Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund, skole OG jobb


pippin

Recommended Posts

Tja spørs jo hvor mye skole da og hva slags jobb.

Men om man har et par forelesninger her og der, så kan man jo bare møte opp på de, og da å gjøre oppgavene hjemme selv (med hunden) istedenfor å gå på gruppetimene. Da må man være dedikert og ryddig og motivert da bl.a. bare :wub:

Og så jobben da.. hvis du snakker om studiejobb, så pleier det å være et par kvelder i uken eller helgen. Og hunden har jo liksom ikke noe imot om du er litt borte hver dag, og ikke sammen den hele helgen... den vet jo ikke hva helg er.

Jeg vet ikke hva du tenkte da, for hvis du mener full skole (som skal tilsvare 8t hver dag) pluss å jobbe omtrent hver ettermiddag, så hadde jeg nok ikke skaffet meg hund. Selv ikke om jeg kunne hatt med meg hunden på jobb, med mindre jeg da var instruktør på treninger, da kunne man jo hatt med hunden sin.

Men igjen, jeg tror ikke at jeg selv hadde klart å gå skole pluss jobbe masse. Er man student, så skal det være tilsvarende 8t som sagt, og da blir det ikke mye tid til jobb, og det beste er jo å ha en jobb i helgene, og kanskje en kveld i uken. Evt. annenhver uke jobb i helgen, og ukedager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på skole og jobbet i 3 år, og har hatt hund i 2 år. Jeg har ordnet det slik at jeg som regel jobber de dagene jeg ikke har undervisning eller de dagene jeg har veldig korte skoledager. Da får jeg tid til hunden enten før eller etter jeg skal på jobb eller skole. Noen ganger hender det at jeg må rett på jobb etter skolen, men da passer jeg på at enten samboeren min er hjemme eller så passer foreldrene mine han.

Det er fult mulig å kombinere hund, skole og jobb, men man må være villig til å bruke den tiden man har ledig på hunden. Noe som fører til at man til tider går glipp av andre ting, men så lenge man syns det å ha hund er vært det er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på skole og jobbet i 3 år, og har hatt hund i 2 år. Jeg har ordnet det slik at jeg som regel jobber de dagene jeg ikke har undervisning eller de dagene jeg har veldig korte skoledager. Da får jeg tid til hunden enten før eller etter jeg skal på jobb eller skole. Noen ganger hender det at jeg må rett på jobb etter skolen, men da passer jeg på at enten samboeren min er hjemme eller så passer foreldrene mine han.

Det er fult mulig å kombinere hund, skole og jobb, men man må være villig til å bruke den tiden man har ledig på hunden. Noe som fører til at man til tider går glipp av andre ting, men så lenge man syns det å ha hund er vært det er det ikke noe problem.

Ok, men hva skjer om man ikke har verken samboer, eller foreldre i nær omkrets. Altså ingen andre som kan passe hunden?

Og hvor mye studerer du? Og hvor mye jobber du? Jeg føler liksom at det er litt vesentlig i forhold til om det er mulig eller ikke.

Her er et eksempel.

Si f.eks. 100% studie (ca. 8t hver dag, hvorav kanskje 3t kan være hjemme) pluss 50% jobb (8t annenhverdag f.eks.)

Mandag - 3t skole (8-11) + 8t jobb (15-22) da har man 4t fritid den dagen, og nesten alt bør jo gå på hunden

Tirsdag - 5t skole (9-14) dag hvor man kan lufte hunden, og gjøre noe annet

Onsdag - 5t skole (8-13) + 5t jobb (17-22) 4t immellom der også.

Torsdag - 7t skole (8-15) + 3t jobb (19-22) 4t immellom

Fredag - 5t skole (9-14) samme som tirsdag

Lørdag - 8t jobb litt likt tirsdag

Søndag - Første fridagen

Også husk at det skal stappes inn 3x5t med hjemmelesing, hvor!?

