Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan definerer man forskjellige ting


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Altså, jeg undres av og til på hvordan man tolker definisjoner rundt omrking. Jeg blir stadig forvirret og tenker at av og til at "det der er villedende reklame" - men så kommer jeg på at det kanskje rett og slett er det at vi definerer ting forskjellig.

Eksempel 1

Kan man definere en hund som er øyenlyst med katarakt som "øyenlyst u.a." dersom katarakten ikke er arvelig?

Eksempel 2

Kan en hund av brukshundrase som helt mangler jaktlyst, kamp- og lekelyst defineres som en hund med gode bruksegenskaper?

Jeg har jo min klare oppfatning av hva jeg legger i ordet "uten anmerkning" - og jeg vet også godt hvilke egenskaper jeg mener definerer en god brukshund - men er det sånn at det ikke er noen felles oppfatning av sånne ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel 1

Kan man definere en hund som er øyenlyst med katarakt som "øyenlyst u.a." dersom katarakten ikke er arvelig?

Det er så vidt jeg veit den autoriserte øyelyseren som avgjør om det er en anmerkning eller ikke, og h*n må jo ha vært full om bikkja har katarakt og det ikke anmerkes..

Eksempel 2

Kan en hund av brukshundrase som helt mangler jaktlyst, kamp- og lekelyst defineres som en hund med gode bruksegenskaper?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er så vidt jeg veit den autoriserte øyelyseren som avgjør om det er en anmerkning eller ikke, og h*n må jo ha vært full om bikkja har katarakt og det ikke anmerkes..

Hunden har en offentlig diagnose den, og det står at den har katarakt - men det er anmerket at det ikke er arvelig katarakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, men for å kverulere med eksempel 2, så vil jeg jo si at det er raseavhengig. Til å være berner synes jeg at jeg har en ganske så brukandes berner, og innen jeg har valper fra henne å selge håper jeg at jeg kan slå i bordet med litt bevis på det også (jakte LP-opprykk, jakte LP-opprykk... Og litt sånn... :icon_redface: ).

Nei, hun er ingen brukshund slik bruksfolket definerer brukshund - men egenskaper er arvelige, og hun er en berner som har "mer" enn mange andre bernere jeg kjenner. Ikke at jeg tror noen vil velge valp fra henne på grunn av det, men jeg synes det er fint å kunne vise at hun samsvarer med påstanden om rasen som anvendelig og allsidig - og jeg synes det er fornuftig å "advare" valpekjøpere om at det slettes ikke er en hund som trives med kun sofaslækking og spaserturer på fortauet. Mange bernere er daue i forhold til X'en, og om hennes valper blir som henne kan noen få seg en overraskelse. Jeg vet jeg har blitt overrasket over bruksberneren min, det er hun som pusher meg, ikke motsatt...

Men det er vel ingen hemmelighet at oppdrettere skriver det de vil og dreier sannheten slik de vil - av og til. Jeg har da lest om valper som selges etter premierte foreldredyr, så sjekker du på DogWeb (og Hunddata, for å være grei), og ser at far har fått en blå og mor har fått en gul. Men for all del, de har jo fått en premiering på utstilling :icon_redface:

"Hele kullet er frirøntget" er også en setning som kan bety mye forskjellig. I min definisjon betyr det at alle i kullet er røntget, og har fått A/B både fram og bak, bare bak om det ikke er snakk om berner. Mens for mange betyr det at de som faktisk er røntget, er fri. Selv om fem søsken tasser rundt med ukjent status.

Så nei, jeg tror ikke det finnes noen felles oppfatning av noe som helst, verken helse, mentalitet, eksteriør. Eller hva avl er, for den saks skyld, når jeg ser hjemmesider som presenterer valpeplaner, og det står at de ikke venter kull i nærmeste framtidi fordi de ikke har tispe. Og de har aldri hatt valper, fordi de bare har hatt hannhunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg skjønner hva du mener, men for å kverulere med eksempel 2, så vil jeg jo si at det er raseavhengig. Til å være berner synes jeg at jeg har en ganske så brukandes berner, og innen jeg har valper fra henne å selge håper jeg at jeg kan slå i bordet med litt bevis på det også (jakte LP-opprykk, jakte LP-opprykk... Og litt sånn... :icon_redface: ).

Nei, hun er ingen brukshund slik bruksfolket definerer brukshund - men egenskaper er arvelige, og hun er en berner som har "mer" enn mange andre bernere jeg kjenner. Ikke at jeg tror noen vil velge valp fra henne på grunn av det, men jeg synes det er fint å kunne vise at hun samsvarer med påstanden om rasen som anvendelig og allsidig - og jeg synes det er fornuftig å "advare" valpekjøpere om at det slettes ikke er en hund som trives med kun sofaslækking og spaserturer på fortauet. Mange bernere er daue i forhold til X'en, og om hennes valper blir som henne kan noen få seg en overraskelse. Jeg vet jeg har blitt overrasket over bruksberneren min, det er hun som pusher meg, ikke motsatt...

