Gå til innhold
Hundesonen.no

Vårt akvarium

Argyr

Recommended Posts

Her kommer beboerne i vårt 180-liters akvarium. Vi kjøpte det med fisk og bakteriekultur, men uten lys og planter. :) Dessverre har de nok ikke blitt tatt så godt vare på, vannet var veldig skittent og to av fiskene ser syke ut. Vi tror det er sopp, og er ikke helt sikre på om vi skal gi dem en sjanse til å komme seg (nå som de har bedre kår) eller kjøpe soppmiddel først som sist? Vi har foretatt vannbytte, sørget for riktige vannverdier, kjøpt ny lysarmatur, plantet en del og hatt i røtter.

Gubben er den som kan sånt her i gården, jeg bare koser meg og tar bilder jeg. :)

Prøvde å ta noen bilder, men stua er så mørk at de ble med blitz og veldig rare.

De visste ikke helt hva de hadde, de som solgte det, men jeg har kikket gjennom diverse fiskebaser og prøvd å gjette meg frem. :)

Glassmalle?

IMG_1601.jpg

Dolkestikktetra?

IMG_1661.jpg

Kobberpansermalle

IMG_1628.jpg

Dårlig bilde, men viser fargen litt bedre:

IMG_1617.jpg

Sølvhai og gurami (marmor?)

IMG_1655.jpg

Dette er ihvertfall ikke en øreål, men jeg kommer ikke lenger enn at jeg synes den likner en goby.

IMG_1592.jpg

IMG_1613.jpg

Så har vi fire eller fem (tror vi) av disse her. Trodde det var ancistrus, men så fant jeg ut at det finnes flere som likner, så da vet jeg ikke. De har ikke samme mønster alle sammen. Det er to store (hunner vel?) og to eller tre mindre. Den ene har pigger, så det er vel en hann, ble jeg informert om.

IMG_1674.jpg

IMG_1675.jpg

IMG_1676.jpg

Sopp?

IMG_1667.jpg

IMG_1651.jpg

Må ha med dette også da (tatt før vi fylte opp helt med vann). :innocent:

IMG_1629.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo alltids forsøke å finne hva du har oppi der :innocent:

Glassmalle?

IMG_1601.jpg

Indisk glassmalle.

Dolkestikktetra?

IMG_1661.jpg

Dolkestikktetra.

Kobberpansermalle

IMG_1628.jpg

Dårlig bilde, men viser fargen litt bedre:

IMG_1617.jpg

Metallpansermalle.

Sølvhai og gurami (marmor?)

IMG_1655.jpg

Sølvhai og marmorgurami.

Dette er ihvertfall ikke en øreål, men jeg kommer ikke lenger enn at jeg synes den likner en goby.

IMG_1592.jpg

IMG_1613.jpg

Etter litt googling og research, fant jeg ut at det er en værål. :)

Så har vi fire eller fem (tror vi) av disse her. Trodde det var ancistrus, men så fant jeg ut at det finnes flere som likner, så da vet jeg ikke. De har ikke samme mønster alle sammen. Det er to store (hunner vel?) og to eller tre mindre. Den ene har pigger, så det er vel en hann, ble jeg informert om.

IMG_1674.jpg

IMG_1675.jpg

IMG_1676.jpg

Gibbiceps.

IMG_1667.jpg

Dette kan se ut som en Ancistrus sp. oppdrettsvariant.

IMG_1651.jpg

Bestemor har også hatt gibbiceps, og den hadde slike flekker, men de var ikke der hele tiden. Jeg tror det er normalt at gibbicepsen skifter litt farge, men sikker lurt å sjekke opp. :)

Jeg vil anbefale å lese om fiskene på sidene jeg har linket til. Der finner dere ut om de passer sammen mtp. vannverdier, temperatur, størrelse på karet og atferd. :)

Edit1: Rettet skrivefeil.

Edit2: Skrev inn ål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De flekkene er neppe sopp, da ville du sett en "sky" rundt dem. Jeg tror det enten er skader pga lav rang (ikke hatt nok steder å gjemme seg når det ikke har vært planter og røtter)/satt seg fast en plass. Nå når de får beitet på røtter og mange nok gjemmesteder vil nok flekkene bli borte :)

Lykke til med karet, si ifra om dere vil ha noen snegler som fargeklatter :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De flekkene er neppe sopp, da ville du sett en "sky" rundt dem. Jeg tror det enten er skader pga lav rang (ikke hatt nok steder å gjemme seg når det ikke har vært planter og røtter)/satt seg fast en plass. Nå når de får beitet på røtter og mange nok gjemmesteder vil nok flekkene bli borte :innocent:

Jeg tror kanskje flekkene kan ha noe med trivsel eller humør? For bestemor sin gibbiceps hadde ikke flekker hele tiden, de var bare der en liten stund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo alltids forsøke å finne hva du har oppi der :)

Bestemor har også hatt gibbiceps, og den hadde slike flekker, men de var ikke der hele tiden. Jeg tror det er normalt at gibbicepsen skifter litt farge, men sikker lurt å sjekke opp. :)

