Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og skole?


angellmarlene

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Jeg er en jente på 19år, som nå har flyttet til Bergen med kjæresten min. Vi bor sammen i en passelig stor leilighet, og har endelig mulighet for å skaffe oss hund. Har ønsket meg hund fra jeg var liten jente, og har drømt om å skaffe meg hund når jeg bor for meg selv LENGE.

Men jeg får mye negative reaksjoner, siden jeg skal gå på skole (påbygg), og bor i Bergen. Her jeg bor er det greie tur-muligheter, og ganske så stille og rolig. Bor 30min unna sentrum.

Selv ser jeg ikke noe problem. Alle går vel skole eller jobber om dagen, og det er flere som har hund selv om de bor nært store byer?

Tenker så klart å få en hund som kan trives i en leilighet, og ikke trenger altfor mye mosjon. Skal så klart gå turer daglig, og hunden vil få mye kjærlighet og omsorg av oss!

Har noen med peilig eller erfaring noen tanker om å få hund mens man går skole? Burde jeg skaffe hund i løpet av en ferie så jeg har mulighet til å være hjemme med den en stund? Er det så vanskelig å ha hund når man ikke har mulighet til å være hjemme hver eneste dag?

Og sist - noen som har idèer om en 'selskapshund' som hadde trivdes i leilighet, og ikke trenger veeldig mye mosjon? Gjerne en mellomstor eller liten hund. Har tenkt på pomerianian, mittelspitz, o.l. Men kom gjerne med andre raser!

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem overhodet, sålenge du er villig til å prioritere og vet hva du går til! :) Som student har man ofte mer tid enn folk som jobber fulltid, har barn og stor familie. Jeg ser absolutt ikke problemet, selv om jeg vet at folk ofte er negativt til skole + hund. At man bor i en liten leilighet burde heller ikke ha for mye å si. De færreste hunder trenger stor plass innendørs, sålenge de får nok mosjon og hjernetrim.

Det er selvsagt alltid en fordel å skaffe valp når man har ferie, da har man god tid sammen med valpen og kan lære denne å være hjemme alene. Jeg har alltid tatt meg noen dager/uker fra fra skolen, tatt med valpen på skolen, eller organisert med familie og venner slik at valpen kan få pass når jeg er borte (inntil den har lært å være hjemme alene lenge nok).

Det er mange raser som kan passe deg, men hvis du klarer å sette opp en enda mer detaljert liste, så kan det være enklere å hjelpe deg :) Hvor mye tid kan du bruke på pelsstell? Vil du ha en lettlært hund? Hunder med generelt lite lyd (vokting o.l.) i seg?

Jeg tok påbyggåret mitt nå i 09/10 (er 19 år) og hadde 3 hunder store deler av skoleåret, og bodde like utenfor Oslo. Absolutt ikke noe problem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund og skole kan gå fint. Hund og jobb går jo bra :)

Det er hvordan man legger opp hverdagen som avgjør hvordan det går. Har man vært på skolen hele fredagen, bør man f.eks tenke seg om noen ganger før man drar på byen fredag kveld. Man kan kanskje ikke være med på alt, og en del ganger må hunden være pri 1 selvom andre ting frister mer. Og sånn blir det de neste 15 årene i "værste" fall. Man må opp tidligere de dagene man skal på skolen så hunden får gå på tur, og når man er trøtt og sliten etter en lang dag på skolen, skal hunden ut på lang tur og aktiviseres med litt hjernetrim etterpå.

Også bør man stille seg noen spørsmål som f.eks:

- Hva gjør jeg til neste år og de fire årene etter det? Har jeg like mye tid til hund da?

- Hvor skal hunden være hvis jeg må reise bort?

- Har jeg råd til alle utgifter en hund kommer med (vaksiner, mat, veterinær osv)?

- Hvem skal ha hunden hvis det blir slutt med kjæresten?

- Hvem har hovedansvaret for at hunden får det den skal ha av turer og aktivisering?

- osv...

Ja, du bør helt klart få hunden i en ferie - helst i begynnelsen av sommerferien. En valp kan ikke være alene hjemme de første ukene. Dette er noe som må læres gradvis, og i sommerferien har man nok av tid til dette.

Av hunderaser kan du se på Cavalieren, kanskje?

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forresten aldri hatt problemer med å dra ut i helger etc, selv om vi har hund. Nå har mine hunder selskap i hverandre, men mye kan løses med god planlegging. Har jeg planer om å dra ut en fredagskveld, så tar jeg med hundene ut etter skolen og trener og går turer, før jeg gjør meg klar for kvelden og er tilbake på natten. Da har hundene fått mange timer med aktivisering og ligger rett ut resten av kvelden.

