomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du skal gjøre er å reise til veterinæren og ta blodprøver for å utelukke Borrelia, betennelser forøvrig, thyroxin og sukkersyke blant annet. Lever også urinprøve. Du skal også sjekke hjertet. Hjerteproblemer kan føre til anfall. Det samme kan hjerneblødning.

Det finnes en hundretalls grunner til at hunder får anfall epilepsi er diagnosen du får når ALT annet er utelukket.

Jeg forstår det sånn at det så ut som om hun var bevisst og akkurat det leder i alle fall meg vekk fra epilepsi - da er de skjelden "tilstede" og bevisst hva som skjer. Desorientert etterpå - ja, men det er skjelden du oppfatter hunder som redd mens det står på.

På meg høres det mer ut som thyroxin, lavt blodsukker - hjerneblødning eller hjertefeil. Jeg ville nok oppsøkt veterinær å fått en skikkelig gjennomgang.

Hmmm.. Takk for tips. Vi får komme oss til dyrlegen å sjekke alt sammen... Jeg syns det her er skikkelig skummelt jeg altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff stakkars java!

Jeg har 2 katter og 2 hunder for øyeblikket, den ene hunden er jeg fostermor til frem til eieren finner bolig hvor dyrehold er lov igjen.

Men i allefall min ene katt har hatt gjentatte epilepsianfall, og det begynner med tissing litt her og der.

Så blir får den sløvt blikk og blir full av panikk og klarer ikke å gå, og det siste stadiet er denne grusomme stivheten da.

Jeg har hatt katten hos dyrlegen og blodprøver kan visst gi svar på om det er epilepsi eller ikke.

Min katt har bare et par anfall i året så den trenger ikke medisin, og er egentlig ved god helse.

Jeg vet at kattesnakk ikke har noe med hund å gjøre, men det er det eneste dyret jeg har kjennskap til i forhold til epilepsi.

Å jeg tenker jo det at hunder og katter er veldig like anatomisk og oppførselmessig, så jeg tok sjansen bare for å komme med min historie.

A kanskje råde deg til å ta noen blodprøver å fortelle din dyrlege om hendelsen, det kostet i underkant at 1000 kr for alle prøvene på min katt.

Håper java føler seg bedre og at du finner ut av det, er ikke alltid like lett med dyr fordi de ikke kan snakke og fortelle hva som er galt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner igjen forløpet fra eldstehunden min... vi skulle gå tur og plutselig ramla hun sammen i med krampetrekninger og tiss fløt overalt. Hun var også bevisst hele tiden men ble liggende strekk ut uten å kunne bevege seg på flere timer.

Nå var Sonny en gammel hund på nesten 12 år og det hun hadde var sannsynligvis et TIA-anfall - dvs et lite hjerneslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...