Gå til innhold
Hundesonen.no

Slappe av på tur?


simira

Recommended Posts

Odin har vært rimelig stresset siden vi kom hjem fra England. Nå har han slått seg til ro hjemme, han leker og sløver sammen med valpen, gjemmer seg på fristedet sitt når Kovu blir for slitsom, og fungerer ellers som normalt. Men så snart vi skal gå tur, er han helstresset. Jeg vet det er en del løpetid i området, men det må da snart ha gått over?

Han trekker og snuser, og det er lite eller null kontakt. Når han ser andre hunder (som vi har et problem med i utgangspunktet) går stressnivå fra 10 til 100, og han spytter ut pølser, fiskekaker og ball. Dette er relativt korte turer i nærområdet som han er godt kjent med. Sånn det er nå har vi null forutsetning for å få trent passering, og det er igrunn ikke noe gøy å gå tur i det hele tatt.

Så, er det noen som har råd og tips for å få ham til å slappe av på tur? Det er såppas ille at kjemisk kastrering snart er neste forsøk på løsning... noe jeg helst vil unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvordan starter turen? Er han stresset før dere går ut? I såfall burde du få han til å roe seg ned før dere går ut døra, og når han er rolig går du ut døra først og han etter. Når dere er kommet ut be han sitte rolig ved foten din, og når han gir deg øyekontakt går dere videre.

Går han pent i bånd? Hvis ikke er det viktig å øve det hver gang dere går tur. Begynn turen med at han må gå fot i et kvarter. Trekker han i båndet så stopp og vent til båndet er slakt og han er ved foten din. Stå stille helt til han gir deg øyenkontakt å gå videre. Når han skjønner hva han skal gjøre så kan du legge til en kommando.Hvis han får lov å trekke lærer han at ved å gjøre det så kommer han fremover, og det er jo det han ønsker. Bruk masse gobiter i begynnelsen som han virkelig elsker.

Møter dere andre hunder er det viktig å korrigere han med en gang han fokuserer på den andre hunden, før stressnivået øker.

Da er det mye lettere å kontrollere han og få han til å fokusere på deg. Jeg hadde det samme problemet selv, men har trenet på denne måten å nå kan jeg gå med han i byen uten bånd :aww: Han vet hva jeg forventer, og hvis man er konsekvent i det man trener på kommer man langt. Jeg belønner Buddy med at han får snuse, tisse osv etter han har gått fot i et kvarter. Hunder er nyttedyr så de gjør det som lønner seg. :) Når han har snust og gjort ifra seg må han gå fot resten av turen. Jeg bruker også mye kløv når vi går tur da han blir en helt annen hund når vi tar den på. Da skal han jobbe og det elsker han. Når kløven er på er han max konsentrert hele turen, så det på Hundehviskeren og det funker! Jeg har prøvd mange av treningsmetodene hans og alle har fungert :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanskelig situasjon, siden ingen belønning er god nok når han er i det lune da.. Skjønner godt at du blir frustrert. Går du alene med han eller har du med begge samtidig?

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å ikke gått så mye, men rett og slett gått ut og trent ro. Begynn der det ikke passerer veldig mye folk. Du trenger ikke å kreve at han skal sitte eller ligge om det er vanskelig i starten, men bare krev at han er rolig. Sett deg ned på en benk, og sitt der til han har roet seg. Så kan du øke vanskelighetsgraden, først med å be han sitte, og så med å gå steder med litt mer folk og hunder som passerer. Du kan også øke og minke vanskeligheten ved mer eller mindre avstand til fortau eller vei der folk går.

Ro trening er nok det eneste som kan funke i starten når han er såpass gira. Prøv å luft han der det ikke er så mye folk, og tren ro på steder med mennesker og hunder. Du kan jo prøve å gi han godbiter når han er flink. Jeg kan tenke meg at hvis han har et høyt stress nivå så vil han ikke spise eller leke. Når han roer seg litt, vil han kanskje ha en godbit likevel. I tillegg bør du være veldig oppmerksom på å lese området dere er i. Hvis du skal gå med han, og du ser at det kommer noen med en hund, så kan du prøve å få kontakt med han et stykke bort fra veien de folkene kommer, lenge før de passerer. Kanskje blir han bedre på å holde kontakten. Prøv å snu han slik at han ikke ser de som går forbi, men at fokuset er på deg.

Forstår godt at dette er vanskelig og frustrerende, men jeg har tro på å begynne helt i det små. Det er sikkert vanskelig for han, og så mye nytt.

Jeg ville ikke krevd at han skal gå fot i et kvarter før belønning. Det kan jo ta motivasjonen bort fra hvem som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan starter turen? Er han stresset før dere går ut? I såfall burde du få han til å roe seg ned før dere går ut døra, og når han er rolig går du ut døra først og han etter. Når dere er kommet ut be han sitte rolig ved foten din, og når han gir deg øyekontakt går dere videre.

