Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til trening av hannhund agressiv hund


Djervekvinnen

Recommended Posts

Fikk en telefon fra ei som ville ha litt hjelp med hunden sin, og spurte om et kurs som klubben min skulle arrangere. Men kurset er avlyst, og klubben har ingen planer om nye kurs i år, så jeg foreslo at hun kunne komme innom på fellestreningen vår en dag, så kunne vi se litt på problemet hennes.

Hun sa at hun hadde en hannhund, leonberger, på 2,5 år som ikke likte andre hanner. Egentlig ganske klassisk problem, men jeg vet ikke så mye om hvordan hunden reagerer.

Hun sa at hun ville gjerne prøve å gjøre noe med det, da hunden er 80 kg, og jeg fikk inntrykk av at den ble litt vill og ble sterk.

Sånn uten å vite så mye, så tenkte jeg at jeg skulle høre om du hadde noen tips til trening av hannhund aggresjon eller usikkerhet eller hva det enn er. Hunden reagerer ihvertfall når den ser andre hunder. Bor på landsbygda så her er det ikke så mange hunder, og hundene har en tendens til å bli får dårlig sosialisert.

Jeg vet om flere treningstips (hvis tilfellet ikke er FOR ille, da ville jeg også rådet om å dra til noen eksperter), men det hadde vært litt kjekt med litt brainstorming her inne.

Hva kan prøves? Jeg tenkte å foreslå å bruke grime for å få mer kontroll. Så trene mer kontakt med hunden (tror ikke de har trent så mye med den), og trene fra så lang avstand som hunden ikke reagerer på. Så ta det step by step og bruke godbiter, leke og kontakt, gradvis nærmere og passere ved avstand. Målet er å ikke få noen reaksjon. Det er sånn jeg gjør med Chanti, som selv reagerer på andre hunder. Ser jo at jo oftere jeg er blant andre hunder, jo mindre blir reaskjonen.

Har du andre forslag? Er det forsent å gjøre noe med hannhund aggresjon i en alder av 2,5 år? Bør denne hunden kun omgås tisper?

Vet det er lite info, men tenkte jeg skulle forberede meg med litt info til henne. :blink:

ALle tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å foreslå å bruke grime for å få mer kontroll. Så trene mer kontakt med hunden (tror ikke de har trent så mye med den), og trene fra så lang avstand som hunden ikke reagerer på. Så ta det step by step og bruke godbiter, leke og kontakt, gradvis nærmere og passere ved avstand. Målet er å ikke få noen reaksjon.

Tror dette er det jeg automatisk ville foreslått i første omgang, før jeg hadde sett hunden. Grime har jeg ikke erfaring med, men er den sterk nok og vanskelig nok kan det jo være nødvendig for å i det hele tatt få kontakt. Bare ikke bruk det som en hvilepute. Hvis situasjonen er sånn er man jo i teorien for nære det den reagerer på, men noen ganger er det rett og slett ikke mulig å komme langt nok fra;) Og kanskje ha som mål at hunden skal kunne takle å være i nærheten av/passere andre hannhunder, evt etterhvert gå tur med, ikke forvente at den skal ELSKE dem. Det tror jeg er for mye forlangt, ivertfall i første omgang. Sånn som "omgangsvenner" må man kanskje finne seg i at det er tisper som egner seg best, kanskje noen hannhunder som den kjenner godt.

Hvis det blir for "sterkt" å nærme seg alle hundene på treningen på en gang, kunne man kanskje fått til å trene bare med en hund. Kanskje en rolig, voksen, og erfaren hannhund som er sterk nok til å ikke bry seg...

Har en hannhund selv som ikke er særlig sterk med andre hannhunder, og der er det trening av kontakt som gjelder. Han er ikke så ille at han ikke kan passere, eller sitte ved siden av, men i veldig nære situasjoner krever det veldig mye av meg å holde kontakten og si til han at det ikke er skummelt. For hos han er det usikkerhet som nok er det værste. Men jeg har bare funnet meg i at jeg ikke skal håpe på at han skal elske alle andre hunder. Han er rett og slett ikke interessert i å ha alle andre hunder nær seg, han har sin flokk av mennesker og hunder liksom. Tror at det i sånne tilfeller i første omgang er viktig å ha som mål at hunden skal kunne fungere i hverdagen, passere andre hunder normalt, og takle det greit, ikke at man skal kunne forandre hele personligheten til hunden...

Egentlig bekreftet jeg vel nå bare det du sa, men jeg tror ivertfall du er på rett spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å lese "Control Unleashed", en relativt lettlest bok jeg selv har gått igjennom. Innser at vi har veldig mye av det inne allerede, og mange av teknikkene der har vi brukt på Odin (fryktaggresjon) med godt resultat. En del av dem skal jeg ta tak i for å jobbe videre med det.

Kindereggmetoden er en god metode. Belønn hunden masse for å se på andre hunder (før den rekker å utagere), sterkt nok til at hunden får en positiv assosiasjon med hannhunder, og til at den henvender seg til eier for belønning for å se på dem, heller enn å utagere mot hundene.

Mye av det du skriver er jo bra. Pass på å ikke gå direkte mot andre hunder og ikke de direkte mot ekvipasjen, før hunden er relativt trygg. Dette er ihvertfall noe Odin reagerer sterkt på enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...