Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp


Monica123

Recommended Posts

Som sikkert noen vet her inne har jeg nettopp overtatt ei collie tispe på 2 år..

Har neste år lyst til at hun skal få en leke kammerat da jeg mener at hundene har det best i flokk og det er sikkert ikke alle som er enig med meg :icon_redface:

Her kommer noen kriterier og håper dere kan hjelpe meg på vei da jeg synes det er håpløst og kikke på bilder og lese om forskjellige raser da det er mye bedre og høre erfaring fra andre..

1.Helst ikke mye pels stell og ikke stri håret

2.Kan være med på litt lengre turere en 30 min

3.Kan stilles ut(hvis jeg finner ut at det er intressant)

4.brukes til lydighet eller agility på hobby basis..

5.ikke altfor stor hund

6.Må kunne være alene hjemme sammen med den andre hunden når jeg er på jobb.

7.Ikke for stri til og lære opp siden jeg er ny når det gjelder hund..

Hunden vil selvsagt gå valpekurs,lydighets kurs osv

Håper på masse spennede rase forslag :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er for mye pels tenkte jeg på Sheltie, Phalene / pappilon evt en spaniel eller retriever.

Men du, alle hunderaser bør kunne gå lengre tur enn 30 min, det er lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er for mye pels tenkte jeg på Sheltie, Phalene / pappilon evt en spaniel eller retriever.

Men du, alle hunderaser bør kunne gå lengre tur enn 30 min, det er lite!

Helt riktig, selv Chihuahuaen til venninnen min går fint i flere timer altså :getlost: Det er helt hva man gjør det til :hmm:

Når du sier altfor stor, hva mener du? Det er mye meninger vettu.

Ellers tenker også jeg at det er mange raser, hvis du ser på korthåret collie ville jeg sett etter utstillingslinjer, da de hardbarka brukshundene kan bli litt mye, men mindre man driver med masse bruks og sånn.

Sheltie er også fine, forsåvidt ganske lik collien på mange måter, men det er også ulikheter (som eiere av rasen sikkert kan forklare bedre enn meg). Men møtte faktisk senest for to dager siden en eldre dame som hadde hatt collier og fant ut at nå (etter at den siste døde) skulle hun gå for sheltie, rett og slett fordi hun fant ut at det var greit med en mindre rase når man er i en alder hvor man kan bli dårlig til beins osv (andre ting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er for mye pels tenkte jeg på Sheltie, Phalene / pappilon evt en spaniel eller retriever.

Men du, alle hunderaser bør kunne gå lengre tur enn 30 min, det er lite!

Jo jeg vet at en hund skal klare og gå mer enn 30 min,men noen sier jo at de mindre rasene skal helst ikke gå så lange turer,men som sagt er jeg ny i hunde verden og derfor graver å spørr jeg kanskje litt for mye :hmm:

Sheltie synes jeg blir litt for lik collien når det kommer til pels stell for det er jo bare en mindre utgave av collien mulig den har et litt annet gemytt..Med stor hund mener jeg feks sanktbernard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere som har whippet og collie sammen. Det virker som de går veldig bra overens (til tross for at jeg opplever dem som temmelig forskjellige fra hverandre). Whippeten oppfyller i hvert fall kravene dine, skulle jeg mene. Det kommer litt an på hvor viktig lydighets- og agilitytrening er for deg. Du kan få en hund som synes det er veldig gøy, men med enkelte individer må du være innstilt på jobbe mer for å få opp motivasjonen for den slags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg vet at en hund skal klare og gå mer enn 30 min,men noen sier jo at de mindre rasene skal helst ikke gå så lange turer,men som sagt er jeg ny i hunde verden og derfor graver å spørr jeg kanskje litt for mye :hmm:

Å :getlost:

Isåfall syntes jeg det var flott at du spurte om dette :hmm:

Det stemmer altså absolutt ikke, små hunder er likevel hunder og trenger å få være fysisk aktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg tenkte ¨på er retriever. (litt inhabil, men - men :aww: )

alle retriever rasene kan brukes til utstilling, aguillity, spor mm. De har lite pelsstell, og energinivå kommer an på hvilken av rasene du velger.

