Gå til innhold
Hundesonen.no

Lilla hund!


Recommended Posts

Har brukt Chris Christensen white on white en stund på Blondie nå, men oppdaget her om dagen at hun ser riimelig lilla aktig ut i pelsen :lol: Jeg mener bestemt at jeg har skylt henne godt nok etter bad, men hun ser fremdeles lilla ut.. Særlig i skjegget.. Noen som har erfaringer med dette? Jeg ser de fører et produkt som er for å rense pelsen for produkter.. Noen som har tips?? Hjeelp! Vil ikke ha lilla hund! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke noen har en annen løsning ville jeg ha prøvd med et godt gammeldags grønnsåpebad, jeg.

Det fjerner det meste i hundepels, og de pleier å bli gnistrende rene etterpå. Vet om beardisfolk som heller sverger til å bruke dèt å bade det hvite med enn alle disse nye flotte blå-shampoene.

Eller bruke en annen blå-shampo, som kanskje fjerner de små restene av "lilla" som er der? (Men dyrt å kjøpe ennå en, liksom)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Chris Christensen white on white en stund på Blondie nå, men oppdaget her om dagen at hun ser riimelig lilla aktig ut i pelsen ;) Jeg mener bestemt at jeg har skylt henne godt nok etter bad, men hun ser fremdeles lilla ut.. Særlig i skjegget.. Noen som har erfaringer med dette? Jeg ser de fører et produkt som er for å rense pelsen for produkter.. Noen som har tips?? Hjeelp! Vil ikke ha lilla hund! :blink:

Ojsann.. ;) Jeg synes lilla Blondie høres litt stilig ut jeg altså ;)

Du er ikke alene om å få lilla/blå hund etter å ha vasket med White on White, jeg har hørt om flere tilfeller. Misfargingen kommer visst av en kombinasjon av lang virketid + shamporester og det at After Bath ikke er blitt brukt. Jeg har til dags dato ikke opplevd at Sølve blir lilla og jeg har vasket han med White on White i over 2 år, men så bruker jeg alltid After Bath etter White on White. After Bath er nærmest "pålagt" som balsam etter White on White og de andre fargeshampoene siden den fjerner alt av shamporester + den kutter tørketiden enormt. Jeg bruker alltid After bath som balsam på vinterstid uansett hvilken shampo jeg bruker. Den er gull verdt. :lol:

Det er mye du kan prøve for å fjerne misfargingen. Jeg vet mange som bruker grønnsåpe eller Yes sensitive (oppvaskemiddel..), jeg liker best å bruke produkter tilpasset hund så jeg ville nok først forsøkt med After Bath og så evnt Clean start eller en annen renseshampo.

Håper du blir kvitt lilla fargen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thank you :lol: Da prøver jeg et grønnsåpe bad først og slenger inn en bestilling på after bath og clean ;)

LivB: Blir pelsen mye mykere av after bathen? Dvergschnauzeren skal liksom ikke ha så myk pels den da :blink: men heller myk pels enn lilla hund ;) Joooda, hun er da så søt her hun sitter. .kanskje jeg skal søke FCI om ny fargevariant for rasen?? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thank you :lol: Da prøver jeg et grønnsåpe bad først og slenger inn en bestilling på after bath og clean :P

LivB: Blir pelsen mye mykere av after bathen? Dvergschnauzeren skal liksom ikke ha så myk pels den da :blink: men heller myk pels enn lilla hund ;) Joooda, hun er da så søt her hun sitter. .kanskje jeg skal søke FCI om ny fargevariant for rasen?? ;)

Jeg synes Blondie høres veldig søt ut jeg. ;) Lilla er en lekker farge og i USA betaler folk ekstra for farge på hunden, mens du har fått det gratis. :P

Jeg synes ikke pelsen blir mykere av After u Bathe (som det visstnok heter nå) og det blir kanskje feil å si at After u Bathe er en balsam, mer en rens/behandling kanskje? I følge produktinformasjonen skal den ikke gjøre pelsen myk. Sølve får kjempemyk og tyngre pels av Day to Day balsamen så After u Bathe kan ikke sammenliknes med balsam sånn sett.

Du kan jo prøve et "system kit", feks Clean start kit - da får du prøve både Clean start og After u Bathe til grei pris. Det er kjekt med liten hund sånn sett, prøvene varer lenge :P Og den lille Ice on Ice flasken som alltid følger med er superkjekk å ha med seg på reise. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke dette gjelder alle "blå-shampoer" bruker KW sin på Tinka. Men kan ærlig innrømme at jeg ikke ser noe tegn til verken blå eller lilla hund. Og jeg pleier å la det virke i 1-2min pluss/minus.

