Gå til innhold
Hundesonen.no

Slappe av på tur?


simira

Recommended Posts

Odin har vært rimelig stresset siden vi kom hjem fra England. Nå har han slått seg til ro hjemme, han leker og sløver sammen med valpen, gjemmer seg på fristedet sitt når Kovu blir for slitsom, og fungerer ellers som normalt. Men så snart vi skal gå tur, er han helstresset. Jeg vet det er en del løpetid i området, men det må da snart ha gått over?

Han trekker og snuser, og det er lite eller null kontakt. Når han ser andre hunder (som vi har et problem med i utgangspunktet) går stressnivå fra 10 til 100, og han spytter ut pølser, fiskekaker og ball. Dette er relativt korte turer i nærområdet som han er godt kjent med. Sånn det er nå har vi null forutsetning for å få trent passering, og det er igrunn ikke noe gøy å gå tur i det hele tatt.

Så, er det noen som har råd og tips for å få ham til å slappe av på tur? Det er såppas ille at kjemisk kastrering snart er neste forsøk på løsning... noe jeg helst vil unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvordan starter turen? Er han stresset før dere går ut? I såfall burde du få han til å roe seg ned før dere går ut døra, og når han er rolig går du ut døra først og han etter. Når dere er kommet ut be han sitte rolig ved foten din, og når han gir deg øyekontakt går dere videre.

Går han pent i bånd? Hvis ikke er det viktig å øve det hver gang dere går tur. Begynn turen med at han må gå fot i et kvarter. Trekker han i båndet så stopp og vent til båndet er slakt og han er ved foten din. Stå stille helt til han gir deg øyenkontakt å gå videre. Når han skjønner hva han skal gjøre så kan du legge til en kommando.Hvis han får lov å trekke lærer han at ved å gjøre det så kommer han fremover, og det er jo det han ønsker. Bruk masse gobiter i begynnelsen som han virkelig elsker.

Møter dere andre hunder er det viktig å korrigere han med en gang han fokuserer på den andre hunden, før stressnivået øker.

Da er det mye lettere å kontrollere han og få han til å fokusere på deg. Jeg hadde det samme problemet selv, men har trenet på denne måten å nå kan jeg gå med han i byen uten bånd :aww: Han vet hva jeg forventer, og hvis man er konsekvent i det man trener på kommer man langt. Jeg belønner Buddy med at han får snuse, tisse osv etter han har gått fot i et kvarter. Hunder er nyttedyr så de gjør det som lønner seg. :) Når han har snust og gjort ifra seg må han gå fot resten av turen. Jeg bruker også mye kløv når vi går tur da han blir en helt annen hund når vi tar den på. Da skal han jobbe og det elsker han. Når kløven er på er han max konsentrert hele turen, så det på Hundehviskeren og det funker! Jeg har prøvd mange av treningsmetodene hans og alle har fungert :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanskelig situasjon, siden ingen belønning er god nok når han er i det lune da.. Skjønner godt at du blir frustrert. Går du alene med han eller har du med begge samtidig?

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å ikke gått så mye, men rett og slett gått ut og trent ro. Begynn der det ikke passerer veldig mye folk. Du trenger ikke å kreve at han skal sitte eller ligge om det er vanskelig i starten, men bare krev at han er rolig. Sett deg ned på en benk, og sitt der til han har roet seg. Så kan du øke vanskelighetsgraden, først med å be han sitte, og så med å gå steder med litt mer folk og hunder som passerer. Du kan også øke og minke vanskeligheten ved mer eller mindre avstand til fortau eller vei der folk går.

Ro trening er nok det eneste som kan funke i starten når han er såpass gira. Prøv å luft han der det ikke er så mye folk, og tren ro på steder med mennesker og hunder. Du kan jo prøve å gi han godbiter når han er flink. Jeg kan tenke meg at hvis han har et høyt stress nivå så vil han ikke spise eller leke. Når han roer seg litt, vil han kanskje ha en godbit likevel. I tillegg bør du være veldig oppmerksom på å lese området dere er i. Hvis du skal gå med han, og du ser at det kommer noen med en hund, så kan du prøve å få kontakt med han et stykke bort fra veien de folkene kommer, lenge før de passerer. Kanskje blir han bedre på å holde kontakten. Prøv å snu han slik at han ikke ser de som går forbi, men at fokuset er på deg.

Forstår godt at dette er vanskelig og frustrerende, men jeg har tro på å begynne helt i det små. Det er sikkert vanskelig for han, og så mye nytt.