Jeg vil anbefale å lese om fiskene på sidene jeg har linket til. Der finner dere ut om de passer sammen mtp. vannverdier, temperatur, størrelse på karet og atferd. :)

Mange takk! Jeg hadde truffet rett på de fleste altså. :)

De flekkene er neppe sopp, da ville du sett en "sky" rundt dem. Jeg tror det enten er skader pga lav rang (ikke hatt nok steder å gjemme seg når det ikke har vært planter og røtter)/satt seg fast en plass. Nå når de får beitet på røtter og mange nok gjemmesteder vil nok flekkene bli borte :P

Lykke til med karet, si ifra om dere vil ha noen snegler som fargeklatter :P

Hmm... :innocent:

Snegler ja.. Det er gubben som bestemmer. Du får fortelle litt om dem som jeg kan videreformidle så får vi se. :P

Jeg tror kanskje flekkene kan ha noe med trivsel eller humør? For bestemor sin gibbiceps hadde ikke flekker hele tiden, de var bare der en liten stund. :)

Jeg har lest om mistrivselsflekker på gibbiceps, forundrer meg ikke om de mistrivdes der de var. Var forundret over hvor mange fisk som klarte å leve i det miljøet.

Den mindre fisken (en ancistrus TROR jeg) har noe som ser ut som huden går i oppløsning, er dette jeg mistenker er sopp. Men vi kan kanskje se det an, nå som de trives bedre? De skal liksom være så sky disse mallene, men mesteparten er fremme titt og ofte. De brukte et døgn på å komme tilsyne overhode da.

Kjøpte squash til dem i dag, er det noe annet "gøy" jeg kan gi dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk! Jeg hadde truffet rett på de fleste altså. :lol:

Ja, det hadde du! :lol: Ingen årsak, jeg liker å plage akvarister :icon_redface:

Jeg har lest om mistrivselsflekker på gibbiceps, forundrer meg ikke om de mistrivdes der de var. Var forundret over hvor mange fisk som klarte å leve i det miljøet.

Den mindre fisken (en ancistrus TROR jeg) har noe som ser ut som huden går i oppløsning, er dette jeg mistenker er sopp. Men vi kan kanskje se det an, nå som de trives bedre? De skal liksom være så sky disse mallene, men mesteparten er fremme titt og ofte. De brukte et døgn på å komme tilsyne overhode da.

Kjøpte squash til dem i dag, er det noe annet "gøy" jeg kan gi dem?

Jeg vil også anta at den mindre fisken er en ancistrus :lol:

Her er bilde av bestemor sin ancistrus sp. på ca. 7 cm. Den tror vi er en hunn, siden den (foreløpig) ikke har fått barter.

27534_100721122707_3.jpg

Som du ser har denne også flekker, og den har så vidt jeg vet ingen sykdom eller grunn til å mistrives. Vannverdiene passer dens behov og akvariumet er stort nok (som ikke var tilfelle for gibbicepsen hun hadde).

I tillegg til squash kan du gi agurk har jeg hørt. Mener jeg har hørt om salat og erter også, er sikkert bare å prøve seg frem! Hvis ikke grønnsakene synker, kan du stikke en t-skje i dem. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som nettopp har gjort det: hvordan legger du ut bilder? Må du publisere dem på nett før du kan bruke dem i et innlegg? Hvor finner jeg url'en til bildene mine?:S (Bruker mac) Jeg forsøkte å søke etter liknende spørsmål som allerede fantes, men fant ikke noe. Veldig fint akvarie forresten! Haddde lyst til å legge ut et av mitt, men jeg får det jo ikke til:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til squash kan du gi agurk har jeg hørt. Mener jeg har hørt om salat og erter også, er sikkert bare å prøve seg frem! Hvis ikke grønnsakene synker, kan du stikke en t-skje i dem. :icon_redface:

Jeg satte en gaffel i den squashen jeg hadde oppi. :cry: Er det noe som de IKKE skal ha?

Oppdaget i går at fisken ikke fikk luft til tross for godt oksygenert vann, og fant ut at det brått var masse nitritt i vannet. :lol: Etter tre vannbytter og tilsatt bakteriekultur ligger det på 0 - men skumle greier altså. Dumt å vaske filter for godt, gitt. :lol:

Du som nettopp har gjort det: hvordan legger du ut bilder? Må du publisere dem på nett før du kan bruke dem i et innlegg? Hvor finner jeg url'en til bildene mine?:S (Bruker mac) Jeg forsøkte å søke etter liknende spørsmål som allerede fantes, men fant ikke noe. Veldig fint akvarie forresten! Haddde lyst til å legge ut et av mitt, men jeg får det jo ikke til:P

Jeg laster opp mine bilder til photobucket. Det går an å laste opp bilder på forumet her også, du finner sikkert ut av det hvis du søker rundt eller leser under spørsmål og tilbakemeldinger. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...