Gå til innhold
Hundesonen.no

Resultater fra Drammen travbane 28/29 august


Gjest

Recommended Posts

Noen som har resultater ? :)

Jeg var bare tilskuer, men lurte litt på en ting.

I den ene ringen i konkurranse mellom to stykker om hvem som skulle bli beste tispe, begynte dommeren høylytt å diskutere hvem som skulle vinne. Hun likte den ene tispen best, men den var overtegnet. Hun kom frem med rasestandard og eier til den overtegnede forklarte at hun hadde lest om hvor mye farge de kunne ha, og at hunden hennes var 'innenfor' det som var ok. Så de begynte å diskutere bedømningen :)

Tilslutt bestemte dommer seg for at den riktig tegnede hunden skulle vinne, og da utbrøt ringsekretær så høyt at alle kunne høre det; Filler'n!

ehh... okei? Er det liksom akseptabel oppførsel? Bør man bare tenke 'jaja' eller si fra til noen om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Som du vet så fikk Bali 1kval. 2konk, CK og 3. btk. Vi er superfornøyde, lillejenta var så flink idag også :)

Noen som har resultater ? :)

Jeg var bare tilskuer, men lurte litt på en ting.

I den ene ringen i konkurranse mellom to stykker om hvem som skulle bli beste tispe, begynte dommeren høylytt å diskutere hvem som skulle vinne. Hun likte den ene tispen best, men den var overtegnet. Hun kom frem med rasestandard og eier til den overtegnede forklarte at hun hadde lest om hvor mye farge de kunne ha, og at hunden hennes var 'innenfor' det som var ok. Så de begynte å diskutere bedømningen :P

Tilslutt bestemte dommer seg for at den riktig tegnede hunden skulle vinne, og da utbrøt ringsekretær så høyt at alle kunne høre det; Filler'n!

ehh... okei? Er det liksom akseptabel oppførsel? Bør man bare tenke 'jaja' eller si fra til noen om dette ?

jeg er helt enig med deg at dette var litt spesielt! Dommeren snakket liksom ikke bare til de to eierne, men også til oss som stod utenfor ringen for å få hjelp til hvem hun skulle plassere som nummer 1? :P Og eieren til den overtegnede valpen sa at det skulle være minst 50% hvitt på hunden, og det hadde hun målt at hennes hadde. Men dette står det jo ikke i rasestandarden. men det at ringsekretær roper "Fillern" tok jo kaka! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke med:

Dommeren hadde åpen bedømming? Det er ikke noe unormalt at dommere gjør. Rett og slett forklarer valget sitt før de sier hvem som vinner.

Men var det ringsekeritær som begynnte finne fram rasestandar eller eieren av den overtegnete hunden?

jeg er helt enig med deg at dette var litt spesielt! Dommeren snakket liksom ikke bare til de to eierne, men også til oss som stod utenfor ringen for å få hjelp til hvem hun skulle plassere som nummer 1? :) Og eieren til den overtegnede valpen sa at det skulle være minst 50% hvitt på hunden, og det hadde hun målt at hennes hadde. Men dette står det jo ikke i rasestandarden. men det at ringsekretær roper "Fillern" tok jo kaka! :)

Ah, det var valper. Var dommeren ferdig utdannet? Evt godkjent på rasen? For det må de faktisk ikke være for å dømme valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var valper ja, og dommeren kunne ikke rasen så godt. Hun hadde rasestandarden foran seg ihvertfall :)

Dommeren skulle forklare for de to valpeeierne hvorfor den ene vant over den andre. Hun sa at hun veldig gjerne ville gi den overtegnede valpen 1.plass, men at hun var i tvil ettersom den var overtegnet. Det var da eieren av den overtegnede valpen sa at hun ikke var overtegnet, og dommeren hentet beskrivelsen for å vise henne at hvitt skal dominere. Etter det begynte dommeren å se rundt på publikum for hjelp på valget på en måte. og når hun ga den riktig tegnede valpen 1.plass, ropte ringsekretæren "filler`n".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke med:

Dommeren hadde åpen bedømming? Det er ikke noe unormalt at dommere gjør. Rett og slett forklarer valget sitt før de sier hvem som vinner.

