Gå til innhold
Hundesonen.no

Rabiesvaksine.


Hampus

Recommended Posts

Når kan man starte opp vaksinering mot rabies?

Kasper er 14 uker nå, og jeg skal ordne pass til han hos veterinæren.

Tenkte at det er like greit å komme i gang med rabiesvaksinen, om han ikke er for ung?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 mdr står det i reglene.

Vet'en min anbefaler TO stk vaksiner mot rabies, for å være helt sikker - så jeg gir da en når valpen er sånn 10-11 uker gammel, og så en til etter 3 mndrs alder.

Vet'en min sier også at man ikke skal ta denne andre vaksinen (DBPPi - valpesyke, parvo, osv) samtidig med første rabiesvaksine, men sammen med den andre går det greit.

SÅ mitt lille knøtt ble forrige uke vaks. mot rabies, ble 3 mndr nå på tirsdag, og skal få sin valpesyke sprøyte + andre rabiesvaksine om ca 2 uker.

Så blodprøve etter 120 dager - og vips er den klar for ferie til Danmark, eller hvor man vil (nesten).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener og huske at grunnen for at det står 3 mnd i reglene er at immunforsvaret ikke er klart før dette. Vi anbefaler derfor ikke å vaksinere hunder under 3 mnd mot rabies. Leverandørene anbefaler ikke at man vaksinerer med noe annet samtidig med rabies, men at man venter to uker.

Kopiert fra veterinærkatalogen:

Rabisin vet. Merial

Vaksine mot rabies.

ATCvet-nr.: QI07A A02

INJEKSJONSVÆSKE, suspensjon: Hver dose (1 ml) inneh.: Inaktivert rabiesvirus, stamme G52 >1 IE, aluminiumhydroksid 1,7 mg, tiomersal <0,1 mg, vann til injeksjonsvæsker til 1 ml.

Egenskaper: Klassifisering: Inaktivert virusvaksine. Virkningsmekanisme: Immunitet er ferdigutviklet etter 2-3 uker.

Indikasjoner: For aktiv immunisering av hund, katt, hest, storfe og sau mot rabies.

Kontraindikasjoner: Må ikke injiseres s.c. på hest.

Bivirkninger: Overfølsomhetsreaksjon er sjeldent og passende symptomatisk behandling skal da iverksettes. Injeksjon av vaksinen kan i enkelte tilfeller forårsake en mindre og forbigående hevelse på injeksjonsstedet.

Forsiktighetsregler: Kun friske dyr bør vaksineres. Dyret bør ikke utsettes for hardt fysisk anstrengelse før det er oppnådd full immunitet.

Interaksjoner: Ingen informasjon er tilgjengelig vedrørende sikkerhet og effekt ved samtidig bruk av andre vaksiner. Det anbefales derfor at ingen andre vaksiner gis i perioden 14 dager før og 14 dager etter vaksinasjon med preparatet.

Drektighet/Laktasjon: Kan brukes under drektighet og laktasjon.

Dosering: Vaksinen ristes før bruk. Hund og katt: Administreres s.c. eller i.m. Storfe og sau: Administreres s.c. Hest: Må kun injiseres i.m. Grunnvaksinasjon: Hund og katt: 1 dose fra 3 måneders alder. For å skulle tilfredsstille Mattilsynets krav til minimum antistofftiter for innførsel, anbefales 2 injeksjoner gitt med 3-4 ukers mellomrom. Hest, storfe og sau: 1 dose fra 2 måneders alder. Individer født av immuniserte mordyr vaksineres fra 6 måneders alder. Revaksinasjon: Samtlige dyreslag revaksineres med 1 dose årlig.

Uthevet teksten hvor trådstarters spørsmål blir besvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Har tatt to injeksoner på både Hampus og LInus, men de var en del eldre da jeg starta med rabiesvaksinen.

Kasper fik DHPPI 20 juli, så det er jo gått en del tid siden den, da skulle det jo ikke være noen fare.

Men da er det jo bare å puske seg til veterinæren mandag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Simira og Anita.

Gikk litt raskere enn planlagt, selv om vi har vurdert nr 3 ganske lenge nå.

Kjenner det er leeeenge siden vi hadde valp, gutta er jo 3 og 4 år gamle.

Men det er morsomt da, og ikke minst det å erfare ny rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...