Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen gir den valpen speed hver kveld klokken ti...

Midas

Recommended Posts

Ja, jeg freaker ut. Jeg har vært så strålende fornøyd med min fantastiske lille røde, som har vært sååå flink hele tiden. Helt til for et par uker siden... Jeg VET at det er normalt, og at "alle" valper er sånn... Likevel trenger jeg litt bekreftelse og trøst.

Min O'store Midas er flink gutt stort sett hele dagen, men når klokken er slagen ti, da våkner den lille villmannen i han... :) Han bjeffer og maser, han biter og sutrer, han plager Dina, han plager meg, han tisser hvert kvarter... Hjelp?

Det merkes ekstra godt nå som jeg er alene med de hele tiden... Kan noen si at dette vil gå over? Snart???

Jeg har hatt valp før, jeg vet at de glemmer alt når de er et år, og 1,5 år... Det er bare en smule vanskelig å trøste seg med dette nå. Han er ikke hverken over eller understimulert. I dag har han sullet rundt leiren vår i skogen i tre timer, og gått et blodspor på ti meter. Han er sliten når vi kommer hjem, og jeg tenker, endelig en kveld uten speedaktivitet! Neppe... Ikke denne gutten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha noe med rutinene å gjøre? Dersom dere f.eks er aktive i 5-6-tiden, så vil han ha tid til å sove i noen timer og være "fulladet" igjen kl 10?

Jeg hadde nettopp en valp som alltid var fulladet når vi skulle sove. Jippi :) Men det var ikke så rart siden hun hadde fått sove 2 timer før sengetid, og da var det ikke snakk om at hun ville sove mer.

Hva hvis du aktiviserer han i 9-tiden f.eks? Vil han allikevel være hyper i 10-tiden eller sove søtt (og våkne rett før leggetid :) )?

Hva med å gi han noe å sysle med når han starter slik? Et lite bein, en kong med godis i etc? Og noen ganger bare ha rotrening slik at han ikke lærer at du gir etter for mas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ofte sånn at vi er i aktivitet mellom 4 og 6 på ettermiddagen. Da sover han et par timer, også er han i hundre. Jeg burde nok bare lagt inn en rutine med å tren/ture til den vanlige tiden, og så ta en tur ut igjen i den tiden han er hyper, før han blir hyper. Vi går jo ut igjen på kvelden og, men jeg har liksom prøvd å ha det rolig på kvelden så de skal slappe av. Det er nok godt for han å gå en runde og trene fvf for eksempel.. Litt rolig lydighetstrening vil kanskje roe han mer på kvelden. Tyggebein er prøvd, ligge i buret er prøvd.. Han roer seg ikke i buret (jeg bruker sjeldent bur utenom i bilen, så det er ikke noe vi har jobbet så mye med). Han legger seg der når han er sliten, men når jeg legger han der når han vil herje faller det i dårlig jord. Det som funker er å legge Dina på rommet, og han enten i buret eller sette meg på gulvet med han i bånd til han roer seg. Det er nok bare en fase, men fytti så slitsomt det er!

Jeg har jo muligheten til at sambo tar med Dina, og at jeg får tid alene med Midas. Jeg ser at han roer seg mye raskere når hun ikke er her og trigger han til irritasjon eller lek.. Jeg tror kanskje det hadde vært bra for han. Hvertfall for selvtilliten hans. At han klarer seg alene. Det er jo en fase han er igjennom dette, det går nok over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, jeg kjenner meg igjen. Full full full fart!

Her sørger jeg for at han ikke bruker hele kvelden på å sove, for da vil han jo ikke sove om natten. Da har jo han brukt ettermiddagen til å lade batteriene, så hvorfor skulle han ha lyst til å sove? :) Jeg tar ham gjerne ut på en liten tur i 8-9-10-tiden om kvelden. Fungerer supert, og jeg slipper å ha en valp med omvendt døgnrytme i forhold til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke hverken over eller understimulert. I dag har han sullet rundt leiren vår i skogen i tre timer, og gått et blodspor på ti meter. Han er sliten når vi kommer hjem, og jeg tenker, endelig en kveld uten speedaktivitet! Neppe... Ikke denne gutten :)

Det er vel heller motsatt. Mye stimuli tidligere på ettermiddagen = intens på kvelden. Jeg pleier å utnytte actionmodusen til å trene litt ute i hagen eller på stuegulvet, selv om utbyttet ikke alltid blir verdens beste. Nå går det i "utgangsstilling! på boks og "fot", som tidvis blir til "hopp på boks" og "henge i buksa". Hender jeg putter han i buret og kvelden eller legger han ved siden av meg i sofan, da sovner han ofte momentant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga ble speedo valp når vi skulle sove. Endret litt på rutiner så etter mat kl7 sover de litt,så gjør vi et eller annet, tur, leke,trene også surrer hun rundt med foxi helt til vi legger oss. da er det to bjeff også er det stilt.

men for 2 mnd siden var det heeeeeeeelt annerledes, sov vel knapt i en uke jeg.... valpen sovnet jo momentant og våknet når vi andre ville sove og omvendt hele tiden..

men som jeanetteh sa, når forer du han? mine får kl 7,så er rdet ro en stund, tur/litt lett trening og la dem romle rundt selv også natta. De gangene vi har måttet fore sent så har det bare blitt baluba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi legger oss for å sove så roer han seg. Problemet er vel mer det at han og Dina har et sånt spill seg imellom som resulterer i skuling fra Dina sin side, og bjeffing fra Midas sin side. Jeg legger han i buret nå, for at han skal roe seg og prøve å sove litt. Han er ikke veldig happpy for å ligge der. Han sutrer og bjeffer litt, men det er ikke panikk liksom, han er ikke redd han bare kjeder seg. Vi har vært på kurs i kveld, og han var egentlig sliten når vi kom hjem, likevel er han så på vakt ovenfor Dina at han ikke helt klarer å slappe av... Han våknet etter å ha sovet i ca en halv time, og begynte å bjeffe på Dina. Jeg føler det blir litt urettferdig å stenge Dina ute hele tiden og.. Puh dette er jammen meg vanskelig altså! Jeg håper at de kan finne ut av det, så de ikke alltid vil gå å skule på hverandre og mistrives. Det er værst på kveldene da. Midas tyr til bjeffing, og jeg vet jo at det er vanlig for rasen å ha mye lyd, det er bare det at det er litt dumt at han beffer så mye på kveldstid...

Det er til god trøst å høre at flere har valpetrøbbel og at ikke alt går på skinner alltid. Det er jo stort sett mest positivt med de, men innimellom blir det litt knute på tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...