Men var det ringsekeritær som begynnte finne fram rasestandar eller eieren av den overtegnete hunden?

Ah, det var valper. Var dommeren ferdig utdannet? Evt godkjent på rasen? For det må de faktisk ikke være for å dømme valp.

Det var valper, og det kan hende dommeren ikke var ferdig utdannet. Men dette var uansett dratt lenger enn åpen bedømming der dommeren forklarer valget sitt. Dette var mer sånn 'hva i huleste skal jeg gjøre' ??? nesten.

Men jo, det var ringsekretæren jeg reagerte mest på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var valper, og det kan hende dommeren ikke var ferdig utdannet. Men dette var uansett dratt lenger enn åpen bedømming der dommeren forklarer valget sitt. Dette var mer sånn 'hva i huleste skal jeg gjøre' ??? nesten.

Men jo, det var ringsekretæren jeg reagerte mest på..

Det er ikke førte gangen jeg ser en ikke utdannet dommer beregne valgene sine på valp utifra publikum.

Men ringsekritæren skal holde seg nøytral samme hvor mye hun kjenner de inne i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som stilte den ene valpen. Så kan forklare akkurat hva som skjedde. Dommeren skulle dømme beste tispevalp mellom to valper. Men sier til oss at vi må vente litt, og forsvinner inn i teltet. Da leser hun rasestandaren. Så kom hun ut, og sier at grunnen til at hun står med tårer i øynene er at hun likte den overtegnede hunden best, men hun er veldig usikker på hva hun skal gjøre siden den har for mye farge. Og ser litt spørrende ut på oss og de som står utenfor ringen. Eieren til den overtegnede hunden sier at hun har målt fargen hos dyrlegen og det er så vidt over 50% hvitt. Da går dommeren og henter rasestandaren, og viser oss at det står at hvitt skal domminere. Dommeren er fortsatt usikker og snakker veldig spørrende til oss og de rundt, men bestemmer seg til slutt for den valpen som ikke er overtegnet. Og ringsekretæren sier fillern.

Jeg synes det var ganske spesielt. Og det var ikke sånn veldig gøy å bli beste tispe når man får det på den måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som stilte den ene valpen. Så kan forklare akkurat hva som skjedde. Dommeren skulle dømme beste tispevalp mellom to valper. Men sier til oss at vi må vente litt, og forsvinner inn i teltet. Da leser hun rasestandaren. Så kom hun ut, og sier at grunnen til at hun står med tårer i øynene er at hun likte den overtegnede hunden best, men hun er veldig usikker på hva hun skal gjøre siden den har for mye farge. Og ser litt spørrende ut på oss og de som står utenfor ringen. Eieren til den overtegnede hunden sier at hun har målt fargen hos dyrlegen og det er så vidt over 50% hvitt. Da går dommeren og henter rasestandaren, og viser oss at det står at hvitt skal domminere. Dommeren er fortsatt usikker og snakker veldig spørrende til oss og de rundt, men bestemmer seg til slutt for den valpen som ikke er overtegnet. Og ringsekretæren sier fillern.

Jeg synes det var ganske spesielt. Og det var ikke sånn veldig gøy å bli beste tispe når man får det på den måten...

Men hvor er resultatene til Bandit? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som stilte den ene valpen. Så kan forklare akkurat hva som skjedde. Dommeren skulle dømme beste tispevalp mellom to valper. Men sier til oss at vi må vente litt, og forsvinner inn i teltet. Da leser hun rasestandaren. Så kom hun ut, og sier at grunnen til at hun står med tårer i øynene er at hun likte den overtegnede hunden best, men hun er veldig usikker på hva hun skal gjøre siden den har for mye farge. Og ser litt spørrende ut på oss og de som står utenfor ringen. Eieren til den overtegnede hunden sier at hun har målt fargen hos dyrlegen og det er så vidt over 50% hvitt. Da går dommeren og henter rasestandaren, og viser oss at det står at hvitt skal domminere. Dommeren er fortsatt usikker og snakker veldig spørrende til oss og de rundt, men bestemmer seg til slutt for den valpen som ikke er overtegnet. Og ringsekretæren sier fillern.