Det sier seg selv at det blir utrolig hektisk, og veldig slitsomt. Og da vil man tjene rundt 7tusen i mnd. Meeen så må du faktisk skaffe deg en jobb som kan tilrettelegge arbeidstiden sååå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på universitetsstudie og jobbet samtidig, og også hatt hund. Jeg gikk på fulltidsstudie, og jobbet dermed ikke fulltid- det hadde jeg aldri orket, selv uten hund. Tross alt er det mye pensum som skal læres og jobbes med, selv om det kanskje ikke er så mange timer på skolen. Men deltid har jeg jobbet samtidig, en til to dager i uken og tre helger i mnd var det på det travleste. Ukedagene droppet jeg enten forelesning, hvis jeg begynte tidlig på jobb, begynte jeg senere på jobb var jeg gjerne på skolen, og gikk en laang og god tur med hundene mellom skole og jobb. I helgene var det jo ikke noe problem ... Men jeg har hatt som regel at jeg ikke er borte mer enn en drøy arbeidsdag til sammen i løpet av dagen. I tillegg har jeg bodd i kollektiv, og selv om de ikke gikk tur med hundene, luftet de og lignende, så hadde de gjerne selskap hjemme ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber tre ettermiddager/kvelder i uken (hhv 6+4+4t), og annenhver helg(8t), pluss at jeg nå starter andre året på bachelorgraden min og venter valp om tre uker. Planen når valpis kommer er å følge undervisningen på nett en stund, og så etterhvert ta han med og la han ligge i bilen (i den perioden det hverken er for varmt eller kaldt). Vi har korte dager og lange pauser denne første skoleblokka, så det blir ikke noe problem, får masse tid til aktivisering og trening. Han får være med på jobb, og ellers har jeg finfin valpepasser til han :wub: Jeg er fast bestemt på at det ene ikke går på bekostning av det andre, og det tror jeg skal gå bra. :wub:

Sånn sett er det nok enklere å være student enn feks. videregående eller ungdomsskoleelev, for der har man ikke mulighet til å bestemme oppmøte selv, med mindre man ønsker skyhøyt fravær.

EDIT: Kvikklunsj: En hund dør ikke om den ikke får fire timer aktivitet hver dag, det er vel få studenter som jobber så mye som 8 timer annenhver da (mulig det er feil, sagt ut fra erfering med de studentene jeg vet av som jobber), de fleste har kanskje mer fleksible skoledager? Jeg vet riktignok veldig lite om andre studieretninger, men vil tro det ikke bare er min studieretning som har få fag der oppmøte er 100% obligatorisk.

Ja - det blir hektisk, og man må finne ut om det lar seg gjøre før man skaffer seg hund eller søker jobb/skole. Jeg hadde ikke sagt ja til valp nå, om jeg ikke visste at det ville gå greit å få tid til alt sammen.

EDIT2: La til ant. timer jobbing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe stress, men man må ha selvdisiplin av stål. Man må prioritere bort en del ting som å loke på pc, se på tv eller gjøre andre lite konstruktive ting, og prioritere trening av hund.

En venninne av meg har fulltid skole, fulltid jobb og hund. Og det går helt fint.

Apropos, nå er det off til første skoledag for min del.... æsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men hva skjer om man ikke har verken samboer, eller foreldre i nær omkrets. Altså ingen andre som kan passe hunden?

Og hvor mye studerer du? Og hvor mye jobber du? Jeg føler liksom at det er litt vesentlig i forhold til om det er mulig eller ikke.

Her er et eksempel.

Si f.eks. 100% studie (ca. 8t hver dag, hvorav kanskje 3t kan være hjemme) pluss 50% jobb (8t annenhverdag f.eks.)

Mandag - 3t skole (8-11) + 8t jobb (15-22) da har man 4t fritid den dagen, og nesten alt bør jo gå på hunden

Tirsdag - 5t skole (9-14) dag hvor man kan lufte hunden, og gjøre noe annet

Onsdag - 5t skole (8-13) + 5t jobb (17-22) 4t immellom der også.

Torsdag - 7t skole (8-15) + 3t jobb (19-22) 4t immellom

Fredag - 5t skole (9-14) samme som tirsdag

Lørdag - 8t jobb litt likt tirsdag

Søndag - Første fridagen

Også husk at det skal stappes inn 3x5t med hjemmelesing, hvor!?

Det sier seg selv at det blir utrolig hektisk, og veldig slitsomt. Og da vil man tjene rundt 7tusen i mnd. Meeen så må du faktisk skaffe deg en jobb som kan tilrettelegge arbeidstiden sååå bra!

For min del gjelder det 100% studie på høyskole. Det er svært sjelden jeg har hatt 8 timer skoledager, og de dagene jeg har hatt det har jeg ikke jobbet. Jeg er inne på mitt fjerde år nå, og jeg har heller aldri opplevd å ha fulle uker. På det meste har jeg hatt undervisning 3 dager i uken.

Jeg har som regel studert 3 dager i uken og jobbet 3 dager i uken. Som deltidsansatt er det sjeldent jeg jobber 8 timer om gangen. Det skjer som regel en lørdag nå og da, men svært sjelden da også. På hverdagen jobber jeg som regle 4-5 timer. For min del er jeg nødt til å jobbe ved siden av studiene for å få det til å gå rundt økonomisk. 6300 kr i studielån kommer man ikke langt med.

Jeg er kanskje heldig som har korte dager/uker på skolen og får tilpasset jobbingen etter ukeplanen min, men jeg tror hvis man sier i fra når man søker jobb at man er student så er de fleste arbeidsplasser imøtekommende når det gjelder å tilrettelegge arbeidstiden.