Jeg skjønner hva du sier liksom, og javisst er det forskjell på raser. Men la meg snu det litt da - ville du sagt at en BC eller belger som er som Emma var en hund med gode bruksegenskaper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du sier liksom, og javisst er det forskjell på raser. Men la meg snu det litt da - ville du sagt at en BC eller belger som er som Emma var en hund med gode bruksegenskaper?

Mener du Emma som 2ne hadde? Eller mener du X'en?

Emma kjenner jeg ikke utover 2nes beskrivelser, men X'en har i hvert fall ikke de nødvendige egenskapene for å nå langt i bruks, slik jeg ser det og ut fra hva jeg har lært og oppfattet så langt.

Jeg kjenner verken bc eller belger som rase veldig godt - men jeg ville forventet betydelig mer av det meste om jeg kjøpte meg bc eller belger, ja.

OT: Men for X'ens tilfelle vet jeg at hun ville nådd betydelig lengre med en annen eier enn meg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Mener du Emma som 2ne hadde? Eller mener du X'en?

Emma kjenner jeg ikke utover 2nes beskrivelser, men X'en har i hvert fall ikke de nødvendige egenskapene for å nå langt i bruks, slik jeg ser det og ut fra hva jeg har lært og oppfattet så langt.

Jeg kjenner verken bc eller belger som rase veldig godt - men jeg ville forventet betydelig mer av det meste om jeg kjøpte meg bc eller belger, ja.

OT: Men for X'ens tilfelle vet jeg at hun ville nådd betydelig lengre med en annen eier enn meg :icon_redface:

Jeg blander navn, jeg leste quoten og gikk for det navnet - jeg mente selvsagt X'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg undres av og til på hvordan man tolker definisjoner rundt omrking. Jeg blir stadig forvirret og tenker at av og til at "det der er villedende reklame" - men så kommer jeg på at det kanskje rett og slett er det at vi definerer ting forskjellig.

Eksempel 1

Kan man definere en hund som er øyenlyst med katarakt som "øyenlyst u.a." dersom katarakten ikke er arvelig?

Nei. Anmerkning er anmerkning, uansett om den er arvelig eller ikke.

Eksempel 2

Kan en hund av brukshundrase som helt mangler jaktlyst, kamp- og lekelyst defineres som en hund med gode bruksegenskaper?

Nei. Uansett rase. Mangler den det som skal til for å kunne trenes og nå litt mer enn å kanskje karre seg ut av klasse 1 / D, så har den ikke gode bruksegenskaper i mine øyne.

Men folk legger nok forskjellig i ordene ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har en offentlig diagnose den, og det står at den har katarakt - men det er anmerket at det ikke er arvelig katarakt.

På Dogweb? Kan jo være at det er en av de sjeldne katarakt-tilfellene etter sykdom da? Men det pleier å stå ikke medfødt på utviklingskatarakt, og utviklingskatarakt er så vidt meg bekjent arvelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Øyenlysing.1:

Vet.om.2.belgere.som.er.øyenlyst.6.år.gamle.med.såkalt.alderdomskatarakt.

Litt.tidlig.for.denslags,tror.ikke.det.hadde.gått.i.Norge.(disse.er.sjekket.i.Sverige).

Uansett:.Begge.to.har.nedarvet.katarakt.til.avkom,påvist.i.ung.alder.

Bevis.nok.for.meg.i.alle.fall,at.det.er.en.arvelig.katarakt.på.fedrene,ikke.av.den.senile.typen.

Øyenlysing.2:

Jeg.er.deleier.i.en.tispe.som.VAR-øyenlyst.med.y-sømskatarakt-09,så.ble.hun.lyst.om-2010,og.kom.da.ut.fri.

Så..pr.i.dag.har.hun.ikke.katarakt.(Y-søm).

Så.får.vi.se.hva.vet'en.sier.neste.år.Da.blir.det."selveste".Ellen.Bjerkås.som.skal.konkludere.

Men.ut.fra.hva.siste,og.mest.erfarne.vet.sa,var.det.ikke.katarakt,så.det.er.det.vi.forholder.oss.til.nå.

Prikk.er.det,men.om.det.er.pigmentflekk.eller.begynnende.Y-søm.vet.vi.altså.ikke.

Bruksegenskaper:

Jeg.vet.i.alle.fall.om.hunder.fra.bruks-linjer.og.hunder.fra.mer.bruks-vennlige.linjer.enn.gjennomsnittet,som.til.tross.for.

egne.manglende.egenskaper.nedarver.større.del.bruksegenskaper.til.avkommene.enn."normalt".

Hunden.KAN.kanskje.ha.vokst.opp.i.kennel.og.ikke.vært.stimulert,den.kan.ha.vært.utsatt.for.noe.traumatisk..eller.hva.vet.jeg.

Men.den.kan.fremdeles.inneha.arveegenskaper.med.mer.anlegg.for.brukshundarbeid.

Det.kan.den.kun.bevise.gjennom.avkommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyenlysing.1:

Vet.om.2.belgere.som.er.øyenlyst.6.år.gamle.med.såkalt.alderdomskatarakt.

Litt.tidlig.for.denslags,tror.ikke.det.hadde.gått.i.Norge.(disse.er.sjekket.i.Sverige).

