Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange kull?


Cairmal

Recommended Posts

Da jeg aldri har vært noe spesielt borti dette med avl og slikt så hører jeg med dere kanskje mer erfarne. Har ikke planer om å begynne med avl i det hele tatt,men har sett noen tilfeller der noen virker utrolig ivrige etter å få kull på kull. Vil jo tro tispen trenger hvile,og så så lang tid på å komme seg igjen.

Hvor ofte kan en tispe ha kull for at det skal være helsemessig trygt for henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Som et minimum bør man forholde seg til NKKs etiske grunnregler for avl og oppdrett, men det er jo ingenting i veien for å sette strengere regler for seg selv enn det som er angitt der.

I tillegg til NKKs etiske regler så bør man se på hvilke andre krav raseklubben har.

Om raseklubben har spesifikke krav til hundene som det avles på, så kan det begrenses enda mer om hvor mange kull tispa kan ha:

- Bestått FA, hunden må være minst 22 mnd. for å kunne delta ved FA

- Alder: F.eks. Hannhunden skal ha fylt 30 måneder paringsdagen. Tispen skal ha fylt 30 måneder paringsdagen. Det må gå minst 12 måneder mellom fødsel og neste paring.

- Antall kull: En hund som har hatt to kull i Norge, kan bare få godkjent flere paringer dersom:

1. minst 80 prosent av avkommet er HD-frie. Beregningen av andel HD-frie dyr, i henhold til § 10 siste ledd.

2. minst halvparten av avkommet har bestått kravene til mentaltest, i henhold til § 11.

3. hunden ikke har avkom med arvelige sykdommer.

Disse kravene gjelder for min raseklubb (komplette regler kan leses her, pdf-fil). Og den begrenser veldig effektivt hvor mange kull man kan ha pr hund (antall kull gjelder både tisper og hannhunder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,ok. Vet et tilfelle der ei tispe et år fikk et kull i mai,så neste i slutten av november samme året(her fikk hun svært mange valper),og nå ser jeg det kom ennå et kull året etter i juni/juli. Er usikker på om det har vært flere før dette. Men begynte bare å stusse litt på dette. Om hvor bra det kan være?

Leste at tispen burde få et år hvile om hun har fått 2 kull på et år.

Om man kjører på med kull gang på gang etter hverandre,hvilke konsekvenser kan det evt få for eier og hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 mnd virker veldig mye for en hund av miniatyrhund rase. Der vil jeg tro at 24 mnd er mer en nok.. Ser flere som avler på de helt ned i 18 mnd alder.. Det blir vel sagt at en tispe bør ha hatt to løpetider før hun blir parret... Men jo lenger man venter jo bedre. Ikke vits i å avle på for unge tisper :D

Min oppretter har max 3 kull pr tispe.. Og da med lange intervaller mellom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er alderen på tispen det står på. Var mest opptatt i denne omgang om hvor ansvarlig det var å få 3 kull i et så kort tidsrom. Kankje det er vanlig at det skjer til tider,ikke vet jeg? Synes bare det hørtes litt voldsomt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,ok. Vet et tilfelle der ei tispe et år fikk et kull i mai,så neste i slutten av november samme året(her fikk hun svært mange valper),og nå ser jeg det kom ennå et kull året etter i juni/juli. Er usikker på om det har vært flere før dette. Men begynte bare å stusse litt på dette. Om hvor bra det kan være?

Leste at tispen burde få et år hvile om hun har fått 2 kull på et år.

Om man kjører på med kull gang på gang etter hverandre,hvilke konsekvenser kan det evt få for eier og hund?

Konsekvensene er at tispa blir fysisk og psykisk sliten, kroppen blir mer og mer slitt og redusert, og hun får ikke tid nok til å slappe av, komme seg fysisk igjen - det å bære fram et kull, føde og amme det kan være en påkjenning for en tispe.

Etisk er det selvfølgelig også forkastelig at en ikke tar seg tid til å se hvordan valpene utvikler seg før en vurderer om tispa skal ha et tredje, fjerde, femte kull.

Konsekvensene for oppdretter kan i verste fall bli aktivitetsforbud i NKK, men det er flere ledd før det. Det forutsetter selvfølgelig at valpene registreres i NKK. Hvis de ser at hun har hatt så mange kull på kort tid på ei tispe, vil hun først få en advarsel med henvisning til NKKs etiske retningslinjer for avl, og om det gjentar seg (enten nytt kull på tispa, eller at annen tispe kjøres hardt i avl) blir det etter hvert en sak for NKKs styre. Så avgjør de der hva slags sanksjoner de skal iverksette.

En kan få registreringsforbud for en midlertidig periode, for en konkret hund, også videre.

30 mnd virker veldig mye for en hund av miniatyrhund rase. Der vil jeg tro at 24 mnd er mer en nok.. Ser flere som avler på de helt ned i 18 mnd alder.. Det blir vel sagt at en tispe bør ha hatt to løpetider før hun blir parret... Men jo lenger man venter jo bedre. Ikke vits i å avle på for unge tisper :D

Min oppretter har max 3 kull pr tispe.. Og da med lange intervaller mellom..