Jeg ville ikke krevd at han skal gå fot i et kvarter før belønning. Det kan jo ta motivasjonen bort fra hvem som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan starter turen? Er han stresset før dere går ut? I såfall burde du få han til å roe seg ned før dere går ut døra, og når han er rolig går du ut døra først og han etter. Når dere er kommet ut be han sitte rolig ved foten din, og når han gir deg øyekontakt går dere videre.

Går han pent i bånd? Hvis ikke er det viktig å øve det hver gang dere går tur.

Han er relativt avslappet hjemme, men blir såklart giret når vi skal gå tur. Det er overhodet ikke noe problem å få ham til å sitte eller ligge med kontakt før vi går ut døra. Men om jeg skal ha ham helt rolig, så må jeg be ham sitte så lenge at han går sin vei, tror jeg... og det kan ta en stund.

Han går pent i bånd når han ikke er spesielt stresset... er han stresset stopper jeg og venter til han er ved siden av meg og har kontakt. Er han stresset, så er han i andre enden av båndet så snart vi har begynt å gå igjen.

Begynn turen med at han må gå fot i et kvarter. Trekker han i båndet så stopp og vent til båndet er slakt og han er ved foten din. Stå stille helt til han gir deg øyenkontakt å gå videre. Når han skjønner hva han skal gjøre så kan du legge til en kommando.Hvis han får lov å trekke lærer han at ved å gjøre det så kommer han fremover, og det er jo det han ønsker. Bruk masse gobiter i begynnelsen som han virkelig elsker.

Fot i et kvarter? Lykke til... når han ikke tar godbiter i det hele tatt? Det sier seg selv at det funker dårlig å belønne med lek i en stress-situasjon. Ja, vi har brukt grunnleggende båndtrening på ham...

Møter dere andre hunder er det viktig å korrigere han med en gang han fokuserer på den andre hunden, før stressnivået øker.

Da er det mye lettere å kontrollere han og få han til å fokusere på deg. Jeg hadde det samme problemet selv, men har trenet på denne måten å nå kan jeg gå med han i byen uten bånd :aww: Han vet hva jeg forventer, og hvis man er konsekvent i det man trener på kommer man langt. Jeg belønner Buddy med at han får snuse, tisse osv etter han har gått fot i et kvarter. Hunder er nyttedyr så de gjør det som lønner seg. :) Når han har snust og gjort ifra seg må han gå fot resten av turen. Jeg bruker også mye kløv når vi går tur da han blir en helt annen hund når vi tar den på. Da skal han jobbe og det elsker han. Når kløven er på er han max konsentrert hele turen, så det på Hundehviskeren og det funker! Jeg har prøvd mange av treningsmetodene hans og alle har fungert :)

Lykke til!

Er han alt stresset på tur er det ingenting som kan få ham til å fokusere på meg når han ser en annen hund. Det er mulig han ville bli tilstrekkelig avledet hvis jeg la ham i bakken og holdt hodet hans vendt mot meg... Det er litt av problemet... På en god dag og på nok avstand går det, men det er sjelden man kan velge å møte hunder på 100m avstand.

Det er vel ikke bc i den blandingen din...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanskelig situasjon, siden ingen belønning er god nok når han er i det lune da.. Skjønner godt at du blir frustrert. Går du alene med han eller har du med begge samtidig?

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å ikke gått så mye, men rett og slett gått ut og trent ro. Begynn der det ikke passerer veldig mye folk. Du trenger ikke å kreve at han skal sitte eller ligge om det er vanskelig i starten, men bare krev at han er rolig. Sett deg ned på en benk, og sitt der til han har roet seg. Så kan du øke vanskelighetsgraden, først med å be han sitte, og så med å gå steder med litt mer folk og hunder som passerer. Du kan også øke og minke vanskeligheten ved mer eller mindre avstand til fortau eller vei der folk går.

Ro trening er nok det eneste som kan funke i starten når han er såpass gira. Prøv å luft han der det ikke er så mye folk, og tren ro på steder med mennesker og hunder. Du kan jo prøve å gi han godbiter når han er flink. Jeg kan tenke meg at hvis han har et høyt stress nivå så vil han ikke spise eller leke. Når han roer seg litt, vil han kanskje ha en godbit likevel. I tillegg bør du være veldig oppmerksom på å lese området dere er i. Hvis du skal gå med han, og du ser at det kommer noen med en hund, så kan du prøve å få kontakt med han et stykke bort fra veien de folkene kommer, lenge før de passerer. Kanskje blir han bedre på å holde kontakten. Prøv å snu han slik at han ikke ser de som går forbi, men at fokuset er på deg.