Uansett:.Begge.to.har.nedarvet.katarakt.til.avkom,påvist.i.ung.alder.

Bevis.nok.for.meg.i.alle.fall,at.det.er.en.arvelig.katarakt.på.fedrene,ikke.av.den.senile.typen.

All katarakt som ikke er medfødt eller resultat av skade/sykdom, er utviklingskatarakt. Juvinil katarakt er utviklingskatarakt som kommer før hunden er året, senil katarakt er utvilkingskatarakt som kommer når hunden er gammel, men stort sett så er nesten alltid katarakt utviklingskatarakt :)

Øyenlysing.2:

Jeg.er.deleier.i.en.tispe.som.VAR-øyenlyst.med.y-sømskatarakt-09,så.ble.hun.lyst.om-2010,og.kom.da.ut.fri.

Så..pr.i.dag.har.hun.ikke.katarakt.(Y-søm).

Så.får.vi.se.hva.vet'en.sier.neste.år.Da.blir.det."selveste".Ellen.Bjerkås.som.skal.konkludere.

Men.ut.fra.hva.siste,og.mest.erfarne.vet.sa,var.det.ikke.katarakt,så.det.er.det.vi.forholder.oss.til.nå.

Prikk.er.det,men.om.det.er.pigmentflekk.eller.begynnende.Y-søm.vet.vi.altså.ikke.

Så vidt jeg husker, var hun øyelyst mistenkt første gangen, og "frikjent" andre gangen. Hadde hun hatt en "rein" kataraktdiagnose første gangen, og ikke bare mistenkt, så kunne ingen andre enn Ellen Bjerkås frilyst henne. Men broren hennes har og anmerkning på øyet, har han ikke? Mistenkt y-søms-katarakt han også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Året".er.litt.tidlig,juvenil.katarakt.i.motsetning.til.senil.katarakt.betyr.at.den.kommer.i.ung.alder,men.ikke.definert.innen.1.års.alder.

Ja,begge.har./hadde.mistenkt.

"Noe".er.det,men.jeg.vil.gjerne.ha.Bjerkås.sin.versjon.før.jeg.konkluderer.

Har.hatt.pigmentflekker.på.et.par.svarte.før.som.ikke.har.vært.noe

(Bente-Kim+Delta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg undres av og til på hvordan man tolker definisjoner rundt omrking. Jeg blir stadig forvirret og tenker at av og til at "det der er villedende reklame" - men så kommer jeg på at det kanskje rett og slett er det at vi definerer ting forskjellig.

Hovedgreia med en definisjon er at den er allmen,presis og forståelig for alle. Om den er gjenstand for tolkning og synsing, så er det ingen definisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksegenskaper:

Jeg.vet.i.alle.fall.om.hunder.fra.bruks-linjer.og.hunder.fra.mer.bruks-vennlige.linjer.enn.gjennomsnittet,som.til.tross.for.

egne.manglende.egenskaper.nedarver.større.del.bruksegenskaper.til.avkommene.enn."normalt".

Hunden.KAN.kanskje.ha.vokst.opp.i.kennel.og.ikke.vært.stimulert,den.kan.ha.vært.utsatt.for.noe.traumatisk..eller.hva.vet.jeg.

Men.den.kan.fremdeles.inneha.arveegenskaper.med.mer.anlegg.for.brukshundarbeid.

Det.kan.den.kun.bevise.gjennom.avkommene.

Jeg er enig med Nangijala. Mange av "lystene" er selvfølgelig genetisk, men vel så viktig er nok stimuleringen hunden får i ung alder. En hund som genetisk sett har "mindre" lyster enn andre kan godt stimuleres til å få sterkere lyster.

Var i et foredrag med Runar Næss hvor temaet var valpeutvikling. Han mener at man kan forsterke de genetiske egenskapene ved å stimulere dem i ung alder og vice versa. En ting er jo hva hunden er genetisk disponert for og noe annet er hva den viser. Næss vektet faktisk genetiske egenskaper og pregning med 50% noe som viser hvor viktig pregningsfasen i valpeperioden er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Året".er.litt.tidlig,juvenil.katarakt.i.motsetning.til.senil.katarakt.betyr.at.den.kommer.i.ung.alder,men.ikke.definert.innen.1.års.alder.

Ja, beklager, skreiv feil der. Juvenil katarakt kalles "ungdomskatarakt" og oppdages når hunden er rundt 1-2 år.

Ja,begge.har./hadde.mistenkt.

"Noe".er.det,men.jeg.vil.gjerne.ha.Bjerkås.sin.versjon.før.jeg.konkluderer.

Har.hatt.pigmentflekker.på.et.par.svarte.før.som.ikke.har.vært.noe

(Bente-Kim+Delta).

Delta er onkelen til Dina, han? Hvor gamle var de to når det ble oppdaget da? Og hvor gamle var de den siste gangen de ble sjekka? Utviklet det seg til noe mer enn bare flekker?

Interessant for meg å tenke på, i kullet Dina er født i er det jo 3 stk med katarakt nå, og en med keratitt, hvor av de to siste er den ene ikke øyelyst i det hele tatt, og den andre ble øyelyst i 2006.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...