Vanligvis er vel tolleren den mest energiske, med flaten på en god annen plass, mens lab og golden er litt roligere.. Sånn generelt sett, det finnes jo forskjell innen alle raser, og de er jo individer, så ingenting er jo sånn sett sikkert :lol:

Men hvis du har en collie, vil du ikke da ha en til? ofte så knytter jo folk seg til en rase og holder på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg tenkte ¨på er retriever. (litt inhabil, men - men :lol: )

alle retriever rasene kan brukes til utstilling, aguillity, spor mm. De har lite pelsstell, og energinivå kommer an på hvilken av rasene du velger.

Vanligvis er vel tolleren den mest energiske, med flaten på en god annen plass, mens lab og golden er litt roligere.. Sånn generelt sett, det finnes jo forskjell innen alle raser, og de er jo individer, så ingenting er jo sånn sett sikkert :)

Men hvis du har en collie, vil du ikke da ha en til? ofte så knytter jo folk seg til en rase og holder på den :)

Collie har et herlig gemytt osv så jeg setter utrolig pris på rasen,men skal være helt ærlig og si at jeg synes det er rimlig mye pels stell med de og da synes jeg det holder med en :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da svarer jeg her :aww:

Jeg er veldig fornøyd med min phalene, hun er etter oppdrett hvor hundene får oppdragelse på lik linje som familiehunder. Og gneldring og denslags er aldri blitt akseptert.

Sånn har jeg også være med Tinka, rett og slett bare oppdratt henne sånn som jeg vil at hunden min skal være.

Men jeg ville nok prøvd å møte oppdretter og foreldredyrene, ihvertfall moren.

Ellers har jeg utrolig godt inntrykk av Sheltie.

Men er det kun pelsstellet som stopper deg i å skaffe deg en collie til? For da stemmer jeg for korthåret collie! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da svarer jeg her :lol:

Jeg er veldig fornøyd med min phalene, hun er etter oppdrett hvor hundene får oppdragelse på lik linje som familiehunder. Og gneldring og denslags er aldri blitt akseptert.

Sånn har jeg også være med Tinka, rett og slett bare oppdratt henne sånn som jeg vil at hunden min skal være.

Men jeg ville nok prøvd å møte oppdretter og foreldredyrene, ihvertfall moren.

Ellers har jeg utrolig godt inntrykk av Sheltie.

Men er det kun pelsstellet som stopper deg i å skaffe deg en collie til? For da stemmer jeg for korthåret collie! :yes:

Jo er vel pels stellet som stopper en del og jeg har lest en del om korthårs collien,men som jeg har skjønt så er de rimlig sprettne og kommer over det de vil..Her hjemme har vi kun vanlig gjerder og jeg er redd den vil hoppe over hvis den føler for det..Så innbiller jeg med det vil være lettere og gå tur med en mellom stor hund og en liten.Leiligheten min er heller ikke kjempe stor så sånn sett vil det være mer praktisk med en liten hund også..Mulig jeg er helt på jordet ang det :icon_redface: Så derfor spørr jeg og graver også å mulig kommer med mange teite tanker :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo er vel pels stellet som stopper en del og jeg har lest en del om korthårs collien,men som jeg har skjønt så er de rimlig sprettne og kommer over det de vil..Her hjemme har vi kun vanlig gjerder og jeg er redd den vil hoppe over hvis den føler for det..Så innbiller jeg med det vil være lettere og gå tur med en mellom stor hund og en liten.Leiligheten min er heller ikke kjempe stor så sånn sett vil det være mer praktisk med en liten hund også..Mulig jeg er helt på jordet ang det :icon_redface: Så derfor spørr jeg og graver også å mulig kommer med mange teite tanker :whistle:

Det hørtes litt også ut som du har lyst på en liten hund, i tillegg til dine gode grunner. Du får bare grave, lese, spørre og erfare, så følger du magefølelsem din :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...