Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele skrekk?


Recommended Posts

Hei :icon_redface:

Ronja (dansk svensk gårdshund, 4 mnd) elsker å gå tur og etter å ha hørt at spesielt små hunderaser bør ha sele så fikk jeg tak i det. Det er egentlig en sele med feste til bilen:

1288.jpg

BARE ILLUSTRASJONSBILDE

MEN det som er problemet er at Ronja ikke liker å ta det på seg. Hun går unna og nekter å komme bort selv om vi lokker med godteri og lignende. Det er ikke noe problem så fort hun har fått det på seg men er ikke fan av prosessen å ta det på. Akkurat nå så har jeg tatt det på henne etter litt om og men og lar henne gå med det hjemme. Men er det noen som har råd? Eller en forklaring på hvorfor Ronja ikke liker å ta det på seg. Jeg syns det er rart for hun har ikke noe imot det når vi går på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var milla også. sprang huse rundt etter henne for og få på henne sela. Så hun ei sele, stakk hun. Men med mye ros, kos og godbiter er sela grei. Prossesen med og ha på sela er ikke så arti, men straks den er på er det problemet ut av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ærlig innrømme at den selen ikke så ut som en god tursele. Sånn ellers er det vel ikke så unormalt at mange hunder ikke liker å ta på sele. Chira gjemmer seg om jeg åpner kommoden der jeg har selene, så jeg fanger bikkja først og henter sela etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei den selen altså :lol: trekker i brystet og ikke i halsen.

Ja, det er blitt sånn at jeg må fange henne først også sette på sele også kan vi gå ut, ta på bånd også gå :whistle: Men må øve mer og gir meg ikke :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilseler er vel ikke helt designet til å brukes på turer, så kanskje den rett og slett ikke er behagelig for henne? Ville nok kjøpt en sele som er egnet til formålet tur, som ligger mer behagelig på hunden mest sannsynelig. Om hunden ikke vil ha den på overhode, så hadde jeg tatt det som et hint om at selen ikke er behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...