Jeg bruker sjeldent balsam etterpå, da jeg syntes hun bare blir puffy av det, i tillegg syntes jeg faktum at pelsen blir mykere også gjør den mindre resistent til skitt. Altså syntes jeg en "vanlig" pels er mye mer selvrensende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke dette gjelder alle "blå-shampoer" bruker KW sin på Tinka. Men kan ærlig innrømme at jeg ikke ser noe tegn til verken blå eller lilla hund. Og jeg pleier å la det virke i 1-2min pluss/minus.

Jeg bruker sjeldent balsam etterpå, da jeg syntes hun bare blir puffy av det, i tillegg syntes jeg faktum at pelsen blir mykere også gjør den mindre resistent til skitt. Altså syntes jeg en "vanlig" pels er mye mer selvrensende.

Jeg har aldri opplevd dette på noen andre blåshampooer. .Men så har jeg heller aldr i brukt noen som er så effektiv som CC sin :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke dette gjelder alle "blå-shampoer" bruker KW sin på Tinka. Men kan ærlig innrømme at jeg ikke ser noe tegn til verken blå eller lilla hund. Og jeg pleier å la det virke i 1-2min pluss/minus.

Jeg bruker sjeldent balsam etterpå, da jeg syntes hun bare blir puffy av det, i tillegg syntes jeg faktum at pelsen blir mykere også gjør den mindre resistent til skitt. Altså syntes jeg en "vanlig" pels er mye mer selvrensende.

White on white skal for best resultat ikke blandes ut og virke i 10 min før pelsen skylles ren. Så det kan godt tenkes at KW shampoen i konsentrert form med lengre virketid ville misfarge pelsen. Om KW blåshampo bør brukes ukonsentrert vet jeg ikke. White on White er den eneste blåshampoen jeg vet om som er mild nok til å brukes i konsentrert form. :blink:

Ang pels og pelsstruktur så er det både rasebetinget og individuelt, heldigvis er det mange produkter på markedet som passer for de fleste. Vanlig hundepels (dvs som røyter) som en phalene har skal jo være mer eller mindre selvrensende, mens napperaser og andre pelsstellsraser krever vedlikehold for å holde på kvaliteten. Som eier av en hund med særs myk og lettfloket pels er jeg innmari glad jeg har funnet produktene som fungerer for min hund, men så synes jeg hundepelsstell er fantastisk gøy å lære om og prøve ut også.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

White on white skal for best resultat ikke blandes ut og virke i 10 min før pelsen skylles ren. Så det kan godt tenkes at KW shampoen i konsentrert form med lengre virketid ville misfarge pelsen. Om KW blåshampo bør brukes ukonsentrert vet jeg ikke. White on White er den eneste blåshampoen jeg vet om som er mild nok til å brukes i konsentrert form. :blink:

Ang pels og pelsstruktur så er det både rasebetinget og individuelt, heldigvis er det mange produkter på markedet som passer for de fleste. Vanlig hundepels (dvs som røyter) som en phalene har skal jo være mer eller mindre selvrensende, mens napperaser og andre pelsstellsraser krever vedlikehold for å holde på kvaliteten. Som eier av en hund med særs myk og lettfloket pels er jeg innmari glad jeg har funnet produktene som fungerer for min hund, men så synes jeg hundepelsstell er fantastisk gøy å lære om og prøve ut også.. :lol:

Jeg har kun brukt i utblandet form, da det står på pakken at den ikke skal brukes konsentrert. Så da har nok det noe med saken å gjøre ;)

Det er nok rasebetinget ja, og jeg snakket bare for Tinka (og forsåvidt Chico) sin pels, da jeg ikke har erfaring med andre pelstyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tanke (er mulig jeg er helt på jordet også). Men det er jo en grunn til at shampoen er lilla/blå. Akkurat som at man får menneske shampo som er lilla/blå. Man bruker det for å få vekk gulskjær. Man bruker komplementærfargen for å nøytralisere (eller hvordan jeg skal forklare det). Men har du en hvit hund som ikke har misfarging, så vil du få overvekt av det blå/lilla, og da tenker jeg at det er naturlig at hunden vil få lillaskjær i pelsen.

Så i noen tilfeller bør man kanskje unngå denne shampoen, nettopp fordi det ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...