Forstår godt at dette er vanskelig og frustrerende, men jeg har tro på å begynne helt i det små. Det er sikkert vanskelig for han, og så mye nytt.

Jeg ville ikke krevd at han skal gå fot i et kvarter før belønning. Det kan jo ta motivasjonen bort fra hvem som helst...

Mye nytt? Det er ingenting annet enn Kovu som er nytt. Og nei, jeg går aldri med dem sammen. Ikke er det mye benker i området heller. :)

Det er sjelden noe problem å be ham sitte i en situasjon uten andre hunder (eller katter!), men han tar ikke godbiter om han er stresset. I dag var vi ca. et kvarter nede på grøntområdet, 4 mennesker innen 100m rekkevidde, ellers grønt og stille. Null fokus og null kontakt.

Vi har jo gjort alt det der, og det frustrerende er at ingenting er nytt. Han er 4 år gammel, og har gått pent i bånd og slappet av på tur før... Passeringstreningen har vi jo jobbet med leeeenge, men nå har han falt tilbake omtrent til å ille det har vært noen gang.

Er i kontakt med instruktør, og har treningsopplegg, men det er vanskelig når de vanlige metodene ikke virker. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, er det noen som har råd og tips for å få ham til å slappe av på tur? Det er såppas ille at kjemisk kastrering snart er neste forsøk på løsning... noe jeg helst vil unngå.

Har ingen quick fix annet enn å ta tiden til hjelp, og senke kravene. Jeg har en hannhund hjemme på 2,5 år og en valp på knapt 5 mndr. Og eldste oppfører seg nå ganske pubertal, som du beskriver 4-åringen din. Jeg for min del ser en klar sammenheng med valp i huset og endrete forhold hjemme. Eldste syns valpen er veldig stas og er tilbake i ungdommen selv, så konsekvensen av valpeanskaffelse er bare negativ for oss for øyeblikket, ikke han.

Jeg ville tatt eldste med til skogen og latt han løpe løs så ofte som mulig. Ellers ville jeg brukt sele og langline på starten av turen. Når han har fått utløp for en del energi og tissa og gjort fra seg kan du ta på bånd og øke kravene en periode. Kreve øyekontakt for å få gå og lukte på tisseflekker osv. Kjenner godt til godbiter som spyttes i hytt og pine og leker som er null interessante. Så bruk ressursene du vet han alltid vil ha, som å få lov til å gå fremover, få lov til å krysse gata, få lov til å lukte og kanskje til og med markere.

Jeg ville ikke sett så alvorlig på oppførselen hans med mindre dette er ting dere alltid har slitt med. Det er veldig vanlig at eldste endrer seg radikalt når det kommer valp i huset. Jeg hadde en hund jeg kunne stole 100% på, som var fullstendig uten problemområder. Nå er han tidvis døv og kan til og oppfører seg som en valp i spøkelsesalder innimellom. Prøver å gjøre det beste ut av det og kose meg med han på tross av utfordringene. Lp-treningen har jeg lagt på hylla ei stund og legger heller opp til å gjøre ting som han trives med og lykkes i. Legg bort ambisjonene ei stund er mitt tips!

Forøvrig ser jeg ingen negativ konsekvens av å prøve kjemisk kastrering. Men resultatet er ikke alltid sammenliknbart med kirusgisk kastrering. Det kommer an på innholdet i den kjemiske varianten. (den som er mest brukt inneholder et beroligende middel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja det er mye løpetid i området for tiden. Jeg merker det også. Det er veldig slitsomt å gå med hundene hver for seg. Det betyr dobbelt så mange turer for deg. Jeg prøvde litt av det i starten men har kommet til at jeg kan lære dem det dobbelte på kortere tid ved bare å trene hjemme og på kurs. Når vi er på tur koser vi oss. Da får hundene løpe fritt, enten i skogen eller i bakkene mellom lofthus bummen og disen grenda. Det er ingen ting som er bedre enn oppoverbakker for å slite ut hunder som løper fritt. Om det kommer andre hunder, og det ser man i god tid, da tar jeg eldstemann i bånd. Når jeg bare har kontroll på ham følger resten av flokken etter. Det er ikke så ofte vi treffer på andre hunder når de er ute å løper. Dere går jo også før folk er hjemme fra jobb og lufter hundene sine, så det burde ikke være så mang hunder i området da. Det blir fort en vane for dem hvor de får ha på båndet og hvor det må av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...