Lesing tar man innimellom alt det andre :lol: Man må selv vurdere om man klarer jobb, skole og hund og samtidig har tid til å lese så mye som man trenger for å klare studiene. Nå er det individuelt hvor mye man trenger å lese på egenhånd, så man må rett og slett se det an.

Når det gjelder samboer og foreldre, så må man ta dette med i betraktningen når man vurderer å skaffe seg hund. Man må ha en løsning klar hvis de skulle dukke opp dager hvor man må både på skole og jobb.

For min del funker denne løsningen ganske bra, men det er ikke derimot sagt at det fungerer for alle andre.

(Litt rotete innlegg, siden jeg egentlig driver med innleveringsoppgave :()

Edit: Som MarieR skriver så er man mer fleksibel når man er student da det er få fag det er oppmøte plikt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på skole hadde jeg 4-5dager i uken hvor jeg måtte møte opp, greit, det er ikke obligatorisk mye av det, men nødvendig for å få med seg stoffet, og det kommer jo helt an på vanskelighetsgrad, selvdisiplin osv osv.

Det er faktisk meningen at man skal bruke fulltid på studiet, altså 8t hver dag. Selvom det ikke er så mye undervisning. Men som sagt kan man gjøre mye hjemme, og derfor har jeg skrevet 3-7t på skolen, da det var ca. sånn timeplan jeg hadde.

En hund trenger vel ihvertfall 2t aktivisering om dagen, ca. halvtime om morgen, time på dagen og halvtime på kvelden.

Men en hund dør ikke selvom om den kun får en tissetur to ganger daglig og ingenting mer, derimot tviler jeg på at den trives :blink:

Nå skriver da det jeg syntes en hund bør ha av tur, men jeg syntes ikke den bør trenge å være hjemme alene mer enn 8t per dag.

Dette skriver jeg opp fordi det er ikke bare bare, selvom det er mulig. Men før man bestemmer seg for at man skal gjøre det, så må man tenke grundig igjennom. Men er ønsket så høyt, så får man det til.

Jeg klarte det fint! Jeg studerte da som sagt 3-7t på skolen, pluss lesing hjemme, og jobbing i helgen.

Oppsummering: jeg vil bare vise frem at det er et stort ansvar og det er ikke lett, men mulig å gjennomføre, dog skal man være motivert og vite hva man kommer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund trenger vel ihvertfall 2t aktivisering om dagen, ca. halvtime om morgen, time på dagen og halvtime på kvelden.

Men en hund dør ikke selvom om den kun får en tissetur to ganger daglig og ingenting mer, derimot tviler jeg på at den trives :blink:

Nå skriver da det jeg syntes en hund bør ha av tur, men jeg syntes ikke den bør trenge å være hjemme alene mer enn 8t per dag.

Jeg tror jeg må slutte med hund jeg da a010.gif mange andre enn meg også tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund trenger vel ihvertfall 2t aktivisering om dagen, ca. halvtime om morgen, time på dagen og halvtime på kvelden.

Men en hund dør ikke selvom om den kun får en tissetur to ganger daglig og ingenting mer, derimot tviler jeg på at den trives :blink:

Nå skriver da det jeg syntes en hund bør ha av tur, men jeg syntes ikke den bør trenge å være hjemme alene mer enn 8t per dag.

Jeg tror jeg må slutte med hund jeg da a010.gif mange andre enn meg også tror jeg...

Jeg å... og jeg går hjemme til og med. a010.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg å... og jeg går hjemme til og med. a010.gif

Nå må dere virkelig forklare hvordan dere ikke klarer det?

En morgen tur og kveldstur er jo vanlig, på ca. 10-30min. Og så en litt lengre tur på dagen, pluss litt kosing eller annen aktivisering?

Nå antar jeg at dere har mistforstått komplett, for jeg skjønner ingenting.. står det 20t? HEEH?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Fordi de aller fleste har 8 timers arbeidsdag - så skal de gjerne komme seg til og fra jobb også. Nå jobber ikke jeg åtte timer hver dag da, men det hender. Det hender faktisk at de må være hjemme alene på kveldene litt også :blink:

Ikke går jeg en halvtimes tissetur på morran heller - da får de gjøre det de skal, og det samme på kvelden. Det er ikke sikkert at de får en times tur på ettermiddagen engang! a070.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere virkelig forklare hvordan dere ikke klarer det?

morgen før frokos: ut i hagen og tisse.

morgen tur på litt over en time, innbakt her er trening

slutt for dagen

kveld ut i hagen å tisse.

Ellers på dagen er det kos, og slikt selvfølgelig. Du sa bare aktivisering og tur. Ergo kan hverken LinKr og jeg ha hund...