Jeg synes det var ganske spesielt. Og det var ikke sånn veldig gøy å bli beste tispe når man får det på den måten...

Målt fargen hos dyrelegen? Viste ikke at det var noe de lærte under utdannelsen sin. Og OM det er noe de faktisk kan gjøre, noe jeg ikke tror, så får de dokumentere det ved en veterinærattest som man må gjøre med alt annet på utstilling av tannmangel o.l.

Itillegg så forandrer flekker seg på voksene hunder. (har ikke peiling på hvilken rase dette er) Flekker strekker seg, krymper, forandrer seg ved pelsbytte o.l. Så å si man har målt flekkene på en valp er uansett veldig lite vitenskapelig.

(i mine ører høres det rett og slett ut som en hvit løgn oppfunnet på stedet)

Men han fikk:

1 kval, 1 konk, Ck, Cert, Bhk1, Bim

Grattis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det var valper, og det kan hende dommeren ikke var ferdig utdannet. Men dette var uansett dratt lenger enn åpen bedømming der dommeren forklarer valget sitt. Dette var mer sånn 'hva i huleste skal jeg gjøre' ??? nesten.

Men jo, det var ringsekretæren jeg reagerte mest på..

Det er ikke førte gangen jeg ser en ikke utdannet dommer beregne valgene sine på valp utifra publikum.

Men ringsekritæren skal holde seg nøytral samme hvor mye hun kjenner de inne i ringen.

Var det dommerendring på Dansk/Svensk til den dommeren som dømte veldig mange valper i dag? (ring 7??)

I så fall så kan jeg fortelle dere begge at det er litt mer måten hun er på enn at hun støtter seg på publikum. Damen har vært i hundeverdenen i mange mange mange mange år og kan mye om svært mange raser, at hun ikke kan 100% om alt stort og smått får så være - men vedkommede har en litt sånn "spille på publikum" stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bajazen min fikk ck og ble 3 beste hannhund! Veldig stolt av godgutten min : )

Her er kritikken hans:

Very typical male. Excellent type and size. Excellent head and lovely expression. Prefer better bite for him. Very strong and compact body. High set tail. A little bit straight angulation in front. Good angulation behind. Excellent coat. Lovely presentation

Også veldig fornøyd med at han oppførte seg bra med "ukjent" handler. Siden jeg er i Italia er det en venninne som stiller han for meg og dette var første utstillingen de var sammen :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det dommerendring på Dansk/Svensk til den dommeren som dømte veldig mange valper i dag? (ring 7??)

I så fall så kan jeg fortelle dere begge at det er litt mer måten hun er på enn at hun støtter seg på publikum. Damen har vært i hundeverdenen i mange mange mange mange år og kan mye om svært mange raser, at hun ikke kan 100% om alt stort og smått får så være - men vedkommede har en litt sånn "spille på publikum" stil.

Ja, det var dansk/svensk gårdshund valp i ring 7 :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det dommerendring på Dansk/Svensk til den dommeren som dømte veldig mange valper i dag? (ring 7??)

I så fall så kan jeg fortelle dere begge at det er litt mer måten hun er på enn at hun støtter seg på publikum. Damen har vært i hundeverdenen i mange mange mange mange år og kan mye om svært mange raser, at hun ikke kan 100% om alt stort og smått får så være - men vedkommede har en litt sånn "spille på publikum" stil.

Ååååå forresten... Noah ble BIR og BIG1 i dag han.

Gratulerer med Noah, så gøy :icon_redface:

Men forstod ikke helt innlegget ditt. Det er ment positivt til dommer, eller ..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...