Går han pent i bånd? Hvis ikke er det viktig å øve det hver gang dere går tur.

Han er relativt avslappet hjemme, men blir såklart giret når vi skal gå tur. Det er overhodet ikke noe problem å få ham til å sitte eller ligge med kontakt før vi går ut døra. Men om jeg skal ha ham helt rolig, så må jeg be ham sitte så lenge at han går sin vei, tror jeg... og det kan ta en stund.

Han går pent i bånd når han ikke er spesielt stresset... er han stresset stopper jeg og venter til han er ved siden av meg og har kontakt. Er han stresset, så er han i andre enden av båndet så snart vi har begynt å gå igjen.

Begynn turen med at han må gå fot i et kvarter. Trekker han i båndet så stopp og vent til båndet er slakt og han er ved foten din. Stå stille helt til han gir deg øyenkontakt å gå videre. Når han skjønner hva han skal gjøre så kan du legge til en kommando.Hvis han får lov å trekke lærer han at ved å gjøre det så kommer han fremover, og det er jo det han ønsker. Bruk masse gobiter i begynnelsen som han virkelig elsker.

Fot i et kvarter? Lykke til... når han ikke tar godbiter i det hele tatt? Det sier seg selv at det funker dårlig å belønne med lek i en stress-situasjon. Ja, vi har brukt grunnleggende båndtrening på ham...

Møter dere andre hunder er det viktig å korrigere han med en gang han fokuserer på den andre hunden, før stressnivået øker.

Da er det mye lettere å kontrollere han og få han til å fokusere på deg. Jeg hadde det samme problemet selv, men har trenet på denne måten å nå kan jeg gå med han i byen uten bånd :aww: Han vet hva jeg forventer, og hvis man er konsekvent i det man trener på kommer man langt. Jeg belønner Buddy med at han får snuse, tisse osv etter han har gått fot i et kvarter. Hunder er nyttedyr så de gjør det som lønner seg. :) Når han har snust og gjort ifra seg må han gå fot resten av turen. Jeg bruker også mye kløv når vi går tur da han blir en helt annen hund når vi tar den på. Da skal han jobbe og det elsker han. Når kløven er på er han max konsentrert hele turen, så det på Hundehviskeren og det funker! Jeg har prøvd mange av treningsmetodene hans og alle har fungert :)

Lykke til!

Er han alt stresset på tur er det ingenting som kan få ham til å fokusere på meg når han ser en annen hund. Det er mulig han ville bli tilstrekkelig avledet hvis jeg la ham i bakken og holdt hodet hans vendt mot meg... Det er litt av problemet... På en god dag og på nok avstand går det, men det er sjelden man kan velge å møte hunder på 100m avstand.

Det er vel ikke bc i den blandingen din...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanskelig situasjon, siden ingen belønning er god nok når han er i det lune da.. Skjønner godt at du blir frustrert. Går du alene med han eller har du med begge samtidig?

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å ikke gått så mye, men rett og slett gått ut og trent ro. Begynn der det ikke passerer veldig mye folk. Du trenger ikke å kreve at han skal sitte eller ligge om det er vanskelig i starten, men bare krev at han er rolig. Sett deg ned på en benk, og sitt der til han har roet seg. Så kan du øke vanskelighetsgraden, først med å be han sitte, og så med å gå steder med litt mer folk og hunder som passerer. Du kan også øke og minke vanskeligheten ved mer eller mindre avstand til fortau eller vei der folk går.

Ro trening er nok det eneste som kan funke i starten når han er såpass gira. Prøv å luft han der det ikke er så mye folk, og tren ro på steder med mennesker og hunder. Du kan jo prøve å gi han godbiter når han er flink. Jeg kan tenke meg at hvis han har et høyt stress nivå så vil han ikke spise eller leke. Når han roer seg litt, vil han kanskje ha en godbit likevel. I tillegg bør du være veldig oppmerksom på å lese området dere er i. Hvis du skal gå med han, og du ser at det kommer noen med en hund, så kan du prøve å få kontakt med han et stykke bort fra veien de folkene kommer, lenge før de passerer. Kanskje blir han bedre på å holde kontakten. Prøv å snu han slik at han ikke ser de som går forbi, men at fokuset er på deg.

Forstår godt at dette er vanskelig og frustrerende, men jeg har tro på å begynne helt i det små. Det er sikkert vanskelig for han, og så mye nytt.

Jeg ville ikke krevd at han skal gå fot i et kvarter før belønning. Det kan jo ta motivasjonen bort fra hvem som helst...

Mye nytt? Det er ingenting annet enn Kovu som er nytt. Og nei, jeg går aldri med dem sammen. Ikke er det mye benker i området heller. :)

Det er sjelden noe problem å be ham sitte i en situasjon uten andre hunder (eller katter!), men han tar ikke godbiter om han er stresset. I dag var vi ca. et kvarter nede på grøntområdet, 4 mennesker innen 100m rekkevidde, ellers grønt og stille. Null fokus og null kontakt.

