Gå til innhold
Hundesonen.no

Open office og korrekturlesing


Nirm

Recommended Posts

Er det noen som bruker Open Office her og har en anelse på hvordan jeg skal få den til å lese korrektur? Hver gang jeg lar den søke igjennom, så får jeg bare at alt er bra og ingen feil, men det stemmer overhode ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at de linkene Tore ga deg er mer informative enn det jeg kan komme med, men vi bruker OO på min skole (alt billig er bra og gratis er enda bedre...) og stavekontroll er ofte en utfordring! Mange elever må slå den på (marker tekst, verktøy, innstillinger, språkinnstillinger, språk - velg) hver gang den skal brukes, selv om den allerede tilsynelatende er aktivisert. Noen ganger hjelper ikke det heller, men da påberoper jeg meg å være kun en enkel lærer og henviser til dyktigere instanser... :ahappy: Open Office er billig det, og det er vel igrunnen det beste med det! :hyper: Bruker det lite selv, litt dobbeltmoralsk kanskje siden vi tvinger elevene til å bruke det... Dvs de får også gjerne betale for Office da, har jo det selv. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at de linkene Tore ga deg er mer informative enn det jeg kan komme med, men vi bruker OO på min skole (alt billig er bra og gratis er enda bedre...) og stavekontroll er ofte en utfordring! Mange elever må slå den på (marker tekst, verktøy, innstillinger, språkinnstillinger, språk - velg) hver gang den skal brukes, selv om den allerede tilsynelatende er aktivisert. Noen ganger hjelper ikke det heller, men da påberoper jeg meg å være kun en enkel lærer og henviser til dyktigere instanser... :ahappy: Open Office er billig det, og det er vel igrunnen det beste med det! :ahappy: Bruker det lite selv, litt dobbeltmoralsk kanskje siden vi tvinger elevene til å bruke det... Dvs de får også gjerne betale for Office da, har jo det selv. :hyper:

Litt OT, men har dere problemer med orbøkene til OO? At de ikke nødvendigvis er helt korrekte? Eller finnes det en bedre ordbok enn den jeg har lastet ned? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men har dere problemer med orbøkene til OO? At de ikke nødvendigvis er helt korrekte? Eller finnes det en bedre ordbok enn den jeg har lastet ned? :hyper:

Vi har mest problemer med at de ikke virker overhodet... Pcene til elevene kommer ferdig fra it-avdelingen så jeg har ikke vært med på å laste ned ordbøker til OO. Ellers så er jeg litt usikker på hvor bra de faktisk virker da, siden jeg er så dust at jeg bruker Office selv... :ahappy: Vet at elevene ikke er overbegeistret, men elever er en mystisk gjeng. De klager på ting jeg ikke synes de burde bry seg med og ikke på ting jeg synes burde bety noe! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mest problemer med at de ikke virker overhodet... Pcene til elevene kommer ferdig fra it-avdelingen så jeg har ikke vært med på å laste ned ordbøker til OO. Ellers så er jeg litt usikker på hvor bra de faktisk virker da, siden jeg er så dust at jeg bruker Office selv... :ahappy: Vet at elevene ikke er overbegeistret, men elever er en mystisk gjeng. De klager på ting jeg ikke synes de burde bry seg med og ikke på ting jeg synes burde bety noe! :ahappy:

Hehe, min ordbok, som var den beste jeg fant, er fryktelig glad i orddeling.

Feks et ord som avdelingsleder (vet ikke om akkurat det ordet er slik, men det er ment som eksempel) vil komme opp som feilstavet, og den kommer med følgende alternativer:

Avdelings leder og avdelingleder.

Veldig kjekt for en som er allerigsk mot orddeling :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, min ordbok, som var den beste jeg fant, er fryktelig glad i orddeling.

Feks et ord som avdelingsleder (vet ikke om akkurat det ordet er slik, men det er ment som eksempel) vil komme opp som feilstavet, og den kommer med følgende alternativer:

Avdelings leder og avdelingleder.

Veldig kjekt for en som er allerigsk mot orddeling :D

Iiiiik! :D Det er jo helt horribelt (nei, jeg overdriver IKKE! :ahappy: )! Jeg har stort sett bare engelsk så har ikke vært borti det der.... Ai ai ai... Kanskje de som har lagd den norske ordboka ikke er så nøye på orddeling... Skal ha ei støttgruppe i norsk i år så regner med jeg blir sjarmert da! :ahappy:

(av ordboka da sef, elevene sjarmerer meg jo alltid! :hyper: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nok heller medlem i "vi som er for ord deling". ALT ville den dele, selv aver siv. :ahappy:

Ordd elig er egent lig like u viktig såm fårsj ellen melom skj- og kj-... Jeg synttes vi bære skal av ikle begge deler! Letest slik! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiiiik! :D Det er jo helt horribelt (nei, jeg overdriver IKKE! :hyper: )! Jeg har stort sett bare engelsk så har ikke vært borti det der.... Ai ai ai... Kanskje de som har lagd den norske ordboka ikke er så nøye på orddeling... Skal ha ei støttgruppe i norsk i år så regner med jeg blir sjarmert da! :ahappy:

(av ordboka da sef, elevene sjarmerer meg jo alltid! :D )

Ja, da kan du glede deg. Blir rimelig frustrert av den ordboken til tider. Men den gir meg av og til en god latter også. Den har nemlig mange rare alternativer på forskjellige ord :)

De er nok heller medlem i "vi som er for ord deling". ALT ville den dele, selv aver siv. :)

:) Aver siv, faktisk. Tipper den er bygd opp etter engelsk format, jeg. For der deler de jo de fleste ordene, hehe.

Ordd elig er egent lig like u viktig såm fårsj ellen melom skj- og kj-... Jeg synttes vi bære skal av ikle begge deler! Letest slik! :D

:ahappy: Tror jeg skal ta meg en tur ut og trene hund, før jeg får vondt i hodet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da kan du glede deg. Blir rimelig frustrert av den ordboken til tider. Men den gir meg av og til en god latter også. Den har nemlig mange rare alternativer på forskjellige ord :hyper:

:D Aver siv, faktisk. Tipper den er bygd opp etter engelsk format, jeg. For der deler de jo de fleste ordene, hehe.

:ahappy: Tror jeg skal ta meg en tur ut og trene hund, før jeg får vondt i hodet :D

Ja, nå kjenner jeg at jeg gleder meg enda mer til skolestart, gitt! *flire*

Den kan jo ikke være bygd opp kun etter det, for ikke engang engelsk deler ALLE ord altså! Aversive er definitivt i ett ord altså! :)

*knise* Ynnskyll! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...