Hva mener du med at 30 måneder er mye for en miniatyrhundrase? Ja, mange miniatyrhunder parres tidlig - men hvorfor? Hva er det som gjør at en ikke kan vente til de har blitt to år? 30 måneder er to og et halvt år, ingen rase er å anse som gammel på det tidspunktet, så det er et fint tidspunkt å ha sitt første kull på. Tispa har utviklet seg såpass fysisk og mentalt at du kan si mer om hva slags hund det er - både gemytt og eksteriør. En del helseproblem vil også rekke å dukke opp innen hunden har blitt to og et halvt år.

Jeg skjønner ikke helt hva det er som gjør at miniatyrhunder skal parres så tidlig, jeg... De lever jo til og med lengre enn de store rasene, og er i mye bedre form som syvåring enn de store rasene, så hva er det så travelt for??? :D :D :D

Så er det med å vente lengst mulig også en sannhet med modifikasjoner, for en vil ikke at de blir for gamle heller - da kan fødselen bli vanskeligere, rett og slett. En førstegangsfødende berner får i min klubb ikke være over fem år, for eksempel. Men jeg vet om ei som parret ei tispe på over syv, og det er en gammel berner. For all del, det gikk greit nok, men det var sterke reaksjoner på det. Det blir som om en dame på nærmere 60 får sitt første barn da. Tispa skal være på riktig sted mentalt også for å ta seg av et valpekull, og eldre tisper kan bli litt mindre fleksible og tålmodige enn det en mor bør være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar. Jeg tviler på at disse er registrert i NKK. Så hva/hvem som har noe å si i saken da kan jeg jo undres over.

Synes også det er grusomt om en hund skal brukes kun til å få flest mulige kull. Så håper virkelig ikke det er hva som stemmer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar. Jeg tviler på at disse er registrert i NKK. Så hva/hvem som har noe å si i saken da kan jeg jo undres over.

Synes også det er grusomt om en hund skal brukes kun til å få flest mulige kull. Så håper virkelig ikke det er hva som stemmer her.

Du kan selvfølgelig ta en henvendelse til Mattilsynet, og argumentere for at dette er vanskjøtsel av hund - men det skal som regel betydelig grovere overtramp til for å komme innunder deres ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at 30 måneder er mye for en miniatyrhundrase? Ja, mange miniatyrhunder parres tidlig - men hvorfor? Hva er det som gjør at en ikke kan vente til de har blitt to år? 30 måneder er to og et halvt år, ingen rase er å anse som gammel på det tidspunktet, så det er et fint tidspunkt å ha sitt første kull på. Tispa har utviklet seg såpass fysisk og mentalt at du kan si mer om hva slags hund det er - både gemytt og eksteriør. En del helseproblem vil også rekke å dukke opp innen hunden har blitt to og et halvt år.

Jeg skjønner ikke helt hva det er som gjør at miniatyrhunder skal parres så tidlig, jeg... De lever jo til og med lengre enn de store rasene, og er i mye bedre form som syvåring enn de store rasene, så hva er det så travelt for??? :D :D :D

For the record, schnauzerklubbens avlskriterier tilsier at tispa skal være minimum 24 mndr ved parring (hannhund må være minimum 18 måneder, gjelder kun dvergschnauzer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye veit man om en hund på 2 år? Hva slags meritter bruker en 2åring å ha, untatt utstillingsmeritter? En hund på 30 mnd er 2.5 år. Er det virkelig så "krise" å vente et halvt år på å avle på en hund?

Synes særlig hannhunder burde vente en stund med å få kull, de er tross alt produktive mesteparten av livet sitt. Men det virker som om det er hastverk med å få de i avl, slik at man kan avle lengst mulig virker det som. Men prinsipper med å avle på unge hannhunder, gjelder nå uansett bare for "alle andre" virker det som, og ikke ens egen hund...

Man ser jo også at generasjonene i utstillingslinjer oftere går raskere enn på bruks/jaklinjer. Der får foreldrene lov til å vise seg fram litt før de går i avl. Merriteres litt utover å klare minimumskravene. Ser jo eks på schäferhunder at hunder går i avl så fort de klarer å skrape sammen en BH tittel. Det gjelder garantert andre raser også, at så vidt de klarer å skrape sammen minimumskravet, så er det valper på gang...

Ang antall kull, må man jo se an hvor lett tispa føder før man kan si hva som er forsvarlig. En i familien hadde hund på fôr fra en ganske kjent oppdretter her i landet (en helt idiotisk kontrakt hadde de da, men dem om det...). Tispa hadde 3 kull, keisersnitt på samtlige og så vidt hun berget livet ved hvert kull. Den tispa skulle ikke hatt mer enn ett kull. Dyrlegen som tok keisersnittene fraråda oppdretter å parre mer på den ved både kull 1 og kull 2. Ved kull tre tok han saken i egne hender og steriliserte tispa samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble skrevet at tispa bør være minimum 30 mnd, og det var kun det jeg mente å rette på.. Dette gjelder vel ikke mange av minatyrrasene hvor folk sier at de bør være minimum 18 mnd, eller hatt to løpetider. .Jeg snakker ikke om DS eller noen andre spesifikke raser. Jeg sier bare at å si at en dvergrase MÅ være 30 mnd, ikke medfører helt riktighet :D Hva JEG mener om saken er noe helt annet.. Jeg også er for at tispa er godt voksen og moden innen hun parres. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...