Vi har jo gjort alt det der, og det frustrerende er at ingenting er nytt. Han er 4 år gammel, og har gått pent i bånd og slappet av på tur før... Passeringstreningen har vi jo jobbet med leeeenge, men nå har han falt tilbake omtrent til å ille det har vært noen gang.

Er i kontakt med instruktør, og har treningsopplegg, men det er vanskelig når de vanlige metodene ikke virker. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, er det noen som har råd og tips for å få ham til å slappe av på tur? Det er såppas ille at kjemisk kastrering snart er neste forsøk på løsning... noe jeg helst vil unngå.

Har ingen quick fix annet enn å ta tiden til hjelp, og senke kravene. Jeg har en hannhund hjemme på 2,5 år og en valp på knapt 5 mndr. Og eldste oppfører seg nå ganske pubertal, som du beskriver 4-åringen din. Jeg for min del ser en klar sammenheng med valp i huset og endrete forhold hjemme. Eldste syns valpen er veldig stas og er tilbake i ungdommen selv, så konsekvensen av valpeanskaffelse er bare negativ for oss for øyeblikket, ikke han.

Jeg ville tatt eldste med til skogen og latt han løpe løs så ofte som mulig. Ellers ville jeg brukt sele og langline på starten av turen. Når han har fått utløp for en del energi og tissa og gjort fra seg kan du ta på bånd og øke kravene en periode. Kreve øyekontakt for å få gå og lukte på tisseflekker osv. Kjenner godt til godbiter som spyttes i hytt og pine og leker som er null interessante. Så bruk ressursene du vet han alltid vil ha, som å få lov til å gå fremover, få lov til å krysse gata, få lov til å lukte og kanskje til og med markere.

Jeg ville ikke sett så alvorlig på oppførselen hans med mindre dette er ting dere alltid har slitt med. Det er veldig vanlig at eldste endrer seg radikalt når det kommer valp i huset. Jeg hadde en hund jeg kunne stole 100% på, som var fullstendig uten problemområder. Nå er han tidvis døv og kan til og oppfører seg som en valp i spøkelsesalder innimellom. Prøver å gjøre det beste ut av det og kose meg med han på tross av utfordringene. Lp-treningen har jeg lagt på hylla ei stund og legger heller opp til å gjøre ting som han trives med og lykkes i. Legg bort ambisjonene ei stund er mitt tips!

Forøvrig ser jeg ingen negativ konsekvens av å prøve kjemisk kastrering. Men resultatet er ikke alltid sammenliknbart med kirusgisk kastrering. Det kommer an på innholdet i den kjemiske varianten. (den som er mest brukt inneholder et beroligende middel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja det er mye løpetid i området for tiden. Jeg merker det også. Det er veldig slitsomt å gå med hundene hver for seg. Det betyr dobbelt så mange turer for deg. Jeg prøvde litt av det i starten men har kommet til at jeg kan lære dem det dobbelte på kortere tid ved bare å trene hjemme og på kurs. Når vi er på tur koser vi oss. Da får hundene løpe fritt, enten i skogen eller i bakkene mellom lofthus bummen og disen grenda. Det er ingen ting som er bedre enn oppoverbakker for å slite ut hunder som løper fritt. Om det kommer andre hunder, og det ser man i god tid, da tar jeg eldstemann i bånd. Når jeg bare har kontroll på ham følger resten av flokken etter. Det er ikke så ofte vi treffer på andre hunder når de er ute å løper. Dere går jo også før folk er hjemme fra jobb og lufter hundene sine, så det burde ikke være så mang hunder i området da. Det blir fort en vane for dem hvor de får ha på båndet og hvor det må av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tisser han når dere går ut da? isåfall har han vel et reelt behov for å gå på do. Å holde seg i mange timer er jo ubehagelig, selv om man fysisk sett klarer det.
    • Hjelp! Tempo har sovet hele natten fra dag 1, riktignok våknet noe tidlig, typ 06:30 ish. Men nå, nesten 4 måneder gammel, er han begynt å våkne noen ganger på natten i 4/5/6 tiden. Jeg er jo bekymret for at han er dårlig i magen, så jeg tar han ut. Frem til nå har han ikke vært dårlig i magen. Han sovner fint etter å ha vært ute, men det er jo irriterende når jeg vet at han kan holde seg til vi står opp. I ukedagene våkner vi stort sett klokken 7, i helgene kan han fint sove til 8-8:30.  Hørte på et foredrag fra Maren Teien at mange luftet valpen alt for lenge på natten og at det da ble en del av døgnrytmen deres. Burde jeg kanskje bare være hardere og ikke lufte han, holde ut "maset" til han sovner igjen? Noen ganger kan jeg klappe litt på han, også sover han videre, andre ganger er han mer våken.
    • https://www.nkk.no/om-nkk/statistikk/ Det ligger under "Dokumenter" på denne siden.
    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...