I hverdager har jeg ofte måtte prioritere bort venner på ettermiddagen/kvelden, men også der har det ofte løst seg med at jeg har tatt med hundene når jeg er på besøk hos venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund både mens jeg gikk på vgs og nå mens jeg studerer på universitet. Det er på ingen måte noe vanskeligere å ha hund når man er student enn om man har en heltidsjobb, men det er klart man må prioritere. Ikke velge en rase som trenger mer enn du realistisk sett vil klare å gi den (og her er det bare du som setter grenser, jeg har hele tiden hatt Border Collie mens jeg har gått på skole, og de er jo hunder som trenger mye aktivitet), og så blir man jo bundet opp. Etter en lang dag på skolen drar jeg ikke ut på kvelden igjen, men sånn ville det jo vært uansett om jeg jobbet eller var student=) Bare husk å tenke noen år frem i tid også- det holder ikke at det passer akkurat i år, liksom- det må passe neste år, året etter der og året etter der igjen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Veldig godt å få høre fra dere med erfaring. Veldig nyttig med slike former skjønner jeg, hehe! :)

Skjønner så klart at jeg må prioritere hunden, og at det er mye å tenke på. Og det er jeg klar for. Det er også mulig for at jeg blir her i leiligheten i hele 3år for å studere, vi har kontrakt på 3år nå. Så vist vi trives og alt går bra blir vi her lenge! Har også masse familie og venner i nærheten som sikkert kunne hjulpet til om det hadde blitt noen krise. Så sånn sett tror jeg at alt er i boks. Og det høres veldig greit ut å få hunden i en ferie så jeg kan være hjemme med den en stund!

Når det gjelder raser, er dette kriterer:

- Trives i leilighet, og i nærhet av storby.

- Ikke trenger altfor mye mosjon (ikke veldig frilufsliv/jakt hund f. eks)

- Er venning mot andre mennesker og barn.

- En selskapshund som er litt stille og rolig. Gjør så klart ingenting at hunden trenger mosjon, aktivitet, og pelstell! Det skal jeg klare fint.

- Kan være alene hjemme mens jeg er på skole.

- Liten eller mellomstor.

- Lydig, snill (så klart må hunden dresseres, men en som er relativt lett og dressere og har godt lynne er akutuelt, siden jeg ikke kan være hjemme med den i mange måneder).

Så takk igjen for alle svar! Setter pris på rasetips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Trives i leilighet, og i nærhet av storby.

-- Dette er ikke noe problem med de fleste raser

- Er venning mot andre mennesker og barn.

-- I stor grad avhengig av jobben dere gjør under sosialiseringen.

- En selskapshund som er litt stille og rolig. Gjør så klart ingenting at hunden trenger mosjon, aktivitet, og pelstell! Det skal jeg klare fint.

-- En hund som er godt stimulert vil normalt slappe av hjemme. Stimuli trenger slett ikke å være 4 timer i skogen, men hjernebry av et eller annet slag.

- Kan være alene hjemme mens jeg er på skole.

-- Skal normalt gå greit med alle hunder dersom de er godt trent til det. Men separasjonsangst kan også ha andre årsaker som ikke er så lett å gjøre noe med. Dette er da gjerne individavhengig, og ikke rasetypisk.

- Lydig, snill (så klart må hunden dresseres, men en som er relativt lett og dressere og har godt lynne er akutuelt, siden jeg ikke kan være hjemme med den i mange måneder).

-- Dette er igjen avhengig av dere som eier og trener hunden.

Raser jeg ville sett nærmere på er sheltie og whippet. Whippeten er ikke noe om man ønsker å jobbe med lydighet, men det er utrolig greie og ukompliserte hunder (de jeg har hatt befatning med i alle fall). Sheltien kan vel ha noe lyd (correct me if I'm wrong anyone) og krever noe pelsstell. Cavalier er vel også en hund som passer inn i kriteriene, men der skal man vel lete litt mer for å være litt tryggere i forhold til helse (som er et problem på rasen).

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også var som deg, nå måtte jegbare få meg en egen hund. Så jeg fant rase og oppdretter og fant et kull som passet inn mot sommerferien,så jeg hadde god tid til å venne den til å være hjemme og alt sånt valpestyr ;)

Jeg synes nå det er lettere å ha hund og gå på skole enn å jobbe, skolen har jo ofte mer fleksible timeplaner enn 8-4 hver dag :)

Men ja,de første ukene burde du ha fri for å ta vare på sjarmtrollet, om jeg husker riktig var jeg bare ute på butikken i noen brøkdeler og tok 1 eksamen på de første 3 ukene, valpen var med overalt, tilogmed eksamen i bur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge du tar deg tid med å lære hunden å være hjemme alene (er en fordel å kunne være hjemme med valpen en 2-3 uker) før den skal være hjemme i laang, laang tid.

Lykke til med rasevalget.

Om du liker disse små kraftige kan du jo se på Fransk Bulldog og Mops også. Mopsen passer hverfall innom kriteriene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har ganske like krav til rase som det jeg har, valget mitt har falt på whippet.

Whippeten er en enkel rase såvidt jeg har fått med meg. De går ikke på veggene i late perioder, de er rolige inne og vil helst ligge i sofaen/sengen å kose. Ute er de aktive og vil gjerne utfolde seg i fult firsprang så ofte som mulig. Om du vil lese mer om dem så anbefaler jeg denne artikkelen << Synst den er veldig fin og beskrivende :rolleyes2:

Andre raser jeg vurderte som kan være verdt å titte på er: Spansk Galgo(om man liker myndene), Italiensk Mynde, Fransk Bulldog, Boston Terrier, Pomeranian(og de litt større spitzene, klein og mittel kanskje?), Kinesisk Nakenhund(med eller uten hår), Cavalier King Charles Spaniel.

Lykke til i rasejungelen. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...