En hund trenger vel ihvertfall 2t aktivisering om dagen, ca. halvtime om morgen, time på dagen og halvtime på kvelden.

Men en hund dør ikke selvom om den kun får en tissetur to ganger daglig og ingenting mer, derimot tviler jeg på at den trives :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får ikke to timer ren aktivisering til dagen. Nå både jobber og studerer jeg, og har gjort det i varierende grad de siste 6 åra. Da jeg jobbet på kennelen så jobbet jeg ofte 12 timersdager, og leste selv, så da var bikkja med på jobb. Da jeg jobbet nattevakt så hadde jeg med hunden, samme da jeg jobbet som ped. assistent og avløser. Da jeg jobbet som personlig assistent var valpen med, men de andre var hjemme. På skolen har jeg aldri hatt med hund (uio er ikke så hundevennlige). Nå har jeg akkurat begynt å jobbe igjen, samtidig som jeg studerer (leser selv).

Mine er løse ute om morgenen når jeg forer hest og høns 10 -15 min. Da doer de og venter på å få gå inn. Så er de alene til jeg kommer hjem fra jobb. Da får de komme ut mens jeg ser til hest og høns, da er vi vel ute en halvtime hvor de styrer selv hva de gjør, enten går de i beina mine eller så børner de rundt og leker eller bare legger seg og venter til jeg er ferdig.

Så er de med ut på kveldstellet til hesten etterhvert - og om jeg gjør andre ting ute, og hvis de er heldige får de en kjedelig tur i bånd. :blink: Ser jammen ut som de ikke får særlig mye ren aktivisering med full fokus fra meg i det heletatt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de aller fleste har 8 timers arbeidsdag - så skal de gjerne komme seg til og fra jobb også. Nå jobber ikke jeg åtte timer hver dag da, men det hender. Det hender faktisk at de må være hjemme alene på kveldene litt også :blink:

Ikke går jeg en halvtimes tissetur på morran heller - da får de gjøre det de skal, og det samme på kvelden. Det er ikke sikkert at de får en times tur på ettermiddagen engang! a070.gif

Jaja, klaaart, det var jo liksom inkludert da.. var ikke ment sånn nazi. Selv er jeg vel borte ca. 9t og ja, jeg kan fortsatt dra bort på kvelden, men gjør jo ikke det hver dag.

Og morgenturen er vanligvis 10min, men de dagene jeg har senvakt prøver jeg å gå 30m, like mye for bikkja som for meg selv.

Men du er da vel med hundene dine selvom de ikke går tur i 2t, jeg sa kun aktivisering. Da inkluderer jeg også kosing og litt forskjellig egentlig.

Poenget var bare at man må liksom gi hunden noe. Logisk nok kan man ikke bare gå rundt å ignorere den (f-eks. sette den i bur :) neida, det var bare tull) og så plukke den frem de 10min man vil kose og ellers bare ignorere.

Men det er jo flere som har mer enn en hund, og da blir det annerledes igjen.

Men for all del, de klarer seg jo med morgentur og kveldstur, pluss en ordentlig tur på dagen. 2 timer var bare for å sette frem at det holder ikke at man er på skole i mange timer, drar hjem lufter bikkja, for så å dra på jobb helt til kvelden.

EDIT: aha der ser jeg skriveleifen, ordet aktivisering. Hmmm vet ikke hva jeg skal bytte det til for oppmerksomhet blir feil, men tja en "oppgave" altså enten løpe løs i hagen, eller sitte på kjøkkenet mens mor/far lager mat :)

Tror ikke Tinka får noe særlig mer enn deres hunder, så da kan nok ikke jeg ha hund heller da :lol:

Så da skjønner dere kanskje hvordan jeg mente det. Det er lov å lese mellom linjene, og ikke være så utrolig firkantet. Dere skjønner da vel virkelig hva jeg mente! :lol:

PS Margrete, jeg sa aktivisering, ikke tur. Altså brukte jeg det ordet for å inkludere tur, løsgåing/løping, kosing og alt egentlig. Men glemte at man ofte tolker det som aktiv trening av hund :) Sorry :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda klart hundene klarer seg og er strålende fornøyd med hva de får i løpet av en dag ingen problem det :blink:

Mi har nok greid seg supert fint med mindre turer men,problemet er jo bare at jeg er så gla i gå tur så da blir det 3,4 timer dagen.Sånn var jeg med forrige hunden min også.Hehe.

Så vi går 20 minutter på morgene,1.5-3 timer etter jobb og ca 1 time på kvelden.Men,som sagt det er jo bare siden jeg har tid og anledning.Må legge til starter 06 på jobb og er ferdig 12.30 også da.Jobber jeg på hundebutikken på ettermiddagen er hun bare med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...